פסטר לויד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
מ הסרת פרמטר מספר בתבנית טורים והחלפתו בפרמטר רוחב (תג)
שורה 10: שורה 10:
== חברי מערכת ידועים מאז 1854 ==
== חברי מערכת ידועים מאז 1854 ==
{{טורים
{{טורים
|רוחב=26em
| מספר = 2
| תוכן =* [[ברנאט אלכסנדר]]
|תוכן=* [[ברנאט אלכסנדר]]
* [[אדולף דוקס]]
* [[אדולף דוקס]]
* [[מיקשה פלק]]
* [[מיקשה פלק]]

גרסה מ־11:11, 20 בינואר 2020

פסטר לויד
Pester Lloyd
תאריכי הופעה 1854 – 14 באפריל 1945 (כ־91 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 1217-9663
www.pesterlloyd.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסטר לויד (Pester Lloyd), כלומר הלויד של פשט, הוא כתב-עת עצמאי שהופיע בהונגריה בשפה הגרמנית בשתי תקופות. הראשונה: יצא לאור בין השנים 1854 לבין 1945; והשנייה: התחיל להופיע בשנת 1994, ומשנת 2009 רק במהדורה אינטרנטית. חשיבות העיתון המקורי הייתה גדולה בשל העובדה שהוא פנה לקהל קוראים דובר גרמנית (בנוסף להונגרית), שהורכב בעיקר מיהודים במעמד הביניים ומהאינטליגנציה ההונגרית והיהודית, שדיברו אז בשתי השפות בהונגריה ברמת שפת אם. לפחות מחצית מהעורכים הראשיים של העיתון במשך תשעים שנות הופעתו היו יהודים.

כתב העת המקורי

פסטר לויד שהושק ב-1 בינואר 1854 נקרא בעיקר על ידי הבורגנות של פשט שקראה גם גרמנית. העורך הראשון שלה היה יאנוש וייס. הוא ייצג את האינטרסים של חוגי התעשייה והמלאכה (הסקטור היצרני) של החברה ההונגרית, הפיץ רעיונות של ליברליזם והעביר את הממלכתיות והתרבות ההונגרית באזור דובר הגרמנית לאותם הקוראים שידיעותיהם על הונגריה נמסרו על ידי עיתונים אוסטריים וגרמניים, הלא תמיד חסרי משוא פנים, ולעיתים קרובות אנטי-הונגרים במובהק. לאחר הפשרה האוסטרו-הונגרית של 1867, מיקשה פלק הפך לעורך הראשי שלו. העורך הכלכלי היה אנטל דויטש (יהודי גם הוא). גם מקס נורדאו היה בין כתבי העיתון במשך כעשר שנים. בשנת 1872 הצטרף לפסטר לויד כסגן העורך הראשי לאו פייגלסברג. לפני מלחמת העולם הראשונה פורסמו בו מאמרים מאת ברטה פון זוטנר, זוכת פרס נובל לשלום האוסטרית ומאת בנימין זאב הרצל. בין שתי מלחמות העולם היה יוז'ף טורוצ'י-טרוסטלר היהודי מכתביו החשובים. בשנות ה-30 של המאה ה-20 כתבו בעיתון תומאס מאן, דז'ה קוסטולאני, פרנץ מולנר, שטפן צווייג, יוזף רוט, אגון ארווין קיש היהודי-צ'כי, אלפרד פולגאר (פולאק), פרנץ ורפל ופליקס זאלטן. באפריל 1945 הפסיק העיתון את פעילותו.

כתב העת השני

ב-7 בספטמבר 1994 הושק שוב כעיתון שבועי עצמאי בשפה הגרמנית עם המספר הגבוה ביותר של עותקים בשפה זרה בהונגריה. מאז יוני 2009 הוא מפורסם באופן בלעדי באינטרנט. כיוונו הוא ביקורתי כלפי ממשלת אורבן, ששולטת ומנהלת את הונגריה מאז 2010.

חברי מערכת ידועים מאז 1854

מתוך רשימת 16 עורכים ראשיים/עמיתי מערכת בכירים, 10 היו יהודים.

מידע נוסף

קישורים חיצוניים