היסט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 27189772 של Eliran t (שיחה) דוגמה נקודתית. לא שייך לפרק קישורים חיצוניים
מ היפרקוס->היפרכוס - תיקון תקלדה בקליק
שורה 24: שורה 24:


=== משימת החלליות היפרקוס וגאיה ===
=== משימת החלליות היפרקוס וגאיה ===
סוכנות החלל האירופאית שיגרה בשנת [[1989]] את החללית הרובוטית [[היפרכוס (לוויין)|היפרקוס]], שתוכננה ונבנתה לצורך מדידת מרחקים בשיטת הפרלקסה. היפרקוס תפקדה עד לשנת 1993 והניבה תוצאות מצוינות. נמדד המרחק לכמעט 120,000 כוכבים, מתוכם כ 20,000 ברמת דיוק של 10%, ומספר דומה בדיוק של 20%. הצלחת היפרקוס סללה את הדרך לבניית ושיגור החללית [[גאיה (טלסקופ חלל)|גאיה]], המצוידת במיכשור מתקדם הרבה יותר. גאיה שוגרה בסוף [[2013]] ומתוכננת לתפקד לפחות עד [[2022]].
סוכנות החלל האירופאית שיגרה בשנת [[1989]] את החללית הרובוטית [[היפרכוס (לוויין)|היפרכוס]], שתוכננה ונבנתה לצורך מדידת מרחקים בשיטת הפרלקסה. היפרקוס תפקדה עד לשנת 1993 והניבה תוצאות מצוינות. נמדד המרחק לכמעט 120,000 כוכבים, מתוכם כ 20,000 ברמת דיוק של 10%, ומספר דומה בדיוק של 20%. הצלחת היפרקוס סללה את הדרך לבניית ושיגור החללית [[גאיה (טלסקופ חלל)|גאיה]], המצוידת במיכשור מתקדם הרבה יותר. גאיה שוגרה בסוף [[2013]] ומתוכננת לתפקד לפחות עד [[2022]].


== שימושים נוספים לשיטת הפרלקסה ==
== שימושים נוספים לשיטת הפרלקסה ==

גרסה מ־18:32, 23 במאי 2020

החפצים המרוחקים יותר נראים כזזים לאט יותר מהחפצים הקרובים

היסט ("פרלקס" או "פרלקסה") הוא שינוי מיקומן הנצפה של שתי נקודות, האחת ביחס לאחרת, מנקודת מבטו של צופה, כתוצאה משינוי במיקום של הצופה עצמו. נוכל לתאר זאת באופן הבא:

מול צופה נמצאים שני עצמים. אם הצופה משנה את מיקומו כאשר העצמים הנצפים נשארים במקומם, מנקודת מבטו של הצופה, העצמים האחרים ייראו כאילו הם שינו את מיקומם זה ביחס זה, למרות שלמעשה הם נשארו במקומם. כאשר המרחק של העצמים מן הצופה שונה אז לצופה יראה גם כאילו העצם הקרוב שינה את מיקומו באופן משמעותי יותר מאשר העצם המרוחק. כאשר הצופה נמצא בתזוזה, ככל שהעצם הנצפה יהיה קרוב יותר אליו, כך יראה כי הוא זז מהר יותר, וככל שהוא רחוק יותר הוא יראה כזז לאט יותר.

דוגמה להיסט

ההיסט הוא אחד ממקורות המידע עליהם מתבסס המוח האנושי לצורך גיבוש של תפיסת עומק[1] ההיסט במקרה זה נגרם מההבדל במיקום של שתי העיניים, כך שכל אחת מהן רואה את העצמים שבמרחב ממיקום שונה.

שימוש באסטרונומיה

באסטרונומיה משתמשים בתופעה לצורך מדידת מרחקים. בשל המרחקים הגדולים בחלל, ניתן להשתמש בשיטה זו רק עבור כוכבים קרובים יחסית, או לכוכבי הלכת של מערכת השמש.

מדידת המרחק למאדים

האסטרונום ג'ובאני קאסיני היה הראשון שפרסם מרחק לכוכב לכת, תוך שימוש בשיטת הפרלקסה. בשנת 1672 הוא מדד את המרחק למאדים בכך ששלח את עוזרו ריכטר לגינאה הצרפתית, לביצוע מדידה סימולטנית של מיקומו של מאדים על רקע הכוכבים המרוחקים. על ידי שימוש במרחק בין פריס לגינאה הצרפתית כקו בסיס, עלה בידו לקבוע שהמרחק הוא פי 21,700 מרדיוס כדור הארץ, תוצאה יפה הקרובה למדידה בת זמננו העומדת על פי 23,455 מרדיוס כדור הארץ[2].

