סוזן רייס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שינוי שמות מבלבלים בתבנית:תפקיד מנהיג. ראו שיחת תבנית:תפקיד מנהיג (תג)
קישור לערך ראשי במקום לדף הפניה
שורה 35: שורה 35:
|תפקיד4=
|תפקיד4=
}}
}}
'''סוזן אליזבת רייס''' (ב[[אנגלית]]: '''Susan Elizabeth Rice'''; נולדה ב-[[17 בנובמבר]] [[1964]]) כיהנה כ[[היועץ לביטחון לאומי|יועצת לביטחון לאומי]] של [[נשיא ארצות הברית]] [[ברק אובמה]] בשנים 2013–2017, כ[[שגריר]]ת ארצות הברית ב[[או"ם]] משנת [[2009]] ועד לשנת [[2013]] וקודם לכן כיועצת ל[[מדיניות חוץ]] ויועצת לענייני [[אפריקה]] של [[מזכירת המדינה]] [[מדלן אולברייט]].
'''סוזן אליזבת רייס''' (ב[[אנגלית]]: '''Susan Elizabeth Rice'''; נולדה ב-[[17 בנובמבר]] [[1964]]) כיהנה כ[[היועץ לביטחון לאומי|יועצת לביטחון לאומי]] של [[נשיא ארצות הברית]] [[ברק אובמה]] בשנים 2013–2017, כ[[שגריר]]ת ארצות הברית ב[[או"ם]] משנת [[2009]] ועד לשנת [[2013]] וקודם לכן כיועצת ל[[מדיניות חוץ]] ויועצת לענייני [[אפריקה]] של [[מזכירת המדינה]] [[מדליין אולברייט]].


==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==
שורה 47: שורה 47:


===קריירה===
===קריירה===
רייס עבדה בתחילת שנות ה-90 כיועצת בשלוחה ב[[טורונטו]] של תאגיד הייעוץ האסטרטגי [[מקינזי ושות'|מקינזי]]. משנת 1993 שימשה במגוון תפקידים בממשלו של הנשיא [[ביל קלינטון]], ביניהם יועצת מיוחדת לענייני אפריקה ב[[המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית|מועצה לביטחון לאומי]]. ב-1997 מונתה על ידי קלינטון לעוזרת לענייני אפריקה של מזכירת המדינה מדלן אולברייט, ידידת משפחה ותיקה ששימשה כ[[מנטור]]ית שלה. בתפקיד כיהנה עד 2001, תום כהונתו של קלינטון.
רייס עבדה בתחילת שנות ה-90 כיועצת בשלוחה ב[[טורונטו]] של תאגיד הייעוץ האסטרטגי [[מקינזי ושות'|מקינזי]]. משנת 1993 שימשה במגוון תפקידים בממשלו של הנשיא [[ביל קלינטון]], ביניהם יועצת מיוחדת לענייני אפריקה ב[[המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית|מועצה לביטחון לאומי]]. ב-1997 מונתה על ידי קלינטון לעוזרת לענייני אפריקה של מזכירת המדינה מדליין אולברייט, ידידת משפחה ותיקה ששימשה כ[[מנטור]]ית שלה. בתפקיד כיהנה עד 2001, תום כהונתו של קלינטון.


על רייס נמתחה ביקורת, בין השאר במגזין "[[ניוזוויק]]", על חלקה בתפקוד ממשלו של קלינטון שלא מנע את [[רצח העם ברואנדה]]. רייס התבטאה ב-2001 כי למדה לקח מתקופה זו ואם תעמוד בפני מצב דומה בעתיד תפעל במלוא המרץ לפעולה דרמטית. במסגרת עדותה בפני ועדת [[הסנאט של ארצות הברית|הסנאט]] לענייני מדיניות חוץ שדנה בעמדת ארצות הברית על רקע [[רצח העם בדארפור]], הביעה רייס תמיכה בצעדים צבאיים נרחבים נגד [[סודאן]] גם על רקע מעורבות ארצות הברית בחזיתות אחרות.
על רייס נמתחה ביקורת, בין השאר במגזין "[[ניוזוויק]]", על חלקה בתפקוד ממשלו של קלינטון שלא מנע את [[רצח העם ברואנדה]]. רייס התבטאה ב-2001 כי למדה לקח מתקופה זו ואם תעמוד בפני מצב דומה בעתיד תפעל במלוא המרץ לפעולה דרמטית. במסגרת עדותה בפני ועדת [[הסנאט של ארצות הברית|הסנאט]] לענייני מדיניות חוץ שדנה בעמדת ארצות הברית על רקע [[רצח העם בדארפור]], הביעה רייס תמיכה בצעדים צבאיים נרחבים נגד [[סודאן]] גם על רקע מעורבות ארצות הברית בחזיתות אחרות.

