המיזם למיגור העישון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ הסבת תג ref לתבנית:הערה (תג)
(אין הבדלים)

גרסה מ־09:32, 26 ביוני 2019

לוגו המיזם למיגור העישון.

המיזם למיגור העישון (או בשמו המלא המיזם הרב מגזרי למיגור העישון), אשר נוסד ב-2016 על יד שירה כסלו, מיכל חמו לוטם ואבינועם ערמוני, הוא ארגון חברתי שמטרתו מניעת עישון בקרב בני נוער וצעירים בישראל. הארגון הוא חלק מקואליציה של ארגונים חברתיים העוסקים במאבק בעישון[1], ומתמקד בעיקר בזווית השפעה על הרגולציה, כמו שינויים של חוקים או תקנות בנושא העישון[2].

פעילות הארגון

חשיפת תכולת החומרים במוצרי עישון

בשנת 2017 הגיש הארגון בקשת חופש מידע למשרד הבריאות, שחשפה שבידי משרד הבריאות אין את הנתונים על תכולת החומרים המשמשים את חברות הסיגריות לייצור הסיגריות, ולא יוכל לדעת אם יוכנסו אל הסיגריות חומרים מסוכנים ורעילים[3]. חשיפה זו גררה ביקורת על משרד הבריאות מצד מבקר המדינה, שראה בכך חיזוק להנחה שעל משרד הבריאות מופעלים לחצים גדולים מצד חברות הטבק[4].

בעקבות חשיפה זו, הוגשה הצעת חוק על בסיס נייר עמדה של המיזם למיגור העישון, בדבר חיוב חברות הטבק לפרסם את רכיביהן ואת מידת רעילותם[5].

הגבלות ומיסוי על סיגריות אלקטרוניות

במהלך 2017, עתר הארגון לבג"ץ, לצד העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בדרישה לחייב את שר האוצר משה כחלון לחתום על הצו למיסוי אייקוס, הסיגריה האלקטרונית של חברת הטבק פיליפ מוריס (אנ')[6]. עתירה זו הוגשה בעקבות החלטה להחריג את הסיגריה האלקטרונית הזו מהמיסוי הנהוג על שאר מוצרי הטבק[7]. עתירה זו הייתה חלק מקמפיין במטרה ללחוץ על שר האוצר, שיקבל את עמדת משרד הבריאות בעניין[8]. בינואר 2018 חתם שר האוצר כחלון על צו המיסוי[9], המשווה את המס על סיגריית האייקוס למס על סיגריות, ובמרץ 2018 הצו אושר בוועדת הכספים ובכנסת. לאחר שהנושא לא טופל במשך מספר חודשים, בינואר 2019 קיבלה המדינה את עתירת הארגון לבג"ץ, והנחתה את שר האוצר, משה כחלון, להשוות את המס על הטבק לגלגול כפי שהוחלט[10]. חודש לאחר מכן הוציא בג"ץ צו בנושא זה למשרד האוצר[11].

בנובמבר 2018 הארגון לקח חלק במהלכים שגרמו לועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לאשר הגבלת כמות ניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, ולהצהיר שבכוונתם לאסור סיגריות אלקטרוניות בטעמים[12][13].

הגבלת שיווק ופרסום מוצרי טבק

באפריל 2018 סייע הארגון לח"כים יהודה גליק ואיתן כבל בהכנת הצעת חוק נוספת להגבלת השיווק והפרסום של מוצרי טבק[14]. בדצמבר 2018 אושר החוק בסיוע ובליווי הארגון[15][16].

השוואת המס על טבק לגלגול למס על סיגריות רגילות

בג"ץ נענה לעתירת המיזם למיגור העישון והורה לשר האוצר להשוות את המס על הטבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. הצו החתום בידי שר האוצר כנס לתוקף ב 21 לפברואר 2019.[17]

הכרה בינלאומית עבור הפעילות

המיזם זכה בפרס הוקרה World No Tobacco Day 2019 מטעם ארגון הבריאות העולמי –World Health Organization, לצד אנשי מקצוע וארגונים נוספים ברחבי העולם, עבור תרומתו למאבק למיגור העישון. זוהי פעם ראשונה שארגון ישראלי זוכה בפרס. [18]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דו"ח שר הבריאות על העישון בישראל 2017 (עמ' 65)
  2. ^ האישה שנלחמת בתעשיית הטבק, באתר דבר ראשון
  3. ^ אצטון, בוטאן, עטרן, בנזן וגם ציאניד: מה מסתתר בסיגריות שלכם
  4. ^ משרד הבריאות רושם אקמול לסרטן העישון, באתר דה מרקר
  5. ^ הצעות חוק: יצרני סיגריות יחויבו לפרסם את רכיביהן
  6. ^ משרד המשפטים - OpenDocument, באתר www.justice.gov.il
  7. ^ עתירה: לחייב את שר האוצר להטיל מס על הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס
  8. ^ בלחץ היועמ"ש: כחלון יטיל מס זהה על אייקוס - כמו על סיגריות רגילות
  9. ^ צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין תיקון מס התשעח 2018 סיגריות חשמ....pdf, באתר Google Docs
  10. ^ מגלגלים לבג"ץ: המדינה מוכנה להעלות את המיסוי על טבק, באתר קול הזמן
  11. ^ בג"ץ קבע: מעשנים צפויים לשלם 50-25 שקל יותר על טבק לגלגול, באתר ישראל היום
  12. ^ ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/11/2018, באתר כנסת פתוחה
  13. ^ בלי קרם ברולה: משרד הבריאות יגביל סיגריות אלקטרוניות בטעמים, באתר דה מרקר
  14. ^ תמיכה מקיר אל קיר בהצעת החוק להגבלת השיווק והפרסום של מוצרי טבק; היוזם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כבל: אין דבר יותר קטלני מעישון
  15. ^ אושר החוק להגבלת פרסום מוצרי עישון וטבק, באתר גלובס
  16. ^ חוק איסור פרסום מוצרי טבק אושר בקריאה ראשונה, באתר כלכליסט
  17. ^ עמרי מילמן וליאור גוטמן, עכשיו זה רשמי: כחלון אישר את העלאת מס הקנייה על הטבק, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2019-02-20
  18. ^ WHO | World No Tobacco Day 2019 awards - the winners|אתר=WHO|תאריך_וידוא=2019-06-18