אנטמן והצרעה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 37: שורה 37:
לאחר אירוע זה, [[האנק פים]] אשר פעל לצד ג'אנט כאנטמן מגדל את בתם הופ מתוך הנחה שג'אנט מתה.
לאחר אירוע זה, [[האנק פים]] אשר פעל לצד ג'אנט כאנטמן מגדל את בתם הופ מתוך הנחה שג'אנט מתה.


שנים מאוחר יותר, באנטמן הראשון, הפושע לשעבר [[סקוט לאנג]] מצליח למצוא דרך להיכנס ולצאת מ-ממלכת הקוואנטים. פים והופ מתחילים לעבוד על חזרה של פעולה זאת, מתוך אמונה שהם עשויים למצוא את ג'אנט בחיים. לאנג והופ ממשיכים את מערכת היחסים הרומנטית שלהם שהחלה בסוף הסרט הראשון עד שלאנג נחלץ לעזרתו של [[קפטן אמריקה]] בעקבות אירועי "[[קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים|מלחמת האזרחים]]" על רקע סכסוך הנוקמים בהסכמי סוקוביה.
שנים מאוחר יותר, באנטמן הראשון, הפושע לשעבר [[סקוט לאנג]] מצליח למצוא דרך להיכנס ולצאת מממלכת הקוואנטים. פים והופ מתחילים לעבוד על חזרה של פעולה זאת, מתוך אמונה שהם עשויים למצוא את ג'אנט בחיים. לאנג והופ ממשיכים את מערכת היחסים הרומנטית שלהם שהחלה בסוף הסרט הראשון עד שלאנג נחלץ לעזרתו של [[קפטן אמריקה]] בעקבות אירועי "[[קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים|מלחמת האזרחים]]" על רקע סכסוך הנוקמים בהסכמי סוקוביה.


בעקבות פעולה זו, לאנג נלקח ל[[מעצר בית]] אחרי שיצא ממאסרו בבית הכלא "הרפסודה". בעקבות זאת, פים והופ מנתקים קשר עמו ויורדים למחתרת. כשנתיים לאחר מכן, פים והופ מצליחים לפתוח מנהרה לתוככי ממלכת הקוואנטים ואילו לאנג מקבל הודעה מג'אנט עצמה שהוא קשור אליה באופן קוואנטי בעקבות כניסתו לממלכת הקוואנטים בסרט הראשון. למרות שנותרו עבורו מספר ימים לסיום מעצר הבית שלו, לאנג מחליט להתקשר לפים והופ חוטפת אותו אך לא לפני שהיא מותירה אחריה נמלת ענק ש"תוכנתה" לחקות את פעילות היומיום של סקוט לאנג, כדי למנוע חשד מצד סוכן ה-FBI ג'ימי וו שמפקח על מעצר הבית של לאנג.
בעקבות פעולה זו, לאנג נלקח ל[[מעצר בית]] אחרי שיצא ממאסרו בבית הכלא "הרפסודה". בעקבות זאת, פים והופ מנתקים קשר עמו ויורדים למחתרת. כשנתיים לאחר מכן, פים והופ מצליחים לפתוח מנהרה לתוככי ממלכת הקוואנטים ואילו לאנג מקבל הודעה מג'אנט עצמה שהוא קשור אליה באופן קוואנטי בעקבות כניסתו לממלכת הקוואנטים בסרט הראשון. למרות שנותרו עבורו מספר ימים לסיום מעצר הבית שלו, לאנג מחליט להתקשר לפים והופ חוטפת אותו אך לא לפני שהיא מותירה אחריה נמלת ענק ש"תוכנתה" לחקות את פעילות היומיום של סקוט לאנג, כדי למנוע חשד מצד סוכן ה-FBI ג'ימי וו שמפקח על מעצר הבית של לאנג.

