יעקובובסקי והקולונל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסרת קטלוג כפול בין קטגוריה:סרטים אמריקאיים וקטגוריות הבנות שלה (תג) (דיון)
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: בקטגוריית
שורה 22: שורה 22:
בתפקידים הראשיים משחקים [[דני קיי]] בתור היהודי סמואל (שמואל) יעקובובסקי ו[[קורט יורגנס]] בתור הקולונל הפולני טדיאוש פרוז'ובסקי.
בתפקידים הראשיים משחקים [[דני קיי]] בתור היהודי סמואל (שמואל) יעקובובסקי ו[[קורט יורגנס]] בתור הקולונל הפולני טדיאוש פרוז'ובסקי.


דני קיי זכה ב[[פרס גלובוס הזהב]] לשנת [[1959]] בקטגורית השחקן הטוב ביותר - סרט קומדיה. בניגוד לתפקידיו הקומיים הרגילים, הוא משחק כאן יהודי המנסה לברוח מצפרני ה[[נאציזם|נאצים]].
דני קיי זכה ב[[פרס גלובוס הזהב]] לשנת [[1959]] בקטגוריית השחקן הטוב ביותר - סרט קומדיה. בניגוד לתפקידיו הקומיים הרגילים, הוא משחק כאן יהודי המנסה לברוח מצפרני ה[[נאציזם|נאצים]].


ה[[תסריט]] זכה באותה שנה בפרס גילדת הכותבים של ארצות הברית - קומדיה.
ה[[תסריט]] זכה באותה שנה בפרס גילדת הכותבים של ארצות הברית - קומדיה.

גרסה מ־22:52, 1 באפריל 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ קישור, מפיץ, הפקה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יעקובובסקי והקולונל
Me and the Colonel
כרזת הסרט "יעקובובסקי והקולונל"
כרזת הסרט "יעקובובסקי והקולונל"
בימוי פיטר גלנוויל
הופק בידי ויליאם גץ עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מחזה:
פרנץ ורפל
תסריט:
ס.נ. ברמן, ג'ורג' פורשל
עריכה ויליאם ליון, צ'ארלס נלסון
שחקנים ראשיים דני קיי
קורט יורגנס
אקים טמירוף
ניקול מוריי
מוזיקה ג'ורג' דאנינג
צילום ברנט גאפי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה נובמבר 1958
משך הקרנה 110 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט חבר'ה, סרט דרמה, סרט מלחמה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעקובובסקי והקולונלאנגלית: Me and the Colonel) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1958 המבוסס על המחזה הטרגי - קומי Jacobowsky und der Oberst מאת פרנץ ורפל שהועלה לראשונה בברודוויי ב-1944.

בתפקידים הראשיים משחקים דני קיי בתור היהודי סמואל (שמואל) יעקובובסקי וקורט יורגנס בתור הקולונל הפולני טדיאוש פרוז'ובסקי.

דני קיי זכה בפרס גלובוס הזהב לשנת 1959 בקטגוריית השחקן הטוב ביותר - סרט קומדיה. בניגוד לתפקידיו הקומיים הרגילים, הוא משחק כאן יהודי המנסה לברוח מצפרני הנאצים.

התסריט זכה באותה שנה בפרס גילדת הכותבים של ארצות הברית - קומדיה.

המחזה "יעקובובסקי והקולונל" הועלה בארץ לראשונה בתיאטרון הקאמרי ב-1947 בבימויו של יוסף מילוא ובהשתתפות אברהם בן יוסף, נתן כוגן וחנה מרון.

ורפל מציג את היהודי כטיפוס כנוע ושקט אבל עם מוח חריף שעוזר לו להיחלץ מסכנות. הפולני מוצג כקצין שחצן, מתנשא ואנטישמי שאינו סובל את נוכחותו של היהודי. נסיבות בריחתם המשותפת מהגרמנים גורמת למחיצות ביניהם לקרוס ולבסוף הם הופכים לידידים.

תקציר העלילה

פריז, 1940, הצבא הגרמני מתקרב לעיר. בבית מלון בעיר נמצא שמואל יעקובובסקי (דני קיי), פליט יהודי. הוא בעל ניסיון בבריחה מהנאצים, נולד בפולין, עבר לברלין, ברח מהנאצים לווינה ואחר כך לפראג וכעת הוא מנסה לברוח מהם מפריז ולהגיע לבריטניה.

