הוצאת ספרים קה"ת – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏הערות שוליים: אם מישהו חושב שיש עוד מה להוסיף, נא לציין בדף שיחה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 2: שורה 2:
[[קובץ:770 בכפר חב''ד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בניין 770 ב[[כפר חב"ד]], שבו חנות ההוצאה המרכזית בישראל]]
[[קובץ:770 בכפר חב''ד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בניין 770 ב[[כפר חב"ד]], שבו חנות ההוצאה המרכזית בישראל]]


'''קה"ת''' ([[ראשי תיבות]]: '''ק'''רני '''ה'''וד '''ת'''ורה) הוא שמה של [[הוצאת ספרים|הוצאת הספרים]] הרשמית של [[חסידות חב"ד]]. היא נוסדה בשנת [[ה'תש"ב]] ([[1942]]) על ידי האדמו"ר מחב"ד רבי [[יוסף יצחק שניאורסון]]. ההוצאה פועלת כאגף של ה[[מרכז לענייני חינוך]].
'''קה"ת''' ([[ראשי תיבות]]: '''ק'''רני '''ה'''וד '''ת'''ורה) היא [[הוצאת ספרים|הוצאת הספרים]] הרשמית של [[חסידות חב"ד]]. היא נוסדה בשנת [[ה'תש"ב]] ([[1942]]) על ידי האדמו"ר מחב"ד רבי [[יוסף יצחק שניאורסון]]. ההוצאה פועלת כאגף של ה[[מרכז לענייני חינוך]].


==הוצאת הספרים==
==הוצאת הספרים==

גרסה מ־06:37, 15 בספטמבר 2019

סמל הוצאת קה"ת
בניין 770 בכפר חב"ד, שבו חנות ההוצאה המרכזית בישראל

קה"ת (ראשי תיבות: קרני הוד תורה) היא הוצאת הספרים הרשמית של חסידות חב"ד. היא נוסדה בשנת ה'תש"ב (1942) על ידי האדמו"ר מחב"ד רבי יוסף יצחק שניאורסון. ההוצאה פועלת כאגף של המרכז לענייני חינוך.

הוצאת הספרים

החנות המרכזית של ההוצאה לאור בשכונת קראון הייטס

ההוצאה נקראה קה"ת במשמעות כפולה: ראשי תבות של "קרני הוד תורה" וכן חילוף האותיות של תק"ה, שנת הלידה של מייסד חסידות חב"ד, הרב שניאור זלמן מליאדי. ההוצאה מוציאה את ספרי חסידות חב"ד ומטרתה הפצת תורתה של חסידות זו. עם זאת, בכמה מקרים הדפיסה קה"ת ספרים אחרים. כך למשל בשנת תשי"א, הדפיס הרבי מלובביץ', לפי הוראת חותנו, את סדרת הספרים שדי חמד עם הוספות. בתשמ"ח, הדפיסו על־פי הוראת הרבי את ספרו של הרב מאיר בן גבאי - דרך אמונה.

ההוצאה הוציאה ספרי יהדות בשפות הבאות: עברית, יידיש, אנגלית, רוסית, ספרדית, צרפתית, איטלקית, פורטוגזית, הולנדית, גרמנית, פרסית וערבית.

מערכת ההוצאה לאור

קה"ת מפעילה מערכת המכונה "אוצר החסידים", חברים בה קבוצת תלמידי חכמים הבקיאים בפרט בתורת החסידות, העורכים לדפוס את ספרי אדמו"רי חב"ד וספרי חסידות שונים. בספרי אדמו"רי חב"ד מתאפיינת עבודת חברי המערכת בפיענוח כתבי היד העתיקים, ציון מראי-מקומות, הערות ותיקונים, מפתח עניינים והוספות שונות הקשורות לתוכן הספר. גוף דברי האדמו"ר נותר כמות שהוא. כמו כן, מוציאה המערכת ספרי ביאורים לתורת החסידות וספרי חסידים בנושאים שונים העוברים עריכה תוכנית מלאה.

הרבי מליובאוויטש מונה על ידי חותנו אדמו"ר הריי"צ למנהל הוצאת הספרים[1][2]. מתוקף תפקידו זה עסק הרבי בעריכת הספרים לדפוס, ואף לאחר שהתמנה לאדמו"ר והפסיק לערוך ספרים באופן פעיל ומלא, השתתף רבות במלאכת העריכה, אם בהכנת מפתחות לספרים, בהגהת עבודת חברי המערכת ועוד. הרבי היה מוסר הוראות לחברי המערכת אודות ספרים וכתבי־יד מסוימים שברצונו שיכינו אותם לדפוס, לעיתים הוא אף קבע תאריך יעד קצוב להשלמת הפרויקט, לא פעם אירע שזמן העבודה הוקצב לשבועות ספורים, והמערכת התגייסה לעבודה מאומצת. את "ספר המפתחות לתורת אדמו"ר הזקן" ערכו חברי המערכת בתוך שלשה שבועות. גם כיום נמשכת העבודה בעריכת הספרים והוצאתם לאור.

החנות המרכזית של הוצאת הספרים נמצא בשכונת קראון הייטס מול בניין 770, משרדי קה"ת נמצאים בבניין המשרדים שמעל 770. מנהל ההוצאה הוא יוסף ברוך פרידמן, חתנו של הרב יהודא קרינסקי. את הסניף בישראל, השוכן במרתף בניין 770 בכפר חב"ד, מנהל מנחם מענדל וולף.

מאפייני ההוצאה לאור החב"דית

דרך עריכת הספרים לדפוס שהותוותה בידי הרבי מליובאוויטש בהיותו מנהל ההוצאה לאור בעלת מאפיינים ייחודיים, כגון:

  • מפתחות - דגש מושם על מפתוח מפורט. הרבי עצמו כתב מפתחות כלליים לחלק ניכר מספרי החסידות. המפתחות כוללים מפתח עניינים, מפתח מובאות תורניות, מפתח שמות ועוד. מפתחות המובאות התורניות לספר לקוטי שיחות בלבד יצאו לאור בשני כרכים.
  • ביבליוגרפיה ורשימת דפוסים - תיעוד מחקרי של מהדורות הספרים השונות בסוף כל ספר. בסוף ספר התניא - ספר היסוד של חסידות חב"ד, מופיעה רשימה של למעלה מ-6000 הדפסות במקומות שונים בעולם.
  • מראי מקומות והשוואות - לכל מובאה מקורות מפורטים והפניות למקורות נוספים העוסקים בעניין.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים