Electric Light Orchestra – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קישור לLast Train to London
אין תקציר עריכה
שורה 21: שורה 21:
בתשעה עשר בפברואר [[2009]] נפטר חבר הלהקה [[קלי גרוקט]] מהתקף לב, והוא בן 63.
בתשעה עשר בפברואר [[2009]] נפטר חבר הלהקה [[קלי גרוקט]] מהתקף לב, והוא בן 63.


להקת אורקסטרה שילבה בהופעותיה בעולם גם את ישראל והופיעה בה כמה פעמים: ב-[[5 ביוני]] [[2009]] במבצר שוני בבנימינה, ולמחרת באמפיפארק ברעננה. ב-2017 נקבעו ארבע הופעות נוספות של הלהקה בישראל, בין התאריכים 23–26 במארס, בחיפה, תל אביב וירושלים. ב-4–5 בפברואר 2019 חזרה הלהקה לשתי הופעות נוספות ב[[היכל התרבות בתל אביב]]{{הערה|{{קישור כללי|כתובת=https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5413173,00.html|הכותב=|כותרת=להקת האורקסטרה חוזרת לישראל|אתר=|תאריך=}}}}.
להקת אורקסטרה שילבה בהופעותיה בעולם גם את ישראל והופיעה בה כמה פעמים: ב-[[5 ביוני]] [[2009]] במבצר שוני בבנימינה, ולמחרת באמפיפארק ברעננה. ב-2017 נקבעו ארבע הופעות נוספות של הלהקה בישראל, בין התאריכים 23–26 במרץ, בחיפה, תל אביב וירושלים. ב-4–5 בפברואר 2019 חזרה הלהקה לשתי הופעות נוספות ב[[היכל התרבות בתל אביב]]{{הערה|{{קישור כללי|כתובת=https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5413173,00.html|הכותב=|כותרת=להקת האורקסטרה חוזרת לישראל|אתר=|תאריך=}}}}.


הרכב הלהקה שהופיעה בישראל: מיק קמינסקי - כינור, לואיס קלארק - כמנצח על [[סימפונט רעננה]], אריק טרוייר - קלידים, גיטרה וקולות, פיל בייטס - סולן, גורדון טאונסנד - תופים וראלף פורנברגר - קולות ובאס.
הרכב הלהקה שהופיעה בישראל: מיק קמינסקי - כינור, לואיס קלארק - כמנצח על [[סימפונט רעננה]], אריק טרוייר - קלידים, גיטרה וקולות, פיל בייטס - סולן, גורדון טאונסנד - תופים וראלף פורנברגר - קולות ובאס.

גרסה מ־14:40, 8 בינואר 2020

ELO בסיבוב הופעות בשנים 1981/82

Electric Light Orchestra ובקיצור ELO (שם הלהקה הוא משחק מילים: לכאורה משמעותו היא "תזמורת האור החשמלי", אך ניתן לפרשו גם כ"תזמורת קלה חשמלית" - התייחסות לסאונד של הלהקה, המשלב כלים חשמליים עם תזמורת קלה) הייתה להקת רוק בריטית מצליחה בשנות השבעים ושנות השמונים.

היסטוריה

הלהקה הוקמה על ידי ג'ף לין יחד עם רוי ווד ובב בוון (מלהקת "The Move") ב-1971 בברמינגהם. רוי ווד עזב את הלהקה שנה לאחר מכן. היא פעלה עד שנת 1986 בהרכב משתנה והוציאה 13 אלבומים.

הלהקה התאפיינה בשימוש רב בכלי מיתר ככינור ושני צ'לו למתן נופך "קלאסי" לשיריה. בשנת 1979 פנו חברי הלהקה לסגנון הדיסקו באלבום "Discovery", בו נמצאו להיטים כגון "Don't Bring Me Down" (שהוא השיר הראשון אותו הקליטו ללא כלי מיתר כלשהם), "Last Train to London" ,"Shine a Little Love" ו-"Confusion".

הלהקה המשיכה במגמה זו ובשנת 1981 ראה אור האלבום "Time" אשר בו פנתה הלהקה לצלילים אלקטרוניים, בשילוב עם הגוון הישן של ELO - כלי מיתר קלאסיים. אלבום זה מזכיר בצליליו פסקול לסרט מדע בדיוני, ואף התכנים שלו מדברים על האנושות במונחים עתידיים על גבול המדע הבדיוני כמו למשל בשירים "Ticket to the Moon" ,"Yours Truly, 2095", "21th Century Man" ועוד. למרות השינוי המוזיקלי של הלהקה זכה האלבום להצלחה עולמי והעיד על כך סיבוב ההופעות "Time" שבא מיד לאחר צאת האלבום.

בשנת 2001 חברו להם ג'ף לין וקלידן הלהקה ריצ'רד טנדי ויחד עם עוד מספר נגנים הם הוציאו אלבום חדש בשם "Zoom". הם התעתדו לצאת לסיבוב הופעות תחילה בארצות הברית ולאחר מכן באירופה, אך סיבוב הופעות זה בוטל עקב מיעוט הזמנות. זאת על אף שהאלבום עצמו זכה לביקורות חיוביות. ההופעה עצמה תועדה בפני קומץ נבחר ממעריצי הלהקה באולם PBS בלוס אנג'לס ויצא על DVD.

