עין גדי (יישוב עתיק) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 2: שורה 2:
[[קובץ:2011-08 Ein Gedi synagogue 03.jpg|250px|ממוזער|[[בית הכנסת העתיק בעין גדי]]]]
[[קובץ:2011-08 Ein Gedi synagogue 03.jpg|250px|ממוזער|[[בית הכנסת העתיק בעין גדי]]]]
[[קובץ:Nahal-david-nubian-ibex.JPG|250px|ממוזער|יעל במערות [[נחל דוד]]]]
[[קובץ:Nahal-david-nubian-ibex.JPG|250px|ממוזער|יעל במערות [[נחל דוד]]]]
'''עֵין גֶּדִי''' היה יישוב עתיק ומרכזי לחופו המערבי של [[ים המלח]], ושרידיו, [[בית הכנסת העתיק בעין גדי|בית הכנסת העתיק]], מ[[המאה השישית]] עם [[רצפת פסיפס]] מהמרשימות בארץ ישראל, מעידים על רצף של מעל 1,300 שנה של התיישבות יהודית באזור, החל מ[[המאה ה-7 לפנה"ס]] ועד [[המאה ה-6]] לספירה. נזכר רבות ב[[תנ"ך]], בכתבי [[יוסף בן מתתיהו]], בכתבי [[חז"ל]] ובמקורות [[נצרות|נוצריים]] קדומים, ושמו השתמר עד העת החדשה (עין ג'די).
'''עֵין גֶּדִי''' היה יישוב עתיק ומרכזי לחופו המערבי של [[ים המלח]], ושרידיו, [[בית הכנסת העתיק בעין גדי|בית הכנסת העתיק]] מ[[המאה השישית]] עם [[רצפת פסיפס]] מהמרשימות ב[[ארץ ישראל]], מעידים על רצף התיישבות יהודית באזור של מעל 1,300 שנה, החל מ[[המאה ה-7 לפנה"ס]] ועד [[המאה ה-6]] לספירה. נזכר רבות ב[[תנ"ך]], בכתבי [[יוסף בן מתתיהו]], בכתבי [[חז"ל]] ובמקורות [[נצרות|נוצריים]] קדומים, ושמו השתמר עד העת החדשה (עין ג'די).


אזור עין גדי היה מיושב בתקופות שונות, ובתחום ה[[גן לאומי|גן הלאומי]] עין גדי שרידי מקדש [[התקופה הכלקוליתית בארץ ישראל|מהתקופה הכלקוליתית]].
אזור עין גדי היה מיושב בתקופות שונות, ובתחום ה[[גן לאומי|גן הלאומי]] עין גדי שרידי מקדש [[התקופה הכלקוליתית בארץ ישראל|מהתקופה הכלקוליתית]].

גרסה מ־19:07, 24 בנובמבר 2019

אזור עין גדי כיום
בית הכנסת העתיק בעין גדי
יעל במערות נחל דוד

עֵין גֶּדִי היה יישוב עתיק ומרכזי לחופו המערבי של ים המלח, ושרידיו, בית הכנסת העתיק מהמאה השישית עם רצפת פסיפס מהמרשימות בארץ ישראל, מעידים על רצף התיישבות יהודית באזור של מעל 1,300 שנה, החל מהמאה ה-7 לפנה"ס ועד המאה ה-6 לספירה. נזכר רבות בתנ"ך, בכתבי יוסף בן מתתיהו, בכתבי חז"ל ובמקורות נוצריים קדומים, ושמו השתמר עד העת החדשה (עין ג'די).

אזור עין גדי היה מיושב בתקופות שונות, ובתחום הגן הלאומי עין גדי שרידי מקדש מהתקופה הכלקוליתית.

עין גדי בתנ"ך

השם עין גדי נזכר רבות בתנ"ך, ומקורו כנראה בעיזים וביעלים שרעו בסביבת היישוב הפורה והמעיין הסמוך אליו. יעלים אלה, המצויות באזור עין גדי עד ימינו, תועדו כבר בכלי פולחן מהתקופה הכלקוליתית שנמצאו בנחל משמר הסמוך.

תחילה נזכרת עין גדי בתנ"ך בתיאור ערי המדבר שבנחלת שבט יהודה: ”וְהַנִּבְשָׁן וְעִיר הַמֶּלַח וְעֵין גֶּדִי”[1]. בהמשך, נזכר היישוב כמקום אליו ברח דוד מפני שאול: ”וַיַּעַל דָּוִד מִשָּׁם וַיֵּשֶׁב בִּמְצָדוֹת עֵין גֶּדִי”[2].

היישוב מוזכר גם במקומות אחרים במקרא: בספר יחזקאל[3], במגילת שיר השירים[4] ובספר דברי הימים[5].

בדברי הימים ב' מכונה עין גדי בשם חַצְצוֹן תָּמָר, מקום בו התרכזו צבאות זרים ללחימה בממלכת יהודה: ”וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן בָּאוּ בְנֵי מוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן וְעִמָּהֶם מֵהָעַמּוֹנִים עַל יְהוֹשָׁפָט לַמִּלְחָמָה וַיָּבֹאוּ וַיַּגִּידוּ לִיהוֹשָׁפָט לֵאמֹר בָּא עָלֶיךָ הָמוֹן רָב מֵעֵבֶר לַיָּם מֵאֲרָם וְהִנָּם בְּחַצְצוֹן תָּמָר הִיא עֵין גֶּדִי”[5]. השם "חצצון תמר" נזכר גם בספר בראשית בהקשר למלחמות אמרפל[6]. רמז לשם הקדום ניתן למצוא בוואדי חצאצה, הסמוך לעין גדי, הקרוי כיום נחל חצצון.

בסוף ספר ירמיהו, כאשר מתוארת היציאה לגלות בבל, נאמר: ”וּמִדַּלּוֹת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים”[7]. במסכת שבת אמר על כך רב יוסף: "אלו מלקטי אפרסמון מעין גדי ועד רמתא"[8].

היסטוריה

בחפירות ארכאולוגיות שנערכו בתל גורן, מקום מושבה של העיר עין גדי הקדומה, בין נחל דוד ונחל ערוגות, נחשפו ממצאים החל מימי ממלכת יהודה ועד התקופה הרומית-ביזנטית. היישוב היהודי בעין גדי נחרב בזמן חורבן בית ראשון, אך התחדש עם שיבת ציון.

בתקופת המרד הגדול נזכרת עין גדי בכתבי יוסף בן מתתיהו כעיר מחוז[9]. הסיקריים שהתבצרו במצדה באותה עת, נהגו לפשוט על היישובים היהודיים הסמוכים. בחג הפסח פשטו על עין גדי ובזזו את המקום: "המיתו את החלשים אשר לא היה להם כוח לברוח, את הנשים והילדים, שבע מאות נפש ומעלה".[10]

בעת דיכוי מרד בר כוכבא נפגע היישוב קשות. חלק מן התושבים, ובהם פרנסי עין גדי מטעמו של בר כוכבא, יהונתן בן בעיה ומסבלה בן שמעון, כמו גם בבתא בת שמעון, מצאו מקלט במערות נחל חבר הקרובות (מערת האימה ומערת האגרות), ומתו במצור הרומי עליהן.

בתקופת התלמוד השתקם היישוב, והיה ל"כפר גדול מאוד של יהודים", כפי שהעיד אוסביוס באונומסטיקון מתחילת המאה הרביעית לספירה.

במשך השנים התפרסמה עין גדי בגידול אפרסמון לבשמים, לשמן אפרסמון ולתרופות. בפסיפס שנחשף בבית הכנסת במקום מופיעה קללה למי שיעז לגלות את "רזה דקרתא" ("סוד העיירה" בארמית). רוב החוקרים מאמינים שאותו סוד הוא סוד הכנת שמן האפרסמון.

הרופא היווני גלנוס (המאה ה-2 לספירה) מציין שלבלסם שנקרא 'הסורי' יש "שם נוסף על שם המקום בו הוא גדל בכמות הגדולה ביותר והוא היפה ביותר, כי הוא נקרא 'העין-גדיי', בהיותו עולה על זה הגדל במקומות אחרים בפלשתינה"[11]. גלנוס הוא הסופר הפגאני היחיד שמקשר באופן מפורש את הבלסם לעין גדי[12].

יש המקשרים את המטמון מן התקופה הכלקוליתית אשר נתגלה במערה בנחל משמר, וכלל כ-400 כלי נחושת, רובם בעלי אופי פולחני, עם המקדש הכלקוליתי בעין גדי.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ ספר יהושע, פרק ט"ו, פסוק ס"ב.
  2. ^ ספר שמואל א', פרק כ"ג, פסוק כ"ט; פרק כ"ד, פסוק א'
  3. ^ ספר יחזקאל, פרק מ"ז, פסוק י'
  4. ^ מגילת שיר השירים, פרק א', פסוק י"ד
  5. ^ 1 2 ספר דברי הימים ב', פרק כ', פסוקים א'ב'
  6. ^ ספר בראשית, פרק י"ד, פסוק ז'.
  7. ^ ספר ירמיהו, פרק נ"ב, פסוק ט"ז
  8. ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף כ"ו, עמוד א'
  9. ^ מלחמות היהודים, ספר ג', 55.
  10. ^ יוסף בן-מתתיהו, תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים, ספר ד', פרק ז', פסקה ב'
  11. ^ Galenus, De Antidotis, I, 4
  12. ^ Menahem Stern, Greek and Latin Authors on Jews and Judaism, Vol. II, CXIV. Galen, p. 326