פוליטיקה של אוגנדה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
== הרשות המבצעת ==
== הרשות המבצעת ==


בראש מדינת אוגנדה עומד [[נשיא]] אשר נבחר בבחירות כלליות לתקופת כהונה בת 5 שנים. נכון לשנת [[2005]], נשיא אוגנדה הוא [[יוורי מוסבני]], אשר משמש בנוסף כמנהיג [[צבא אוגנדה]]. הבחירות התקיימו בפעם האחרונה בבפברואר [[2006]] והבאות מתוכננות לשנת [[2011]].
בראש מדינת אוגנדה עומד [[נשיא]] אשר נבחר בבחירות כלליות לתקופת כהונה בת 5 שנים. נכון לשנת [[2005]], נשיא אוגנדה הוא [[יוורי מוסבני]], אשר משמש בנוסף כמנהיג [[צבא אוגנדה]]. הבחירות התקיימו בפעם האחרונה בפברואר [[2006]] והבאות מתוכננות לשנת [[2011]].


הנשיא הוא זה אשר ממנה את שרי הממשלה מבין חברי הפרלמנט אשר נבחרו בבחירות. [[ראש ממשלה|ראש הממשלה]], [[אפולו נסיבמבי]], עוזר לנשיא בפיקוח על הממשלה.
הנשיא הוא זה אשר ממנה את שרי הממשלה מבין חברי הפרלמנט אשר נבחרו בבחירות. [[ראש ממשלה|ראש הממשלה]], [[אפולו נסיבמבי]], עוזר לנשיא בפיקוח על הממשלה.

גרסה מ־00:09, 25 בפברואר 2007

המבנה הפוליטי באוגנדה מבוסס על בית-נבחרים דמוקרטי וזכות הצבעה בבחירות לכל אזרח מגיל 18 ומעלה.

הרשות המבצעת

בראש מדינת אוגנדה עומד נשיא אשר נבחר בבחירות כלליות לתקופת כהונה בת 5 שנים. נכון לשנת 2005, נשיא אוגנדה הוא יוורי מוסבני, אשר משמש בנוסף כמנהיג צבא אוגנדה. הבחירות התקיימו בפעם האחרונה בפברואר 2006 והבאות מתוכננות לשנת 2011.

הנשיא הוא זה אשר ממנה את שרי הממשלה מבין חברי הפרלמנט אשר נבחרו בבחירות. ראש הממשלה, אפולו נסיבמבי, עוזר לנשיא בפיקוח על הממשלה.

הרשות המחוקקת

בבית הפרלמנט האוגנדי ישנם 303 נבחרי ציבור. מתוכם, 222 הם נבחרי-ציבור אשר נבחרים בבחירות והיתר הם נציגים של קבוצות בעלות אינטרס מיוחד: 56 נשים, 10 אנשי צבא, 5 נכים, 5 נערים ו-5 נציגים ממעמד-הפועלים. הבחירות האחרונות לבית הפרלמנט נערכו ביוני 2001 והבאות צפויות להערך ב2006.

הרשות השופטת

הרשות השופטת באוגנדה מתפקדת כזרוע עצמאית של הממשלה ומורכבת מבתי-משפט לתביעות אזרחיות, בתי-משפט לתביעות פליליות, בית-משפט עליון ובית-דין גבוה לצדק. השופטים בבית-המשפט העליון נבחרים בידי הנשיא ואילו השופטים בבית-הדין הגבוה לצדק נבחרים בידי הנשיא ומאושרים בידי הפרלמנט.

חוקת אוגנדה

החוקה האוגנדית אומצה ב8 באוקטובר, 1995, על-ידי 284 חברי ועדת החוקה לאחר דיונים מעמיקים על טיוטת החוקה אשר הוצעה במאי 1993. ב1995 הממשלה עיצבה מערכת חוקים המבוססת על חוקי הדין המקובלים באנגליה. אוגנדה מוכנה לקבל את החלטות בית הדין הבינלאומי לצדק, אך עם סייגים מסוימים.

ב4 במאי, 2005, החליט הפרלמנט האוגנדי לערוך משאל עם בנוגע לצורת השלטון באוגנדה. משעל העם נערך ב28 ביולי, 2005 ובו בחרו אזרחי אוגנדה לאפשר ליותר ממפלגה אחת להשתתף בבחירות (עד כה רק מפלגתו של מוסבני הייתה רשאית להשתתף).