גרסה מ־23:14, 12 באוגוסט 2019


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ קישור, אולפן, הפקה, מפיץ ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אנטמן והצרעה
Ant-Man and the Wasp
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
מבוסס על "איש הנמלה" ו"הצרעה" (קומיקס)
בימוי פייטון ריד
הופק בידי קווין פייגי, Stephen Broussard עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אנדרו בארר
גבריאל פררי
פול ראד
עריכה דן לבנטל, קריג ווד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פול ראד
אוונג'לין לילי
מייקל דאגלס
מישל פייפר
מייקל פניה
T.I.
טיפ האריס
דייוויד דסטמלצ'יאן
רנדל פארק
האנה ג'ון-קאמן
וולטון גוגינס
לורנס פישבורן
מוזיקה כריסטוף בק
צילום דנטה ספינוטי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני וולט דיסני, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 6 ביולי 2018
ישראלישראל 5 ביולי 2018
משך הקרנה 118 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט גיבורי-על, סרט הרפתקאות, סרט מדע בדיוני, סרט פעולה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 130 מיליון דולר
הכנסות 622.5 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו ant-manandthewasp
סרט קודם "אנטמן" (2015)[1]
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטמן והצרעהאנגלית: Ant-Man and the Wasp, בתרגום חופשי לעברית: איש הנמלה והצרעה) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי בלייב אקשן של מארוול אשר יצא לאקרנים ב-2018. הסרט בוים על ידי הבמאי פייטון ריד,[2] שביים גם את קודמו של הסרט, "אנטמן", שיצא לאקרנים בשנת 2015. התסריט לסרט נכתב על ידי אנדרו בארר, גבריאל פררי ופול ראד, וחוזרים לככב בו ראד עצמו, אוונג'לין לילי, מייקל דאגלס, מייקל פניה, טיפ האריס ודייוויד דסטמלצ'יאן. הסרט מהווה את הסרט העשרים במספר של היקום הקולנועי של מארוול והוא חלק מהשלב השלישי של היקום,[3] כשלפניו יצא הסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף", ולאחריו ייצא הסרט "קפטן מארוול".

לאחר יציאת הסרט "אנטמן" לאקרנים, פורסם כי אולפני מארוול התחילו במשא ומתן על כתיבת המשך לסרט. באוקטובר 2015, הכריזו אולפני מארוול כי המשך ייצא ב-6 ביולי 2018, וכי שמו יהיה "אנטמן והצרעה".[4] צילומי הסרט החלו בשנת 2017 באולפני פיינווד ובעיירת פייט קאונטי שבג'ורג'יה.

הבכורה העולמית של הסרט נערכה ב-25 ביוני 2018 בתיאטרון אל קפיטן בהוליווד. הסרט יצא לאקרנים ב-2D ,3D ו-IMAX 3D בישראל ב-5 ביולי 2018 ובארצות הברית וברחבי העולם ב-6 ביולי 2018. עם יציאתו הסרט זכה לביקורות מצוינות מצד מבקרי קולנוע והקהל אשר שיבחו רבות את קטעי האקשן, האפקטים, העלילה, ההומור, המשחק ובעיקר זה של אוונג'לין לילי והיות הסרט גדול יותר מאשר הסרט הראשון, אך הסרט קיבל גם ביקורות שליליות, בעיקר על כך שההומור, האקשן והופעתו של ראד זוכים להתעסקות רבה מדי בסרט מאשר הסיפור העלילתי ובשל נבלים "פושרים" ונשכחים.

הוכרז כי פייטון ריד מקווה לסרט שלישי של אנטמן אם אולפני מארוול יאשרו זאת.

עלילה

בשנת 1987 ג'אנט ואן דיין מתכווצת בין המולקולות של טיל גרעיני סובייטי ומצליחה להשבית אותו אך נלכדת ב"ממלכת הקוואנטים" המיקרוסקופית.

לאחר אירוע זה, האנק פים אשר פעל לצד ג'אנט כאנטמן מגדל את בתם הופ מתוך הנחה שג'אנט מתה.

שנים מאוחר יותר, באנטמן הראשון, הפושע לשעבר סקוט לאנג מצליח למצוא דרך להיכנס ולצאת מממלכת הקוואנטים. פים והופ מתחילים לעבוד על חזרה של פעולה זאת, מתוך אמונה שהם עשויים למצוא את ג'אנט בחיים. לאנג והופ ממשיכים את מערכת היחסים הרומנטית שלהם שהחלה בסוף הסרט הראשון עד שלאנג נחלץ לעזרתו של קפטן אמריקה בעקבות אירועי "מלחמת האזרחים" על רקע סכסוך הנוקמים בהסכמי סוקוביה.

בעקבות פעולה זו, לאנג נלקח למעצר בית אחרי שיצא ממאסרו בבית הכלא "הרפסודה". בעקבות זאת, פים והופ מנתקים קשר עמו ויורדים למחתרת. כשנתיים לאחר מכן, פים והופ מצליחים לפתוח מנהרה לתוככי ממלכת הקוואנטים ואילו לאנג מקבל הודעה מג'אנט עצמה שהוא קשור אליה באופן קוואנטי בעקבות כניסתו לממלכת הקוואנטים בסרט הראשון. למרות שנותרו עבורו מספר ימים לסיום מעצר הבית שלו, לאנג מחליט להתקשר לפים והופ חוטפת אותו אך לא לפני שהיא מותירה אחריה נמלת ענק ש"תוכנתה" לחקות את פעילות היומיום של סקוט לאנג, כדי למנוע חשד מצד סוכן ה-FBI ג'ימי וו שמפקח על מעצר הבית של לאנג.

