אמנות לעם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MissPashush (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
ראשיתה של "אמנות לעם" בשנת 1953, בימים שמדינת ישראל הצעירה קלטה רבבות [[עולה חדש|עולים]] מכל קצוות תבל. כחלק מתהליך הקליטת התרבותית של העולים בארץ, הוקם ביוזמת [[ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל|הסתדרות העובדים]] פרויקט תל"ם, ראשי תיבות של [[תיאטרון]] ל[[מעברה|מעברות]], אשר הופיע במקומות מרוחקים והציג בפני העולים במעברות וב[[עיירת פיתוח|עיירות הפיתוח]] הצגות ב[[עברית]]. בשנת 1966, הוחלט להקים ארגון חדש בשם "אמנות לעם" בשותפות של [[ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל|הסתדרות]], [[משרד החינוך]]ת ו[[קרן התרבות אמריקה-ישראל]], ארגון שימומן חלקית של ידי תקציב ממשלתי{{הערה|{{דבר|| הוועדה המרכזת דנה בהסכם על הקמת המפעל "אמנות לעם"|1966/08/16|00604}}}}.
ראשיתה של "אמנות לעם" בשנת 1953, בימים שמדינת ישראל הצעירה קלטה רבבות [[עולה חדש|עולים]] מכל קצוות תבל. כחלק מתהליך הקליטת התרבותית של העולים בארץ, הוקם ביוזמת [[ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל|הסתדרות העובדים]] פרויקט תל"ם, ראשי תיבות של [[תיאטרון]] ל[[מעברה|מעברות]], אשר הופיע במקומות מרוחקים והציג בפני העולים במעברות וב[[עיירת פיתוח|עיירות הפיתוח]] הצגות ב[[עברית]]. בשנת 1966, הוחלט להקים ארגון חדש בשם "אמנות לעם" בשותפות של [[ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל|הסתדרות]], [[משרד החינוך]] ו[[קרן התרבות אמריקה-ישראל]], ארגון שימומן חלקית של ידי תקציב ממשלתי{{הערה|{{דבר|| הוועדה המרכזת דנה בהסכם על הקמת המפעל "אמנות לעם"|1966/08/16|00604}}}}.


בשנת 1973, הורחבו תחומי הפעילות והוחלט לכלול בהם גם [[מוזיקה]], [[מחול]], [[אמנות פלסטית]], [[ספרות]] ו[[קולנוע]].
בשנת 1973, הורחבו תחומי הפעילות והוחלט לכלול בהם גם [[מוזיקה]], [[מחול]], [[אמנות פלסטית]], [[ספרות]] ו[[קולנוע]].

גרסה מ־08:44, 24 באפריל 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:ארגון

פרמטרים ריקים [ נשיאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אמנות לעם
הסמליל של עמותת "אמנות לעם"
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1966–2010 (כ־44 שנים)
נוצר מתוך פרויקט תל"ם "תיאטרון למעברות"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמנות לעם הייתה עמותה ציבורית שפעלה בישראל ומטרתה הייתה להעשיר את חיי התרבות והאמנות ביישובי הפריפריה.

היסטוריה

ראשיתה של "אמנות לעם" בשנת 1953, בימים שמדינת ישראל הצעירה קלטה רבבות עולים מכל קצוות תבל. כחלק מתהליך הקליטת התרבותית של העולים בארץ, הוקם ביוזמת הסתדרות העובדים פרויקט תל"ם, ראשי תיבות של תיאטרון למעברות, אשר הופיע במקומות מרוחקים והציג בפני העולים במעברות ובעיירות הפיתוח הצגות בעברית. בשנת 1966, הוחלט להקים ארגון חדש בשם "אמנות לעם" בשותפות של הסתדרות, משרד החינוך וקרן התרבות אמריקה-ישראל, ארגון שימומן חלקית של ידי תקציב ממשלתי[1].

בשנת 1973, הורחבו תחומי הפעילות והוחלט לכלול בהם גם מוזיקה, מחול, אמנות פלסטית, ספרות וקולנוע.

בשנת 1999, מונה אלעזר שטורם ליו"ר ההנהלה הציבורית של אמנות לעם והחל משנת 2005 ליו"ר העמותה בשכר[2].

בשנת 2004, היה תקציב העמותה כ-45 מיליון שקל וכמיליון תושבים השתתפו בפעילות התרבותית שארגנה ביישובי הפריפריה[3].