גרסה מ־23:25, 4 בנובמבר 2019

סוזן רייס
Susan Rice
סוזן רייס
סוזן רייס
סוזן רייס
לידה 17 בנובמבר 1964 (בת 59)
וושינגטון די.סי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית


שגיאות פרמטריות בתבנית:תפקיד מנהיג

פרמטרים ריקים [ סגן ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

היועצת לביטחון לאומי ה־24
1 ביולי 201320 בינואר 2017
(3 שנים ו־29 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה
שגרירת ארצות הברית באומות המאוחדות ה־27
22 בינואר 20091 ביולי 2013
(4 שנים ו־23 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה
פרסים והוקרה
מלגת רודס (1986) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוזן אליזבת רייסאנגלית: Susan Elizabeth Rice; נולדה ב-17 בנובמבר 1964) כיהנה כיועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בשנים 2013–2017, כשגרירת ארצות הברית באו"ם משנת 2009 ועד לשנת 2013 וקודם לכן כיועצת למדיניות חוץ ויועצת לענייני אפריקה של מזכירת המדינה מדליין אולברייט.

ביוגרפיה

רייס נולדה בוושינגטון די.סי., בתם של אמט רייס, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קורנל ונגיד בבנק הפדרלי, ושל לואיס דיקסון פיט, בת למהגרים מג'מייקה, מנהלת בחברות עסקיות. הוריה התגרשו כשהייתה בת עשר. אביה החורג של רייס היה עוזר מזכיר ההגנה של ארצות הברית ויו"ר ועדת הקונגרס לתקציב.

למדה בבתי ספר יוקרתיים בוושינגטון: בית הספר היסודי בובואר, ובתיכון לבנות הקתדרלה הלאומית.[1] בתיכון הייתה רייס ספורטאית מצטיינת וכן כיהנה כיו"ר מועצת התלמידים. רייס שיחקה בתפקיד רכזת בנבחרת הכדורסל של התיכון וזכתה בכינוי "Spo". רייס סיפרה כי בצעירותה הוריה לימדו אותה "לעולם לא להשתמש בגזע של אדם כיתרון או כתירוץ".[2]

היא סיימה תואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת סטנפורד ב-1986, וזכתה במלגת רודז ללימודים באוניברסיטת אוקספורד, בה סיימה תואר שני ודוקטורט ביחסים בינלאומיים ב-1990. עבודת התזה שלה עסקה במאבק לעצמאות מהשלטון הלבן ברודזיה. בזמן לימודיה הייתה פעילה במאמצים לקדם חרם כלכלי על דרום אפריקה במאמץ נגד שלטון האפרטהייד, כמו כן שימשה יועצת לענייני חוץ בצוותו של מייקל דוקאקיס במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1988.

ב-1992 היא נישאה לאיאן קמרון, יליד קנדה שלמד עמה בסטנפורד ועובד כמפיק ברשת ABC. לזוג שני ילדים. על נישואיה עם קמרון שהוא לבן, ציינה בראיון: "מדוע שאוגבל מדעות קדומות שאינני מסכימה עמם? נישואי עמו לא הופכים אותי לפחות אפרו-אמריקאית."[1] הונם של בני הזוג הוערך בין 23 ל-43 מיליון דולר נכון ל-2009.[1][3]

קריירה

רייס עבדה בתחילת שנות ה-90 כיועצת בשלוחה בטורונטו של תאגיד הייעוץ האסטרטגי מקינזי. משנת 1993 שימשה במגוון תפקידים בממשלו של הנשיא ביל קלינטון, ביניהם יועצת מיוחדת לענייני אפריקה במועצה לביטחון לאומי. ב-1997 מונתה על ידי קלינטון לעוזרת לענייני אפריקה של מזכירת המדינה מדליין אולברייט, ידידת משפחה ותיקה ששימשה כמנטורית שלה. בתפקיד כיהנה עד 2001, תום כהונתו של קלינטון.

על רייס נמתחה ביקורת, בין השאר במגזין "ניוזוויק", על חלקה בתפקוד ממשלו של קלינטון שלא מנע את רצח העם ברואנדה. רייס התבטאה ב-2001 כי למדה לקח מתקופה זו ואם תעמוד בפני מצב דומה בעתיד תפעל במלוא המרץ לפעולה דרמטית. במסגרת עדותה בפני ועדת הסנאט לענייני מדיניות חוץ שדנה בעמדת ארצות הברית על רקע רצח העם בדארפור, הביעה רייס תמיכה בצעדים צבאיים נרחבים נגד סודאן גם על רקע מעורבות ארצות הברית בחזיתות אחרות.

