מירה זכאי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 4: שורה 4:


==קורות חייה==
==קורות חייה==
זכאי נולדה ב[[ירושלים]]. בוגרת המדרשה למורי ציור ב[[תל אביב]]. בעלת [[תואר ראשון]] ב[[ספרות עברית]] ו[[תיאטרון]] מ[[אוניברסיטת תל אביב]] ותואר אמן מטעם [[האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין]] באוניברסיטת תל אביב. הופיעה פעמים רבות בישראל ובעולם תחת שרביטם של מנצחים ידועים כ[[גיאורג שולטי]], [[זובין מהטה]], [[דניאל בארנבוים]] ואחרים בקונצרטים עם התזמורות הפילהרמוניות של תל אביב, ברלין, שיקגו, ניו יורק, לונדון, פריז, אמסטרדם, וינה ועוד.
זכאי נולדה ב[[ירושלים]]. בוגרת [[המדרשה לאמנות|המדרשה למורי ציור]] ב[[תל אביב]]. בעלת [[תואר ראשון]] ב[[ספרות עברית]] ו[[תיאטרון]] מ[[אוניברסיטת תל אביב]] ותואר אמן מטעם [[האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין]] באוניברסיטת תל אביב. הופיעה פעמים רבות בישראל ובעולם תחת שרביטם של [[מנצח]]ים ידועים כ[[גאורג שולטי]], [[זובין מהטה]], [[דניאל בארנבוים]] ואחרים בקונצרטים עם התזמורות הפילהרמוניות של [[התזמורת הפילהרמונית הישראלית|ישראל]], [[הפילהרמונית של ברלין|ברלין]], שיקגו, ניו יורק, לונדון, פריז, אמסטרדם, וינה ועוד.


הופעתה הראשונה על בימת ה[[אופרה]] הייתה ב[[גלאזגו]], באופרה הלאומית של סקוטלנד, שם ביצעה את תפקיד אורפאו באופרה "אורפאו ואאורידיצ'ה" מאת [[כריסטוף ויליבלד גלוק|גלוק]]. ברפרטואר האופראי המגוון שלה נכללו גם הרוזן אורלובסקי (מה[[אופרטה]] "העטלף" מאת [[יוהאן שטראוס (הבן)|יוהאן שטראוס]]) וארדה, [[אלת האדמה]] (מהאופרה "[[זהב הריין]]" מאת [[וגנר]]).
הופעתה הראשונה על בימת ה[[אופרה]] הייתה ב[[גלאזגו]], באופרה הלאומית של סקוטלנד, שם ביצעה את תפקיד אורפאו באופרה "אורפאו ואאורידיצ'ה" מאת [[כריסטוף ויליבלד גלוק|גלוק]]. ברפרטואר האופראי המגוון שלה נכללו גם הרוזן אורלובסקי (מה[[אופרטה]] "העטלף" מאת [[יוהאן שטראוס (הבן)|יוהאן שטראוס]]) וארדה, [[אלת האדמה]] (מהאופרה "[[זהב הריין]]" מאת [[וגנר]]).

גרסה מ־15:11, 20 במאי 2019

מירה זכאי
לידה 21 בספטמבר 1942
ירושלים, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 20 במאי 2019 (בגיל 76) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נחלת יצחק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מירה זכאי בכיתת אמן שהנחתה בניו יורק

מירה זכאי (21 בספטמבר 1942 - 20 במאי 2019) הייתה זמרת אלט ישראלית שזכתה לקריירה עולמית, שעיקרה בתחום הליד (השיר האמנותי) והאורטוריה, פרופסור אמריטה נלווה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב.

קורות חייה

זכאי נולדה בירושלים. בוגרת המדרשה למורי ציור בתל אביב. בעלת תואר ראשון בספרות עברית ותיאטרון מאוניברסיטת תל אביב ותואר אמן מטעם האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל אביב. הופיעה פעמים רבות בישראל ובעולם תחת שרביטם של מנצחים ידועים כגאורג שולטי, זובין מהטה, דניאל בארנבוים ואחרים בקונצרטים עם התזמורות הפילהרמוניות של ישראל, ברלין, שיקגו, ניו יורק, לונדון, פריז, אמסטרדם, וינה ועוד.

הופעתה הראשונה על בימת האופרה הייתה בגלאזגו, באופרה הלאומית של סקוטלנד, שם ביצעה את תפקיד אורפאו באופרה "אורפאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק. ברפרטואר האופראי המגוון שלה נכללו גם הרוזן אורלובסקי (מהאופרטה "העטלף" מאת יוהאן שטראוס) וארדה, אלת האדמה (מהאופרה "זהב הריין" מאת וגנר).

עם הקלטותיה הידועות נמנות הסימפוניה השנייה של מאהלר עם תזמורת שיקגו בניצוח גאורג שולטי (ביצוע שזכה בפרס הגראמי), האופרות "בוריס גודונוב" מאת מוסורגסקי ו"מלחמה ושלום" מאת פרוקופייב בניצוחו של רוסטרופוביץ, "תיקון חצות" מאת מרדכי סתר בניצוחו של גארי ברתיני והקלטות רבות של שירים אמנותיים ישראליים. יהודי מנוחין בחר בה כמבצעת הסולו היחידה לקונצרט מיוחד שנערך לכבוד האפיפיור יוחנן פאולוס השני; בקונצרט ביצעה את האריה Erbarme dich, mein Gott מתוך ה"מתאוס פסיון" מאת יוהאן סבסטיאן באך, כאשר מנוחין מלווה אותה בכינור. למעלה משמונים יצירות נכתבו במיוחד לקולה על- ידי מלחינים בארץ ובעולם.

זכאי לימדה כפרופסור אמריטוס נלווה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. במהלך עבודתה פירסמה מאמרים רבים על אמנות בכתבי עת מקצועיים וכן את הספר "לאן שוחים דגי הסלמון - שיחות על מוזיקה", אותו כתבה בשיתוף עם המלחין אנדרה היידו. היא הוזמנה בקביעות לתת כיתות אמן בבתי ספר גבוהים למוזיקה באירופה ובארצות הברית.

זכאי הייתה יו"ר ועדת רפרטואר בסל תרבות ארצי בשנים 1999–2009.

ב-20 במאי 2019 נפטרה זכאי כתוצאה מסיבוכים של אירוע מוחי בו לקתה שנה קודם לכן.[1] הותירה אחריה בעל, יעקב זכאי ושתי בנות.

פרסים

מלבד פרס הגראמי שקיבלה על שירתה בסימפוניה השנייה של מאהלר, זכתה זכאי גם בפרס אקו"ם על ביצוע מצטיין של מוזיקה ישראלית (לתקליט "שיר ארץ"), וכן בפרס המועצה לתרבות ואמנות על תרומתה למוזיקה ישראלית ובפרס מטעם רשות השידור על ביצוע מצטיין של מוזיקה יהודית וישראלית. במסגרת חגיגות החמישים למדינת ישראל העניק לה שר החינוך והתרבות פרס הוקרה מיוחד על מסירותה לביצוע ולקידום מוזיקה ישראלית. ב-2013 הוכרזה מטעם משרד התרבות והספורט כזוכת פרס מפעל חיים ע"ש פרנק פלג עבור פעילות אמנותית מרשימה ברמה גבוהה, רבת שנים.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מירה זכאי בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים