פרא ברתולומאו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 3: שורה 3:
| שם = פרא ברתולומאו
| שם = פרא ברתולומאו
| שם בשפת המקור = Fra Bartolomeo
| שם בשפת המקור = Fra Bartolomeo
| שם לידה = ברתולומאו די פאולו Bartolomeo di Paolo או ברתולומאו די פאולו די יאקופו "איל פאטורינו" Bartolomeo di Paolo di Jacopo Il Fattorino
| שם לידה = ברתולומאו די פאולו Bartolomeo di Paolo {{ש}} ברתולומאו די פאולו די יאקופו "איל פאטורינו" artolomeo di Paolo di Jacopo Fattorino
| מקום לידה = סופיניאנו די פראטו, (כיום בנפת ואיאנו, מחוז פראטו), רפובליקת פירנצה, חבל טוסקנה,
| מקום לידה = סופיניאנו די פראטו, (כיום בנפת ואיאנו, מחוז פראטו), רפובליקת פירנצה, חבל טוסקנה,
| מקום פטירה = פירנצה, [[רפובליקת פירנצה]]
| מקום פטירה = פירנצה, [[רפובליקת פירנצה]]
שורה 11: שורה 11:
|מושפעים= רידולפו גירלנדאיו
|מושפעים= רידולפו גירלנדאיו
}}
}}
{{אישיות
{{אישיות
|שם=
|שם=
| שם בשפת המקור = -
| שם בשפת המקור = -

גרסה מ־00:23, 30 באפריל 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
פרא ברתולומאו
Fra Bartolomeo
לידה 28 במרץ 1472
סופיניאנו די פראטו, (כיום בנפת ואיאנו, מחוז פראטו), רפובליקת פירנצה, חבל טוסקנה, עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 באוקטובר 1517 (בגיל 45)
פירנצה, רפובליקת פירנצה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ברתולומאו די פאולו Bartolomeo di Paolo
ברתולומאו די פאולו די יאקופו "איל פאטורינו" artolomeo di Paolo di Jacopo Fattorino
לאום איטלקי
מקום לימודים סטודיו של פיירו קוזימו וסטודיו של קוזימו רוסלי, פירנצה
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות רנסאנס עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי פרוג'ינו
דומניקו גירלנדאיו
לאונרדו דה וינצ'י
השפיע על רידולפו גירלנדאיו
יצירות ידועות חזון ברנרד הקדוש עם הקדושים בנדיקטוס ויוחנן הקדוש, אלהים האב עם הקדושות מרים המגדלית וקתרינה מסיינה, קינה על מותו של ישו, המשפחה הקדושה עם יוחנן המטביל כתינוק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרא ברתולומאו
מדינה רפובליקת פירנצה
מקום מגורים פירנצה
כינויים נוספים Bartolomeo della Porta ברתולומאו דלה פורטה
Baccio della Porta באצ'ו דלה פורטה {[ש
השקפה דתית הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

bartolomeo di San Marco פרא ברתולומאו די סן מרקו

| פעילות בולטת = צייר
נזיר דומיניקני | ידוע בשל = ציורים דתיים }}

פרא ברתולומאואיטלקית:Fra Bartolommeo - האח (כלומר הנזיר) ברתולומאו, מכונה גם ברתולומאו די פאולו או ברתולומאו די סן מרקו, ושמו בילדותו בפירנצה היה באצ'ו דלה פורטה, באיטלקית:Baccio della Porta, ‏ 28 במרץ 1472 - 31 באוקטובר 1517) היה צייר איטלקי, שפעל בתקופת הרנסאנס והתמחה בתמונות בעלות נושא דתי: ציורי קיר, מזבחים ולפעמים דיוקנאות.

פעל מרבית הזמן בפירנצה עד אמצע שנותיו הארבעים, ואחר כך בערים שונות, כולל רומא. מורו היה קוזימו רוזלי. בסוף המאה ה-15 בהשפעתו של סבונרולה הפך לנזיר דומיניקני והתנזר מאמנות למשך כמה שנים.

ב-1504 התבקש לחזור לצייר לטובת המסדר הדומיניקני ופיתח סגנון נשגב של "הרנסאנס הגבוה" (כביטויו של יאקוב בורקהרט), שבא לידי ביטוי בציורו על "חזון ברנרד הקדוש". בציור זה, הנמצא כיום במצב רעוע, "הדמויות והבדים נעים בעדינות מלאכית, שככל הנראה היוו התגלות ממש בעיני רפאל הצעיר"[1]. פרא ברתולומאו התיידד עם רפאל והייתה ביניהם השפעה אמנותית הדדית. תמונת סבונרולה שצייר נשארה הדיוקן המפורסם ביותר של המטיף הפלורנטיני. פרא ברתולומאו צייר גם בשמן וגם ציורי פרסקו וכמה מרישומי הנופים שיצר היו מהראשונים בסוגם באיטליה.

קורות חיים

ילדות וצעירות

פרא ברתולומאו נולד ביישוב סופיניאנו די פראטו בטוסקנה כבנו של פאולו די יאקופו, עגלון ובעל פרדות. לכן נשא ברתולומאו גם את הכינוי ברתולומאו די פאולו די יאקופו דל פרטורינו ("של פאולו די יאקופו העגלון"). לפעמים מופיעים כמקומות לידתו היישוב סוויניאנו הסמוך או היישוב ויאנו. החל משנת 1478 הם חיו בפירנצה בבית על יד כנסיית סאן פייר גאטוליני והשער שנקרא לפי הכנסייה פורטה סאן פייר גאטוליני. מכאן כינוי נוסף שלו - באצ'ו (שם היפוקוריסטי עבור ברתולומאו) דלה פורטה ("מן השער")

בשנים 1484-1483 לפי המלצתו של בנדטו דה מאיאנו, התחנך באצ'ו בסטודיו של הצייר קוזימו רוסלי, שבו הכיר גם את פיירו די קוזימו. כפי שסיפר ג'ורג'ו וזארי

באצ'ו היה אהוב בפירנצה בגלל מידותיו הטובות, חריצותו בעבודה, טבעו הרגוע והנוח לבריות והיותו חדור יראת שמיים, הוא אהב מאוד חיים שקטים, ברח ממזימה ונהנה מאוד מדרשות המטיפים וחיפש תמיד את קרבתם של אנשים מלומדים ומתונים

שמו מוזכר לראשונה בתעודה משנת 1485, יחד עם זה של מורו, קוזימו רוסלי, בנוגע לתשלום ששולם על ידי נזירים מכנסיית סנט אמברוג'ו בפירנצה עבור פרסקו שצוייר על ידי קוזימו. ב-1490 או אולי 1494 יחד עם תלמידו, מריוטו אלברטינלי, עזב באצ'ו את הסטודיו כדי להתחיל שיתוף פעולה ארוך ימים, שהופסק זמנית רק בשנת 1493 וחודש בשנה העוקבת.

פרא ברתולומאו - חזון ברנאר מקלרבו עם בנדיקטוס מנורסיה ויוחנן כותב הבשורה

בשנות ה-1490 החל באצ'ו להיות מוקסם מהטפותיו של ג'ירולמו סבונרולה שהשתלט על השלטון בפירנצה והוקיע במלים קשות כל מה ראה כ"הבלים" ואמנות עכשווית "מושחתת". סבונרולה הטיף לאמנות שתשמש לאיור חזותי של כתבי הקודש על מנת לחנך את אלו שלא היו מסוגלים לקרוא בספר. בהשפעת הוראותיו של סבונרולה שרף ברתולומאו את ציוריו ורישומיו המוקדמים שכללו דמויות בעירום ועסקו בדברי חולין [2].

ב-1498 צייר ברתולומאו את הדיוקן המפורסם של סבונרולה, הנמצא כיום במוזיאון הלאומי סן מרקו בפירנצה. ב-1500 הזמינו אצלו פרסקו של "יום הדין" עבור בית החולים סנטה מריה נובה, אותו השלימו מריאטו אלברטינלי וג'וליאנו בוג'ארדיני אחרי שבאצ'ו התנזר זמנית מציור.

חייו הבוגרים

כשבשנת 1498 חברי הסיעה הקרויה "הזועמים" (Arrabiati) הסתערו על מנזר סן מרקו כדי לעצור את סבונרולה, ברתולומאו היה בין חמש מאות חסידיו שניסו להגן על בניין.

ברתולומאו קיבל קשה את דבר הדחתו ומותו על המוקד של סבונרולה. בשנת 1500 הוא הפסיק לצייר והחל מ -26 ביולי 1500 חי כנזיר חניך במנזר סן דומניקו בפראטו. ב-1501 הוכר כנזיר דומיניקני ועבר לחיות במנזר סן מרקו בפירנצה. חידש את פעילותו כאמן בשנת 1504, כשתחת השגחת אבי המנזר, סאנטה פאניני (Pagnini) התמנה לראש הסטודיו לאמנות של המקום, משרה אותה מילא פרא אנג'ליקו 50 שנה קודם לכן. באותה שנה החל לצייר את ה"חזון של ברנרד הקדוש" עבור קפלת משפחת ברנרדו ביאנקו בבדיה פיורנטינה. השלים את התמונה ב-1507. כעבור זמן קצר התיידד עם רפאל שביקר בפירנצה. הוא למד מרפאל את אמנות הפרספקטיבה ומיומנויות נוספות בצביעה ובטיפול בביגוד. השפעתו של רפאל בתחומים אלה ניכרת בציוריו שלאחר מכן. השניים נשארו ידידים וכשפרא ברתולומאו ביקר מאוחר יותר ברומא השאיר בידי רפאל שני ציורים בלתי גמורים שאותם השלים ידידו[3].

בתחילת 1508 עבר פרא ברתולומאו לוונציה כדי לצייר את "האב הקדוש, הקדושה מרים המגדלית וקתרינה הקדושה מסיינה" לבקשת הדומיניקנים מכנסיית סן פייטרו מרטירה במוראנו, עבודה שהושפעה על ידי אמנות הצבעים הוונציאנית. כשהדומיניקנים לא שילמו לו, הוא לקח את הציור ללוקה, בה ניתן לצפות בו עד היום. באוקטובר 1509, עדיין בלוקה, חידש את הקשר עם הצייר אלברטינלי ושיתף איתו פעולה ביצירת תמונת מזבח עם "המדונה והילד עם הקדושים" עבור קתדרלת לוקה. ב-26 בנובמבר 1510 פיירו סודריני הזמין אצלו קטע מזבח עבור אולם המועצה Sala del Consiglio של פירנצה, והנמצא כיום במוזיאון סן מרקו בפירנצה. כעבור שנתיים הוא סיים עוד קטע של מזבח עבור קתדרלת בזאנסון בצרפת.

בשנת 1513 נסע פרא ברתולומאו לרומא, וצייר שם "פטרוס ופאולוס", ציור המוצג בימינו בפינקוטקה של הוותיקן. בשנים הבאות יצר את "הקדוש מרקוס האוונגליסט" שבארמון פיטי בפירנצה ואת הפרסקואים של המנזר הדומיניקני של פיאן די מוניונה, שכונה של פייזולה, מפרברי פירנצה. אחרי תמונה "חגיגת ונוס" עבור הדוכס אלפונסו ד'אסטה מפרארה, שממנה נשארו רק סקיצות, עבודתו האחרונה של פרא ברתולומאו הייתה הפרסקו Noli me tangere, הנמצא גם כן בפיאן די מוניונה.

פרא ברתולומאו הלך לעולמו בפירנצה בשנת 1517 בגיל 44. קיימת ההשערה שהוא מת ממלריה. לדברי וזארי לקה במחלת חום קשה אחרי שאכל כמה תמרים.

הביוגרפיה של פרא ברתולומאו נכללת בספרו של ג'ורג'ו וזארי חיי הציירים, הפסלים והאדריכלים הדגולים ביותר.

סגנונו

בהתחלה ציוריו הושפעו על ידי עוזרו של רוסלי, פיירו די קוזימו, על ידי צוותיהם של דומניקו גירלנדאיו ופיליפינו ליפי. אחרי התנזרותו מציור בשנים 1500–1503, נראה כי שינה את השקפתו ושאל מרפאל את ייצוג האור ואת האפקטים להצגת צורות בתנועה.

דמויותיו של פרא ברתולומאו קטנות ולבושות בדרך כלל. תכונות אלה משכו כלפיו ביקורת והוצגו כפגמים. על מנת להוכיח כי סגנונו אינו פועל יוצא של רצון לכוח, יצר הצייר את דמותו המפוארת של "הקדוש מרקוס האוונגליסט" (הנחשבת לאחת ממלאכות המחשבת שלו) ואת דמותו בעירום של סבסטיאן הקדוש. נטען כי האחרונה נראתה מבטאת כל כך חזק את ייסוריו ואת גסיסתו של הקדוש, עד שהיה צורך להסירה מן המקום שבו הוצגה בקפלה של מנזר[4]

הקומפוזיציות של פרא ברתולומאו יוצאות דופן בכושר האמן לערבב בהן אור וצל, בעושרן ובעדינות צבעיהן ובהצגת הבגדים.

עם תלמידיו נמנו צ'קינו דל פראטה, גבריאל רוסטיצ'י, רידולפו גירלנדאיו (בנו של דומניקו גירלנדאיו) ופרא פאולו פיסטולזה [5].

מבחר יצירות

  • הנחתה של מרים - 1508 - שמן על קנווס, נהרס ב-1945 במוזיאון קייזר פרידריך בברלין
  • תהילת המדונה עם קדושים - 1512, יחד עם אלברטינלי, שמן על קנווס, בקתדרלת בזאנסון
  • השיחה הקדושה - 1512 - שמן על קנווס
  • ישו נתמך על ידי שני מלאכים - לערך 1514 - שמן על קנווס, בית וזארי, ארצו
  • סבסטיאן הקדוש -1515 - שמן על קנווס, האוסף אלאפר, פזנאס, צרפת

לקריאה נוספת

  • Ian Chivers Oxford Dictionary of Art and Artists 4th edtion 1990
  • André Chastel - Cinquecento dans L'Histoire illustrée de la peinture de l'art rupestre à l'art abstrait

1971 Fernand Hazan, Paris מהדורה שלישית (בתרגום לרומנית מאת סורין מרקולסקו, הוצאת Editura Meridiane, București 1973 Istoria ilustrată a picturii ed a III-a עמ' 112 )

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרא ברתולומאו בוויקישיתוף


Stefano Busonero Biografia e vita artistica di Fra Bartolomeo , site Frammentiarte 2016

הערות שוליים

  1. ^ Hartt
  2. ^ Ian Chilvers
  3. ^ 1911 Chisholm ע' 451
  4. ^ Chisholm ע' 451
  5. ^ Vasari Vite - Terza Parte