אמא אדמה (שיר) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שינוי שם
שורה 1: שורה 1:
'''אמא אדמה''' הוא שיר בביצוע [[אריק איינשטיין]] מאלבומו [[יסמין (אלבום)|יסמין]]. את השיר כתב [[יעקב רוטבליט]] והלחין [[מיקי גבריאלוב]].
'''אמא אדמה''' הוא שיר בביצוע [[אריק איינשטיין]] מאלבומו [[יסמין (אלבום)|יסמין]]. את השיר כתב [[יענקל'ה רוטבליט]] והלחין [[מיקי גבריאלוב]].


== הבית הראשון ==
== הבית הראשון ==

גרסה מ־22:37, 18 ביוני 2020

אמא אדמה הוא שיר בביצוע אריק איינשטיין מאלבומו יסמין. את השיר כתב יענקל'ה רוטבליט והלחין מיקי גבריאלוב.

הבית הראשון

היא תביט אלי טובה וחכמה

כמו בבן השב הביתה מן הדרך

תחבק אותי אליה בנשימה חמה

אמא אדמה.

משמעות השיר

האדמה בשיר משולה לאם. הקולטת את בנה בכל מצב, מרפאה אותו וסולחת לו על כל פגמיו. אוהבת אותו אהבת אמת. השיר מבטא אהבה פשוטה ובלתי אמצעית לאדמה, שממנה מקור הכל. רבים ניכסו את השיר לאהבת המולדת, וחיברו אותו לערכי הטבע, הפטריוטיות והפשטות. ניתן לפרש את השיר גם במשמעות מורבידית. לפי פירוש זה, השיר מתאר את מותו של האדם השב בחזרה אל אמא אדמה, המחבקת אותו מרפאת את כל פצעיו וסולחת לו.

משמעות תנ"כית

יש שקישרו את השיר לכתוב בספר בראשית, פרק ג', פסוק י"ט, המתאר את העונש שקיבל האדם לאחר האכילה מפרי עץ הדעת: "בזיעת אפיך, תאכל לחם, עד שובך אל-האדמה, כי ממנה לוקחת: כי-עפר אתה, ואל-עפר תשוב."

המשמעות הנוספת המתגלה בעזרת פסוק זה מאירה את השיר באור אמיתי ונוגה: מן האדמה קורצנו, והיא זו שתקלוט את גופנו בבוא העת. עם פטירת אריק איינשטיין, שביצע את השיר פעמים רבות, קושר השיר "אמא אדמה" למותו והפך לנכס צאן ברזל בשיריו ובמורשתו.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים