התבטאות גנים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: תו כיווניות מפורש עריכה חזותית
שורה 12: שורה 12:
'''שעתוק''' הוא המנגנון הראשון בתהליך, והוא מייצר מולקולה הנקראת גדיל-רנ"א, שהיא העתק עבור אחד מתוך המקטעים של ה[[דנ"א]] המוגדרים כגנים, [כלומר מולקולות הרנ"א מיוצרות על-פי הגנים, המהווים עבורן תבניות מקור]. תהליך השיעתוק פועל כך שמתווסף [[נוקליאוטיד]] רנ"א אחד בכל פעם, לגדיל הרנ"א המתארך, וזאת בעזרת ה'[[רנ"א פולימראז]]'.
'''שעתוק''' הוא המנגנון הראשון בתהליך, והוא מייצר מולקולה הנקראת גדיל-רנ"א, שהיא העתק עבור אחד מתוך המקטעים של ה[[דנ"א]] המוגדרים כגנים, [כלומר מולקולות הרנ"א מיוצרות על-פי הגנים, המהווים עבורן תבניות מקור]. תהליך השיעתוק פועל כך שמתווסף [[נוקליאוטיד]] רנ"א אחד בכל פעם, לגדיל הרנ"א המתארך, וזאת בעזרת ה'[[רנ"א פולימראז]]'.


גדיל ה-רנ"א המיוצר בתהליך השעתוק הוא ה[[משלים (ביולוגיה)|משלים]] של גדיל הדנ"א 5' → 3', שהוא עצמו המשלים של גדיל הדנ"א הנגדי 3' → 5'. לכן, גדיל הרנ"א המתקבל זהה לגדיל הדנ"א (3' → 5') כלומר זהה לגדיל הנגדי לגדיל המקור, למעט השינוי הבא: בכל מקום שמופיע ב-דנ"א האות הגנטית [[תימין]] (T), מופיע במקומו ב-רנ"א [[אורציל|אוּרָציל]] (U). לדוגמה, קטע מקודד של דנ"א בו מופיע הצירוף ATG ישועתק ל-AUG ברנ"א.
גדיל ה-רנ"א המיוצר בתהליך השעתוק הוא ה[[משלים (ביולוגיה)|משלים]] של גדיל הדנ"א 5' → 3', שהוא עצמו המשלים של גדיל הדנ"א הנגדי 3' → 5'. לכן, גדיל הרנ"א המתקבל זהה לגדיל הדנ"א 3' → 5'. כלומר, זהה לגדיל הנגדי לגדיל המקור, למעט השינוי הבא: בכל מקום שמופיע ב-דנ"א האות הגנטית [[תימין]] (T), מופיע במקומו ב-רנ"א [[אורציל|אוּרָציל]] (U). לדוגמה, קטע מקודד של דנ"א בו מופיע הצירוף ATG ישועתק ל-AUG ברנ"א.

=== '''‏'''שחבור ===
ראה ערך מורחב: [[שחבור]]


===תרגום===
===תרגום===
מולקולות רנ"א מתחלקות למקודדות, וללא-מקודדות. הקבוצה הראשונה [מקודדות] משמשות כקוד לייצור חלבונים, ואילו השנייה, מהווה כבר תוצר מוגמר. לדוגמא, רנ"א-שליח (mRNA), שייך לקבוצת המקודדות, כיון שהיא מולקולה הנושאת מידע מקודד להרכבת חלבון אחד או יותר, לעומת זאת [[RRNA|RNA-ריבוזומלי]] שייך לקבוצת הלא מקודדת, כיון שהוא חלק ממרכיבי ה[[ריבוזום]], תהליך התרגום פועל על מלקולות הרנ"א המקודדות, ובו הן משמשות כקוד לייצור חלבון על ידי הרכבת [[חומצות אמינו]].
מולקולות רנ"א מתחלקות למקודדות, וללא-מקודדות. הקבוצה הראשונה [מקודדות] משמשות כקוד לייצור חלבונים, ואילו השנייה, מהווה כבר תוצר מוגמר. לדוגמא, רנ"א-שליח (mRNA), שייך לקבוצת המקודדות, כיון שהיא מולקולה הנושאת מידע מקודד להרכבת חלבון אחד או יותר, לעומת זאת [[RRNA|RNA-ריבוזומלי]] שייך לקבוצת הלא מקודדת, כיון שהוא חלק ממרכיבי ה[[ריבוזום]] שזה תוצר סופי.
'''תרגום''' הוא תהליך הפועל רק על מלקולות הרנ"א המקודדות, ובו הן משמשות כקוד לייצור חלבון על ידי הרכבת [[חומצות אמינו]].