להקות ההמשך

מיק קמינסקי, מבצר שוני, בנימינה
פיל בייטס, אמפיפארק, רעננה

ללהקת ELO נוצרה להקת המשך בשם ELO PART 2, שפעלה בין השנים 1989 עד 2000, בראשותם של בוו ביוון, מתופף הלהקה המקורי, ובשיתוף פעולה עם קלי גרוקט, הבסיסט של הלהקה, מיק קמינסקי הכנר וריצ'רד טנדי, שהצטרף בקלידים. להקת ההמשך זכתה להצלחה בעיקר עקב הופעותיה המקצועיות ברחבי העולם, והם זכו לשתוף פעולה עם תזמורות סימפוניות דוגמת התזמורת הסימפונית של מוסקבה.

בשנת 2000 פרשו ביוון וטנדי מההרכב. ביוון, שחלק בעלות על הזכויות לשם "ELO" יחד עם מייסד הלהקה ג'ף לין, מכר את חלקו ללין. בשנת 2001 פסקה למעשה להתקיים להקת ההמשך ELO PART 2.

חברי הלהקה הנותרים התאגדו שוב בראשותם של קלי גרוקט, מיק קמינסקי, לואיס קלארק, אריק טרויר, ואחרים בשם "אורקסטרה" והמשיכו להופיע ברחבי העולם בהצלחה לא מבוטלת, תוך שהם משמשים למעשה להקת המשך המנגנת גרסאות כיסוי לשירי להקת ELO המקורית.

בתשעה עשר בפברואר 2009 נפטר חבר הלהקה קלי גרוקט מהתקף לב, והוא בן 63.

להקת אורקסטרה שילבה בהופעותיה בעולם גם את ישראל והופיעה בה כמה פעמים: ב-5 ביוני 2009 במבצר שוני בבנימינה, ולמחרת באמפיפארק ברעננה. ב-2017 נקבעו ארבע הופעות נוספות של הלהקה בישראל, בין התאריכים 23–26 במרץ, בחיפה, תל אביב וירושלים. ב-4–5 בפברואר 2019 חזרה הלהקה לשתי הופעות נוספות בהיכל התרבות בתל אביב[1].

הרכב הלהקה שהופיעה בישראל: מיק קמינסקי - כינור, לואיס קלארק - כמנצח על סימפונט רעננה, אריק טרוייר - קלידים, גיטרה וקולות, פיל בייטס - סולן, גורדון טאונסנד - תופים וראלף פורנברגר - קולות ובאס.

תחייה מחודשת בשם Jeff Lynne's ELO

במשך השנים הופעלו על ג'ף לין מקים הלהקה והרוח החיה מאחוריה, לחצים להחיות את המותג ELO. אך הוא סירב לכך, עד שבשנת 2014 בעקבות תוכנית בוקר בBBC הבריטי יזם המנחה כריס אוואנס (מעריץ גדול של ג'ף לין ו-ELO), הופעה לראשונה זה שלושים שנה של ג'ף לין ו-ELO בהייד פארק שבלונדון במסגרת פסטיבל "BBC Radio 2s Festival In A Day at Hyde Park, London".

הביקוש למופע היה רב וכל 50,000 הכרטיסים נמכרו כ-15 דקות מרגע שהוצאו. למופע שנחל הצלחה מסחררת, הצטרפה להקת "טייק ד'את" כלהקת חימום. ג'ף עצמו הגדיר בראיונות מאוחרים את המופע כ"הלם" מבחינתו, כי לא תיאר לעצמו שהביקוש בקרב מעריציו כה רב.

לאחר המופע, חמוש באנרגיות מחודשות, הוציא ג'ף לין אלבום נוסף בשם "Alone in the Universe". את האלבום גיבתה הלהקה בראשותו בסדרת הופעות בשנת 2017 ברחבי העולם שזכו להצלחה מסחררת, כאשר כל הכרטיסים אליהם נמכרו. גולת הכותרת הייתה ההופעה באצטדיון ומבלי מול 60,000 מעריצי הלהקה, הופעה שגם צולמה ויצאה לאור ב-DVD בשם "Wembley Or Bust".

ג'ף לין הגדיר את הערב בוומבלי כאחד משיאי הקריירה ארוכת השנים שלו. לשנת 2018 נכנסה הלהקה עם רשימה ארוכה של 23 הופעות חיות מוזמנות.

ב-27 בספטמבר 2019 ג'ף לין הודיע ש Jeff Lynne's ELO תוציא אלבום שנקרא From Out of Nowhere ואמור לצאת ב-1 בנובמבר 2019. עם הכרזת האלבום יצא השיר הראשון ועל שמו קרוי האלבום ומדבר על ההרגשה שהמעריצים שלהם חוזרים עליהם ושהלהקה נהיית פופולרית שוב.

חברי הלהקה

בגילגולה הנוכחי מונה הלהקה את החברים הבאים:

  • ג'ף לין - גיטרות, קולות.
  • ריצ'רד טנדי - קלידים, פסנתר, אורגן.
  • מילטון מקדונלד - גיטרה ראשית, קולות רקע.
  • מייק סטיבנס - גיטרה, קולות רקע.
  • איאן הורנל - קולות רקע, גיטרה.
  • לי פומרוי - גיטרה באס.
  • מרכוס ביימי - קלידים.
  • ברני סמית - כלי הקשה.
  • דונובן הפבורן - תופים.
  • מלני לואיס מקדולנד- קולות רקע.
  • רוזי לנגלי - כינור.
  • איימי לנגלי - צ'לו.
  • ג'ס קוקס - צ'לו.
  • גו' ווב - קלידים.

דיסקוגרפיה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Electric Light Orchestra בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים