ז'אן ז'אק גולדברג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 45: שורה 45:
*באלבום [[סיפורים מהקופסא]] של [[רמי פורטיס]] נעשתה כל עבודת התיפוף על ידי [[מכונת תופים]]. גולדברג מחה על כך שלו לא נשארה עבודה ולכן הוחלט לבסוף כי יתופף על כיסא בשיר "חתול מפלצת".
*באלבום [[סיפורים מהקופסא]] של [[רמי פורטיס]] נעשתה כל עבודת התיפוף על ידי [[מכונת תופים]]. גולדברג מחה על כך שלו לא נשארה עבודה ולכן הוחלט לבסוף כי יתופף על כיסא בשיר "חתול מפלצת".
*בראיון לעיתון "[[ידיעות אחרונות]]", סיפר רמי פורטיס כי הקלטה ישנה של רצועת תופים של גולדברג היא זו הנשמעת בשיר "בלונדיניות על אוטוביאנקי" מתוך האלבום המשולש "פורטיס משולש", וכי הרצועה אפילו לא עברה עריכה.
*בראיון לעיתון "[[ידיעות אחרונות]]", סיפר רמי פורטיס כי הקלטה ישנה של רצועת תופים של גולדברג היא זו הנשמעת בשיר "בלונדיניות על אוטוביאנקי" מתוך האלבום המשולש "פורטיס משולש", וכי הרצועה אפילו לא עברה עריכה.
*גולדברג הכיר את אשתו בטלפון מקרי{{הערה|[https://youtu.be/ViWjDB6_qCg ריאיון] בתוכנית "שעה טובה"}}.
*גולדברג הכיר את אשתו בטלפון מקרי{{הערה|{{סרטונים}} [https://youtu.be/ViWjDB6_qCg ריאיון] בתוכנית "שעה טובה"}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־09:11, 20 במרץ 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרים [ שנות פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ז'אן ז'אק גולדברג
לידה 22 באוקטובר 1955
בלגיה
פטירה 28 בדצמבר 2006 (בגיל 51)
מרסיי, צרפת
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות 1980–2006 (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מתופף
סוגה רוק
שיתופי פעולה בולטים הקליק, אהוד בנאי, פורטיסחרוף

ז'אן ז'אק גולדברגצרפתית: Jean Jacques Goldberg;‏ 22 באוקטובר 195528 בדצמבר 2006) היה מתופף רוק ישראלי, חבר להקת הקליק והמתופף הקבוע של פורטיסחרוף.

ביוגרפיה

גולדברג נולד בבלגיה, וגדל בקיבוץ לוחמי הגטאות לאחר שעלה עם משפחתו לישראל. בשנים 19801983 היה חבר בלהקת הקליק יחד עם דני דותן, אלי אברמוב, ועובד אפרת. לאחר פירוק הלהקה המשיך להיות מתופף מבוקש, וניגן באלבומי רוק ישראלים רבים.

בלט במיוחד שיתוף הפעולה שלו עם רמי פורטיס (בין השאר בהרכב "ז'אן קונפליקט") וברי סחרוף. גולדברג היה המתופף הקבוע של פורטיסחרוף ושל הפליטים, להקתו של אהוד בנאי באלבום הבכורה שלו, ועמו עבד גולדברג גם באופרת הרוק "מאמי". בנוסף עבד גם עם מיכה שטרית, יוסי אלפנט, גבי שושן, סי היימן, אור כשדים, יעל לוי, סיוון שביט, איגי וקסמן, האחים והאחיות ועוד.

בשנת 1991 עבר גולדברג להתגורר במרסיי שבצרפת עם אשתו הצרפתייה ושני בניו, ועסק שם בליטוש יהלומים. בשנת 2004 חזר לישראל כדי לאחד את להקת הקליק. במשך ארבעה חודשים עבד עם דותן, אברמוב, אפרת ויסמין אבן על ההכנות לסיבוב הופעות ואלבום חדש. הקליק הקליטו שישה שירים ומסע ההופעות התחיל במועדונים בתל אביב. באותה תקופה ניגן גולדברג גם בהקלטת אלבום האיחוד של פורטיסחרוף "על המשמרת", ובסיבוב ההופעות שליוו את צאתו.

בסוף 2005 שב גולדברג לצרפת שם נתגלתה אצלו מחלת הסרטן, שהביאה למותו ב-28 בדצמבר 2006. היה נשוי למישל. ילדיו ליאור ותומר נולדו בישראל. הוא נקבר בבית העלמין בקיבוץ לוחמי הגטאות ב-4 בינואר 2007.

הנצחה

בשנת 2007 הוקדש לזכרו של גולדברג האלבום Necessary Evil של להקת המטאל הישראלית סיילם. בשנת 2008 הקים המוזיקאי אפיק פלג את מתחם היצירה והחזרות "ז'אן ז'אק" להנצחת מורשתו של גולדברג. בינואר 2009 הפיק פלג ערב הנצחה לזכרו במועדון הבארבי בתל אביב, בו השתתפו אמנים רבים שפעלו עם גולדברג לאורך השנים.

בשנת 2009 הקימו רמי פורטיס, אהוד בנאי ואסף אמדורסקי עמותה לזכרו לצורך תמיכה בתרבות[1][2]. בנוסף, כלל פורטיס באלבומו פורטיס משולש את השיר "השיר של ז'אק" לזכרו של גולדברג.

באלבומו של עמיר לב "הכל כאן", שיצא במרץ 2009, נכלל השיר "מרסיי" שהוקדש לגולדברג. מילות פזמון השיר מתכתבות עם שירם של פורטיסחרוף "אין קץ לילדות", והבית האחרון מסתיים בשורות "חזרתי לבד אחרי ההופעה / הקריין דיבר בקול שקט / פתאום שמעתי מה שהוא אמר / הערב ז'אן ז'אק מת".

ב-28 בדצמבר 2011, במלאת חמש שנים לפטירתו של גולדברג, הוציא ברי סחרוף קטע אינסטרומנטלי בשם "גבעת הזהב", הקרוי על שמו של גולדברג (הר זהב ביידיש). הקטע, שבהלחנתו השתתפו בן הנדלר, שלומי לביא, גידי רז, סחרוף וגולדברג עצמו, נולד במהלך החזרות שערך סחרוף עם גולדברג. הוא הוקלט ב-2011 במהלך העבודה על אלבומו של סחרוף "אתה נמצא כאן", אך לבסוף לא נכלל באלבום ויצא כסינגל בודד[3].

ב-26 בדצמבר 2017 הוציא אהוד בנאי סינגל בשם "ז'אן ז'אק מון אמי" המתאר את ביקורו האחרון של בנאי אצל גולדברג החולה במרסיי. השיר מלווה בוידאו קליפ הכולל קטעי וידאו מחייו של גולדברג[4].

טריוויה

  • באלבום סיפורים מהקופסא של רמי פורטיס נעשתה כל עבודת התיפוף על ידי מכונת תופים. גולדברג מחה על כך שלו לא נשארה עבודה ולכן הוחלט לבסוף כי יתופף על כיסא בשיר "חתול מפלצת".
  • בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות", סיפר רמי פורטיס כי הקלטה ישנה של רצועת תופים של גולדברג היא זו הנשמעת בשיר "בלונדיניות על אוטוביאנקי" מתוך האלבום המשולש "פורטיס משולש", וכי הרצועה אפילו לא עברה עריכה.
  • גולדברג הכיר את אשתו בטלפון מקרי[5].

קישורים חיצוניים

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים