קאסם סולימאני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 35: שורה 35:
יורשו של סולימאני כמפקד כח קודס הוא [[אסמאעיל קאאני]].
יורשו של סולימאני כמפקד כח קודס הוא [[אסמאעיל קאאני]].


ב-6 בינואר הגיעה גופתו לטהראן, ומאות אלפים באו לחלוק לו כבוד אחרון. בהלוויה שהתקיימה למחרת בכרמאן נרמסו למוות 40 בני אדם.
ב-6 בינואר הגיעה גופתו לטהראן, ומאות אלפים באו לחלוק לו כבוד אחרון. בהלוויה שהתקיימה למחרת ב[[כרמאן]] נרמסו למוות 40 בני אדם.


==חיים אישיים==
==חיים אישיים==

גרסה מ־20:19, 7 בינואר 2020

קאסם סולימאני
قاسم سلیمانی
לידה 11 במרץ 1957
קנאת-י מאלכ, פרובינציית כרמאן, המדינה האימפריאלית של איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 3 בינואר 2020 (בגיל 62)
בגדד, עיראק
מקום קבורה Kerman Martyrs Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה המדינה האימפריאלית של איראן, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Zeinab Soleimani, Narjes Soleimani עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות משמרות המהפכה האסלאמית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1979–2020 (כ־41 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה سردار سپهبد (מקביל לאלוף)
פעולות ומבצעים
עיטורים
  • Order of Fath (1989)
  • עיטור ד'ולפקאר (2019)
  • Hero of the Republic (2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאסם סולימאניפרסית, قاسم سلیمانی, בתעתיק מדויק: קאסם סלימאני; 11 במרץ 19573 בינואר 2020) היה איש צבא איראני בדרגה המקבילה לאלוף, ששימש מ-1998 עד 2020 כמפקד כוח קודס, הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן. נהרג בתקיפה אווירית אמריקנית על שיירתו.

ביוגרפיה

סולימאני נולד למשפחת איכרים ענייה בכפר קנאט-י מאלכ(אנ') שבמחוז כרמאן. בצעירותו עבר לעיר כרמאן ועבד כפועל בניין כדי לסייע בהחזר חוב של אביו. ב-1975 החל לעבוד כקבלן בארגון המים של כרמאן. כאשר לא היה בעבודה, בילה את זמנו בהרמת משקולות במכוני כושר מקומיים והשתתף בדרשות של מטיף נודד בשם חוג'את קמיאב, בן חסותו של האייתולה חומייני[1]. לאחר המהפכה האיראנית הצטרף למשמרות המהפכה האסלאמית, וקיבל תפקיד פיקודי. במלחמת איראן–עיראק לחם בחזית הדרומית, ובמהלך המלחמה מונה למפקד הדיוויזיה ה-41 ת'אראללה (אנ') של משמרות המהפכה.

בשנת 1997 או 1998 מונה למפקד כוח קודס, והחליף את אחמד וחידי, מפקדו הראשון של הכוח. לאחר מינויו עסק בעליית הטליבאן באפגניסטן, וניהל פעילות חתרנית בצפון המדינה דרך שטחה של טג'יקיסטן. על פי הערכות גורמי ביון מערביים, תחת פיקודו של סולימאני שירתו כמה אלפי סוכנים, רובם איראנים, המתאפיינים בנאמנות גבוהה למהפכה האיראנית ופועלים לייצא את "המהפכה האסלאמית" אל מחוץ לאיראן.

תחת פיקודו נמשך טיפוחו של ארגון חזבאללה בלבנון, שהחל בתקופתו של וחידי, וכן התהדק שיתוף הפעולה עם ארגון חמאס השולט ברצועת עזה מאז 2007. הסיוע לארגונים אלה התבטא בין השאר בהעברת מאות מיליוני דולרים בשנה, בהברחת אמצעי לחימה, ובהדרכת לוחמים במחנות אימונים באיראן.

סולימאני נחשב לבעל השפעה רבה על המיליציות השיעיות בעיראק. במרץ 2008 סייע בהשכנת הפסקת אש בין כוחות הממשלה העיראקית ל"צבא המהדי"(אנ') בהנהגתו של המנהיג השיעי מוקתדא א-סאדר.

המנהיג העליון עלי ח'אמנאי כינה אותו בשנת 2010 "השהיד החי" (شهيد زنده) בשל תפקודו הצבאי בכוח קודס[2].

