ספגת המוח – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
קיצור הנתונים
תגיות: ריקון עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ שוחזר מעריכות של Thespideman (שיחה) לעריכה האחרונה של בריאן
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Aphis.usda.gov BSE 3.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פרה החולה בפרה משוגעת. בשל מחלתה היא אינה יכולה לעמוד על רגליה.]]
שלום ובי
'''ספגת המוח של הבקר''' (או '''מחלת הפרה המשוגעת'''; ב[[אנגלית]]: '''Bovine Spongiform Encephalopathy''', ובראשי תיבות: '''BSE''') היא [[מחלה|מחלת]] [[בקר]], שכאשר היא מועברת ל[[אדם]] היא גורמת ל'''[[מחלת קרויצפלד-יעקב]]''' ('''CJD''').

זוהי אחת המחלות הבודדות הנגרמות על ידי [[פריונים]] - [[חלבונים]] אשר בשל פגם ב[[קונפורמציה]] שלהם יוצרים [[עמילואיד|משקע עמילואידי]]. זהו משקע רעיל הגורם לתמותת [[תא עצב|נוירונים]] וכתוצאה מכך להיווצרות חללים ברקמת המוח עד שהיא הופכת ספוגית (ומכאן שם המחלה). ספגת המוח, ככל מחלות הפריונים, היא חשוכת מרפא וגורמת ל[[מוות]] תוך כמה חודשים מהופעת ה[[תסמין|תסמינים]] הראשונים.

באמצע [[שנות ה-90 של המאה ה-20|שנות ה-90]] חלה התפרצות של מחלת הפרה המשוגעת ב[[בריטניה]] (משערים שה[[מגפה]] החלה כבר באמצע שנות ה-80) המחלה התפשטה בקרב אוכלוסיית ה[[פרה|פרות]] של בריטניה בשל הנוהג להאכילן ב[[בשר]] טחון העשוי, למעשה, מפרות אחרות. פרות שמוחן הכיל את הפריון, ואשר נטחנו והפכו מזון לפרות אחרות, העבירו בקלות את המחלה לפרות שניזונו ממזון זה. להתפרצות בבריטניה היו השלכות [[כלכלה|כלכליות]] חמורות (יצוא הבשר מבריטניה הופסק לחלוטין למשך כמה חודשים) ואלפי פרות הושמדו בניסיון למגר את המחלה.

ביקורת הושמעה בעקבות התפרצות המחלה. האכלת פרות בבשר טחון החליפה את הנוהג הקודם, להאכילן ב[[סויה]], זאת משיקולים כלכליים. ב[[ארצות הברית]] מואכלות רוב הפרות בסויה, כיוון שגידול [[צמח]] זה בכמויות גדולות אפשרי; בצפון [[אירופה]] קיימים תנאים המקשים על גידול סויה. ב[[אוסטרליה]] וב[[ניו זילנד]] לא נרשם אף לא מקרה אחד של BSE. הפרות במדינות אלו רועות בצורה חופשית וניזונות מ[[עשב]].

משערים כי כ-400,000 פרות נגועות חדרו לשוק המזון מאז פרוץ המגפה. בני אדם אשר צרכו מוצרי בשר חלו בזן חדש של מחלת קרויצפלד-יעקב ('''CJD'''). מאז פרוץ המגפה בבריטניה חלו במחלה 148 איש במדינה זו, וכן 6 ב[[צרפת]] ואחד ב[[איטליה]]. היות שהמחלה דוגרת בגוף האדם במשך שנים ארוכות לפני שהיא פורצת, גם נכון לשנת [[2015]], לאחר מיגור המגפה, מתגלים מדי פעם אנשים החולים במחלה - כך שטרם ניתן להעריך את מידת הנזק הכולל שנגרם.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־10:43, 9 בינואר 2019

פרה החולה בפרה משוגעת. בשל מחלתה היא אינה יכולה לעמוד על רגליה.

ספגת המוח של הבקר (או מחלת הפרה המשוגעת; באנגלית: Bovine Spongiform Encephalopathy, ובראשי תיבות: BSE) היא מחלת בקר, שכאשר היא מועברת לאדם היא גורמת למחלת קרויצפלד-יעקב (CJD).

זוהי אחת המחלות הבודדות הנגרמות על ידי פריונים - חלבונים אשר בשל פגם בקונפורמציה שלהם יוצרים משקע עמילואידי. זהו משקע רעיל הגורם לתמותת נוירונים וכתוצאה מכך להיווצרות חללים ברקמת המוח עד שהיא הופכת ספוגית (ומכאן שם המחלה). ספגת המוח, ככל מחלות הפריונים, היא חשוכת מרפא וגורמת למוות תוך כמה חודשים מהופעת התסמינים הראשונים.

באמצע שנות ה-90 חלה התפרצות של מחלת הפרה המשוגעת בבריטניה (משערים שהמגפה החלה כבר באמצע שנות ה-80) המחלה התפשטה בקרב אוכלוסיית הפרות של בריטניה בשל הנוהג להאכילן בבשר טחון העשוי, למעשה, מפרות אחרות. פרות שמוחן הכיל את הפריון, ואשר נטחנו והפכו מזון לפרות אחרות, העבירו בקלות את המחלה לפרות שניזונו ממזון זה. להתפרצות בבריטניה היו השלכות כלכליות חמורות (יצוא הבשר מבריטניה הופסק לחלוטין למשך כמה חודשים) ואלפי פרות הושמדו בניסיון למגר את המחלה.

ביקורת הושמעה בעקבות התפרצות המחלה. האכלת פרות בבשר טחון החליפה את הנוהג הקודם, להאכילן בסויה, זאת משיקולים כלכליים. בארצות הברית מואכלות רוב הפרות בסויה, כיוון שגידול צמח זה בכמויות גדולות אפשרי; בצפון אירופה קיימים תנאים המקשים על גידול סויה. באוסטרליה ובניו זילנד לא נרשם אף לא מקרה אחד של BSE. הפרות במדינות אלו רועות בצורה חופשית וניזונות מעשב.

משערים כי כ-400,000 פרות נגועות חדרו לשוק המזון מאז פרוץ המגפה. בני אדם אשר צרכו מוצרי בשר חלו בזן חדש של מחלת קרויצפלד-יעקב (CJD). מאז פרוץ המגפה בבריטניה חלו במחלה 148 איש במדינה זו, וכן 6 בצרפת ואחד באיטליה. היות שהמחלה דוגרת בגוף האדם במשך שנים ארוכות לפני שהיא פורצת, גם נכון לשנת 2015, לאחר מיגור המגפה, מתגלים מדי פעם אנשים החולים במחלה - כך שטרם ניתן להעריך את מידת הנזק הכולל שנגרם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספגת המוח בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.