תקנון הממשלה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Harel (שיחה | תרומות)
מ כבר לא בעבודה
מ קטגוריה
שורה 49: שורה 49:
* [http://www.knesset.gov.il/protocols/data/rtf/bikoret/2005-02-28-01.rtf דיון מועדת הביקורת על הפרת תקנון הממשלה בידי הממשלה (קובץ rtf)]
* [http://www.knesset.gov.il/protocols/data/rtf/bikoret/2005-02-28-01.rtf דיון מועדת הביקורת על הפרת תקנון הממשלה בידי הממשלה (קובץ rtf)]
* [http://www.nfc.co.il/BringHtmlDoc.asp?docid=100095&subjectId=1 אישור תקנון הממשלה ה-31 בישיבת הממשלה הראשונה]
* [http://www.nfc.co.il/BringHtmlDoc.asp?docid=100095&subjectId=1 אישור תקנון הממשלה ה-31 בישיבת הממשלה הראשונה]

[[קטגוריה:ממשלת ישראל]]

גרסה מ־19:42, 29 בינואר 2007

תקנון הממשלה ה-31 בראשות אהוד אולמרט

תקנון הממשלה הינו מסמך המנסח את סדרי העבודה של ממשלת ישראל. כאשר מוקמת ממשלה חדשה היא מתכנסת בפעמים הראשונות לפי כללי התקנון של הממשלה הקודמת, וקרוב ככל האפשר מגיש ראש הממשלה מסמך הנקרא "תקנון הממשלה" ובו מתאורים דרכי התנהלותה של הממשלה, מועדי כינוסה, ניהול ישיבותיה, הגשת הצעות לסדר היום וכד'...


עיקרי תוכן התקנון

סדר היום של ישיבות הממשלה:

  • סדר היום של הממשלה, משכה, והזמן שיוקצה לכל דובר יקבעו בידי ראש הממשלה.
  • הממשלה מתכנסת לישיבה רגילה בכל יום ראשון באולם ישיבות הממשלה בירושלים. ראש הממשלה רשאי לכנס בכל עת ובכל מקום ישיבות ממשלה שלא מן המניין.
  • בראש כל ישיבת ממשלה עומד ראש הממשלה, זולת אם נבצר מראש הממשלה לנהל את הישיבה ואז יעמוד בראשה מי שהוסמך לכך מטעם הממשלה (בדרך כלל ממלא מקום ראש הממשלה).
  • נושאים לסדר היום מטעם שרי הממשלה יוגשו לפי הנהלים למזכיר הממשלה ובמידת הצורך ינתן שיקול דעת לראש הממשלה בדחיפות הנושא לסדר היום. (ראה בהמשך)
  • לעיתים מזדמנות, או לפי בקשת ראש הממשלה, יתנו סקירות בטחוניות ומדיניות על ידי השרים הנוגעים בדבר, ויש שיערכו דיונים על סקירות אלו לפי קביעתו של ראש הממשלה.
  • הצעה המחייבת פרסום ברשומות, תכלול טיוטה לפירסום ברשומות.
  • באם התגלע מחלוקת בין שרים לגבי הפעלת סמכות המצוייה בשניהם ולא הגיעו לעמק השווה תוך 30 יום יובא הדבר להכרעת ראש הממשלה.
  • מזכיר הממשלה יכין את סדר היום לממשלה 48 שעות לפני כינוסה ויאפשר, במידה והחומר אינו נוגע לענייני ביטחון או עניינים סודיים, לאפשר את עיונם של השרים בחומר. כל החומר העומד לעיון הממשלה ימוספר באופן סידורי.

נהלים:

  • שר רשאי להגיש שאלילות לשר אחר והלה ישיב לו תוך 5 ימים. באם לא השיב השר הנשאל או תשובתו אינה מספקת רשאי השר השואל לבקש מראש הממשלה להעלות את השאלה בישיבת הממשלה ואף לקיים עליה דיון. ראש הממשלה רשאי לאשר שאלילות דחופות שיענו בישיבת הממשלה ובלבד שזאת תינתן בכתב לפני הישיבה לראש הממשלה ולשר הנוגע בדבר. שאלה שפורסמה מראש אין לענות עליה.
  • קבלת החלטות בידי הממשלה תעשה לפי הנהלים. (ראה בהמשך)
  • מינוי הנעשה בידי הממשלה ואינו נעשה בהליך תחרותי יועבר לבדיקה מקדמית של ועדת שרים אשר בתחומה המינוי ודעתה תובא בהצעת המינוי של השר המגיש.
  • הצעה של שר שחדל מתפקידו תועבר לעיונו של השר הנכנס והלה יחליט תוך שבועיים אם לאמץ את ההצעה או לא. באם לא השיב תוך שבועיים יראה הדבר כאילו ויתר על ההצעה.

