מחשבות פליליות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ החלפת <nowiki>ספין-אוף</nowiki> ==> <nowiki>ספין אוף</nowiki> (תג)
שורה 43: שורה 43:
ל"מחשבות פליליות" הופקה [[ספין-אוף|סדרה בת]], "מחשבות פליליות - התנהגות החשוד", העוסקת בצוות פרופילאים נוסף ביחידה. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה החמישית של "מחשבות פליליות", אך היא בוטלה לאחר עונה אחת בלבד.
ל"מחשבות פליליות" הופקה [[ספין-אוף|סדרה בת]], "מחשבות פליליות - התנהגות החשוד", העוסקת בצוות פרופילאים נוסף ביחידה. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה החמישית של "מחשבות פליליות", אך היא בוטלה לאחר עונה אחת בלבד.


ב-2016 הופקה לסדרה [[ספין-אוף|סדרת בת]] נוספת בשם "מחשבות פליליות - חוצה גבולות", העוסקת בצוות פרופילאים שעוסק במקרים המערבים אזרחים אמריקאים בכל רחבי העולם. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה האחת עשרה של "מחשבות פליליות". הסדרה חודשה לעונה שנייה.
ב-2016 הופקה לסדרה [[ספין אוף (תקשורת ובידור)|סדרת בת]] נוספת בשם "מחשבות פליליות - חוצה גבולות", העוסקת בצוות פרופילאים שעוסק במקרים המערבים אזרחים אמריקאים בכל רחבי העולם. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה האחת עשרה של "מחשבות פליליות". הסדרה חודשה לעונה שנייה.


== סקירת הסדרה==
== סקירת הסדרה==

גרסה מ־06:41, 17 בפברואר 2020

מחשבות פליליות
Criminal Minds
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה דרמה משטרתית / מתח
יוצרים ג'ף דייוויס
בימוי סימון מירן
שחקנים תומאס גיבסון
שמאר מור
פאג'ט ברוסטר
ג'ו מנטנה
איי. ג'יי. קוק
קירסטן ואנגסנס
מתיו גריי גאבלר
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 14
מספר פרקים 314
תוכנית המשך מחשבות פליליות: חוצה גבולות, מחשבות פליליות: התנהגות חשודה עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק מארק גורדון, ג'נין שרמן ברואה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה CBS, אולפני CBS, אולפני ABC עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה CBS Television Distribution, דיסני+, נטפליקס, Disney–ABC Domestic Television עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 42 דקות בממוצע
שידור
רשת שידור CBS
רשת שידור בישראל yes stars Action ו-hot zone
תקופת שידור מקורית 22 בספטמבר 2005 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחשבות פליליותאנגלית: Criminal Minds) היא סדרת פעולה דרמטית אמריקאית המשודרת משנת 2005 ברשת CBS. הסדרה מספרת על צוות פרופילאים מהיחידה לחקר התנהגויות של ה-FBI שחוקרים פשעים באמצעות "כניסה למוח הפושע" וניתוחו. עד כה שודרו 14 עונות בסדרה.

ל"מחשבות פליליות" הופקה סדרה בת, "מחשבות פליליות - התנהגות החשוד", העוסקת בצוות פרופילאים נוסף ביחידה. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה החמישית של "מחשבות פליליות", אך היא בוטלה לאחר עונה אחת בלבד.

ב-2016 הופקה לסדרה סדרת בת נוספת בשם "מחשבות פליליות - חוצה גבולות", העוסקת בצוות פרופילאים שעוסק במקרים המערבים אזרחים אמריקאים בכל רחבי העולם. פרק הפיילוט של הסדרה היה במהלך העונה האחת עשרה של "מחשבות פליליות". הסדרה חודשה לעונה שנייה.

סקירת הסדרה

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
12222 בספטמבר 200511 במאי 2006
22320 בספטמבר 200615 במאי 2007
32026 בספטמבר 200721 במאי 2008
42624 בספטמבר 200820 במאי 2009
52323 בספטמבר 200926 במאי 2010
62422 בספטמבר 201018 במאי 2011
72421 בספטמבר 201116 במאי 2012
82426 בספטמבר 201222 במאי 2013
92425 בספטמבר 201314 במאי 2014
10231 באוקטובר 20146 במאי 2015
112230 בספטמבר 20154 במאי 2016
122228 בספטמבר 201610 במאי 2017
132227 בספטמבר 201718 באפריל 2018
14153 באוקטובר 20186 בפברואר 2019

דמויות ראשיות

הצוות

צוות הסדרה. מימין לשמאל:
שורה אחורית: קירסטן ואנגסנס, איי. ג'יי. קוק, אד ברנרו (מפיק) וג'יין אטקינסון.
שורה קדמית: ג'ו מנטניה, תומאס גיבסון, פאג'ט ברוסטר, שמאר מור ומתיו גריי גאבלר.
  • אמילי פרנטיס (פאג'ט ברוסטר) - בתה של דיפלומטית. טיילה בעולם ודוברת שפות רבות. בעברה עבדה כסוכנת אינטרפול. לקראת סוף העונה השישית, אמילי והוץ' מזייפים את מותה כדי לברוח מהפושע איאן דוייל שנוטר לה טינה מעברה כסוכנת באינטרפול. בתחילת העונה השביעית חוזרת אמילי ובסופה עוזבת ועוברת ללונדון. מופיעה בעונה ה-11 בהופעה מיוחדת ומבקשת מהיחידה לעזור לה ללכוד רוצח סדרתי מסוכן. חוזרת ליחידה בעונה 12 ובהמשך העונה הופכת לראש היחידה.
  • ד"ר ספנסר ריד (מתיו גריי גובלר) - החבר הצעיר בצוות. בעל תואר דוקטור בפסיכולוגיה סוציולוגיה ופילוסופיה בעל תואר ראשון במתמטיקה כימיה והנדסה. בעל מנת משכל של 187, יכולת לקרוא 20,000 מילים בדקה וזיכרון צילומי. בעונה הראשונה הסביר גדעון כי הוא מציג את ריד בתור 'ד"ר' ולא בתור 'הסוכן המיוחד', כדי שאנשים יתייחסו אליו ברצינות על אף גילו הצעיר. ריד גדל בלאס וגאס כבן לאם חד-הורית (אביו עזב אותו ואת אמו כשספנסר היה בתיכון בגלל שאמו לא רצתה לטפל בעצמה), דוקטור לספרות אנגלית, דיאנה ריד, חולת סכיזופרניה שמאושפזת בלאס וגאס, וסיים את לימודיו התיכוניים בגיל 12. בעונה השנייה, כאשר נחטף על ידי רוצח סדרתי שמרגיע אותו עם סמים, מתמכר ריד לסמים. גם לאחר שנגמל, הוא חוזר אליהם כאשר חשוד נרצח אל מול עיניו. בעונה השמינית מתגלה סיפור אהבה בינו לבין גנטיקאית אף על פי שמעולם לא ראו זה את זה, מאחר שיש לה מטרידן. היא נחטפת על ידי המטרידן ונרצחת מול עיניו של ספנסר. במהלך עונה 11, הסכיזופרניה של אימו מחמירה והוא מפחית בחקירות כדי להיות איתה. בעונה 12 מופלל על ידי רוצחת סדרתית שכלא בעבר ונשלח לכלא, אבל הצוות מצליח לחשוף את האשמה ולשחרר אותו. כתוצאה מהסיפור לקה בהפרעת דחק פוסט-טראומטית.
  • דייוויד (דייב) רוסי (ג'ו מנטניה) - ממקימי הצוות בשנות ה-80, פרש וחזר לצוות בעשור הראשון של המאה ה-21, לאחר עזיבתו של גדעון. דייב התפרנס מספרים שכתב אודות הקריירה שלו ביחידה והוא אדם עשיר מאוד. דייב, יליד לונג איילנד, לחם בוייטנאם כחייל במארינס בעברו. הוא היה נשוי שלוש פעמים, והתגרש משלוש נשותיו. אשתו הראשונה, קרוליין בייקר, התגרשה ממנו לאחר שמאסה בתפקידו הדורשני. בפרק "אפילוג", קרוליין הלכה לעולמה לאחר מאבק ב-ALS ומתגלה שהיה להם בן שנפטר סמוך ללידתו. בעונה השמינית מנהל מערכת יחסים עם מנהלת היחידה, איירין שטראוס. במהלך עונה 10 רוסי מגלה שיש לו בת, ג'וי, שגם היא עוסקת בתחום הספרות, ונכד בשם קאי.
