עז מבריגה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 52: שורה 52:
[[קטגוריה:בעלי חיים בהרים]]
[[קטגוריה:בעלי חיים בהרים]]
[[קטגוריה:מגפאונה של אירואסיה]]
[[קטגוריה:מגפאונה של אירואסיה]]
[[קטגוריה:פקיסטן: יונקים]]

גרסה מ־17:28, 23 באוקטובר 2019

קריאת טבלת מיוןעז מבריגה
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: פריים
סוג: יעל
מין: עז מבריגה
שם מדעי
Capra falconeri
וגנר, 1839
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עז מבריגה (שם מדעי: Capra falconeri) או יעל הבורג הוא מין של יעל המצוי בטבע בעיקר במספר מועט של אזורים מיוערים והרריים במערב ההימלאיה ובמרכז אסיה. העז המבריגה היא החיה הלאומית של פקיסטאן.

תיאור ומאפיינים

עז מבריגה מתנשאת לגובה של 140–180 סנטימטרים, ומשקלו נע בין 40 (אצל הנקבות) ל-100 קילוגרמים (אצל הזכרים), ולכן היא גדולה יחסית לשאר היעלים. לנקבות פרווה חומה-אפורה, ואילו לזכרים פרווה בגוון מעט בהיר יותר, פנים שחורות ו"זקן" גדול ומדובלל שצבעו לבן על הצוואר ובית החזה. הן לזכרים והן לנקבות בטן לבנה, דוגמה של פסים לבנים ושחורים על הרגליים וזוג קרניים מסולסלות דמויות בורג, ומכאן שם המין. קרני הזכרים יכולות להגיע לאורך של 160 סנטימטרים (5.2 רגל), ואצל הנקבות הן יכולות להגיע לאורך של 25 סנטימטרים בלבד. בדרך כלל, פרוות הקיץ קצרה באופן משמעותי מפרוות החורף הקר.

בית הגידול של עז מבריגה הוא הררי ומיוער. הם מצויים במערב ההימלאיה, ברום של 500 עד 3,500 מטרים מעל פני הים. יעלי הבורג הסתגלו לחיים באזור הסלעי ולאוויר הדליל שבו, והם מסוגלים לדלג בקלות בינות הסלעים. מזונם העיקרי הוא מעשבים, עלים, שיחים וכל צמח שיוכלו למצוא. לעיתים ניתן לראות אותם נעמדים על הרגליים האחוריות כדי להגיע לעלווה הרכה של עצים גבוהים.

עז מבריגה פעילה בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות או לפנות ערב. הנקבות והפרטים הצעירים נוהגים להתאסף בעדרים קטנים המונים עד תשעה פרטים, ואילו הזכרים הם יחידאים (מתבודדים). במהלך עונת החיזור והרבייה, הזכרים נלחמים זה בזה בעזרת קרניהם כדי לזכות בנקבות. בתחילת הקרב, הזכרים מזנקים זה אל זה עד שקרניהם ננעלות זו בתוך זו, ואז הם דוחפים זה את זה בכוח עד שאחד הזכרים נכנע. קול הפעייה של העז דומה לזה של עז הבית.

העז המבריגה נתונה בסכנת הכחדה. העז ניצודה, לרוב בצורה לא חוקית, לשם פרוותה, בשרה וקרניה.

בין הטורפים הטבעיים של יעל הבורג ניתן למנות את נמר השלג, דוב שחור אסייתי, שונר מצוי, זאב ההימלאיה וגם חתול נמרי בנגלי. הקטנים יכולים להיטרף גם בידי עיטים זהובים ושועלים, אך האמהות ינסו להגן עליהם בקרניהם החדות.

תת-מינים

החוקרים מבחינים בין שלושה תת-מינים של עז מבריגה:

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עז מבריגה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ עז מבריגה באתר הרשימה האדומה של IUCN