===קיפול חלבונים===
===קיפול חלבונים===
[[קיפול חלבונים]] (ב[[אנגלית]]: '''Protein Folding''') הוא תהליך שבו החלבונים שזה עתה נוצרו מקבלים מבנה [[מרחב תלת-ממדי|תלת-ממדי]]. כיון שהחלבון ב[[מבנה ראשוני|מבנהו הראשוני]], כלומר כשרשרת ארוכה של [[חומצות אמינו]] ללא מבנה מוגדר אינו פעיל וכדי למלא את ייעודו עליו להתקפל, כלומר ליצור מבנה תלת-ממדי. בסיום הקיפול, החלבון נמצא במבנה המכונה [[מבנה נטיבי]] (Native state).
[[קיפול חלבונים|'''קיפול חלבונים''']] (ב[[אנגלית]]: '''Protein Folding''') הוא תהליך שבו החלבונים שזה עתה נוצרו מקבלים מבנה [[מרחב תלת-ממדי|תלת-ממדי]]. כיון שהחלבון ב[[מבנה ראשוני|מבנהו הראשוני]], כלומר כשרשרת ארוכה של [[חומצות אמינו]] ללא מבנה מוגדר אינו פעיל וכדי למלא את ייעודו עליו להתקפל, כלומר ליצור מבנה תלת-ממדי. בסיום הקיפול, החלבון נמצא במבנה המכונה [[מבנה נטיבי]] (Native state).


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־06:12, 5 בדצמבר 2019

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

התבטאות גנים היא התהליך בו מידע האצור בגן אחד או יותר מתורגם לתוצר גני תפקודי. על פי רוב, תוצר כזה הוא חלבון אחד או יותר. או במקרה של גנים המקודדים ללא-חלבונים (non-protein products), שאז התוצר הוא רנ"א תפקודי, [למשל, גנים לרנ"א-שליח (mRNA) או לרנ"א-ריבוזומלי (rRNA) ועוד]. תהליך זה מופיע בכל צורות החיים הידועות, החל בבסיסיות ביותר, כמו נגיפים ואורגניזמים חד-תאיים (חיידקים ואצות), וכלה באורגניזמים רב-תאיים, והוא אחראי ליצירת המנגנון הרב-מולקולרי המהווה חיים.

בגנטיקה, התבטאות גנים היא הרמה הבסיסית ביותר בה הגנוטיפ מוביל לפנוטיפ, שכן, הקוד הגנטי מקבל ביטוי מעשי באמצעות תהליך זה, ותכונותיהם של תוצרי ההתבטאות יוצרות בסופו של תהליך את הפנוטיפ של היצור כולו.

תהליך ההתבטאות העיקריים הם, שלבי השעתוק, השחבור (רק באיקריוטים) והתרגום, כאשר כל שלב נמצא תחת בקרה (ראו בקרת גנים).

המנגנונים המעורבים בתהליך ההתבטאות

שעתוק

שעתוק הוא המנגנון הראשון בתהליך, והוא מייצר מולקולה הנקראת גדיל-רנ"א, שהיא העתק עבור אחד מתוך המקטעים של הדנ"א המוגדרים כגנים, [כלומר מולקולות הרנ"א מיוצרות על-פי הגנים, המהווים עבורן תבניות מקור]. תהליך השיעתוק פועל כך שמתווסף נוקליאוטיד רנ"א אחד בכל פעם, לגדיל הרנ"א המתארך, וזאת בעזרת ה'רנ"א פולימראז'.

גדיל ה-רנ"א המיוצר בתהליך השעתוק הוא המשלים של גדיל הדנ"א 5' → 3', שהוא עצמו המשלים של גדיל הדנ"א הנגדי 3' → 5'. לכן, גדיל הרנ"א המתקבל זהה לגדיל הדנ"א 3' → 5'. כלומר, זהה לגדיל הנגדי לגדיל המקור, למעט השינוי הבא: בכל מקום שמופיע ב-דנ"א האות הגנטית תימין (T), מופיע במקומו ב-רנ"א אוּרָציל (U). לדוגמה, קטע מקודד של דנ"א בו מופיע הצירוף ATG ישועתק ל-AUG ברנ"א.

שחבור

ראה ערך מורחב: שחבור

תרגום

מולקולות רנ"א מתחלקות למקודדות, וללא-מקודדות. הקבוצה הראשונה [מקודדות] משמשות כקוד לייצור חלבונים, ואילו השנייה, מהווה כבר תוצר מוגמר. לדוגמא, רנ"א-שליח (mRNA), שייך לקבוצת המקודדות, כיון שהיא מולקולה הנושאת מידע מקודד להרכבת חלבון אחד או יותר, לעומת זאת RNA-ריבוזומלי שייך לקבוצת הלא מקודדת, כיון שהוא חלק ממרכיבי הריבוזום שזה תוצר סופי.

תרגום הוא תהליך הפועל רק על מלקולות הרנ"א המקודדות, ובו הן משמשות כקוד לייצור חלבון על ידי הרכבת חומצות אמינו.

קיפול חלבונים

קיפול חלבוניםאנגלית: Protein Folding) הוא תהליך שבו החלבונים שזה עתה נוצרו מקבלים מבנה תלת-ממדי. כיון שהחלבון במבנהו הראשוני, כלומר כשרשרת ארוכה של חומצות אמינו ללא מבנה מוגדר אינו פעיל וכדי למלא את ייעודו עליו להתקפל, כלומר ליצור מבנה תלת-ממדי. בסיום הקיפול, החלבון נמצא במבנה המכונה מבנה נטיבי (Native state).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התבטאות גנים בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.