  • ג'ניפר ג'רו (JJ) (איי. ג'יי. קוק) - בעונה הראשונה עד החמישית, דוברת הצוות ומנהלת הקשר של הצוות עם המשפחות. בעונה השישית נאלצת להתקדם לפנטגון, שם היא חלק ממשימה סודית. בעונה השביעית, ג'ניפר חוזרת לצוות כפרופילאית. בעונה השנייה, בעת שהצוות שהה בניו אורלינס, הכירה ג'יי ג'יי את וויל למונטיין ג'וניור, בפרק האחרון בעונה 7 הם התחתנו, ונולדו להם שני בנים, הנרי, ובין עונה 10 לעונה 11 נולד לזוג בן נוסף, מייקל.
  • פנלופה גארסיה (קירסטן ואנגסנס) - האנליסטית הטכנית של הצוות. התקבלה ל-FBI אחרי שפרצה למערכותיו כקראקרית. הוריה נהרגו בתאונת דרכים כשהייתה בת עשר. בשעות הפנאי שלה היא מנהלת קבוצת תמיכה למשפחות שאיבדו את יקיריהם. בינה ובין מורגן ישנה מערכת יחסים מיוחדת ושנונה. בעונה השלישית, נורתה פנלופה על ידי ג'ייסון קלאק, אך ניצלה. החל מהעונה השלישית ניהלה מערכת יחסים מורכבת עם קווין לינץ', מפענח טכני נוסף ב-FBI. החל מהעונה השמינית מנהלת מערכת יחסים עם סאם.
  • ד"ר טרה לואיס (עאישה טיילר) - פסיכולוגית משפטית וסוכנת מיוחדת בפיקוח (עונות 11- העונה הנוכחית), טרה לואיס היא פסיכולוגית משפטית ויישומית כלפי מערכת המשפט הפלילי. החלום שלה הוא ללמוד על פסיכופתים מקרוב ואת הרקע הפסיכולוגי שלהם, בשילוב עם הניסיון שלה ב- FBI, זה הביא אותה פנים אל פנים עם אותם הפסיכופתים. תפקידה היה לראיין אותם, כדי לקבוע אם הם כשירים לעמוד לדין. תוך כדי כך, היא הכריחה את עצמה למצוא את האנושיות בתוך האנשים השבורים האלה כדי ללמוד אם יש מצפון מאחורי הפשעים האכזריים שלהם. לואיס החליפה את ג'יי ג'יי ואת קייט בזמן שהם היו בחופשת לידה בעונה 11 ומאז הפכה לחברה קבועה בצוות.
  • לוק אלוואז (אדם רודריגז) - סוכן כוח המשימה הנמלט וסוכן פיקוח מיוחד (העונה 12- העונה הנוכחית), הוא חברה בצוות FBI אך היה חבר גם בBAU על מנת לתפוס את הרוצחים הסדרתיים. בתחילת עונה 12 הוא עבר במשימה סודית ל-BAU כדי לתפוס את "מלך הארגמן", אחד הנמלטים שתקף את השותף שלו. הצוות מגלה שהרוצח האמיתי הוא "מר סקראץ", שמתגרה בצוות על ידי הפיכת "מלך הארגמן" האמיתי, שעונה עד כדי כך שלא זכר עוד מי הוא. אחרי זה אלווז מחליט להצטרף ל-BAU במשרה מלאה. לאלווז יש כלב בשם רוקסי ושירת ביחידה 75 של הריינגרים, לפני שהצטרף ל-FBI.
  • מאט סימונס (דניאל הני) - (עונה 13, אורח בעונות 10 ו-12) הוא חבר לשעבר של צוות התגובה הבינלאומית במחשבות פליליות חוצה גבולות. סימונס הוא סוכן תפעול מיוחד ועבד בעבר עם IRT. סימונס נשוי לכריסטי (קלי פריי) ויש להם ארבעה ילדים, ביניהם שני בנים ג'ייק ודוד ובנות תאומות, כולם מתחת לגיל שלוש. הוא היה בעבר חבר ביחידה מיוחדת של אופס, וניסיונו עם היחידה אפשר לו לחדד את כישורי הפרופיל שלו. הצטרף ליחידה בעונה 13.

