שחמט זוגות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
שורה 31: שורה 31:
* ה[[פרש (שחמט)|פרש]] ייחודי בשל יכולתו לדלג מעל כלים ולכן זו היא השתלה שהיריב איננו יכול לחסום, גם באמצעות השתלת כלי אחר. מעבר לכך, הפרש הוא בעל יכולת לגיזה ומסכן כלים שלא הונחו כראוי.
* ה[[פרש (שחמט)|פרש]] ייחודי בשל יכולתו לדלג מעל כלים ולכן זו היא השתלה שהיריב איננו יכול לחסום, גם באמצעות השתלת כלי אחר. מעבר לכך, הפרש הוא בעל יכולת לגיזה ומסכן כלים שלא הונחו כראוי.
* ה[[רגלי (שחמט)|רגלי]] חזק דווקא בשל נחיתותו בשחמט הרגיל. בשל כך ניתן להשתמש בהשתלת מספר רגלים בזה אחר זה כדי לתקוע טריז במחנה היריב או לבצר את המחנה שלך. יתרון נוסף הוא היכולת להשתיל רגלי בשורה השביעית ולאיים להכתירו לקצין.
* ה[[רגלי (שחמט)|רגלי]] חזק דווקא בשל נחיתותו בשחמט הרגיל. בשל כך ניתן להשתמש בהשתלת מספר רגלים בזה אחר זה כדי לתקוע טריז במחנה היריב או לבצר את המחנה שלך. יתרון נוסף הוא היכולת להשתיל רגלי בשורה השביעית ולאיים להכתירו לקצין.

אחת הדרכים לנצח בשחמט זוגות היא באמצעות ניצחון ב[[זמן]], כאשר הזמן אוזל לאחד השחקנים היריבים. כאשר שחקן נמצא במצב שבו ספיגת מט במסע הבא הוא בלתי נמנע (כולל על ידי השתלה) הוא יעדיף להפסיק לשחק ויקווה שיריבו ינצח לפני שייגמר לו הזמן (בכך למעשה בן-זוגו משחק גם נגד השעון). במקרה כזה אומרים שהשחקן "עצור". יתכן מצב שבו שני השחקנים "עצורים": אם מדובר בבני אותו זוג הם מפסידים כמובן אך אם מדובר במצב בו שחקן אחד מכל זוג עצור, מנצח הזוג שנשאר לו יותר זמן על השעון. אם משחקים ללא [[שעון שחמט]] המשחק למעשה קופא ללא הגבלה ואפשר אולי להסכים לתיקו.


==רישום התנועות==
==רישום התנועות==

גרסה מ־02:18, 14 בפברואר 2019

משחק שחמט זוגות
אנימציה שמתארת משחק שחמט זוגות

שחמט זוגות (Bughouse, מכונה בישראל גם שחמט שוודי או זוגיות) הוא וריאציית שחמט שמשוחקת על ידי ארבעה שחקנים שמחולקים לשני זוגות, כאשר אחד מכל זוג משחק מול שחקן מהזוג היריב, כך שאחד בלבנים ואחד בשחורים. ברגע שאחד מהשחקנים מכה כלי יריב, הוא מעביר את הכלי לחברו שיכול בתורו להשתיל את הכלי במקום להזיז את אחד הכלים שעל הלוח. המשחק דומה לשחמט השתלות (שבו משחקים רק שני שחקנים).

חוקים

שחמט זוגות משוחק על ידי ארבעה שחקנים: שניים בכל זוג, אשר כל אחד מהם יושב מול יריבו. שני בני הזוג משחקים כל אחד מהם בצבע אחר. המשחק דורש שני לוחות ושתי מערכות כלים, וכן שני שעוני שחמט (נהוג לקצוב 5 או 10 דקות כדי לקבל משחק מהיר, אך לעיתים מקציבים גם 15, 30 או 60 דקות).

כאשר יש רק לוח אחד, יש הנוהגים לשחק כאשר כל אחד מהשחקנים על חצי לוח (ואז המלכות משמשות כמלכים) אך אופן משחק זה מוריד דרסטית את מספר האפשרויות.

