האימפריה הדנית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 27: שורה 27:


==אפריקה==
==אפריקה==
דנמרק החזיקה במספר נקודות מסחר ובארבעה מבצרים לאורך [[חוף הזהב]] במערב אפריקה, במיוחד באזור [[גאנה]] של היום. שלוש נקודות המסחר היו [[מבצר פרדניקסבורג]], [[טירת אוסו|מבצר כריסטיאנבורג]] שנכבש מ[[שוודיה]], ו[[פרדריקסבורג]] שהיה לבסיס הכוחות הדנים באפריקה ושימש כמרכז ל[[סחר בעבדים]] באיי הודו המערביים הדנים. המבצרים היו [[מבצר פרינסטנסן]] שנבנה בשנת [[1784]], [[מבצר אגוסטבורג]] מ-[[1787]], [[מבצר פריאדנסבורג]] ו[[מבצר קונגנסטן]]. דנמרק מכרה את המבצרים ל[[בריטניה]] בשנת [[1850]]. כיום נותרו ממבצרים אלה רק הריסות, למעט מבצר כריסטיאנבורג המשמש כיום כמבנה מגורים.
דנמרק החזיקה במספר נקודות מסחר ובארבעה מבצרים לאורך [[חוף הזהב]] ב[[מערב אפריקה]], באזור [[גאנה]] של היום. שלוש נקודות המסחר היו [[מבצר פרדניקסבורג]], [[טירת אוסו|מבצר כריסטיאנבורג]] שנכבש מ[[שוודיה]] ו[[פרדריקסבורג]] שהיה לבסיס הכוחות הדנים באפריקה ושימש כמרכז ל[[סחר בעבדים]] לטובת איי הודו המערביים הדנים. המבצרים היו [[מבצר פרינסטנסן]] שנבנה בשנת [[1784]], [[מבצר אגוסטבורג]] מ-[[1787]], [[מבצר פריאדנסבורג]] ו[[מבצר קונגנסטן]]. דנמרק מכרה את המבצרים ל[[בריטניה]] בשנת [[1850]]. כיום נותרו ממבצרים אלו רק הריסות, למעט מבצר כריסטיאנבורג המשמש כיום כמבנה מגורים.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־11:11, 31 במאי 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדינה

פרמטרים [ ראש המדינה, תמונת מפה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

האימפריה הדנית
Danske besiddelser
ממשל
משטר מונרכיה אבסולוטית
שפה נפוצה דנית
עיר בירה קופנהגן
היסטוריה
הקמה  
תאריך הקמה 1536
פירוק  
תאריך פירוק 1953
ישות קודמת ממלכת נורווגיה
איחוד קאלמאראיחוד קאלמאר איחוד קאלמאר
ישות יורשת דנמרקדנמרק דנמרק
כלכלה
מטבע ריקסדאלר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קולוניות דניות ואחרות בהודו

האימפריה הדנית החלה את דרכה בתחילת המאה ה-13, כשקיבלה דנמרק את השליטה על אסטוניה. לאחר האיחוד עם נורווגיה, קיבלה דנמרק-נורווגיה את השליטה על כל הקולוניות הוותיקות של נורווגיה - גרינלנד, איי פארו, אורקני, שטלנד ואיסלנד. במאה ה-17, לאחר אבידות טריטוריאליות בחצי האי הסקנדינבי, דנמרק-נורווגיה החלה לפתח מושבות, מבצרים ועמדות מסחר באפריקה, בקריבים ובהודו. כריסטיאן החמישי, מלך דנמרק היה הראשון לפתח את מדיניות המסחר שמעבר לים, כחלק מגל המרקנטיליזם שסחף את אירופה באותה התקופה. ב-1620 הקימה דנמרק את המושבה הראשונה - טרנקובאר או סרנגמבדי, הנמצאת על חופה הדרומי של הודו. השריד האחרון של האימפריה, שהיה גם הטריטוריה הגדולה בה, היא גרינלנד, שזכתה בשלטון עצמי ב-1953, ומאז היא אזור אוטונומי במדינה הדנית. איי פארו קיבלו אוטונומיה מדנמרק ב-1948.

הודו

דנמרק החזיקה במספר מושבות קטנות ועמדות מסחר לאורך תת-היבשת ההודית מהמאה ה-17 עד למאה ה-19. מושבות אלו נמכרו בסופו של דבר לאימפריה הבריטית, שהפכה לכוח המרכזי באזור. מושבת טרנקובאר (כיום טהאראנגמבאדי (אנ')) השתייכה לדנמרק במשך 225 שנה עד שנמכרה לבריטניה ב-1845. ב-1755 דנמרק רכשה את העיירה סרמפור, ומאוחר יותר את אחנה ופירפור. ב-1829 הוקמה אוניברסיטה דנית בסרמפור, וזו קיימת עד היום. ערים אלו נמכרו גם הן לבריטניה ב-1845. עוד ניסיון דני לקולוניזציה היה באיי ניקובר.

האיים הקריבים

דנמרק יישבה את האיים סנט תומאס וסנט ג'ון, ורכשה את סנט קרואה מצרפת ב-1773. כלכלת האיים נתבססה בעיקרה על קני סוכר. האיים נודעו כאיי הודו המערבית הדנים ולבסוף נמכרו לארצות הברית ב-1917 במחיר של 25 מיליון דולר. הדנים רצו להיפטר מהאיים בשל התדרדרות הכלכלה בהם. ארצות הברית קיוותה להשתמש באיים כבסיס ימי. מ-1917 האיים נודעו כאיי הבתולה האמריקאים.

אפריקה

דנמרק החזיקה במספר נקודות מסחר ובארבעה מבצרים לאורך חוף הזהב במערב אפריקה, באזור גאנה של היום. שלוש נקודות המסחר היו מבצר פרדניקסבורג, מבצר כריסטיאנבורג שנכבש משוודיה ופרדריקסבורג שהיה לבסיס הכוחות הדנים באפריקה ושימש כמרכז לסחר בעבדים לטובת איי הודו המערביים הדנים. המבצרים היו מבצר פרינסטנסן שנבנה בשנת 1784, מבצר אגוסטבורג מ-1787, מבצר פריאדנסבורג ומבצר קונגנסטן. דנמרק מכרה את המבצרים לבריטניה בשנת 1850. כיום נותרו ממבצרים אלו רק הריסות, למעט מבצר כריסטיאנבורג המשמש כיום כמבנה מגורים.

קישורים חיצוניים