חברים לשעבר בצוות

  • ג'ייסון גדעון - (מנדי פטינקין) - ממקימי הצוות. הסדרה נפתחת עם חזרתו ליחידה לאחר התמוטטות שעבר. פרש מהצוות בתחילת העונה השלישית לאחר שחברתו הטובה, שרה, נרצחה. בעונה 10 נרצח על ידי רוצח סדרתי אחריו עקב. הצוות מצליח ללכוד את הרוצח והוא נורה למוות.
  • אל גרינוויי (לולה גלאודיני) - האישה הנועזת של הצוות, הייתה בו במשך שתי העונות הראשונות. מתמצאת בעברייני מין ודוברת ספרדית שוטפת. בפרק האחרון של העונה הראשונה, נורתה על ידי החשוד אך שרדה. עקב הדבר התחילה לשתות. בעונה השנייה, יורה בחשוד שאין דרך להפלילו, וטוענת כי הדבר קרה תוך כדי הגנה עצמית. היא מנוקה מהאשמה בקלות, אך מתפטרת בעקבות חשדות של הוץ' כי הדבר לא קרה באמת מתוך הגנה עצמית. כשהיא מתפטרת, היא מדגישה כי זו אינה הודאה באשמה.
  • אשלי סיבר (רייצ'ל ניקולס) - אביה היה רוצח סדרתי. התגייסה לאקדמיה לסוכני FBI, אך הוץ' ורוסי צירפו אותה לצוות בתור יועצת למקרה מסוים. בהמשך, ביקשה לעבור ביחידה את מבחן הגמר שלה. אמילי שימשה בתור הסוכנת ה'בודקת' שלה. אשלי הייתה עם הצוות רק כמחצית מהעונה השישית.
  • אהרון הוצ'נר (הוץ') (תומאס גיבסון) - מפקד הצוות מהעונה הראשונה ועד לאמצע העונה ה-12 עורך דין בהכשרתו ותובע בעברו. נאבק בעונות הראשונות בניסיון לאזן בין עבודתו לבין חיי המשפחה. בעונה השלישית התגרש מהיילי. בעונה החמישית, בפרק ה-100, נרצחת היילי בידי רוצח סדרתי שהיחידה לכדה בעבר אך הצליח להימלט, גורג' פוייט. להיילי וארון בן בשם ג'ק. לאחר מותה של היילי התנדבה אחותה של היילי, ג'סיקה ברוקס, לעזור לארון עם ג'ק, ובכך לאפשר לו להמשיך את עבודתו ביחידה. בעונה השביעית החל בזוגיות עם בת' (בלאמי יאנג). הזוגיות נגמרה בעונה ה-10, לאחר שבת' עברה לנהל גלריה בהונג קונג. לאהרון יש אח מנוכר בשם שון המתגורר בניו יורק. לאחר כמה פרקים בעונה 12 השחקן פוטר עקב ריב עם ההפקה והוצא מהסדרה.
  • דרק מורגן (שמאר מור) - חבר בצוות. נחשב לקשוח ואסרטיבי. מתמצא בפושעים כפיתיים. נולד בשיקגו, וגדל עם אמו ושתי אחיותיו, שרה ודזארה. בילדותו אביו נהרג מול עיניו בעת מילוי תפקידו כשוטר. לאחר התקרית פנה לדרך רעה, כשמאמן הפוטבול שלו, קארל ביופורד, סייע לו למחוק את רישומיו הפליליים. מאוחר יותר התגלה שביופורד התעלל מינית במורגן ובנערים רבים אחרים. לאחר שעזב את הקריירה הספורטיבית התגייס לשירות היחידה לסילוק פצצות במשטרת שיקגו, ומאוחר יותר גויס ל-FBI. בעונה החמישית של הסדרה מילא לתקופה מסוימת את תפקיד מפקד הצוות במקום אהרון הוצ'נר. מתחיל לצאת עם סוואנה במהלך העונות ובעונה ה-11 נולד בנם, האנק ספנסר מורגן (האנק על שם אבא של דרק וספנסר על שם ספנסר ריד). לאחר פרק זה, דרק עוזב את היחידה כדי לבלות זמן עם משפחתו.
  • ד"ר אלכס בלייק (ג'ין טריפלהורן) - מרצה לבלשנות, מצטרפת ליחידה עם עזיבתה של אמילי בעונה השביעית. גדלה בקנזס סיטי, בתו של קצין משטרה בדימוס. נשואה לג'יימס, רופא שעבד בעברו ב"רופאים ללא גבולות". הם איבדו את בנם איתן, שנפטר בגיל 9 לאחר מאבק במחלה נוירולוגית. שכלה את אחיה הגדול שנהרג בעת מילוי תפקידו. בעבר הואשמה שעצרה את החשוד הלא נכון בפרשת האנתרקס, וכתוצאה מכך מנהלת היחידה לשעבר, איירין שטראוס, ראתה בה אחראית למחדל, והקריירה שלה נפגעה. עזבה בסוף עונה 9 כדי ללמד במשרה מלאה.
  • מאט קרוז (אסאי מוראלס) - ממונה כמנהל היחידה במקומה של אירין שטראוס, עבד עם ג'יי ג'יי על משימה סודית בפנטגון.
  • קייט קאלאן (ג'ניפר לאב יואיט) - סוכנת FBI לשעבר וסוכנת חשאית מיוחדת (עונה 10), בעברה עבדה תחת צוות של אנדי סוואן, ומאז שעזבה את הצוות ואת הBAU. היא הפכה לסוכנת ב-FBI ביחידה לניתוח התנהגותי. היא ובעלה כריס שמרו על אחייניתה הצעירה של קייט וזאת לאחר שמג האחיינית איבדה את הוריה בפיגועי 11 במספטמבר 2001. קייט וכריס מגלים כי הם מצפים לתינוק באמצע עונה 10, ובסוף עונה 10 היא מחליטה לקחת שנה ולגדל את התינוק שלה. החל מעונה 12 היא לא חזרה, אבל המפיקה של התוכנית מסרה שהדלת פתוחה אם היא תבחר לחזור להופעה.
  • סטיבן ווקר (דיימון גפטון) - סוכן מיוחד מפקח (עונה 12), ווקר הוא סוכן מיוחד ומפקח עם BAU. ווקר הצטרף לצוות של FBI ביחידה לניתוח התנהגותי. הוא יצר קשר עם אמילי פרנטיס (פאג'ט ברוסטר) על הצטרפותו לבוגר האוניברסיטה כדי לסייע במרדף אחר פיטר לואיס, המכונה "מר סקראץ". ווקר הוא מאבחן מנוסה, עם כעשרים שנה בחגורתו, וחבר בתוכנית ניתוח ההתנהגות של ה-FBI. לפני העברתו לבוגר האוניברסיטה. הוא נשוי לאישה בשם מוניקה ויש לו שני ילדים איתה, מאיה ואלי. הוא פגש את אמילי פרנטיס, אז ראש לשכתו של אינטרפול בלונדון, במהלך עבודתו. המקרה הראשון של סטיבן עסק בתא טרור בבלגיה, ושלושה סוכנים נשלחו למסתערבים כדי לחדור אליו. עם זאת, הפרופיל של סטיבן היה לא בסדר, וזה הביא למותם של סוכנים מסתערבים. בסופו של דבר הוא המשיך הלאה מן הטראומה ושיפר כפי שהוא הלך לאורך הקריירה שלו. הוא וסוכנים אחרים, נשלחו למחתרת לחקור את השחיתות בממשלת רוסיה. בעונה 13 בכורה, מתברר שהוא מת בהתרסקות המכונית לאחר שמר סקראץ' הניח רצועות חבלה לגלגלי המכונית בסוף עונה 12.