שני המשחקים מנוהלים בנפרד. כל לוח מתנהל בקצב שלו, ואין הכרח שתהיה התאמה בקצב המסעים בין הלוחות (בשל כך חשוב במיוחד להשתמש בשעון שחמט כדי למנוע "משיכת זמן" והקפאת המשחק מצד הזוג המפסיד) חוקי השחמט הרגילים תקפים גם כאן, למעט החוקים הבאים:

השתלות כלים

  • כאשר אחד השחקנים מכה כלי יריב, הוא מעביר את הכלי הזה ל"בנק" של חברו. חברו יכול בתורו, במקום להזיז כלי, להשתיל את אחד מהכלים שבבנק שלו במשבצת פנויה בלוח. אין הכרח להשתיל מייד ואפשר להשאיר בבנק כמה כלים שרוצים.
  • אסור להשתיל רגלים בשורה הראשונה או השמינית.
  • אם רגלי מגיע לשורה השמינית הוא מוכתר כרגיל, אך כאשר מכים אותו הוא חוזר כרגלי.
  • הגרסה הנהוגה בישראל לא מאפשרת להשתיל כלי במצב שגורם למט מיידי, בעוד בגרסה המשוחקת ביתר העולם זה מותר.
  • רגלי שמושתל בשורה השנייה יכול לזוז מסע כפול או להכות דרך הילוכו. צריח שהושתל באחת הפינות וטרם זז יכול לבצע הצרחה.

ניצחון

מטרת המשחק, כמו בשחמט רגיל, היא הנחתת מט על מלך היריב. המט תקף רק אם ליריב אין דרך להשתחרר ממנו כולל השתלת כלים. ברגע שהונחת מט באחד הלוחות, שני בני הזוג ניצחו והמשחק נגמר. גם אם אחד מהשחקנים נכנע או שנגמר לו הזמן שניהם מפסידים, ואם הוסכם תיקו באחד הלוחות הוא תקף לכולם. מצב נוסף של תיקו (נדיר) הוא כאשר בשני הלוחות הונחת מט בו זמנית על ידי אנשים מזוגות שונים.

התייעצות

קיימים חוקים שונים לגבי התיעצויות בין בני הזוג: יש שאומרים שמותר לייעץ לשותף על מהלך ויש שלא, אך הכל מסכימים שמותר לבקש כלי. אין להתערב פיזית בלוח השני בשום מצב.

אסטרטגיה

בשל היכולת להשתיל כלים משחק זה הוא דינמי, חריף והפכפך במיוחד. גם שחקן שנמצא בחיסרון משמעותי בחומר יכול לנצח באמצעות קבלת פיצוי חומרים מבין זוגו וביצוע סדרת השתלות.

הכלים החזקים ביותר מבחינת השתלות הם המלכה, הפרש והרגלי.

  • המלכה היא הכלי החזק ביותר בשחמט הרגיל והשתלתה מעניקה יתרון חומרי למשתיל.
  • הפרש ייחודי בשל יכולתו לדלג מעל כלים ולכן זו היא השתלה שהיריב איננו יכול לחסום, גם באמצעות השתלת כלי אחר. מעבר לכך, הפרש הוא בעל יכולת לגיזה ומסכן כלים שלא הונחו כראוי.
  • הרגלי חזק דווקא בשל נחיתותו בשחמט הרגיל. בשל כך ניתן להשתמש בהשתלת מספר רגלים בזה אחר זה כדי לתקוע טריז במחנה היריב או לבצר את המחנה שלך. יתרון נוסף הוא היכולת להשתיל רגלי בשורה השביעית ולאיים להכתירו לקצין.

אחת הדרכים לנצח בשחמט זוגות היא באמצעות ניצחון בזמן, כאשר הזמן אוזל לאחד השחקנים היריבים. כאשר שחקן נמצא במצב שבו ספיגת מט במסע הבא הוא בלתי נמנע (כולל על ידי השתלה) הוא יעדיף להפסיק לשחק ויקווה שיריבו ינצח לפני שייגמר לו הזמן (בכך למעשה בן-זוגו משחק גם נגד השעון). במקרה כזה אומרים שהשחקן "עצור". יתכן מצב שבו שני השחקנים "עצורים": אם מדובר בבני אותו זוג הם מפסידים כמובן אך אם מדובר במצב בו שחקן אחד מכל זוג עצור, מנצח הזוג שנשאר לו יותר זמן על השעון. אם משחקים ללא שעון שחמט המשחק למעשה קופא ללא הגבלה ואפשר אולי להסכים לתיקו.

רישום התנועות

רישום התנועות מתבצע כרגיל, כאשר השתלה מסומנת ב@. נהוג לסמן את אחד הזוגות ב-A ואת השני ב-B ואז 1A., לדוגמה, מציין את המהלך הראשון של הלבן בקבוצה A. יש שתי דרכים לרשום את שני המשחקים: אחת לרשום את המסעים ששוחקו לפי הסדר. החסרון הוא שקשה לעקוב אחרי המהלכים של משחק אחד. אפשר גם לרשום את שני המשחקים בנפרד, תוך ציון סדר הדברים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שחמט זוגות בוויקישיתוף