מד התנגדות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Thijs!bot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: fa:اهم‌متر
מגר = מגה-אוהם-מטר
שורה 1: שורה 1:
'''אוהם-מטר''', ובעברית "מד התנגדות", הוא מכשיר מדידה [[חשמל]]י באמצעותו ניתן למדוד את שיעור [[התנגדות חשמלית|התנגדותו]] של הרכיב הנבדק למעבר [[זרם חשמלי]] דרכו. מכשיר המדידה נותן את הקריאה ביחידות [[אוהם]], ומכאן שמו.
'''אוהם-מטר''', ובעברית "מד התנגדות", הוא מכשיר מדידה [[חשמל]]י באמצעותו ניתן למדוד את שיעור [[התנגדות חשמלית|התנגדותו]] של הרכיב הנבדק למעבר [[זרם חשמלי]] דרכו. מכשיר המדידה נותן את הקריאה ביחידות [[אוהם]], ומכאן שמו. כינוי נוסף למד התנגדות הינו ''מגר'' - קיצור של [[מגה]]-[[אוהם]]-[[מטר]].


המכשיר פועל בהסתמך על הגדרת ההתנגדות החשמלית <math> I = \frac{V}{R} </math>, לפיה ב[[מתח חשמלי]] V נתון, תהיה עוצמת הזרם החשמלי I ביחס הפוך להתנגדות החשמלית R.
המכשיר פועל בהסתמך על הגדרת ההתנגדות החשמלית <math> I = \frac{V}{R} </math>, לפיה ב[[מתח חשמלי]] V נתון, תהיה עוצמת הזרם החשמלי I ביחס הפוך להתנגדות החשמלית R.

גרסה מ־23:32, 28 בינואר 2007

אוהם-מטר, ובעברית "מד התנגדות", הוא מכשיר מדידה חשמלי באמצעותו ניתן למדוד את שיעור התנגדותו של הרכיב הנבדק למעבר זרם חשמלי דרכו. מכשיר המדידה נותן את הקריאה ביחידות אוהם, ומכאן שמו. כינוי נוסף למד התנגדות הינו מגר - קיצור של מגה-אוהם-מטר.

המכשיר פועל בהסתמך על הגדרת ההתנגדות החשמלית , לפיה במתח חשמלי V נתון, תהיה עוצמת הזרם החשמלי I ביחס הפוך להתנגדות החשמלית R.

המכשיר הוא למעשה מד זרם (אמפרמטר) אשר לצורך מדידת התנגדות מצורפת אליו סוללה חשמלית כמקור מתח קבוע שעוצמתו ידועה. הסוללה מזרימה זרם דרך הרכיב, והמכשיר מודד את הזרם העובר במעגל ומציג את תוצאת המדידה בסקלה אוהמית המציגה את ערכי ההתנגדות המחושבים לזרם הנמדד במתח הידוע.

בגלל היפוך היחס בין עוצמת הזרם למידת ההתנגדות, הסקלה של אוהם-מטר איננה לינארית, כלומר המרחק בין שנתות המדידה בה הולך וקטן ככל שההתנגדות גדלה. קיימים מכשירי אוהם מטר בעלי תצוגה ספרתית הפותרת את אי-הנוחות הכרוכה בעבודה עם סקלת מחוג לא לינארית.

מאחר שהמכשיר מכיל מד זרם מובנה, ניתן בקלות להתאימו מראש גם למדידת נתונים נוספים, כגון זרם, מתח, ורציפות חשמלית. מכשירים משולבים הכוללים מספר פונקציות כאלה מכונים "רב מודד" (מולטי מטר), והם קיימים הן בגרסה פשוטה עם סקלת מחוג, והן בגרסאות בעלות מערכת מדידה ותצוגה ספרתיות (רב מודד דיגיטלי).