יוהאן אוגוסט סטרינדברג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת תבנית:Find a Grave בקישורים חיצוניים (תג)
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
שורה 44: שורה 44:


{{מיון רגיל:סטרינדברג, יוהאן אוגוסט}}
{{מיון רגיל:סטרינדברג, יוהאן אוגוסט}}
[[קטגוריה:ילידי 1849]]

[[קטגוריה:מחזאים שוודים]]
[[קטגוריה:מחזאים שוודים]]
[[קטגוריה:סופרים שוודים]]
[[קטגוריה:סופרים שוודים]]
[[קטגוריה:צלמים שוודים]]
[[קטגוריה:צלמים שוודים]]
[[קטגוריה:ילידי 1849]]

[[קטגוריה:נפטרים ב-1912]]
[[קטגוריה:נפטרים ב-1912]]

גרסה מ־20:33, 22 בפברואר 2020

יוהאן אוגוסט סטרינדברג
Johan August Strindberg
לידה 22 בינואר 1849
Storkyrkoförsamlingen, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 במאי 1912 (בגיל 63)
Adolf Fredriks parish, שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה נורה בגרבנינגספלאצן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אופסלה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה שוודית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם ספרותי נטורליזם, סימבוליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Red Room, To Damascus, מחזה חלום, Kristina, Inferno, האב, העלמה יוליה, The People of Hemsö עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1872–1909 (כ־37 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ הנריק איבסן, ז'אן-ז'אק רוסו, פרידריך ניטשה, גאורג ברנדס, אדוארד פון הרטמן, א.ת.א. הופמן, אדגר אלן פו, ארתור שופנהאואר, עמנואל סוודנבורג, סרן קירקגור, דרווין
השפיע על אינגמר ברגמן, טנסי ויליאמס, אדוארד אלבי, מקסים גורקי, ג'ון אוסבורן, יוג'ין או'ניל
בן או בת זוג
  • Siri von Essen (30 בדצמבר 18771893)
  • Frida Uhl (2 במאי 18931897)
  • Harriet Bosse (6 במאי 19011904) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Karin Smirnov, Kerstin Strindberg, Anne-Marie Hagelin, Greta Strindberg עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן אוגוסט סטרינדברגשוודית: Johan August Strindberg, ‏האזנה?‏, 22 בינואר 1849 - 14 במאי 1912) היה סופר, מחזאי וצייר שוודי. הוא נחשב לאחד הסופרים השוודים המרכזיים ואחד מאבות התיאטרון המודרני. עבודותיו משתייכות לשני זרמים עיקריים באומנות: נטורליזם ואקספרסיוניזם. הוא נודע גם בשם העט הרווד אולף.

חייו

שנותיו הראשונות

סטרינדברג, אשר נולד בסטוקהולם, היה בנם השלישי של קארל אוסקר סטרינדברג, סוכן הובלה ימית ממשפחה בורגנית, ואולריקה אלאונורה (נורה) נורלינג, אשה ממוצא פשוט אשר הייתה צעירה מבעלה בשתים-עשרה שנים. בספרו האוטוביוגרפי, "בן המשרתת", מכנה סטרינדברג את אימו "אישה משרתת". סבו מצד אביו של סטרינדברג, זכריאס, נולד ב-1758 לכומר נוצרי והיגר לסטוקהולם בבגרותו. שם הוא התעשר מעיסוקו בסחר בתבלינים והפך לרב-סרן בצבא שוודיה. דודתו של סטרינדברג, ליזט, התחתנה עם התעשיין והממציא האנגלי סמואל אוון. דודו של סטרינדברג, יוהאן לודוויג סטרינדברג, היה איש עסקים מצליח ורבים טוענים כי עליו ביסס סטרינדברג את אחת הדמויות בספרו "החדר האדום". דמות זו, דודו של גיבור הסיפור - ארוי פאלק, בולטת בעושרה ובשאיפותיה החברתיות הנרחבות.

סטרינדברג תיאר את ילדותו בספרו האוטוביוגרפי "בן המשרתת". עם זאת, הסופר אולוף לאגרקרנץ, אשר כתב ספר ביוגרפי אודות סטרינדברג, טוען כי יש לנהוג ב"בן המשרתת" בביקורתיות. לדבריו, רוב הפרטים שסטרינדברג הזכיר בספר הם בעלי אופי אוטוביוגרפי אך עם זאת "הוא השתמש ביכולתו לגרום לנו להאמין במה שהוא רוצה שנאמין". לאגרקרנץ טוען כי כבר בגיל צעיר סטרינדברג מיאן לקבל כל תיאור אחר לאישיותו מלבד הדימוי שהוא קבע לעצמו. מחזה אחד שלו מפורסם במיוחד "מחזה חלום".

את ילדותו (מגיל 7) בילה סטרינדברג בחלקה הצפוני (הכפרי) של סטוקהולם. כיום, בפארק אשר ממוקם בקרבת ביתו דאז, מוצב פסל בדמותו. הוא למד בבית-הספר היסודי "קהילת קלרה ויעקב" ומשם עבר ל"מוסד ההשכלה העממי של סטוקהולם", תיכון פרטי ומודרני אשר תלמידיו היו בניהם של בני-המעמד הגבוה והבינוני. ב - 25 במאי 1867 סטרינדברג סיים בהצלחה את בחינות הגמר של התיכון ובסתיו של אותה שנה הוא נרשם לאוניברסיטת אופסלה.

על יצירותיו

היצירה "החדר האדום" (1879) הביאה לסטרינדברג את תהילתו. המחזות המוקדמים שלו נכתבו בסגנון הנטורליסטי. לרוב משווים את מחזותיו מתקופה זו למחזות של הנריק איבסן. המחזה הנודע ביותר של סטרינדברג מתקופתו זו הוא "העלמה יוליה". גם המחזה "היותר חזקה" הוצג לא פעם על במות שונות בארץ ובעולם.

סטרינדברג האמין כי הכתיבה הנטורליסטית האמיתית היא מאבק פסיכולוגי בין שני מוחות. שני אנשים ששונאים אחד את השני ברגע נתון ונלחמים על מנת להוליך אחד את השני לאבדון. מין עוינות מנטלית שסטרינדברג לחם על מנת ללכוד אותה. יותר מזה, הוא התכוון כי מחזותיו יהיו לא משוחדים ואובייקטיבים, הייתה לו תשוקה להפוך את הספרות לסוג של מדע.

לאחר מכן עבר סטרינדברג תקופה של מהפך פנימי, הידועה כ"תקופת הגיהנום". הוא נתן לה ביטוי בספרו "גיהנום", אשר נכתב בצרפתית. בנוסף הוא החליף כמה מכתבים ביקורתיים עם ניטשה. לאחר מכן סטרינדברג נפרד מהנטורליזם לטובת יצירות בסגנון הסימבוליזם.

רשימת מחזותיו

ועוד

קישורים חיצוניים