הסכם קיל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
הסרת קישורים עודפים
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
'''הסכם קיל''' (ב[[נורווגית]]: '''kieltraktaten''') או '''שלום קיל''' (ב[[נורווגית]] וב[[שוודית]]: '''Kielfreden''' או '''freden i Kiel''') היה הסכם שלום שנחתם בין [[הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד]] ו[[שוודיה|ממלכת שוודיה]] בצד אחד לבין [[דנמרק-נורווגיה]] בצד השני ב-[[14 בינואר]] [[1814]]. ההסכם נועד לכלות ולסיים את ההתנגשויות בין שני הצדדים ב[[המלחמות הנפוליאוניות|מלחמות הנפוליאוניות]], בהן בריטניה ושוודיה היו חלק מ[[הקואליציה האנטי-צרפתית השישית]], ואילו [[דנמרק-נורווגיה]] הייתה שותפה ל[[נפוליאון]]. הסכם זה הוביל ל[[האיחוד השוודי-נורווגי|איחוד השוודי נורווגי]].
'''הסכם קיל''' (ב[[נורווגית]]: '''kieltraktaten''') או '''שלום קיל''' (בנורווגית וב[[שוודית]]: '''Kielfreden''' או '''freden i Kiel''') היה הסכם שלום שנחתם בין [[הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד]] ו[[שוודיה|ממלכת שוודיה]] בצד אחד לבין [[דנמרק-נורווגיה]] בצד השני ב-[[14 בינואר]] [[1814]]. ההסכם נועד לכלות ולסיים את ההתנגשויות בין שני הצדדים ב[[המלחמות הנפוליאוניות|מלחמות הנפוליאוניות]], בהן בריטניה ושוודיה היו חלק מ[[הקואליציה האנטי-צרפתית השישית]], ואילו דנמרק-נורווגיה הייתה שותפה ל[[נפוליאון]]. הסכם זה הוביל ל[[האיחוד השוודי-נורווגי|איחוד השוודי נורווגי]].


==רקע==
==רקע==
בראשית מלחמות נפוליאון, ניסו [[דנמרק-נורווגיה]] ו[[ממלכת שוודיה]] לנטור עמדה נייטרלית, אך עד מהרה היו מעורבות בזירת הלחימה. בשנת [[1805]] כרת [[גוסטב הרביעי אדולף, מלך שוודיה]] ברית עם [[הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד]] ו[[האימפריה הרוסית]] ויחד הכריזו מלחמה נגד [[צרפת הנפוליאונית]]. בריטניה אשר הכריזה מלחמה על נפוליאון ב-[[1803]] שילמה [[סובסידיה|סובסידיות]] לשוודיה. טרם הורה לצבאו לנסוג מפרובינציית [[פומרניה]] בשוודיה, ניהל גוסטב הרביעי אדולף משא ומתן שיוביל להסכמה מצד [[פרוסיה]] שלא תתקוף אותה. דנמרק נשארה נייטרלית.
בראשית מלחמות נפוליאון, ניסו דנמרק-נורווגיה ו[[ממלכת שוודיה]] לנטור עמדה נייטרלית, אך עד מהרה היו מעורבות בזירת הלחימה. בשנת [[1805]] כרת [[גוסטב הרביעי אדולף, מלך שוודיה]] ברית עם [[הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד]] ו[[האימפריה הרוסית]] ויחד הכריזו מלחמה נגד [[צרפת הנפוליאונית]]. בריטניה אשר הכריזה מלחמה על נפוליאון ב-[[1803]] שילמה [[סובסידיה|סובסידיות]] לשוודיה. טרם הורה לצבאו לנסוג מפרובינציית [[פומרניה]] בשוודיה, ניהל גוסטב הרביעי אדולף משא ומתן שיוביל להסכמה מצד [[פרוסיה]] שלא תתקוף אותה. דנמרק נשארה נייטרלית.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־20:03, 5 בינואר 2019

ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

הסכם קילנורווגית: kieltraktaten) או שלום קיל (בנורווגית ובשוודית: Kielfreden או freden i Kiel) היה הסכם שלום שנחתם בין הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד וממלכת שוודיה בצד אחד לבין דנמרק-נורווגיה בצד השני ב-14 בינואר 1814. ההסכם נועד לכלות ולסיים את ההתנגשויות בין שני הצדדים במלחמות הנפוליאוניות, בהן בריטניה ושוודיה היו חלק מהקואליציה האנטי-צרפתית השישית, ואילו דנמרק-נורווגיה הייתה שותפה לנפוליאון. הסכם זה הוביל לאיחוד השוודי נורווגי.

רקע

בראשית מלחמות נפוליאון, ניסו דנמרק-נורווגיה וממלכת שוודיה לנטור עמדה נייטרלית, אך עד מהרה היו מעורבות בזירת הלחימה. בשנת 1805 כרת גוסטב הרביעי אדולף, מלך שוודיה ברית עם הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד והאימפריה הרוסית ויחד הכריזו מלחמה נגד צרפת הנפוליאונית. בריטניה אשר הכריזה מלחמה על נפוליאון ב-1803 שילמה סובסידיות לשוודיה. טרם הורה לצבאו לנסוג מפרובינציית פומרניה בשוודיה, ניהל גוסטב הרביעי אדולף משא ומתן שיוביל להסכמה מצד פרוסיה שלא תתקוף אותה. דנמרק נשארה נייטרלית.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסכם קיל בוויקישיתוף