איתו במלון נמצא טדיאוש פרוז'ובסקי (קורט יורגנס) קולונל פולני שהצליח להימלט מהגרמנים ולהגיע לפריז עם משרתו הצבאי (אקים טמירוף). הקולונל הוא שחצן שאינו נפרד ממדי השרד הצבאיים שלו. הוא אינו מסתיר את תיעובו מהיהודי יעקובובסקי ומשבש בכוונה את שמו. דיפלומט פולני מוסר לקולונל מסמך סודי שעליו להעביר ללונדון וכי עליו להגיע בכוחות עצמו לחוף שם תחכה לו צוללת שתעביר אותו לבריטניה.

יעקובובסקי מגיע לבית משפחת רוטשילד הנטוש ומצליח לרכוש את מכונית הרולס רויס מהנהג. הקולונל הוא היחיד שמסוגל לנהוג והוא עולה למכונית בחוסר רצון ביחד עם משרתו הקורפורל ויעקובובסקי. בדרך שר יעקובובסקי בעברית "אנו באנו ארצה" בעוד שהקולונל פוצח בשיר לכת פולני.

יעקובובסקי שם לב שהקולונל נוסע צפונה במקום דרומה והקולונל אומר לו שהוא נוסע להביא את חברתו הצרפתיה סוזן (ניקול מוריי). את הקילומטרים האחרונים לביתה של ניקול הם עושים בדחיפה של המכונית לאחר שנגמר להם הדלק.

שיירה של צבא גרמני עוברת במקום ויעקובובסקי נותן להם את בקבוקי הוודקה של הקולונל בתמורה לדלק למורת רוחו של הקצין הפולני. הארבעה ממשיכים דרומה כשהם חולפים אחרי שיירות ארוכות של פליטים ומופצצים מהאוויר על ידי הגרמנים. כל אותו הזמן מסרב הקולונל להיפרד ממדיו העמוסים במדליות העלולים לסכן אותו ולהסגירו לגרמנים, למרות הפצרותיהם של סוזן ויעקובובסקי כי לדבריו קצין פולני לא מוותר על מדיו.

כל הזמן הם מקניטים אחד את השני בהערות עוקצניות, יעקובובסקי בקול דק ומתנצל והקולונל בקול צורם ובפנים זועפות. הם מגיעים לעיר מלאה בפליטים ונחים מיואשים ברחוב. יעקובובסקי מגיע לטירה מלכותית בעיר ומשכנע את בעליה כי דרום צרפת תהפוך למונרכיה וכי הקולונל שיגיע יוכתר למלך. הקולונל וסוזן מתקבלים בטירה בכבוד מלכים ויעקובובסקי מבשל להם גפילטע פיש ובורשט.

הקולונל משתכר ושם לב שסוזן מחבבת את יעקובובסקי. הוא מזמין את יעקובובסקי לדו-קרב אבל לפתע מגיעים גרמנים לטירה והם ממשיכים במנוסתם. הפעם מסכים הקולונל להחליף את מדיו בבגדים שנותן לו יעקובובסקי.

הם נתקלים בגרמנים ונעצרים. הגרמנים מוסרים להם שהם מחפשים את הקולונל הפולני פרוז'ובסקי. ידוע להם שהוא ברח מפריז ומתכוון לעבור ללונדון והם רוצים לאסור אותו ולגלות את רשת ההברחה של המחתרת הצרפתית. יעקובובסקי מוסר שסוזן היא אשתו ומציג את הקולונל ומשרתו כבני משפחתו ששמם גם יעקובובסקי ואכן על מעילו של הקולונל תפור השם יעקובובסקי. בנקודה זו משתנה יחסו של הקולונל ליעקובובסקי באופן קיצוני לחיוב. הגרמנים משחררים אותם אך עוקבים אחרי יעקובובסקי לאחר שהזהירו אותו שאם לא יגלה להם את מקומו של הקולונל עד שעה 20.00 הוא יועבר לגסטפו.

יעקובובסקי יושב בבית קפה ומכין רעל להתאבדות. ברגע האחרון מגיע הקולונל, מכניס אותו למכונית והם נוסעים למנזר סמוך כשהגרמנים עוקבים אחריהם. הם נכנסים למנזר וכעבור זמן יוצאת משם מכוניתם והגרמנים נוסעים אחריה וכשהם עוצרים את המכונית מתברר שנוהגת בה נזירה.

בינתיים רוכבים יעקובובסקי והקולונל על אופני טנדם של הנזירות לעבר החוף שם ממתינים להם אנשי המחתרת הצרפתית וסוזן. מתברר שעל הצוללת יש מקום רק לשניים. סוזן מוותרת על מקומה ויעקובובסקי והקולונל עולים על הסירה בדרכם לצוללת.

קישורים חיצוניים