אפרים שמיר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
Dafner (שיחה | תרומות)
שורה 12: שורה 12:


===שנות השמונים===
===שנות השמונים===
לאחר שחזר לארץ בשנת [[1981]], החל לחזור לאט לפעילות מוזיקלית. אסתר שמיר הקליטה את השיר שהלחין "גבר ללילה אחד", ואת השיר שהלחינו ביחד "ללא נגיעות של ממש", שהופיעו באלבומה "במקום הכי נמוך בתל אביב". בפסטיגל באותה שנה שר יחד עם [[קובי רכט]] ואסתר שמיר את השיר שהלחין למילותיו של אהוד מנור, "ילקוט כבד". לתוכנית הרדיו "ארץ שמש" הלחין שמיר את השיר "הידעת את הדרך" למילותיו של עלי מוהר, ושר אותי עם [[שם טוב לוי]]. באותה תוכנית שר גם את "כל יומי" עם [[מזי כהן]], את "הנך יפה רעייתי" עם שם טוב לוי, ואת "נמה יפו" עם כל משתתפי התוכנית.
לאחר שחזר לארץ בשנת [[1981]], החל לחזור לאט לפעילות מוזיקלית. אסתר שמיר הקליטה את השיר שהלחין "גבר ללילה אחד", ואת השיר שהלחינו ביחד "ללא נגיעות של ממש", שהופיעו באלבומה "במקום הכי נמוך בתל אביב". בפסטיגל באותה שנה שר יחד עם [[קובי רכט]] ואסתר שמיר את השיר שהלחין למילותיו של אהוד מנור, "ילקוט כבד". לתוכנית הרדיו "ארץ שמש" הלחין שמיר את השיר "הידעת את הדרך" למילותיו של עלי מוהר, ושר אותו עם [[שם טוב לוי]]. באותה תוכנית שר גם את "כל יומי" עם [[מזי כהן]], את "הנך יפה רעייתי" עם שם טוב לוי, ואת "נמה יפו" עם כל משתתפי התוכנית.


בשנת [[1983]] הוציא שמיר את אלבומו הראשון כסולן, "רוקד לקול הבנות". בנוסף לשיר הנושא, שהיה לאחד מלהיטיו הגדולים, הופיעו באלבום גם "יותר מסתם אחת", "חבר בחברת עצמי", "כמו לא הלכת מעולם", ועוד. את האלבום עיבד המוזיקאי [[משה לוי (מוזיקאי)|משה לוי]]. בהופעות ניגנו משה לוי, [[יהודה עדר]], [[איתן גדרון]] ו[[דובי קיזלשטיין]]. בעקבות כשלון ההופעות נכנס שמיר למשבר עמוק, ולא חזר לפעילות מוזיקלית כמעט עד סוף העשור.
בשנת [[1983]] הוציא שמיר את אלבומו הראשון כסולן, "רוקד לקול הבנות". בנוסף לשיר הנושא, שהיה לאחד מלהיטיו הגדולים, הופיעו באלבום גם "יותר מסתם אחת", "חבר בחברת עצמי", "כמו לא הלכת מעולם", ועוד. את האלבום עיבד המוזיקאי [[משה לוי (מוזיקאי)|משה לוי]]. בהופעות ניגנו משה לוי, [[יהודה עדר]], [[איתן גדרון]] ו[[דובי קיזלשטיין]]. בעקבות כשלון ההופעות נכנס שמיר למשבר עמוק, ולא חזר לפעילות מוזיקלית כמעט עד סוף העשור.

גרסה מ־11:02, 27 בפברואר 2007

אפרים שמיר (נולד ב- 9 בדצמבר 1951) הוא זמר ישראלי. בתחילת הקריירה שלו התפרסם כגיטריסט של להקת כוורת, ומאוחר יותר גם כסולן מצליח.

ביוגרפיה

שנות השבעים

שמיר נולד בברית המועצות בשנת 1951 בשם פימה (יפים) שמוּ‏קלר. כאשר היה בן 17 עלה לארץ, ושינה את שמו לאפרים שמיר. בצבא שירת בלהקת הנח"ל, בשתי תוכניות "בהיאחזות הנח"ל בסיני" ו"פלנחניק". שמיר השתתף כסולן במספר שירים של הלהקה, ביניהם "מי היה החולם", "נאום תשובה לרב חובל איטלקי" ו"בלדה על יצחק שדה". בלהקה פגש את דני סנדרסון, גידי גוב, אלון אולארצ'יק ומאיר פניגשטיין, שלאחר מכן היו חברים יחד איתו בלהקת כוורת. עוד טרם השתחררו מהלהקה, הקימו שמיר ואולארצ'יק את הצמד "נו אז מה", והקליטו מספר שירים שיצאו בתקליטון. באותה תקופה שר שמיר מספר שירי סולו מחוץ ללהקה, ביניהם "מיקה" שכתב והלחין יאיר רוזנבלום ו"לעוף איתך" של אהוד מנור ונורית הירש, שהופיע בסרט כץ וקרסו. בשנת 1971 הלחין את שירו הראשון, "במדינת התפוז" למילותיו של עלי מוהר, אשר הופיע באלבומה של רבקה זוהר "סבתא רבקה".

לאחר שחרורו הצטרף ללהקת "השניצלים" של דני סנדרסון, והשתתף בהקלטת האופרה "סיפורי פוגי", שהייתה הבסיס ללהקת כוורת. בשנת 1973 הצטרף לכוורת, והיה חבר בה עד פירוקה בשנת 1976. בלהקה ניגן בגיטרה והלחין לה מספר שירים, ביניהם "לא ידענו מה לעשות" (יחד עם דני סנדרסון) מתוך סיפורי פוגי, ומתוך צפוף באוזן את "העולם שמח", "ככה היא באמצע" (עם יצחק קלפטר), והמפורסם ביותר- "שיעור מולדת" למילותיו של עלי מוהר. במקביל לחברותו בלהקה, היה שותף במספר פרויקטים נוספים: בשנת 1973 השתתף בפסטיבל הזמר, שם שר את השיר "ליל חניה" שכתב נתן אלתרמן והלחין יאיר רוזנבלום, יחד עם ירדנה ארזי, חנן יובל, ושלישיית אף אוזן גרון. בשנת 1975 שר בתוכנית הרדיו "פגישות מוסיקליות" את השיר "ימים לבנים" (לאה גולדברג/שלמה יידוב), ובאותה שנה שר במופע גלי צה"ל "הכל זורם" עם להקת 14 אוקטבות.

בשנת 1975 התחתן שמיר עם אסתר שמיר (אז הירשברג), והפיק את שיריה הראשונים, "עברתי רק כדי לראות" (שהלחין בעצמו) ו"בוא ונשחק במחבואים". לאחר פירוק כוורת הצטרפו למופע של אריק איינשטיין "אנשים אוהבים לשיר", שם שרו חלק משיריהם, ביניהם "ערב של יום בהיר", "נכון את יפה", "העולם שמח" ו"שיעור מולדת". בשנת 1977 השתתפו השניים בהקלטות מספר אלבומים נוספים, כ"אדם בתוך עצמו" של שלום חנוך, "לימונדה" של דורי בן זאב, "יחס חם" של דני ליטני, ועוד. באותה שנה יצא אלבום הבכורה המשותף של שניהם, שנקרא "אפרים ואסתר שמיר". אפרים שמיר הלחין ועיבד את כל שירי האלבום, פרט ל"בוא ונשחק במחבואים" שהלחינה אסתר. בין להיטי האלבום היו "נכון את יפה", "בלי לבקשת רשות" ו"ערב של יום בהיר". אף על פי שהיה זה אלבום משותף של שניהם, הם שרו ביחד רק בשיר אחד, "השכנה הקטנה". לאחר יציאת האלבום יצאו השניים לסיבוב הופעות לבדם, ללא להקה מלווה. בסוף שנת 1978 הקליטה אסתר שמיר שני שירים שעיבד לה אפרים, "מסיבות יום שישי" ו"התשמע ערפל". באותה תקופה גם הקליטו ביחד חידוש לשירה של להקת הנח"ל "מחבואים" ("חפש אותי") שכתבה נעמי שמר. זמן קצר לאחר מכן הסתיימו נישואיהם, אף כי שיתוף הפעולה האומנותי ביניהם נמשך עוד מספר שנים נוספות.

בשנת 1979 הקים שמיר את להקת חמסין, יחד עם המתופף אלון הלל והבסיסט אוהד אינגר. תחת הפקתו של לואי להב, שרה הלהקה שירי רוק כבד בסגנון פאנק. שמיר הלחין את רוב שירי הלהקה, ביניהם "שורפת את הלב", "הלילה", "מה את אומרת", ועוד. אך על אף הביקורות המשבחות, הופעות הלהקה היו כשלון, וכך גם אלבומה היחיד. בעקבות הכשלון נסע שמיר לארצות הברית, ונשאר שם שמונה חודשים.

