שומריה (קיבוץ) – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת עותר ומשיב
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
|אתר אינטרנט=|
|אתר אינטרנט=|
}}
}}
'''שׁוֹמְרִיָּה''' הוא [[קיבוץ]] צפונית-מזרחית ליישוב [[להבים]], בצפון ה[[נגב]]. הקיבוץ שייך ל[[מועצה אזורית בני שמעון]]. בשנת 2006 פינו המשפחות המעטות שנותרו במקום את הקיבוץ תמורת פיצויים, ובמקומן גרים בו כיום מפוני היישוב [[עצמונה]] ומשפחות נוספות. ביישוב יש מעון, גנים, בית ספר לבנות, [[תלמוד תורה]] לבנים וסניף של תנועת הנוער [[אריאל (תנועת נוער)|אריאל]], [[ישיבה תיכונית]] ו[[ישיבה גבוהה]].
'''שׁוֹמְרִיָּה''' הוא [[קיבוץ]] צפונית-מזרחית ליישוב [[להבים]], בצפון ה[[נגב]]. הקיבוץ שייך ל[[מועצה אזורית בני שמעון]]. בשנת 2006 פינו המשפחות המעטות שנותרו במקום את הקיבוץ תמורת פיצויים, ובמקומן גרים בו כיום מפוני היישוב [[עצמונה]] ומשפחות נוספות. ביישוב יש מעון, גנים, בית ספר לבנות, [[תלמוד תורה]] לבנים וסניף של תנועת הנוער [[אריאל (תנועת נוער)|אריאל]], [[ישיבה לצעירים]] ו[[ישיבה גבוהה]].


==היסטוריה==
==היסטוריה==

גרסה מ־01:39, 5 במאי 2020

שומריה
בית הכנסת הקודם של היישוב שומריה, כיום משמש כמועדון הקיבוץ, 2006 (במקור יועד המבנה לחדר האוכל של הקיבוץ)
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הדרום
מועצה אזורית בני שמעון
גובה ממוצע[1] ‎380 מטר
תאריך ייסוד 1984
תנועה מיישבת התנועה הקיבוצית
סוג יישוב קיבוץ
מוצא המייסדים בהקמת הקיבוץ: השומר הצעיר,

במצבו הנוכחי: בעיקר תושבי עצמונה

נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 843 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎1.8% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
3 מתוך 10

שׁוֹמְרִיָּה הוא קיבוץ צפונית-מזרחית ליישוב להבים, בצפון הנגב. הקיבוץ שייך למועצה אזורית בני שמעון. בשנת 2006 פינו המשפחות המעטות שנותרו במקום את הקיבוץ תמורת פיצויים, ובמקומן גרים בו כיום מפוני היישוב עצמונה ומשפחות נוספות. ביישוב יש מעון, גנים, בית ספר לבנות, תלמוד תורה לבנים וסניף של תנועת הנוער אריאל, ישיבה לצעירים וישיבה גבוהה.

היסטוריה

שומריה הוקם כהיאחזות נח"ל בשנת 1985 ואוזרח מאוחר יותר על ידי תנועת השומר הצעיר. שם היישוב "שומריה" נבחר כיוון שהוקם בשנה שבה צוינו 70 שנה לתחילת פעילותה של "השומר הצעיר".

בפברואר 2006 קיבלו חברי הקיבוץ הקטן, שמנה 23 חברים (11 משפחות), את הצעת מנהלת סל"ע לפנות את היישוב תמורת פיצויים של 1.75 מיליון שקל למשפחה[3], כדי שישמש לקליטת המפונים מגוש קטיף, ובפרט מהיישוב עצמונה, במסגרת תוכנית ההתנתקות.

לקיבוץ עברו לאחר ההסכם עם תושבי שומריה תושבי "עיר האמונה" - מפוני עצמונה (השם הרשמי הוא בני עצמון) שהקימו מאהל מחאה ומחנה מגורים מאולתר בנתיבות במטרה לשמור על המסגרת הקהילתית ולמחות על הזנחתם. בתאריך 12 במרץ 2006 מסרו תושבי שומריה את הקיבוץ למפונים בטקס חגיגי. בדצמבר 2012 התחילו התושבים לעבור מהקרווילות הזמניות לבתי הקבע.

כרם שומריה

ב-2007 ניטע מטע זיתים גדול ליד היישוב עומר. ב-2008 ניטע כרם יין גדול בצמוד לקיבוץ (כארבעים אלף שתילים). היישוב מגדל ירקות בחממות. ברפת הקיבוץ כמאתיים וחמישים פרות חולבות ומכון חליבה.

משנת תשס"ה ועד שנת תשע"ד כיהן הרב גבריאל קדוש כרב היישוב. החל מתשע"ה רב הקיבוץ הוא הרב שמשון בריד, מתלמידי הרב צבי טאו.

מוסדות ציבור ביישוב

בשנת 2011 גרו בשומריה כמאה משפחות ובשנת הלימודים תשע"א עברו תלמוד תורה עצמונה ובית הספר לבנות עצמונה מקרוונים זמניים שהובאו ליישוב, למבנה קבע חדש. בשנת הלימודים תשס"ט הוקמה הישיבה לצעירים שומריה בראשות הרב ראובן נתנאל ובה כמאה תלמידים[4]. בשנת הלימודים תשע"ט קמה ישיבה גבוהה בשם "נתיבות נריה" על שמו של הרב משה צבי נריה, גם היא בראשות הרב נתנאל[5]. ובראשות הרב בועז איז'ק בשנת 2015 עברו מפוני כפר דרום משומריה ליישוב הקבע נטע.[דרושה הבהרה] מאז משמש מתחם המגורים שלהם את הישיבה לצעירים וכן בית הארחה.

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שומריה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ בג"ץ 1682/08 דלית אביעד נ' המינהלה ליישום חוק תוכנית ההתנתקות
  4. ^ אתר הישיבה
  5. ^ ערוץ 7, ישיבה גבוהה חדשה בשומריה, באתר ערוץ 7, 29 במאי 2018