סגירה

בשנת 2007 נקלעה "אמנות לעם" למצוקה תקציבית קשה בעקבות עצירת העברת כספי תמיכה המגיעים אליה ממשרד התרבות. יו"ר העמותה אלעזר שטורם ומנכ"ל העמותה התפטרו מתפקידם בחודש יולי[4]. שר התרבות המדע והספורט ראלב מג'אדלה מינה צוות לבדיקת מצבה של העמותה לאחר שפורסמו דו"חות ביקורת על העמותה שהצביעו על ניהול לא תקין ובזבזני, הוצאות מיותרות ומוסר תשלומים ירוד למוסדות התרבות שעבדו עימה. חודשים אחדים אחר כך מינה השר את דוד פרוינד לתפקיד יו"ר "אמנות לעם", אך עקב חילוקי דעות עם שר התרבות התפטר אף הוא מתפקידו בסוף נובמבר 2007[5].

ב-23 ביוני 2009 הודיע יושב-ראש העמותה, ישראל גל, על הפסקת פעילות העמותה. יושב-ראש העמותה תלה את האשמה בסגירת העמותה על משרד התרבות, שלדברי גל לא העביר כספים אשר התחייב להעביר בסך כשני מיליון שקלים.[6] בהמשך הגישה אמנות לעם עתירה לבג"ץ כנגד משרד התרבות על עצירת תקציבים שהובטחו לעמותה בשנים 2008 ו-2009. משרד התרבות טען מנגד שהעמותה לא עמדה בהתחייבויותיה והוציאה כספים רבים על פעילויות שכלל אינן כלולות בפעילויות תרבות.[7][8] בפברואר 2010 דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב עתירה לפירוק העמותה. אמיר עשבי, מנכ"ל אומנות לעם, לא הסכים להתפטר ועצר את פעילות העמותה בשנת 2010. באותה שנה, העמותה הגישה שתי בג"צים, מול משרד התרבות על הפסקת הזרמת התקציב שאושר ועל הקמת חברה פרטית ברשותה של השרה לימור ליבנת וזכתה בהם, אך העמותה כבר חדלה לפעול בשלב זה[9].

חברת "תרבות לישראל"

במקומה של "אמנות לעם" יזמה שרת התרבות לימור לבנת את הקמתה של חברת "תרבות לישראל" בשיתוף עם ההסתדרות הציונית. "תרבות לישראל" החלה לפעול באוגוסט 2010 בתקציב שנתי של כ-11 מיליון שקלים, בדומה לתקציב שממנו נהנתה "אמנות לעם". בחברה היו 14 עובדים שרובם הועסקו גם ב"אמנות לעם"[10].

הפרטה

חברת "תרבות לישראל" נסגרה ביוני 2016 לאחר ששרת התרבות מירי רגב החליטה לא לחדש את הזיכיון שלה[11]. ביולי 2016 זכתה חברת "פמי פרימיום" במכרז לניהול תקציב התרבות השנתי בפריפריה בסך כ-25 מיליון שקלים. "פמי פרימיום" היא חברה פרטית המציעה ביטוחים, שירותי גרירת רכב ושירותי רפואה, וכן מנהלת את הרכש לספריות בעבור משרד התרבות[12]. לאחר שחברת "פמי פרימיום" החלה לנהל את תקציב התרבות, ירדה רמת הסבסוד בהשוואה לעבר וכן ירד מספר האירועים המסובסדים שהזמינו מתוך המאגר של החברה בפריפריה[13].

תחומי הפעילות

פעילות העמותה, לילדים, לבני נוער ולמבוגרים המתגוררים ביישובים שבהם פעלה, כללה את התחומים:

תיאטרון

"אמנות לעם" הביאה הצגות ומופעים ליישובי הפריפריה והביאה קהל מהפריפריה לאולמות התיאטרון המרכזיים

מוזיקה

עד 2009 התקיימו באמנות לעם מאות מופעי מוזיקה ביישובי הפריפריה ובכללם מופעים של מוזיקה קלאסית, מוזיקת ג'אז, מוזיקת עולם, מופעי זמר עברי ועוד. במקביל, "אמנות לעם" מעודדת הגעת תושבים מהפריפריה למופעי מוזיקה במרכזים המובילים ובהם: האופרה הישראלית, התזמורות המובילות ופסטיבלי מוזיקה שונים.

