כיפת-קוצים קטלנית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד
שורה 12: שורה 12:
}}
}}


'''כוכבן קוצני'''{{מקור}} שנקרא גם '''כוכב ים כתר הקוצים''' ([[שם מדעי]]: ''Acanthaster planci'') הוא [[בעל חיים]] הנמנה עם מחלקת [[כוכב ים|כוכבי הים]], השייכת למערכת [[קווצי עור|קווצי העור]]. מין זה נפוץ על פני האזור ה[[הינדו-פסיפי]] ([[האוקיינוס השקט]] ו[[האוקיינוס ההודי]], [[ים סוף]], [[מיקרונזיה]], [[יפן]], [[אוסטרליה]], [[מפרץ פנמה]] ועוד. בניגוד לרוב כוכבי הים אין לכוכבן צורת גוף מחומשת כי אם צורה מרובת זרועות (8–21) הנושאות [[קוץ (זואוטומיה)|קוצים]] חדים, ומכאן התוספת לשמו - קוצני.
'''כוכבן קוצני'''{{מקור}} שנקרא גם '''כוכב ים כתר הקוצים''' ([[שם מדעי]]: ''Acanthaster planci'') הוא [[בעל חיים]] הנמנה עם מחלקת [[כוכב ים|כוכבי הים]], השייכת למערכת [[קווצי עור|קווצי העור]]. מין זה נפוץ על פני האזור ה[[הינדו-פסיפי]] ([[האוקיינוס השקט]] ו[[האוקיינוס ההודי]]), [[ים סוף]], [[מיקרונזיה]], [[יפן]], [[אוסטרליה]], [[מפרץ פנמה]] ועוד. בניגוד לרוב כוכבי הים אין לכוכבן צורת גוף מחומשת כי אם צורה מרובת זרועות (8–21) הנושאות [[קוץ (זואוטומיה)|קוצים]] חדים, ומכאן התוספת לשמו - קוצני.


== מאפיינים ==
== מאפיינים ==

גרסה מ־20:32, 25 בדצמבר 2019

קריאת טבלת מיוןכוכבן קוצני
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: קווצי עור
מחלקה: כוכבי ים
סדרה: Leptognathina
משפחה: Acanthasteridae
סוג: כוכבן
מין: כוכבן קוצני
שם מדעי
Acanthaster planci
ליניאוס, 1758

כוכבן קוצני[דרוש מקור] שנקרא גם כוכב ים כתר הקוצים (שם מדעי: Acanthaster planci) הוא בעל חיים הנמנה עם מחלקת כוכבי הים, השייכת למערכת קווצי העור. מין זה נפוץ על פני האזור ההינדו-פסיפי (האוקיינוס השקט והאוקיינוס ההודי), ים סוף, מיקרונזיה, יפן, אוסטרליה, מפרץ פנמה ועוד. בניגוד לרוב כוכבי הים אין לכוכבן צורת גוף מחומשת כי אם צורה מרובת זרועות (8–21) הנושאות קוצים חדים, ומכאן התוספת לשמו - קוצני.

מאפיינים

קוצי הכוכבן, העשויים מגנזיום קלציט, מגיעים לאורך חמישה ס"מ ומכילים רעלנים הנקראים ספונינים. הקוצים מגנים על הכוכב מפני טורפים ומזיקים אחרים, כגון האדם. קוצים אלה יכולים להסב לאדם כאבים עזים, גירודים ולפעמים אף לגרום לבחילה והקאות. זרועות הכוכב יכולות להתנתק מהגוף במקרה הצורך, ולהתחדש לאחר מכן.

הכוכבן ניזון אלמוגים, ומהווה אחד הטורפים העיקריים שלהם. הוא ניזון על ידי הוצאת הקיבה דרך הפה, וטריפת רקמת האלמוג. עיכול הרקמה נעשה מחוץ לגוף הכוכבן תוך שימוש באנזימים שונים המסייעים בפרוק המזון והחשת תהליך העיכול. תוך 24 שעות הכוכבן מצליח לטרוף מזון השווה בגודלו לקוטר גופו. לאחר הטריפה נותר מהאלמוג שלד לבן בלבד. הכוכבן מעדיף אלמוגים הגדלים מהר ולכן יעדיף את ה-Acropora וה-Montipora וימנע מאלמוגים אחרים כמו ה-Porites. ישנם אלמוגים כמו ה-Poccilopora וה-Stylophora שפיתחו מנגנוני הגנה נגד הכוכבן בעזרת סימביוזה עם סרטנים מסוימים. לדוגמה, ה-Trapezia נצפה כאשר הוא חותך את רגלי הים של הכוכבן ובכך מרחיק אותו מהאלמוג.

לכוכבן הבוגר אין אויבים רבים והוא נטרף בעיקר לפני הגעתו לבגרות, במצבו כלרווה צעירה. בגלל תפוצתו הרבה, ויעילותו כטורף ישנם היבטים רבים הנחקרים סביב מערכת הטורף-נטרף של הכוכבן. במיוחד לאור מקרים חוזרים של התפוצצות אוכלוסין כמו זו שהתרחשה בשנות השבעים באוסטרליה. מערכת איברי הרבייה של הכוכבן היא מחומשת (כמו של שאר כוכבי הים). לכוכבן חמישה פתחי רבייה, נקבים זעירים הנמצאים בבסיס הזרועות. מספר איברי הרבייה הוא כפול ממספר הזרועות.

הכוכבן הקוצני מהווה מזיק גדול לאלמוגים ואיום על שונית המחסום הגדולה. חילזון טורף בשם חצוצרת הים הוא מבין בעלי החיים שטורפים אותו ומשמש כמדביר ביולוגי להגנה על השונית.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיפת-קוצים קטלנית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.