לאחר תקופתה בשירות הציבורי עבדה רייס במשך כשנתיים בחברת ייעוץ בוושינגטון, וב-2002 הצטרפה כעמיתה בכירה למכון המחקר הוותיק ברוקינגס. רייס שימשה כיועצת למדיניות חוץ של ג'ון קרי במסגרת הקמפיין שלו לנשיאות ארצות הברית ב-2004, ושל ברק אובמה במסגרת הקמפיין שלו לנשיאות ב-2008. במהלך הקמפיין, ביקרה רייס את יריבתו של אובמה הילרי קלינטון על תמיכתה ‫במלחמת עיראק ובהכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.[4]‬ לאחר היבחרו של אובמה, נבחרה רייס לשמש כחברה במועצה המייעצת לצוות האחראי על המעבר של הממשל החדש, וכן מונתה לשגרירה הבאה של ארצות הברית באו"ם, תפקיד אשר שודרג על ידי אובמה לרמת חבר קבינט. במינויה הייתה לאישה השלישית והאמריקאית אפריקאית הראשונה המכהנת בתפקיד זה.

במהלך ההתקוממות בלוב (2011) הציגה רייס קו תוקפני ולוחמני נגד משטרו של מועמר קדאפי, יחד עם מזכירת החוץ הילרי קלינטון ויועצת הנשיא סמנתה פאוור, הובילו לקבלת החלטות באו"ם על אזור אסור לטיסה ועל התקיפה הצבאית הבינלאומית בלוב.[5] בעקבות תקיפת בניין הקונסוליה האמריקאית בבנגזי ב-11 בספטמבר 2012, במהלכה נרצחו שגריר ארצות הברית בלוב, כריסטופר סטיבנס ושלושה אמריקאים נוספים, מסרה רייס כי מדובר ככל הנראה במעשה ספונטני על רקע פרסומו של סרט המציג באופן שלילי את מוחמד,[6] על כך ספגה ביקורת כשהתברר שמדובר בפעולת טרור מתוכננת מראש לרגל ציון יום השנה לפיגועי 11 בספטמבר. פיטר קינג, יושב ראש הוועדה להגנת המולדת בבית הנבחרים של ארצות הברית, אף קרא לרייס להתפטר.[7]

רייס הוזכרה כמועמדת להחליף את מזכירת המדינה הילרי קלינטון בקבינט של אובמה, לאור זאת הודיעו הסנאטורים ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם מבכירי הרפובליקנים בסנאט כי היא אינה אמינה ואינה ראויה לתפקיד[8] וכי הרפובליקאים יעשו הכל על מנת לחסום מינוי זה, בתגובה הודיע אובמה כי למבקרי רייס תהיה בעיה איתו.[9] בדצמבר 2012 הודיעה רייס כי היא מסירה את מועמדותה לתפקיד מזכירת המדינה, בהודעתה ציינה ש"אני משוכנעת כי אם אכן אבחר כמועמדת לתפקיד, הליך המינוי יהיה ארוך, כואב ויקר".[10]

לאחר התפטרותו של היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון ביוני 2013, הוכרז כי רייס עתידה להחליפו בתפקיד ביולי 2013.[11] ב-1 ביולי 2013 החלה רייס את כהונתה בתפקיד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 3 All eyes on Susan Rice now that she’s presumptive front-runner to become secretary of state, וושינגטון פוסט, 30 בנובמבר 2012
  2. ^ "The Meteoric Rise of the State Department's Susan Rice." The Journal of Blacks in Higher Education: 20 (Summer 1998), p. 40-41.
  3. ^ סוזן רייס, באתר opensecrets.org
  4. ^ איי-פי, "אובמה טירון במדיניות חוץ", באתר nrg‏, 26 בפברואר 2008
  5. ^ ‫שמואל רוזנר, אז מי באמת ניצח את שליט לוב קדאפי?, באתר nrg‏, 27 באוגוסט 2011‬
  6. ^ Ambassador Susan Rice: Libya Attack Not Premeditated, אתר abcnews, ‏16 בספטמבר 2012
  7. ^ King calls for Rice resignation over Libya story, Kerry defends, פוקסניוז, 29 בספטמבר 2012
  8. ^ DOZEN HOUSE WOMEN DEFEND RICE OVER LIBYA COMMENTS, סוכנות איי.פי, 16 בנובמבר 2012
  9. ^ Obama to McCain: You can’t stop Susan Rice from being Secretary of State, The Washington Examiner, ‏14 בנובמבר 2012
  10. ^ ארה"ב: סוזן רייס פורשת מהמרוץ לתפקיד שרת החוץ, באתר וואלה!‏, 13 בדצמבר 2012‬
  11. ^ Donilon to Resign as National Security Adviser, ניו יורק טיימס, 5 ביוני 2013