דמויות משניות

  • קווין לינץ' (ניקולס ברנדון) (החל מעונה 3) - מפענח טכני במעבדת ה-FBI. החל מהעונה השלישית, הוא נמצא במערכת יחסים עם פנלופי גרסיה, ובעונה השמינית הם נפרדים.
  • ארין שטראוס (ג'יין אטקינסון) (עונות 1 - 8) - המפקחת על היחידה. מופיעה פרקים אחדים בכל עונה. בעונה השביעית הצוות מגלה על התמכרותה לאלכוהול ומורגן והוץ' מחליטים לטפל בעניין בעצמם. נרצחת בסוף העונה השמינית.
  • היילי הוצ'נר (מרדית' מונרו) (עונות 1 - 5) - אשתו, ובהמשך גרושתו, של אהרון הוצ'נר. יולדת את ילדם ג'ק בעונה הראשונה, התגרשה מאהרון בעונה השלישית ונרצחה על ידי הפושע גורג' פוייט בעונה החמישית.
  • ג'ורדן טוד (מטה גולדינג) (עונה 4) - החליפה את ג'יי ג'יי בעת חופשת הלידה שלה לכמה פרקים. הגיעה מהיחידה ללוחמה בטרור של ה-FBI.
  • ויליאם (ויל) למונטיין ג'וניור (ג'וש סטיוארט) (החל מעונה 2) - תחילה הופיע בתור שוטר בניו אורלינס. אך עקב הזוגיות עם ג'יי ג'יי עבר לווירג'יניה. לו ולג'יי ג'יי ילד בשם הנרי, והם מתחתנים בפרק האחרון של העונה השביעית, בין העונה 10 לעונה 11 נולד בנם השני מייקל.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחשבות פליליות בוויקישיתוף