פים והופ רואים בהודעה של ג'אנט כאישור לכך שהיא עודנה חיה. אז הם יוצרים יחד מנהרה יציבה כדי שיוכלו לקחת כלי רכב לתוך ממלכת הקוואנטים ולהחזיר את ג'אנט. הופ יוצאת לקנות חלק שחיוני להפעלת המנהרה מצד סוחר הנשק סאני בורץ', אולם בורץ' עולה על הפוטנציאל הכלכלי שעשוי להינתן לו ממחקרם של הופ ופים והוא מתמרן את הופ. לאחר שגילתה זאת, הופ הופכת לצרעה ונלחמת בבורץ' ובאנשיו עד לרגע שהיא מותקפת בידי אישה רעולת פנים בעלת מבנה מולקולרי לא יציב, הנותן לה יכולת לעבור דרך קירות וחפצים מוצקים. לאנג מנסה לסייע לה להיאבק ב"רוח הרפאים" הזאת אך היא נמלטת עם מעבדתו המתכווצת של פים.

בעקבות הופעתה של "רוח הרפאים", פים נאלץ לבקר את שותפו לשעבר ביל פוסטר שעבד עמו לפני שנים רבות על פרויקט הנקרא "גוליית" שהצליח להגדיל את פוסטר לגובה הנישא ל-6 מטרים. פוסטר מסכים לסייע להם למצוא את המעבדה וכאשר הם מאתרים אותה רוח הרפאים מביסה את פים, לאנג ואת הופ ולוכדת אותם. כשהם מגיעים למקום המסתור שלה היא מתגלה כאווה סטאר שאביה אליאס שהיה שותף נוסף של פים, הרג את עצמו ואת אשתו בטעות במהלך ניסוי קוואנטים שגרם להתפתחות כוחותיה של אווה שמיד הפכו לבלתי-יציבים.

פוסטר מסביר שהוא עזר לאווה וגידל אותה תחת חסותו ומנסה לעזור לה להחזיר את עצמה למצב נורמלי, בעזרת שאיבת אנרגיה קוואנטית מג'אנט, שספגה הרבה ממנה במהלך 30 השנים בהן הייתה כלואה בממלכת הקוואנטים. מתוך אמונה שזה עלול להרוג את ג'אנט, האנק מסרב בתוקף לעזור להם לעשות זאת לפני שהחבורה נמלטת.

הם פותחים גרסה יציבה יותר של המנהרה הפעם ופים והופ מצליחים ליצור קשר עם ג'אנט שמעניקה להם את מיקומה המדויק בממלכת הקוואנטים כדי שיימצאו אותה אך היא מזהירה שיש ברשותם רק שעתיים לפני שהטבע הבלתי-יציב של הממלכה יפריד ביניהם למשך מאות שנים. בינתיים, בורץ' לומד על מיקום החבורה מצד לואיס, דייב וקורט שעובדים בחברת אבטחה פרטית הנקראת "אקס-קון" ובורץ' מודיע לאיש הקשר שלו ב-FBI ואווה שמצוטטת לשיחה שומעת גם על מיקום המעבדה. לואיס מזהיר את לאנג שממהר לחזור לביתו לפני שהסוכן וו יכול לתפוס אותו. הדבר גורם לפים והופ להיעצר בידי ה-FBI ואילו המעבדה נלקחת בידי אווה.

סקוט מצליח לשחרר את פים והופ והם מוצאים את המעבדה, בעוד סקוט והופ מסיחים את דעתה של אווה. לאחר מכן, הופ וסקוט ממשיכים להסיח את דעתה של אווה בזמן שהאנק מצליח להיכנס לממלכת הקוואנטים ולחלץ את ג'אנט משם. הצמד נכנס למאבק נוסף עם בורץ' ואנשיו, מה שמאפשר לאווה לפרוץ בחזרה למעבדה ולהתחיל בתוכניתה ובלקיחת האנרגיה של ג'אנט. לואיס, דייב וקורט מגיעים לעזרתם של סקוט והשאר והם מצליחים לעצור את בורץ' ואנשיו כאשר לאנג והופ עוצרים בעד אווה אחרי קרב פיזי אינטנסיבי והרסני. פים וג'אנט חוזרים בבטחה מתוך ממלכת הקוואנטים ואחרי תבוסתה של אווה, ג'אנט מעניקה מעט מאנרגיית החיים שלה לאווה מה שמתחיל לרפא אותה.

אחרי הקרב ואחרי שהצליחו במשימה, סקוט חוזר לביתו בזמן בדיוק כשוו החשדן משחרר אותו ממעצר הבית שלו שהסתיים. אווה הולכת ביחד עם פוסטר להסתתר אך פים, סקוט, הופ וג'אנט מתכוונים לקצור אנרגיה מתוך ממלכת הקוואנטים כדי להמשיך לסייע לאווה ולתהליך הריפוי שלה ובזה הסרט מסתיים. בסצנה של אמצע הקרדיטים, לאנג נכנס לממלכת הקוואנטים כדי להתחיל בקצירת האנרגיה למען אווה בזמן שהופ, ג'אנט ופים הופכים לאבק ומתים בעקבות ניצחונו של ת'אנוס על הנוקמים מה שגורם לסקוט להיתקע בתוך ממלכת הקוואנטים כמו ג'אנט. בסצנה של אחרי הקרדיטים, בזמן שכולם אינם בבית, הנמלה הענקית של קאסי מנגנת במערכת התופים של קאסי.

שחקנים ודמויות

הפקה

אמנות הקונספט הראשונית עבור הסרט שהוצגה בכנס הקומיק-קון, סן דייגו, שנערך ב-2017

פיתוח

קדם הפקה

בתחילת נובמבר 2016, ריד אמר כי ההפקה של הסרט תעבור מ"שלב הכתיבה" ל "שלבי ההכנה" כבר באותו חודש, והוסיף כי "אנחנו מתחילים להיכנס אל כל עניין הפיתוח החזותי של הסרט". ריד דיבר על שיתוף דמויות בין הסרטים השונים של היקום הקולנועי של מארוול, וציין את אכזבתו מהצורה בה הציגו לראשונה את דמותו של האיש הענק בקפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, אך במקביל, ציין שוב ושוב את התרגשותו מהצגת הצרעה לראשונה ומ"עיצוב המראה שלה, האופן שבו היא נעה, את הכוח שלה, ואת הדרך לגילוי הופ ואן דיין חדשה כגיבורה". ריד הוסיף כי הוא מבלה "הרבה זמן" עם שאר התסריטאים והבמאים של היקום הקולנועי, וכי הוא והתסריטאי הסרט רצו לשמור על "הפינה הקטנה שלנו של אנטמן ביקום שלנו, מפני שהסרט החדש מציג זווית שונה לגמרי, גם במונחים של מיהו סקוט לאנג, מיהו אנטמן: ... הוא בחור רגיל למדי שבא במגע עם כוח מדהים. אז אנחנו אוהבים את ההיבט הזה."

בפברואר 2017, דאגלס אישר כי הוא יחזור לתפקידו כהאנק פים. בהקרנת הבכורה של שומרי הגלקסיה: חלק 2, דסטמלצ'יאן אישר שהוא יחזור לגלם את דמותו של קורט, וחודש לאחר מכן, האריס גם כן אישר את שובו כדייב. במהלך מאי, אולפני מארוול נפגשו עם מספר שחקניות עבור גילום "תפקיד מפתח" בסרט ההמשך, ובעקבות כך, האנה ג'ון-קאמן לוהקה לתפקיד לא ידוע בתחילת יוני, ונחשף מאוחר יותר שהיא לוהקה לדמותה של רוח. חודש לאחר מכן, רנדל פארק הצטרף לצוות השחקנים כג 'ימי וו, ווולטון גוגינס לוהק לתפקיד לא ידוע, שהתברר מאוחר יותר כסוני בורץ'.

צילומים

צילומי הסרט העיקריים החלו ב-6 ביולי 2017 באולפני פיינווד ובעיירה פייט קאונטי שבג'ורג'יה,[14] תחת הכותרת "Cherry Blue" ("דובדבן כחול").[15] הצילומים עתידים להימשך עד ה-30 בנובמבר 2017.[16] עם תחילת שלב הצילומים, נודע כי רנדל פארק הצטרף לצוות השחקנים ולוהק לדמותו של ג'יימי וו, דמותו של סוכן S.H.I.E.L.D בכיר.

פסקול

ביוני 2017, ריד אישר כי כריסטוף בק, שהלחין את הפסקול עבור הסרט הקודם, יחזור גם הפעם להלחין את הפסקול עבור הסרט הנוכחי.[17]

כל השירים נכתבו והולחנו על ידי כריסטוף בק. 

Ant Man and The Wasp (Original Motion Picture Soundtrack) - Music by Christophe Beck
מס' שם משך
1. It Ain't Over 'Til the Wasp Lady Stings 2:34
2. Prologue 3:40
3. Ghost in the Machine 1:13
4. World's Greatest Grandma 1:33
5. A Little Nudge 3:48
6. Feds 2:45
7. Ava's Story 4:35
8. Wings and Blasters 1:55
9. Utmost Ghost 2:27
10. Tracker Swarm 1:26
11. Cautious as a Hurricane 2:46
12. Misdirection 2:37
13. Quantum Leap 2:52
14. I Shrink ,Therefore I Am 1:56
15. Partners 1:52
16. Windshield Wipeout 1:36
17. Hot Wheels 1:38
18. Revivfication 2:50
19. A Flock of Seagulls 1:06
20. San Francisco Giant 0:43
21. Ghost = Toast 2:53
22. Reduce Yourself 1:40
23. Quit Screwing Around 0:45
24. Anthropodie 4:15
25. Baba Yaga Lullaby (מאת דייוויד דסטלמצ'יאן) 0:23

יציאה לאקרנים

הסרט "אנטמן והצרעה" יצא ב-6 ביולי 2018 בארצות הברית. הסרט יצא לאקרנים בטכנולוגיית IMAX.[18]

שיווק

אמנות הקונספט הראשונית והטיזר טריילר של קדם ה-CGI הוצגו בכנס הקומיק-קון, סן דייגו 2017.[19] ב-30 בינואר 2018, יצאו הטיזר טריילר והכרזה הראשונים עבור הסרט.[20]

ביקורות

עם יציאתו, זכה הסרט לביקורות מצוינות מצד מבקרי קולנוע והקהל אשר שיבחו רבות את קטעי האקשן, האפקטים, העלילה, ההומור, המשחק בעיקר זה של אוונג'לין לילי. הסרט קיבל ביקורות על כך שהסרט מתמקד יותר מדי בהומור, באקשן ובהופעתו של ראד, ולא בסיפור העלילה. הסרט קיבל ביקורת על זהותם של הנבלים, שהוגדרו "פושרים" ונשכחים.

באתר IMDb זכה הסרט לציון של כ-7.1/10,[21] בעוד באתר הביקורות העולמי Rotten Tomatoes זכה הסרט לציון של כ-88% "טרי". קונצנזוס המבקרים של האתר כותב: "'אנטמן והצרעה', סרט גיבורי-על מואר וקליל יותר שמונע בידי הכריזמה חסרת המאמצים של פול ראד ואוונג'לין לילי, מציע מרענן חך חיוני ליקום הקולנועי של מארוול".[22]

באתר IGN זכה הסרט לציון של כ-8.4/10 מצד המבקרים של האתר.[23] ארז דבורה, מבקר של אתר ynet, תיאר את הסרט כ"בידור קליל",[24] בעוד נתנאל שלומוביץ' כתב בביקורתו ב"הארץ" ש"הרעיון המהפכני עבור מארוול, אשה שמניעה סיפור, התברר כמשתלם".[25]

ב-Metacritic קיבל הסרט ציון מדורג של כ-70 מתוך 100 בהתבסס על כ-51 ביקורות, כשהאתר מציין כי הסרט קיבל "ביקורות חיוביות".[26]

הכנסות

בסוף השבוע הראשון להקרנתו, הסרט הכניס כ-33,801,000 מיליון דולר ברחבי ארצות הברית בעוד כ-5 מיליון דולר וחצי מחוץ לארצות הברית ולבסוף הגיע להכנסה כוללת של כ-39 מיליון דולר לעומת תקציב של כ-162 מיליון דולר.

סרט המשך

הבמאי פייטון ריד הכריז כי הוא מקווה לסרט שלישי של אנטמן אם אולפני מארוול יאשרו. אנטמן והצרעה הופיעו בסרט הרביעי של הנוקמים שיצא לאקרנים במאי 2019.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטמן והצרעה בוויקישיתוף

ביקורות:

הערות שוליים

  1. ^ מבחינה עלילתית, הסרט מהווה המשך גם ל"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" מ-2016
  2. ^ Tatiana Siegel, ‏'Ant-Man' Director Peyton Reed in Negotiations to Return for Sequel (Exclusive)‎, The Hollywood reporter, ‏21 באוקטובר 2015
  3. ^ "אנטמן והצרעה" מצטרפים לשלב השלישי של מארוול, סרטים, 9 באוקטובר 2015
  4. ^ Marc Strom, ‏Marvel Studios Phase 3 Update, Marvel, ‏8 באוקטובר 2015
  5. ^ 1 2 Chris Cabin, ‏‘Ant-Man and the Wasp': Michael Douglas Eyeing Return for Sequel‎, ‏Collider, ‏13 בנובמבר 2015
  6. ^ Derschowitz, Jessica (April 13, 2016). "Ant-Man director teases Wasp direction for sequel". Entertainment Weekly. Archived from the original on April 13, 2016. Retrieved April 13, 2016.
  7. ^ Jacob Hall, ‏‘Ant-Man and the Wasp’ Will See the Return of Michael Douglas’ Hank Pym‎, ‏/Film‎, ‏10 בפברואר 2017
  8. ^ 1 2 3 4 Anthony Breznican, ‏Michelle Pfeiffer will play Janet Van Dyne in Ant-Man and The Wasp, ‏Entertainment Weekly, ‏22 ביולי 2017
  9. ^ Borys Kit, ‏Michael Pena to Star in Sony Horror Thriller 'The Bringing' (Exclusive)‎, ‏The Hollywood Reporter, ‏19 באוגוסט 2016
  10. ^ Wilson Morales, ‏Exclusive: T.I. Confirmed To Return In Marvel’s Ant-Man and The Wasp, ‏Black Film, ‏23 במאי 2017
  11. ^ EXCLUSIVE: David Dastmalchian Confirms Kurt Is Returning for 'Ant-Man and the Wasp'‎, ‏Entertainment Tonight, ‏19 באפריל 2017
  12. ^ Justin Kroll, ‏‘Black Mirror’s’ Hannah John-Kamen Lands Key Role in ‘Ant-Man and the Wasp’ (EXCLUSIVE)‎, ‏Variety, ‏7 ביוני 2017
  13. ^ Patric Hipes, ‏Walton Goggins Flies To 'Ant-Man And The Wasp'‎, ‏Deadline, ‏18 ביולי 2017
  14. ^ Lesnick, Silas (October 11, 2016). "Doctor Strange IMAX Preview Teases a Marvel Cinematic Multiverse". ComingSoon.net. Archived from the original on October 11, 2016. Retrieved October 11, 2016.
  15. ^ Schmidt, Joseph (March 6, 2017). "Ant-Man And The Wasp Working Title Revealed". Comicbook.com. Archived from the original on March 7, 2017. Retrieved March 6, 2017.
  16. ^ Marc, Christopher (June 14, 2017). "‘Ant-Man and The Wasp’ aka ‘Cherry Blue’ Wraps At The End of November". Omega Underground. Archived from the original on June 15, 2017. Retrieved June 14, 2017
  17. ^ Reed, Peyton [MrPeytonReed] (June 23, 2017). "Is christophe beck coming back? Oh yes!" (Tweet). Archived from the original on June 24, 2017. Retrieved June 24, 2017 – via Twitter.
  18. ^ Lieberman, David (February 22, 2017). "Disney Films To Show On Imax Through 2019 With New Distribution Deal". Deadline.com. Archived from the original on February 23, 2017. Retrieved February 22, 2017.
  19. ^ Burton, Bonnie (July 22, 2017). "Comic-Con 2017: 'Black Panther,' 'Infinity War' blew us away at the Marvel panel". CNET. Archived from the original on July 23, 2017. Retrieved July 22, 2017.
  20. ^ Evans, Greg (January 30, 2018). ‘Ant-Man And The Wasp’ Trailer, Poster: Paul Rudd Stung By New Wasp Tech. Deadline.com.
  21. ^ "אנטמן והצרעה", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  22. ^ Ant-Man and the Wasp (באנגלית), נבדק ב-2018-07-07
  23. ^ הסרט באתר IGN
  24. ^ ארז דבורה, ביקורת סרט - "אנטמן והצרעה": בידור קליל, באתר ynet, 6 ביולי 2018
  25. ^ אתר למנויים בלבד נתנאל שלומוביץ, "אנטמן והצרעה": הרעיון המהפכני עבור מארוול, אשה שמניעה סיפור, התברר כמשתלם, באתר הארץ, 5 ביולי 2018
  26. ^ בסרט באתר Metacritic