המיניאטורות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ העתקת תיאור תמונה משדה התמונה לשדה הכיתוב בתבניות במידה ואין כיתוב (תג)
שורה 26: שורה 26:
פטרונלה (נלה) אורטמן בת ה-18 היא בת למשפחה ממעמד גבוה, אך ענייה, ממחוז כפרי של [[הולנד]] של [[המאה ה-17]]. אב המשפחה נפטר והשאיר אותה, את אמה ואת אחותה בחובות. האם מסדרת לבתה הכרות עם סוחר עשיר מ[[אמסטרדם]], יוהאנס בראנדט בן ה-39, והוא נאות לשידוך. השניים נישאים בטקס פשוט בביתה בכפר, וכעבור חודש היא מגיעה לאמסטרדם להכיר, לראשונה בעצם, את בעלה. 
פטרונלה (נלה) אורטמן בת ה-18 היא בת למשפחה ממעמד גבוה, אך ענייה, ממחוז כפרי של [[הולנד]] של [[המאה ה-17]]. אב המשפחה נפטר והשאיר אותה, את אמה ואת אחותה בחובות. האם מסדרת לבתה הכרות עם סוחר עשיר מ[[אמסטרדם]], יוהאנס בראנדט בן ה-39, והוא נאות לשידוך. השניים נישאים בטקס פשוט בביתה בכפר, וכעבור חודש היא מגיעה לאמסטרדם להכיר, לראשונה בעצם, את בעלה. 


בעלה הטרי אינו מקבל את פניה; במקום זאת היא פוגשת באחותו, מארין, אישה חמורת סבר אשר מנהלת ביד רמה את הבית ומעורבת בעסקי אחיה, את המשרתת קורנליה, ואת המשרת האפריקאי אוטו, עבד משוחרר. כשבראנדט מגיע, הוא נותן לכלתו מתנה יוקרתית – מיניאטורה של הבית בו הם חיים, המתואם לו עד הפרטים הקטנים. פטרונלה אינה מבינה למה מצד אחד בראנדט מתייחס אליה באופן נדיב ומכבד, אך מצד שני אינו מגלה בה עניין משום סוג. כאשר מקומה בבית שהיא לכאורה גבירתו אינו ברור לה, היא מחליטה לעסוק בענייני הבית המיניאטורי. היא מוצאת במדריך שירותי העיר סדנת מיניאטורות, ומתחילה להזמין פרטי ריהוט לבית. מה שמגיע מעורר בה חרדה: היא מוצאת בכל משלוח לא רק את החפצים שהזמינה, אלא דמויות מדויקות לעילא של כל האנשים בסביבה – בני הבית והזור מירמנס, שמנהלים עסק עם יוהאנס אך גם נוטרים לו טינה. כשמתחילים להתפתח עניינים דרמטיים עבור כל אחד מבני הבית, נלה מבינה שהבובות איכשהו מנבאות, או קשורות באופן אחר, למתרחש. היא מנסה למצוא את המיניאטוריסט ששולח לה דברים שלא ביקשה, ומגלה רק שמדובר באישה, אך אינה מוצאת אותה, מכיוון שזו נמלטה ממנהלי ה[[גילדות]] המחמירים של העיר. 
בעלה הטרי אינו מקבל את פניה; במקום זאת היא פוגשת באחותו, מארין, אישה חמורת סבר אשר מנהלת ביד רמה את הבית ומעורבת בעסקי אחיה, את המשרתת קורנליה, ואת המשרת האפריקאי אוטו, עבד משוחרר. כשבראנדט מגיע, הוא נותן לכלתו מתנה יוקרתית – מיניאטורה של הבית בו הם חיים, המתואם לו עד הפרטים הקטנים. פטרונלה אינה מבינה למה מצד אחד בראנדט מתייחס אליה באופן נדיב ומכבד, אך מצד שני אינו מגלה בה עניין משום סוג. כאשר מקומה בבית שהיא לכאורה גבירתו אינו ברור לה, היא מחליטה לעסוק בענייני הבית המיניאטורי. היא מוצאת במדריך שירותי העיר סדנת מיניאטורות, ומתחילה להזמין פרטי ריהוט לבית. מה שמגיע מעורר בה חרדה: היא מוצאת בכל משלוח לא רק את החפצים שהזמינה, אלא דמויות מדויקות לעילא של כל האנשים בסביבה – בני הבית והזוג מירמנס, שמנהלים עסק עם יוהאנס אך גם נוטרים לו טינה. כשמתחילים להתפתח עניינים דרמטיים עבור כל אחד מבני הבית, נלה מבינה שהבובות איכשהו מנבאות, או קשורות באופן אחר, למתרחש. היא מנסה למצוא את המיניאטוריסט ששולח לה דברים שלא ביקשה, ומגלה רק שמדובר באישה, אך אינה מוצאת אותה, מכיוון שזו נמלטה ממנהלי ה[[גילדות]] המחמירים של העיר. 


בינתיים, אבות העיר – הן מהמנהיגות הדתית והן מהמנהיגות העסקית, שניהם בעלי כוח העל בעיר המסחר והדת ה[[קלוויניזם|קלוויניסטית]] – שמו להם את משפחת בראנדט למטרה, ואף אחד מהם אינו חופשי מסכנה.
בינתיים, אבות העיר – הן מהמנהיגות הדתית והן מהמנהיגות העסקית, שניהם בעלי כוח העל בעיר המסחר והדת ה[[קלוויניזם|קלוויניסטית]] – שמו להם את משפחת בראנדט למטרה, ואף אחד מהם אינו חופשי מסכנה.

גרסה מ־19:14, 23 במרץ 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ הופעה ראשונה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת הוצאה בעברית, שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

המיניאטורות
The Miniaturist
עטיפת הספר באנגלית - צילום חדר עם אח של בית מיניאטורי מהמאה ה-17, עם דמויות בלבוש התקופה
עטיפת הספר באנגלית - צילום חדר עם אח של בית מיניאטורי מהמאה ה-17, עם דמויות בלבוש התקופה
מידע כללי
מאת ג'סי ברטון
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן היסטורי
הוצאה
הוצאה Picador
תאריך הוצאה 3 ביולי 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מטר
תרגום עידית שורר
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-0-06-230681-4
הספרייה הלאומית 003812257
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המיניאטורות (באנגלית: The Miniaturist) הוא רומן הביכורים משנת 2014 של השחקנית והסופרת האנגלייה ג'סי ברטון. הספר, שהיה לרב-מכר בינלאומי, היה המוקד של מלחמת מו"לים בפסטיבל הספרים בלונדון 2013. עלילת הספר מתרחשת באמסטרדם ב-87–1686, ונכתב בהשראת בית מיניאטורי מהמאה ה-17 שהיה של אישה בשם פטרונלה אורטמן, אשר מוצג במוזיאון רייקסמוזיאום. להוציא ממקור השראה זה, אין הספר מתיימר להיות רומן ביוגרפי.[1]

העלילה

פטרונלה (נלה) אורטמן בת ה-18 היא בת למשפחה ממעמד גבוה, אך ענייה, ממחוז כפרי של הולנד של המאה ה-17. אב המשפחה נפטר והשאיר אותה, את אמה ואת אחותה בחובות. האם מסדרת לבתה הכרות עם סוחר עשיר מאמסטרדם, יוהאנס בראנדט בן ה-39, והוא נאות לשידוך. השניים נישאים בטקס פשוט בביתה בכפר, וכעבור חודש היא מגיעה לאמסטרדם להכיר, לראשונה בעצם, את בעלה. 

בעלה הטרי אינו מקבל את פניה; במקום זאת היא פוגשת באחותו, מארין, אישה חמורת סבר אשר מנהלת ביד רמה את הבית ומעורבת בעסקי אחיה, את המשרתת קורנליה, ואת המשרת האפריקאי אוטו, עבד משוחרר. כשבראנדט מגיע, הוא נותן לכלתו מתנה יוקרתית – מיניאטורה של הבית בו הם חיים, המתואם לו עד הפרטים הקטנים. פטרונלה אינה מבינה למה מצד אחד בראנדט מתייחס אליה באופן נדיב ומכבד, אך מצד שני אינו מגלה בה עניין משום סוג. כאשר מקומה בבית שהיא לכאורה גבירתו אינו ברור לה, היא מחליטה לעסוק בענייני הבית המיניאטורי. היא מוצאת במדריך שירותי העיר סדנת מיניאטורות, ומתחילה להזמין פרטי ריהוט לבית. מה שמגיע מעורר בה חרדה: היא מוצאת בכל משלוח לא רק את החפצים שהזמינה, אלא דמויות מדויקות לעילא של כל האנשים בסביבה – בני הבית והזוג מירמנס, שמנהלים עסק עם יוהאנס אך גם נוטרים לו טינה. כשמתחילים להתפתח עניינים דרמטיים עבור כל אחד מבני הבית, נלה מבינה שהבובות איכשהו מנבאות, או קשורות באופן אחר, למתרחש. היא מנסה למצוא את המיניאטוריסט ששולח לה דברים שלא ביקשה, ומגלה רק שמדובר באישה, אך אינה מוצאת אותה, מכיוון שזו נמלטה ממנהלי הגילדות המחמירים של העיר. 

בינתיים, אבות העיר – הן מהמנהיגות הדתית והן מהמנהיגות העסקית, שניהם בעלי כוח העל בעיר המסחר והדת הקלוויניסטית – שמו להם את משפחת בראנדט למטרה, ואף אחד מהם אינו חופשי מסכנה.

