המוט השחור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ בוט החלפות: צ'מברלין
הרחבה
שורה 29: שורה 29:
==ניו זילנד==
==ניו זילנד==
ב[[ניו זילנד]], אף שבוטלה [[המועצה המחוקקת של ניו זילנד|המועצה המחוקקת]] בשנת [[1951]], נותר תפקיד המוט השחור על כנו, והוא מזמן את חברי הפרלמנט הניו זילנדי לשמוע את [[הנאום מן הכס]].
ב[[ניו זילנד]], אף שבוטלה [[המועצה המחוקקת של ניו זילנד|המועצה המחוקקת]] בשנת [[1951]], נותר תפקיד המוט השחור על כנו, והוא מזמן את חברי הפרלמנט הניו זילנדי לשמוע את [[הנאום מן הכס]].

==ראו גם==
* [[טקס פתיחת הפרלמנט]]


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==

גרסה מ־09:22, 9 במאי 2020

האדון נושא המוט השחור או בקיצור המוט השחוראנגלית: Gentleman Usher of the Black Rod או בקיצור Black Rod) הוא בעל משרה טקסית בפרלמנטים של מספר מדינות חבר העמים הבריטי. מקורו של התפקיד בפרלמנט הבריטי - בבית הלורדים. נושא התפקיד המקביל בבית הנבחרים בפרלמנט הבריטי נקרא הסרג'נט אט ארמס (באנגלית: "Serjeant-at-Arms").

בריטניה

המשרה נוצרה בשנת 1350 בצו מלכותי, אף שהתואר הנוכחי ניתן לה בשנת 1522. מקור השם במוט העשוי עץ הובנה שחור שבראשו אריה מוזהב המסמל את תפקידו.

נושא תפקיד הוא קצין בכיר בדימוס אשר נבחר על ידי מזכיר בתי הפרלמנט וממונה על ידי המלך או המלכה.

קודם לשנת 2002 נהוג היה שבעל תפקיד נושא המוט השחור היה קצין בכיר בדימוס של הצבא הבריטי, חיל הים המלכותי או חיל האוויר המלכותי, ובעל התפקיד נבחר בסבב בין שלושה ענפי צבא אלה. כיום נקבע שבעל התפקיד ייבחר במעין מכרז וללא סבב. סגנו של "המוט השחור" מכונה "השומר נושא המוט השחור" (Yeoman Usher of the Black Rod).

תפקידו החשוב ביותר של המוט השחור הוא בעת פתיחת הפרלמנט כל שנה, אז הוא קורא לחברי בית הנבחרים לבוא אל בית הלורדים על מנת להאזין ל"נאום מן הכס" של המלכה.

תפקידים רשמיים נוספים כוללים:

  • משרת אישי של המלכה בהיותה בבית הלורדים, ובייחוד בטקס פתיחת הפרלמנט.
  • מזכיר אישי של הלורד צ'מברלין.
  • אחראי לליווים של זרים המבקרים בבית הנבחרים.
  • אחראי להכנסת והוצאת השרביט (mace) המסמל את יושב ראש בית הלורדים מחדר הלורד צ'נסלור (תפקיד זה מבוצע בפועל על ידי סגנו של המוט השחור).
  • אחראי להצגתם של הלורדים הממונים החדשים בפני בית הלורדים (הלורדים של הכנסייה אינם נדרשים לכך).
  • אחראי להוצאת מתפרעים מאולם בית הלורדים.

קנדה

בקנדה תפקידו הרשמי הוא רק להביא את הבית התחתון אל המושל הכללי בפתיחת הנאום מן הכס, וכן נוכח בהצגתם של הסנטורים החדשים בפני הבית העליון.

מלבד בפרלמנט הקנדי, גם בכל אחד ואחד מפרובינציות קנדה יש "מוט שחור" הנושא את המוט בביקורו של המשנה למושל בכל אחד מבתי הפרלמנט הפרובינציאלים וזאת אף שהם בני בית אחד (אין בית עליון ועל כן אין צורך לקרוא אליו את אנשי הבית התחתון).

אוסטרליה

גם באוסטרליה התפקיד קיים בסנאט הפדרלי, ובכל מדינות אוסטרליה, למעט קווינסלנד, בה אין בית עליון.

ניו זילנד

בניו זילנד, אף שבוטלה המועצה המחוקקת בשנת 1951, נותר תפקיד המוט השחור על כנו, והוא מזמן את חברי הפרלמנט הניו זילנדי לשמוע את הנאום מן הכס.

ראו גם

קישורים חיצוניים