נוט (מיתולוגיה נורדית) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MissPashush (שיחה | תרומות)
יצירת הערך, כולל תקציר ותיאורי האלה במקורות.
 
MissPashush (שיחה | תרומות)
מ תיקון קישור
שורה 11: שורה 11:
=== אדה פרוזאית ===
=== אדה פרוזאית ===


[[שושלת יוחסין|שושלת היוחסין]] של נאט מתואר ב"תעתועי גילפי", החלק השני של ה[[אדה פרוזאית|אדה הפרוזאית]]. בפרק העשירי ב"תעתועי גילפי" הנעלה מספר לאודין המסווה כאדם פשוט, גנגלר, על מקורם של היום והליל. לדבריו ל[[נפיל]] נרפי ששכן ב[[יוטונהיים]] הייתה בת, נאט, בעלת צבע עור כהה האופייני לענקים. נאט נישאה בתחילה לנגלפרי והיה להם בן יחיד - אוד. היא נישאה בשנית לאנאר ולזוג נולדה בת - יורד - הפרסוניפיקציה של "[[ארץ]]". בנישואיה השלישיים היא התתחתנה עם דלינג וילדה לו את דוגר. אודין העניק לאם ולבנה שני סוסים ושתי מרכבות וביקש מהם לרכוב זה אחר זה מסביב לארץ, במחזוריות של יממה. לסוסה של נאט קוראים רים-פקסי, "רעמת כפור" ואילו הסוס של דוגר נקרא סקין-פקסי, "רעמת בוהק".
[[שושלת יוחסין|שושלת היוחסין]] של נאט מתואר ב"תעתועי גילפי", החלק השני של ה[[אדה פרוזאית|אדה הפרוזאית]]. בפרק העשירי ב"תעתועי גילפי" הנעלה מספר לאודין המסווה כאדם פשוט, גנגלר, על מקורם של היום והליל. לדבריו ל[[נפיל]] נרפי ששכן ב[[יוטונהיים]] הייתה בת, נאט, בעלת צבע עור כהה האופייני לענקים. נאט נישאה בתחילה לנגלפרי והיה להם בן יחיד - אוד. היא נישאה בשנית לאנאר ולזוג נולדה בת - יורד - הפרסוניפיקציה של "[[כדור הארץ|ארץ]]". בנישואיה השלישיים היא התתחתנה עם דלינג וילדה לו את דוגר. אודין העניק לאם ולבנה שני סוסים ושתי מרכבות וביקש מהם לרכוב זה אחר זה מסביב לארץ, במחזוריות של יממה. לסוסה של נאט קוראים רים-פקסי, "רעמת כפור" ואילו הסוס של דוגר נקרא סקין-פקסי, "רעמת בוהק".


ארבעת [[כתב יד|כתבי היד]] שיש בידינו ל"תעתועי גילפי" נבדלים בתיאור הקשרים המשפחתיים. בעוד שלפי כתב היד העתיק ביותר יורד היא אשתו של דלינג ואמו של דוגר, בשלושת כתבי היד האחרים ממלאת נאט את התפקיד. יש הטוענים שהמעתיק של כתב היד העתיק (או אחד מהמעתיקים הקודמים לו) רצה לקצר את הטקסט המקורי ופישט את קשרי המשפחה{{הערה|Haukur Thorgeirsson (2008). "Hinn fagri foldar son" as published in Gripla XIX, pages 159—168. Árni Magnússon Institute for Icelandic Studies.}}.
ארבעת [[כתב יד (העתק)|כתבי היד]] שיש בידינו ל"תעתועי גילפי" נבדלים בתיאור הקשרים המשפחתיים. בעוד שלפי כתב היד העתיק ביותר יורד היא אשתו של דלינג ואמו של דוגר, בשלושת כתבי היד האחרים ממלאת נאט את התפקיד. יש הטוענים שהמעתיק של כתב היד העתיק (או אחד מהמעתיקים הקודמים לו) רצה לקצר את הטקסט המקורי ופישט את קשרי המשפחה{{הערה|Haukur Thorgeirsson (2008). "Hinn fagri foldar son" as published in Gripla XIX, pages 159—168. Árni Magnússon Institute for Icelandic Studies.}}.