מחול

בתחום המחול מפגישה "אמנות לעם" את תושבי הפריפריה עם המגוון הרחב של סגנונות הריקוד ובכלל זה: בלט קלאסי, מחול מודרני, תיאטרון מחול, מחול עכשווי ומחול אתני. המופעים המתקיימים בפריפריה כוללים גם מפגשים מוסברים עם רקדנים, סדנאות ועוד. "אמנות לעם" גם מציעה לתושבי הפריפריה כרטיסים מוזלים למופעים במרכז סוזן דלל ובמרכז לאמנויות הבמה.

אמנות פלסטית

"אמנות לעם" מפגישה את תושבי הפריפריה עם אמנות עכשווית בתחומי הציור הצילום והפיסול באמצעות ביקור בתערוכות נודדות ותערוכות במוזיאונים החשובים בארץ, הרצאות, סדנאות, סיורי גלריות ומפגשי אמן.

ספרות

במטרה לקדם את קריאת הספרים מפגישה "אמנות לעם" תושבי פריפריה עם סופרים, משוררים, מבקרי ספרות, שחקנים ומספרי סיפורים. הפעילות כוללת הרצאות, מפגשי שיחה, ערבי סיפורים, סיורים ספרותיים סדנאות כתיבה ועוד.

קולנוע

במטרה לסייע בהפצת קולנוע איכותי מהארץ ומהעולם מתקיימות הקרנות מלוות בהרצאות, מפגשים עם במאים, מפיקים ושחקנים ישראלים. ובנוסף מוצעות לקהל סדנאות (לדוגמה בתחום האנימציה).

פרס הצילינדר הנודד

פרס הצילינדר הנודד הוא על שם זאב יוסיפון (יוסקוביץ') מייסד תל"ם והמנכ"ל הראשון שלה. הפרס מוענק מדי שנה לפעילים, יחידים ומוסדיים, על ידי העמותה עבור קידום התרבות והאמנות בפריפריה.

עם הזוכים נמנים

ראו גם

קישורים חיצוניים

תיאטרון למעברות (תל"ם)

הערות שוליים

  1. ^ הוועדה המרכזת דנה בהסכם על הקמת המפעל "אמנות לעם", דבר, 16 באוגוסט 1966
  2. ^ ציפי שוחט, השריף, באתר הארץ, 13 בספטמבר 2005
  3. ^ ציפי שוחט, מיליון ישראלים השתתפו בפעילויות תרבות של אמנות לעם, באתר הארץ, 25 בפברואר 2005
  4. ^ ציפי שוחט, שטורם ושירין התפטרו מניהול אמנות לעם, באתר הארץ, 24 ביולי 2007
  5. ^ ציפי שוחט, יו"ר אמנות לעם: השר מג'אדלה ומנכ"לו ניסו להשתלט על העמותה, באתר הארץ, 20 בנובמבר 2007
  6. ^ מתן שירם, "אמנות לעם" מפסיקה החל מהיום את פעילותה, גלובס, 24 ביוני 2009.
  7. ^ בג"ץ 7869/09 אמנות לעם נ' משרד התרבות והספורט.
  8. ^ אמנות לעם עתרה לבג"ץ נגד משרד התרבות, וואלה!, 1 באוקטובר 2009.
  9. ^ בג"צ נגד שרת התרבות לימור לבנת, באתר הארץ, 11 בפברואר 2010
  10. ^ חגי חיטרון, "תרבות לישראל" מתחילה את פעילותה בקונצרט חינמי של התזמורת האנדלוסית, באתר הארץ, 15 באוגוסט 2010
  11. ^ אתר למנויים בלבד יאיר אשכנזי, "תרבות לישראל" תיסגר, חשש מהפרטת הפצת התרבות בפריפריה, באתר הארץ, 15 באוגוסט 2016
  12. ^ אתר למנויים בלבד יאיר אשכנזי, מי זכתה במכרז להפצת תרבות לפריפריה? חברה העוסקת בביטוחים וגרירת רכב, באתר הארץ, 12 ביולי 2016
  13. ^ אתר למנויים בלבד יאיר אשכנזי, רכזי תרבות בפריפריה: אם הקצאת משרד התרבות הוכפלה, למה אנחנו רואים פחות כסף?, באתר הארץ, 12 במרץ 2017