היסטוריה

בית הבובות שהיה השראת הרומן

ברטון, אשר למדה ספרות אנגלית באוניברסיטת אוקספורד לפני שהתחילה קריירת משחק, כתבה את הספר על פני תקופה של ארבע שנים תוך שהיא מתפרנסת ממשחק ובתור עוזרת אדמיניסטרטיבית בסיטי של לונדון. הרעיון לספר עלה בראשה בזמן חופשה באמסטרדם, שם ראתה את בית הבובות של פטרונלה אורטמן במוזיאון הרייקס. היא פתחה במחקר מקיף על אמסטרדם של המאה ה-17, כולל מספרים, ספרי בישול, האמנות של התקופה, מפות, וצוואות.[2] 

בשבוע הספר בלונדון בשנת 2013, מספר בתי הוצאה לאור התחרו להחתים את ברטון על חוזה פרסום. מתוך 11 מפרסמים שהתחרו על הספר, הוצאת פיקאדור זכתה בזכות הפרסום בבריטניה ובארצות חבר העמים הבריטי.

כריכת הספר (במהדורה הבריטית ובאחרות) היא צילום של בית מיניאטורי אמיתי, אשר משקף ממגוון הדמויות והנושאים שברומן.[3]

ביקורת וקבלה

הספר היה לרב מכר בינלאומי, ונכון ל-2016, נמכר בלמעלה ממיליון עותקים ב-37 מדינות.

While applauding the tone and setting of the novel, some reviews cited the shallowness of the characterizations. The Guardian and Chicago Tribune reviews observe that Nella is drawn more like a worldly, feminist 21st-century girl than a naïve 17th-century one. The Chicago Tribune adds: "[The main characters are] complex and complicated and suffer terrible tragedies, but Burton doesn't give us a deep enough look into their psyches. I'd read 100 additional pages just to get inside Johannes' head".הרומן זכה לביקורות טובות באופן כללי, בעיקר בשל הטון ותיאורי הסביבה והתקופה, אך מספר מבקרים ציינו שהדמויות מתוארות באופן רדוד מדי. בביקורות בעיתונים "הגרדיאן" ו"שיקגו טריביון" נכתב שנלה עושה רושם של פמיניסטית בת המאה ה-21, ולא כנערה נאיבית מהמאה ה-17.[4][5] ב"שיקגו טריביון" הביקורת מוסיפה: "[הדמויות הראשיות הן] מורכבות, מסובך וסובלות מטרגדיות נוראיות, אבל ברטון לא נותנת לנו מספיק עומק כדי להסתכל להם בנשמה. הייתי קוראת עוד 100 עמודים נוספים רק כדי לקבל הצצה לתוך מוחו של יוהאנס".

פרסים

  • 2014 Waterstones "Book of the Year" winner for The Miniaturist[6]
  • 2014 Specsavers National Book Awards: New Writer of the Year for The Miniaturist[7]
  • 2014 Specsavers National Book Awards: Book of the Year for The Miniaturist[8]

ב-2015 היה הרומן מועמד לפרס דזמונד אליוט לספרי ביכורים.[9]

עיבודים

באוגוסט 2016 הודיעה BBC One שתפיק מיני-סדרה בת שני פרקים על בסיס הרומן. העיבוד נכתב על ידי ג'ון בראונלו.[10] בסדרה מככבת אניה טיילור-ג'וי בתפקיד נלה, Romola Garai בתפקיד מארין, אמילי ברינגטון בתפקיד המיניאטורויסטית, ואלכס האסל בתפקיד יוהאנס. התוכנית צולמה בהולנד ובבריטניה, והושלמה בחודש אפריל 2017, ושודרה לראשונה בבריטניה בסוף דצמבר 2017.[11][12][13] פרק נצפה על ידי 4.52 מיליון צופים על פי BARB רייטינג, ואילו פרק 2 נצפה על ידי פחות מ 4.31 מיליון, תוצאה מאכזבת עבור ה-BBC.[14]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Spiegelman, Ian (29 באוגוסט 2014). "Jessie Burton on the dollhouse that inspired her novel". USA Today. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Morris, Linda (5 ביוני 2014). "New author Jessie Burton has found success with 'The Miniaturist'". Sydney Morning Herald. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Ex-CBC student Jessie Burton's The Miniaturist is out today". Curtis Brown Creative. 3 ביולי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Cooke, Rachel (29 ביוני 2014). "The Miniaturist review – Jessie Burton's much-hyped but unconvincing debut". The Guardian. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Memmott, Carol (29 באוגוסט 2014). "Review: 'The Miniaturist' by Jessie Burton". The Chicago Tribune. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Tim Masters (1 בדצמבר 2014). "Miniaturist novel named Waterstones book of 2014". BBC News. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Jessie Burton: I never thought of The Miniaturist as ambitious". BBC News. 2 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה); תבנית ציטוט כוללת פרמטר ריק לא ידוע: |1= (עזרה)
  8. ^ "Jessie Burton's The Miniaturist voted Specsavers Book of the Year". BBC News. 22 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "The Miniaturist by Jessie Burton up for £10,000 Desmond Elliott book prize". BBC News. 2 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Casting revealed for BBC One's gripping adaptation of The Miniaturist". BBC. 7 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ BBC website. "BBC: The Miniaturist".
  12. ^ "BBC One announces adaption of Jessie Burton's sumptuous period thriller The Miniaturist (press release)". BBC One. 28 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "Cast announced for TV adaptation of Jessie Burton's The Miniaturist". Pan Macmillan. 10 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ http://www.barb.co.uk/viewing-data/weekly-top-30/