ולרי פוליאקוב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "ילידי xxxx" לכל הערכים שבוויקינתונים שנת הלידה בקטגוריה המתאימה. ראו דיון שעבר מהמזנון בשיחת קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-18#קטגוריות. (תג)
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
שורה 59: שורה 59:


{{מיון רגיל:פוליאקוב, ולרי}}
{{מיון רגיל:פוליאקוב, ולרי}}
[[קטגוריה:ילידי 1942]]
[[קטגוריה:מעוטרי עיטור לנין]]
[[קטגוריה:מעוטרי עיטור לנין]]
[[קטגוריה:רופאים סובייטים]]
[[קטגוריה:רופאים סובייטים]]
שורה 66: שורה 65:
[[קטגוריה:גיבורי הפדרציה הרוסית]]
[[קטגוריה:גיבורי הפדרציה הרוסית]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נסיך אסטוריאס לשיתוף פעולה בינלאומי]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נסיך אסטוריאס לשיתוף פעולה בינלאומי]]
[[קטגוריה:ילידי 1942]]

גרסה מ־00:27, 18 בינואר 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:טייס חלל

פרמטרים [ שהייה בחלל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ פרישה, שהייה בפעילות חוץ-רכבית, בחירה לטייס חלל ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ולרי ולדימירוביץ' פוליאקוב
Валерий Владимирович Поляков
ולרי פוליאקוב
ולרי פוליאקוב
לידה 27 באפריל 1942
טולה, רוסיה
פטירה 7 בספטמבר 2022 (בגיל 80)
מוסקבה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
בשירות קוסמונאוט בשירות סוכנות החלל הפדרלית של רוסיה
לאום רוסיהרוסיה רוסי
השכלה האוניברסיטה הממלכתית הראשונה לרפואה של מוסקבה ע"ש סצ'נוב (1965) עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק בעבר רופא
זמן שהייה בחלל 977,312 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
משימות
סויוז TM-6, סויוז TM-7, סויוז TM-18, סויוז TM-20
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולרי ולדימירוביץ' פוליאקוברוסית: Валерий Владимирович Поляков; נולד ולרי איוונוביץ' קורשונוב, ב-27 באפריל 1942) הוא קוסמונאוט רוסי. מחזיק בשיא השהייה הארוכה ביותר בחלל בטיסת סולו בהיסטוריה האנושית, שהה בתחנת החלל מיר במשך יותר מ-14 חודשים (437 ימים ו-8 שעות) במהלך המשימה. במצטבר, שהה בחלל מעל ל-22 חודשים.

ב-1972 נבחר להצטרף לתוכנית החלל הסובייטית. טיסת החלל הראשונה של פוליאקוב נערכה בשנת 1988, עם שיגור החללית סויוז TM-6. הוא חזר לכדור הארץ לאחר 240 ימים במעבורת החלל סויוז TM-7. את טיסת החלל השנייה שלו ערך בין השנים 1994-1995. הטיסה, שנמשכה מעל ל-437 ימים, החלה בשיגור של סויוז TM-18 והסתיימה בנחיתה על כדור הארץ עם החללית סויוז TM-20, תוך קביעת שיא השהייה בחלל לאדם בודד אי פעם.

קורות חייו

פוליאקוב נולד בטולה, מחוז טולה, רוסיה הסובייטית ב-27 באפריל 1942. הוריו קראו לו ולרי איוונוביץ' קורשונוב, אך הוא החליט לשנות את שמו באופן חוקי בשנת 1957 לפי שם אביו המאמץ. למד בית הספר התיכון מספר 4 בטולה, וסיים לימודיו במוסד זה בשנת 1959.

נרשם ללימודי רפואה במכון ללימודי רפואה על שם סחנוב במוסקבה והוציא תעודת דוקטורט. לאחר מכן פנה ללימודי רפואה אווירית במשרד לבריאות הציבור במוסקבה. פוליאקוב הקדיש שעות רבות להתמחות ברפואת חלל בשנת 1964, לאחר שהרוסים שיגרו לראשונה רופא לחלל, בוריס יגורוב, על גבי החללית ווסחוד 1.

קריירה כקוסמונאוט

פוליאקוב צופה בעגינת מעבורת החלל דיסקברי במשימה STS-63 מתוך תחנת החלל מיר, פברואר 1995

פוליאקוב נבחר להצטרף לתוכנית החלל הסובייטית ב-22 במרץ 1972. טיסת הבכורה שלו לחלל הייתה בשנת 1988 עם שיגור החללית סויוז TM-6. לאחר ששהה בתחנת החלל מיר במשך 240 ימים חזר לארץ על גבי החללית סויוז TM-7.

טיסתו השנייה לחלל, בה שהה לבדו בחלל יותר מכל אדם אחר אי פעם, החלה ב-8 בינואר 1994 עם שיגורה של החללית סויוז TM-18. במשימה זו, היה בחלל מעל 437 ימים רצופים וביצע בדיקות וניסויים מדעיים בתחנת החלל מיר. בהיותו בתחנה, השלים למעלה מ-7,000 הקפות מסביב לכדור לארץ. ב-9 בינואר 1995, לאחר 366 הימים הראשונים של המשימה, שבר את השיא הקודם של שהיית אדם בחלל, שיא שנקבע 6 שנים קודם לכן על ידי ולדימיר טיטוב ומוסא מנרוב. הוא נחת בכדור הארץ ב-22 במרץ 1995 על גבי החללית סויוז TM-20. פוליאקוב בחר לעבור בעצמו את המרחק שבין החללית סויוז-TM לבין אזור האיסוף במקום שיסחבו אותו. בעשותו כן, הוא רצה להראות שבני אדם מסוגלים פיזית להתהלך ולעבוד על פני השטח של מאדים לאחר טיסה ארוכה בחלל.

פוליאקוב התנדב לצאת למשימתו בחלל בת ה-437 ימים כדי ללמוד כיצד גוף האדם יגיב לתנאי חוסר משקל לפני שישגרו אנשים למאדים. עם חזרתו לכדור הארץ, היה לשיאן השהייה בחלל מבין כל הקוסמונאוטים והאסטרונאוטים אי פעם. אולם, שיא זה נשבר על ידי סרגיי אבדייב ולאחר מכן על ידי סרגיי קריקלב. מידע שהתקבל לאחר טיסתו של פוליאקוב הועבר לחוקרים והם קבעו שבני אדם מסוגלים לשמור על בריאות מנטלית במהלך שהייה ארוכה בחלל, בדיוק כמו על כדור הארץ.

פוליאקוב עבר מבדקים רפואיים שונים לפני, במהלך ולאחר טיסתו לחלל. בנוסף, היה תחת שתי בדיקות מעקב במשך חצי שנה לאחר חזרתו ארצה. כאשר חוקרים השוו את תוצאות המבדקים, הם גילו שלמרות שלא סבל מליקויים קוגניטיביים, פוליאקוב חווה ירידה חדה במצב הרוח בשבועות הראשונים של תחילת המשימה ובשבועות האחרונים שלה. מצבו הנפשי השתפר בין החודש השני לחודש ה-14 ואפשר את יציאתו לחלל. כמו כן, עלה שפוליאקוב לא סבל מליקויים ארוכי-טווח לאחר חזרו לארץ. על אף כל אלה, החוקרים הסיקו כי מצב נפשי תקין ותפקוד תקין יכולים להתקיים במהלך טיסות ארוכות בחלל, כגון משימות מאוישות למאדים.

טיסות חלל

חיים אישיים

פוליאקוב פרש מתפקידו כקוסמונאוט ביוני 1995, לאחר שצבר קצת מעל 678 ימים בחלל. חבר בוועדה הרוסית הראשית הממונה על הסמכה ובחירה של קוסמונאוטים. בנוסף, מחזיק בחברות באיגוד הבינלאומי לחקר החלל ובאקדמיה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה. פוליאקוב נישא והביא לעולם ילד אחד.

מורשת

פוליאקוב זכה במספר פרסים על טיסותיו לחלל ועל עבודתו האקדמית, ביניהם גיבור ברית המועצות והפדרציה הרוסית, עיטור לנין ולגיון הכבוד.

בכל משימותיו בחלל, הגיע לשיא מצטבר של 678 ימים בחלל. שיא זה נשבר בשנת 1999 על ידי סרגיי אבדייב שצבר 747 ימים בחלל בשלוש משימות שונות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולרי פוליאקוב בוויקישיתוף