מדידת המרחק לכוכב 61 בברבור

בפרק זמן של חצי שנה עובר כדור הארץ בין שתי נקודות המרוחקות זו מזו כשתי יחידות אסטרונומיות ושינוי המיקום מאפשר להבחין בשינויים במקומם הנצפה של כוכבים קרובים ביחס לכוכבים רחוקים יותר. מדידת ההיסט מאפשרת להעריך את המרחק אל כוכבים אלה ממערכת השמש. ההיסט של כוכב קרוב פורסמה לראשונה עבור הכוכב 61 בברבור בשנת 1838 על ידי האסטרונום פרידריך בסל. לפני כן, ב-1834 ביצע אסטרונום בשם תומאס הנדרסון אותה מדידה, ולמעשה הקדים את בסל, אך ביקורת על תצפיותיו וחוסר הביטחון שלו בתוצאות שקיבל מנעו ממנו לפרסם את תגליתו.

לאחר הפרסום של בסל התעשת הנדרסון ופרסם את מדידותיו עבור הכוכב אלפא קנטאורי ב-1839, ופרידריך סטרובה פרסם ב-1843 את מדידותיו עבור מרחקו של הכוכב הבהיר וגה בקבוצת נבל. מדידות מוקדמות אלו הניבו תוצאות טובות עד כדי סטייה של פחות מעשרה אחוזים מהמרחק שנמדד בימינו.

שימושים אסטרונומיים נוספים

תצפית בגרמי שמים קרובים (כמו אסטרואידים או כוכבי לכת) בו זמנית מנקודות שונות המרוחקות זו מזו על פני כדור הארץ, מאפשרת באמצעות מדידת ההיסט לחשב את מרחקם של העצמים מכדור הארץ. חלל ריק מכוכבים הנמצא רחוק מכדור הארץ הנקרא ריק רועה הדובים גם הוא נמדד בשיטה זו.

משימת החלליות היפרקוס וגאיה

סוכנות החלל האירופאית שיגרה בשנת 1989 את החללית הרובוטית היפרכוס, שתוכננה ונבנתה לצורך מדידת מרחקים בשיטת הפרלקסה. היפרקוס תפקדה עד לשנת 1993 והניבה תוצאות מצוינות. נמדד המרחק לכמעט 120,000 כוכבים, מתוכם כ 20,000 ברמת דיוק של 10%, ומספר דומה בדיוק של 20%. הצלחת היפרקוס סללה את הדרך לבניית ושיגור החללית גאיה, המצוידת במיכשור מתקדם הרבה יותר. גאיה שוגרה בסוף 2013 ומתוכננת לתפקד לפחות עד 2022.

שימושים נוספים לשיטת הפרלקסה

בצילום, המונח "היסט" משמש כדי לציין שישנו הבדל בין התמונה הנראית לבין התמונה המצולמת. למשל, במצלמות כוונת, ישנה עצמית אחת לצפייה והעמדת הקומפוזיציה, בעוד עצמית נוספת משמשת ללכידת התמונה. כתוצאה מכך התמונה אותה רואה הצלם אינה זהה לתמונה המתקבלת על סרט הצילום או על הגלאי. במצלמת רפלקס משתמשים במראה נעה כך שהתמונה אותה רואה הצלם זהה לתמונה המתקבלת ובמצלמה דיגיטלית עם מסך, התמונה על המסך היא התמונה המתקבלת בגלאי, כך שבשני הסוגים האלה של מצלמות אין היסט.

בכינון ישיר בכוונות של מערכות נשק צבאיות (כמו רובים, מקלעים ותותחים), קיים מרחק בין נקודת התצפית של היורה ובין הנקודה שממנה מתבצע הירי בתוך הקנה של הנשק וכתוצאה מכך נוצר היסט שפוגע בדיוק של הירי. בחלק ממערכות הנשק ניתן לבצע "פיצוי היסט" בהתאם למרחק אל המטרה המתקן את הסטייה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Read, J. C. (2012). Visual Perception: Understanding Visual Cues to Depth. Current Biology, 22(5), R163-R165.
  2. ^ http://tonic.physics.sunysb.edu/~dteaney/F12_mystery/lectures/l6notes.pdf
ערך זה הוא קצרמר בנושא מתמטיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.