שנות השמונים

לאחר שחזר לארץ בשנת 1981, החל לחזור לאט לפעילות מוזיקלית. אסתר שמיר הקליטה את השיר שהלחין "גבר ללילה אחד", ואת השיר שהלחינו ביחד "ללא נגיעות של ממש", שהופיעו באלבומה "במקום הכי נמוך בתל אביב". בפסטיגל באותה שנה שר יחד עם קובי רכט ואסתר שמיר את השיר שהלחין למילותיו של אהוד מנור, "ילקוט כבד". לתוכנית הרדיו "ארץ שמש" הלחין שמיר את השיר "הידעת את הדרך" למילותיו של עלי מוהר, ושר אותו עם שם טוב לוי. באותה תוכנית שר גם את "כל יומי" עם מזי כהן, את "הנך יפה רעייתי" עם שם טוב לוי, ואת "נמה יפו" עם כל משתתפי התוכנית.

בשנת 1983 הוציא שמיר את אלבומו הראשון כסולן, "רוקד לקול הבנות". בנוסף לשיר הנושא, שהיה לאחד מלהיטיו הגדולים, הופיעו באלבום גם "יותר מסתם אחת", "חבר בחברת עצמי", "כמו לא הלכת מעולם", ועוד. את האלבום עיבד המוזיקאי משה לוי. בהופעות ניגנו משה לוי, יהודה עדר, איתן גדרון ודובי קיזלשטיין. בעקבות כשלון ההופעות נכנס שמיר למשבר עמוק, ולא חזר לפעילות מוזיקלית כמעט עד סוף העשור.

בשנת 1984 התאחדה להקת כוורת, כאשר שמיר היה בין יוזמי האיחוד. באותה תקופה הקליט את השירים "יעל ואני", "תלתלים ונמשים" ו"בחורה מוזרה". הוא השתתף בנגינה ובקולות באלבומים "אולארצ'יק" של אלון אולארצ'יק, בגובה העיניים של יוני רכטר ועלי מוהר, ובאלבומים "חכם על קטנים" ו"חף מפשע" של דני סנדרסון. הוא גם הפיק מוזיקלית את אלבומה של אסתר שמיר "קלף חזק", בו גם הלחין מספר שירים. בנוסף הלחין לגלי עטרי את השיר "בעקבותיו" ולאריק סיני את השיר "לפעמים זה מתחרז".

בשנת 1989 הקים שמיר יחד עם דני צוקרמן, אורי מיילס וגדי סרי את להקת "גוליבר", אשר בפאב "מאחורי הים" בתל אביב, ושרה בעיקר משיריו של שמיר. ב- 1990 הצטרף שמיר למופע איחוד נוסף של להקת כוורת, ושר קולות באלבומו של סנדרסון "קופץ לשניה" ושל דורי בן זאב "חניה פרטית".

שנות התשעים והלאה

בשנת 1992 יצא אלבומו השני של אפרים שמיר, "סוף סוף גשם". את האלבום הפיק מוזיקלית גידי גוב, ולצד לחנים של שמיר היו בו לחנים של ארקדי דוכין, אלון אולארצ'יק, עובד אפרת ולאה שבת. שמיר ניגן באלבום בשני שירים בלבד, כאשר בשאר השירים ניגנו בגיטרה נאור דיין וזיו הרפז. האלבום לא זכה להצלחה גדולה, ואף אחד משיריו לא התפרסם.

בשנת 1994 השתתף שמיר בקולות באלבומה של גלי עטרי "סימנים", והופיע בתוכנית לילה גוב, שם שר עם גידי גוב את "כל השבוע לך" של החלונות הגבוהים. באותה שנה הפיק את אלבומה של להקת טיפקס "החיים שלך בלאפה". בשנת 1995 הוציא שמיר את אלבום ההופעה "ערב של יום בהיר", בו היו מיטב להיטיו, ביניהם "ערב של יום בהיר", "מיקה", "נכון את יפה", "חבר בחברת עצמי", "רוקד לקול הבנות", "שיעור מולדת", "היא כל כך יפה", ושיר אחד חדש, "דגים יענים ושפנים".

בשנת 1997 הפיק ועיבד את אלבומם של להקת נימרוד והבודדים, "רשימת שיקלר". ב- 1998 הצטרף להופעת האיחוד של כוורת, שתועדה על גבי האלבום המשולש "כוורת בפארק". באותה שנה השתתף בנגינה ובקולות באלבומה של גלי עטרי "גלידה", בו גם כתב והלחין את השיר "שיר הנישואין".

בשנת 2003 יצא אלבומו השלישי, "ים הבטון", בו כתב והלחין שמיר את כל השירים, ביניהם "קניתי לה בית" ו"יפי הנפש". באותה שנה אף הפיק את אלבום הבכורה של להקת הדורבנים, "קובי", ואת אלבומה של אסתר שמיר, "בגלל האנשים שאני אוהבת".

בשנת 2006 שיחק בתפקיד אורח בסרט "מישהו לרוץ איתו", בתור מוכר גיטרות.

דיסקוגרפיה

קישורים חיצוניים

תבנית:Mooma