טרוורטין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏שימושים: תקלדה, replaced: בניה ← בנייה
מ ויקישיתוף בשורה, עיצוב, הגהה, קישורים פנימיים
שורה 3: שורה 3:


==מקור השם==
==מקור השם==
מקור השם הוא מאיטלקית tivertino. השם האיטלקי הוא שיבוש של השם הלטיני lapis tiburtinus, לפיס טיבורטינוס כלומר אבן מ[[טיבולי (איטליה)|טיבולי]] (ששמה הלטיני היה טיבור).
מקור השם הוא מ[[איטלקית]], "Tivertino". השם האיטלקי הוא שיבוש של השם ה[[לטינית|לטיני]] "Lapis tiburtinus", לפיס טיבורטינוס, כלומר אבן מ[[טיבולי (איטליה)|טיבולי]] (ששמה הלטיני היה טיבור).


==שימושים==
==שימושים==
הטרוורטין משמש כחומר בנייה עוד מהעת העתיקה. ה[[קולוסיאום]] ברומא נבנה מטרוורטין. בתקופות מאוחרות יותר נבנו מטרוורטין, בין השאר, אכסדרות העמודים של [[כיכר פטרוס הקדוש]], [[מזרקת טרווי]], [[קתדרלת אורבייטו]], [[בזיליקת הלב הקדוש (פריז)|כנסיית סַקְרֵה קר]] בפריז, מרכז גטי בלוס אנג'לס. {{ש}} כיום, בארצות הברית בלבד משתמשים בכ-850,000 טון טרוורטין מדי שנה.
הטרוורטין משמש כחומר בנייה עוד מהעת העתיקה. ה[[קולוסיאום]] ב[[רומא]] נבנה מטרוורטין. בתקופות מאוחרות יותר נבנו מטרוורטין, בין השאר, אכסדרות העמודים של [[כיכר פטרוס הקדוש]], [[מזרקת טרווי]], [[קתדרלת אורבייטו]], [[בזיליקת הלב הקדוש (פריז)|כנסיית סַקְרֵה קר]] ב[[פריז]] ומרכז גטי ב[[לוס אנג'לס]].
כיום, ב[[ארצות הברית]] בלבד משתמשים בכ-850,000 טון טרוורטין מדי שנה.

==קישורים חיצוניים==
{{ויקישיתוף בשורה}}


{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Travertine|שם ויקישיתוף=טרוורטין}}
{{סלעים}}
{{סלעים}}
{{קצרמר|גאולוגיה}}
{{קצרמר|גאולוגיה}}

גרסה מ־11:51, 15 ביולי 2019

בריכות פמוקלה, עם משקעי טרוורטין

טרוורטין הוא סלע משקע יבשתי, סוג של סלע גיר, נקבובי, בהיר בגווני צהוב, חום, בז' או אדמדם. הטרוורטין נוצר במעינות חמים או קרים, בנחלים ומפלים, שם סידן פחמתי מצטבר במקומות שבהם המים מתאדים ומשאירים אחריהם תמיסה רוויה במיוחד של מרכיבי קלציט.

מקור השם

מקור השם הוא מאיטלקית, "Tivertino". השם האיטלקי הוא שיבוש של השם הלטיני "Lapis tiburtinus", לפיס טיבורטינוס, כלומר אבן מטיבולי (ששמה הלטיני היה טיבור).

שימושים

הטרוורטין משמש כחומר בנייה עוד מהעת העתיקה. הקולוסיאום ברומא נבנה מטרוורטין. בתקופות מאוחרות יותר נבנו מטרוורטין, בין השאר, אכסדרות העמודים של כיכר פטרוס הקדוש, מזרקת טרווי, קתדרלת אורבייטו, כנסיית סַקְרֵה קר בפריז ומרכז גטי בלוס אנג'לס.

כיום, בארצות הברית בלבד משתמשים בכ-850,000 טון טרוורטין מדי שנה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרוורטין בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.