שמו של סולימאני נכלל ברשימת האישים שפרסמה מחלקת האוצר של ארצות הברית עמם אסור לנהל קשרי מסחר. סולימאני הוזכר גם בהחלטה 1747 של האו"ם ממרץ 2007, שהטילה עיצומים על איראן בשל פעילותה בתחום הגרעין.

לפי ה"וושינגטון פוסט"[3], בשנת 2008, במהלך המעקב שקדם להתנקשות בעימאד מורנייה, נצפה סולימאני בסמוך למורנייה, ונשקלה אפשרות לחסל את שניהם יחד, אולם ארצות הברית שהיתה מעורבת במבצע ההתנקשות במורנייה לא אישרה את הריגת סולימאני.

באוקטובר 2019 טענה איראן כי סיכלה ניסיון ישראלי-ערבי להריגת סולימאני באמצעות מטען נפץ בדרום איראן[4].

ההתנקשות בחייו

ערך מורחב – הריגת קאסם סולימאני

ב-3 בינואר 2020 נהרג סולימאני בתקיפה אווירית אמריקנית[5], יחד עם סגן מפקד ארגון אל-חשד א-שעבי, אבו מהדי אל-מוהנדס, בעת שנסע עם שיירתו ליד נמל התעופה הבינלאומי של בגדאד[6]. לפחות שבעה אנשים נהרגו במתקפה. מחלקת ההגנה של ארצות הברית הודיעה כי המבצע להריגתו נערך בהוראתו של הנשיא, דונלד טראמפ, וטענה שסולימאני תכנן התקפות נוספות על דיפלומטים ואנשי צבא אמריקאים[7].

יורשו של סולימאני כמפקד כח קודס הוא אסמאעיל קאאני.

ב-6 בינואר הגיעה גופתו לטהראן, ומאות אלפים באו לחלוק לו כבוד אחרון. בהלוויה שהתקיימה למחרת בכרמאן נרמסו למוות 40 בני אדם.

חיים אישיים

לסולימאני היו חמש אחיות ואח אחד. אביו, שנפטר בשנת 2017, היה חקלאי. אמו, פאטמה, נפטרה בשנת 2013[8]. אחיו של סולימאני, סוהראב, חי ועבד עם סולימאני בצעירותו. סוהראב סולימאני הוא סוהר והמנהל הכללי לשעבר של ארגון בתי הסוהר בטהראן. באפריל 2017 הטילה ארצות הברית סנקציות על סוהראב "על תפקידו בהתעללויות בבתי הכלא האיראניים"[9]. לסולימאני ארבעה ילדים.

לסולימאני היה דאן בקראטה, והוא היה מאמן כושר בנעוריו[10].

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קאסם סולימאני בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "The Shadow Commander". The New Yorker (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-12 באוגוסט 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "קאסם סולימאני מפקד כוח קודס", באתר BBC פרסית
  3. ^ Adam Goldman and Ellen Nakashima, CIA and Mossad killed senior Hezbollah figure in car bombing, January 30, 2015
    רונן ברגמן ורז צימט, מגע הקאסם, באתר ynet, 2 במאי 2018
  4. ^ דניאל סלאמה, איראן: סיכלנו ניסיון לחסל את סולימאני, באתר ynet, 3 באוקטובר 2019
  5. ^ גל פרל פינקל, "הוא הרג חפים מפשע, הוא יהרוג עוד, אז עלינו לסיים אותו". ויש לזה מחיר, "זמן ישראל", 4 בינואר 2020.
  6. ^ קאסם סולימאני חוסל בתקיפה אווירית בעיראק, באתר ynet, 3 בינואר 2020
  7. ^ רן דגוני, ‏בהוראת טראמפ: חוסל מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, באתר גלובס, 3 בינואר 2020
  8. ^ "مادر حاج قاسم سلیمانی درگذشت - سلام دلفان | اخبار شهرستان دلفان| نخستین سایت خبری تحلیلی در دلفان". سلام دلفان (בפרסית). נבדק ב-13 באוגוסט 2018. {{cite news}}: (עזרה); תבנית ציטוט כוללת פרמטר ריק לא ידוע: |1= (עזרה)
  9. ^ Editorial, Reuters. "U.S. sanctions brother of Iran's Quds force commander: White House". U.S. (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-08-13.
  10. ^ "خبرگزاری فارس - رازهای زندگی سردار ایرانی/ حاج قاسم چگونه زندگی می‌کند". خبرگزاری فارس (בפרסית). 2015-08-24. נבדק ב-2018-08-13.