נאט מוזכרת גם בחלקה השלישי של האדה הפרוזאית, "שפת השירה". נאט מוצעת כדרך לתיאור ארץ ("בתה של נאט") וכדרך לתיאור [[זמן]]. גם סוסיהם של נאט ודוגר מוזכרים כאלו שמושכים ומביאים את הליל.
נאט מוזכרת גם בחלקה השלישי של האדה הפרוזאית, "שפת השירה". נאט מוצעת כדרך לתיאור ארץ ("בתה של נאט") וכדרך לתיאור [[זמן]]. גם סוסיהם של נאט ודוגר מוזכרים כאלו שמושכים ומביאים את הליל.

גרסה מ־16:53, 28 ביוני 2019

נאטנורדית עתיקה Nótt) היא בתו של הענק נרפי מגזע הואניר המשמשת כפרסונפיקציה של לילה במיתולוגיה הנורדית. נאט היא אשתו של דלינג, אמו של דוגר ושל יורד וסבתו של ת׳ור.

מקורות

אדה פואטית

בסטנזות 24-25 ב"בלדה של ואפת׳רודניר" באדה הפואטית האל אודין, המוסווה כגאגנראד'ר, שואל את הענק Vafþrúðnir מאין הגיעו היום, הלילה והמחזוריות שלהם. הענק משיב שדלינג הוא אביו של היום ואילו נאט היא אמו. בסטנזות 13-14 באותה הפואמה אודין מספר על סוסה של נאט, רים-פקסי, שמביא את הלילה בכל ערב לאלים ובבוקר מותיר אחריו שובל, הטל.

נאט מוזכרת בקצרה גם בפואמות "דברי אלויס" ו"דברי זיגדריפה". בסטזה 30 ב"דברי אלויס" שואל ת׳ור את הגמד אלוויס כיצד נקרא הלילה "שהביא נרפי". ב"דברי זיגדריפה" לאחר שהולקירה זיגדריפה מתעוררת משנתה המכושפת על ידי הגיבור סיגורד היא פוצחת בתפילה ומזכירה בה את נאט, דוגר וצאצאיהם.

אדה פרוזאית

שושלת היוחסין של נאט מתואר ב"תעתועי גילפי", החלק השני של האדה הפרוזאית. בפרק העשירי ב"תעתועי גילפי" הנעלה מספר לאודין המסווה כאדם פשוט, גנגלר, על מקורם של היום והליל. לדבריו לנפיל נרפי ששכן ביוטונהיים הייתה בת, נאט, בעלת צבע עור כהה האופייני לענקים. נאט נישאה בתחילה לנגלפרי והיה להם בן יחיד - אוד. היא נישאה בשנית לאנאר ולזוג נולדה בת - יורד - הפרסוניפיקציה של "ארץ". בנישואיה השלישיים היא התתחתנה עם דלינג וילדה לו את דוגר. אודין העניק לאם ולבנה שני סוסים ושתי מרכבות וביקש מהם לרכוב זה אחר זה מסביב לארץ, במחזוריות של יממה. לסוסה של נאט קוראים רים-פקסי, "רעמת כפור" ואילו הסוס של דוגר נקרא סקין-פקסי, "רעמת בוהק".

ארבעת כתבי היד שיש בידינו ל"תעתועי גילפי" נבדלים בתיאור הקשרים המשפחתיים. בעוד שלפי כתב היד העתיק ביותר יורד היא אשתו של דלינג ואמו של דוגר, בשלושת כתבי היד האחרים ממלאת נאט את התפקיד. יש הטוענים שהמעתיק של כתב היד העתיק (או אחד מהמעתיקים הקודמים לו) רצה לקצר את הטקסט המקורי ופישט את קשרי המשפחה[1].

נאט מוזכרת גם בחלקה השלישי של האדה הפרוזאית, "שפת השירה". נאט מוצעת כדרך לתיאור ארץ ("בתה של נאט") וכדרך לתיאור זמן. גם סוסיהם של נאט ודוגר מוזכרים כאלו שמושכים ומביאים את הליל.

הערות שוליים

  1. ^ Haukur Thorgeirsson (2008). "Hinn fagri foldar son" as published in Gripla XIX, pages 159—168. Árni Magnússon Institute for Icelandic Studies.