פירוט נהלים

דרך הגשת נושא לסדר היום של הממשלה

שר המעוניין להעלות נושא לסדר היום השבועי של הממשלה עליו להגיש בכתב לא יאוחר מהשעה 12 ביום ד' שלפני ישיבת הממשלה למזכיר הממשלה את נושא ההצעה - שיכלול: כותרת הנושא, ואם המדובר בנושא שמלווה בהחלטת ממשלה - את הצעת נוסח ההחלטה, דברי הסבר להצעה ואת הצורך בה. והיה ונושא כולשהי לא היה סיפק בידי השר להגישו ומפאת דחיפותו יש להעלותו לסדר היום - יוגש למזכיר הממשלה ובהתאם לרצון ראש הממשלה יועלה לסדר היום.

הצעה הכרוכה בהוצאה כספית תצויין במפורש בהצעה המוגשת, והצעה שתקציבה חורג מהתקציב המאושר יציין השר המגיש את המקור למימון ההצעה ואת עמדת שר האוצר לעניין.

באם ההצעה המוגשת נוגעת בתחום אחריותו של שר אחר - יבוא השר המגיש בדין ודברים עם השר שבתחום אחריותו ההצעה המוגשת ועמדת השר תצויין במפורש בדף ההצעה.

יש לציין כמו-כן בהחלטה: מהו המצב המשפטי - לרבות המצב בחקיקת הכנסת והאם נדרש שינוי בחקיקה, האם ההצעה מגדילה או מקטינה את כוח-האדם המצוי, יש לציין החלטות ממשלה קודמות והאם ההצעה גורעת, מוסיפה או מבטל אותן, ציון אלטרנטיבות אם ישנן ועמדת היועץ המשפטי למשרד.

הצעה מוגשת מטעם ראש הממשלה ונוגעת לתחום סמכותם של שרים אחרים תואם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

למזכיר הממשלה הסמכות לדחות הצעה לסדר היום אם אינה עמדה בתנאים הנ"ל, זולת אם החליט ראש הממשלה אחרת.

אמנות בנלאומיות

חתימה על אמנה בנלאומית (בשונה מאשרורה) אינו מצריך את הגשתה על שולחן הכנסת, אלא הגשתה למזכיר הממשלה בצירוף תרגום לעברית וחוות דעתו של שר החוץ ושר המשפטים. שר המבקש להעלות הצעה לאשרור אמנה בישיבת הממשלה יגיש עם 10 עותקים לפחות למזכיר הממשלה לפני ישיבת האישור והלה יעבירה לידי הכנסת לשם עיון, ובאם נדרש לאישרורה. יצויין בהצעת אישרור האמנה חוות דעתם של שר האוצר והחוץ וכן האם נדרשים שינוייי חקיקה על מנת לאשררו. לא תוגש הצעה לעיון הכנסת אם מפאת סודיותה או דחיפותה לא ניתן להציגה וזאת באישור שר החוץ ושר המשפטים.

קבלת החלטות בממשלה

הצעה שהועמדה לאישור הממשלה תתקבל אם תמכו בה ברוב קולות חברי הממשלה ותדחה אם לא התקבלה ברוב קולות או שישנו תיקו בין התומכים למתנגדים. הצעה שהועמדה לדיון והצבעה בממשלה ואין לגביה כל הסתייגות - תתקבל לפי הצעת ראש הממשלה. שר בהעדרו, רשאי להפקיד במזכירות הממשלה את דעתו בעניין נושא העומד להצבעה, או להורות למחליפו להצביע כאמור ובתנאי שלמחליפו זכות הצבעה בממשלה. ראש הממשלה רשאי בתיאום עם מזכיר הממשלה, למסור הצעת החלטה דחופה שתתקבל שלא במסגרת ישיבות הממשלה הרגילות, להכרעה במשאל בעל-פה (דהיינו, הצבעה טלפונית). רשאי שר לבקש כי העניין יובא לישיבת הממשלה ורשאי ראש הממשלה לדחות הצעתו. שר שלא היה ניתן להשיגו לא יובא במניין ההצבעה. ראש הממשלה רשאי להגיש הצעה בכתב לחברי הממשלה ואלו ישיבו את דעתם תוך שבוע מיום ההגשה, ובאם לא השיב שר שקול הדבר לתמיכתו בהצעה.

קישורים חיצוניים