אני שולמן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏פעילות: הרחבה
←‏פעילות: עריכה
שורה 57: שורה 57:
הקבוצה סייעה לעסקים הקטנים שנפגעו ב[[השיטפון בנהריה|שיטפון בנהריה]] בינואר [[2020]]. הם ייצגו את בעלי העסקים בעירייה ובוועדת הכספים בכנסת{{הערה|1={{mako||הסערה הסתיימה, הנזקים נשארו: בעלי העסקים בנהריה מספרים על מצוקתם|25744b52e5aaf61027|news-israel/2020_q1|15 בינואר 2020}}{{ש}}{{הערה|{{קישור כללי|כותרת=הודעת ועדת הכספים|כתובת=https://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press13052020B.aspx|תאריך=13 במאי 2020|מידע נוסף=חדשות הכנסת}}}}}}.
הקבוצה סייעה לעסקים הקטנים שנפגעו ב[[השיטפון בנהריה|שיטפון בנהריה]] בינואר [[2020]]. הם ייצגו את בעלי העסקים בעירייה ובוועדת הכספים בכנסת{{הערה|1={{mako||הסערה הסתיימה, הנזקים נשארו: בעלי העסקים בנהריה מספרים על מצוקתם|25744b52e5aaf61027|news-israel/2020_q1|15 בינואר 2020}}{{ש}}{{הערה|{{קישור כללי|כותרת=הודעת ועדת הכספים|כתובת=https://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press13052020B.aspx|תאריך=13 במאי 2020|מידע נוסף=חדשות הכנסת}}}}}}.


אמנם קבוצת הפייסבוק היא המדיה העיקרית בה פועלים חבריה, אך הם פועלים גם בערוצים אחרים, בין היתר דרך ה[[וואטסאפ]], ה[[אינסטגרם]], ה[[טלגרם]], אתר אינטרנט ואף [[תא קולי]] ייעודי להשארת הודעות תמיכה<ref name=":0" />. מעבר לכך, מקיימת הקבוצה מהלכים שיווקיים אחרים כמו פעילויות בשטח. לפי מייסדי הקבוצה, הכוונה לפעילות התנדבותית בשני מישורים: הראשון, סיוע פנימי בין עצמאים ועסקים קטנים שיסייעו זה לזה ויהוו רשת תמיכה הדדית. במישור החיצוני, תספק העמותה פעילות מול רשויות המדינה להקלות בתחומי רגולציה ומיסוי לשם הקלה בנטל זה מול הרשויות.
אמנם קבוצת הפייסבוק היא המדיה העיקרית בה פועלים אנשי אני שולמן, אך ניכרת פעילותם גם בערוצים אחרים, בין היתר דרך ה[[וואטסאפ]], ה[[אינסטגרם]], ה[[טלגרם]], אתר אינטרנט ואף [[תא קולי]] ייעודי להשארת הודעות תמיכה<ref name=":0" />. מעבר לכך, מקיימת הקבוצה מהלכים שיווקיים אחרים כמו פעילויות בשטח. לפי מייסדי הקבוצה, הכוונה לפעילות התנדבותית בשני מישורים: הראשון, סיוע פנימי בין עצמאים ועסקים קטנים שיסייעו זה לזה ויהוו רשת תמיכה הדדית. במישור החיצוני, תספק העמותה פעילות מול רשויות המדינה להקלות בתחומי רגולציה ומיסוי לשם הקלה בנטל זה מול הרשויות.


אף על פי שהנהגת העמותה טוענים שהם א-מפלגתיים, ואף הודיעו שלא ירוצו לכנסת, מפעם לפעם מחושבים בסקרים סיטואציות בהן הם נכנסים למערכת הפוליטית. לפי מיוני 2020 המפלגה תקבל חמישה מנדטים{{הערה|1={{ערוץ7||סקר חדשות 12: מפלגת "השולמנים" של בעלי העסקים מקבלת חמישה מנדטים|743864|8 ביוני 2020|News/Flash}}}}.
אף על פי שהנהגת העמותה טוענים שהם א-מפלגתיים, ואף הודיעו שלא ירוצו לכנסת, מפעם לפעם מחושבים בסקרים סיטואציות בהן הם נכנסים למערכת הפוליטית. בסקר מיוני 2020 עלה שהמפלגה תקבל חמישה מנדטים{{הערה|1={{ערוץ7||סקר חדשות 12: מפלגת "השולמנים" של בעלי העסקים מקבלת חמישה מנדטים|743864|8 ביוני 2020|News/Flash}}}}.


=== משבר הקורונה ===
=== משבר הקורונה ===

גרסה מ־12:30, 7 ביולי 2020


שגיאות פרמטריות בתבנית:ארגון

פרמטרים ריקים [ נשיאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אני שולמן
אני שוּלמן – ואני כבר לא לבד.
אני שוּלמן – ואני כבר לא לבד.
אני שוּלמן – ואני כבר לא לבד.
תחום עסקים זעירים, קטנים ובינוניים
מדינה ישראלישראל ישראל
משרד ראשי עם ועולמו, 3, ירושלים
מנהל פעילות אביר קארה
תקופת הפעילות 13 באוקטובר 2019 – הווה (4 שנים ו־27 שבועות)
https://anishulman.org.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אני שוּלמן היא עמותה רשומה, שהחלה את דרכה כקבוצת פייסבוק למען העסקים הקטנים בישראל. הקבוצה הוקמה כדי לייצר ארגון המאגד יחדיו את כל בעלי העסקים העצמאים בישראל תחת ארגון ראשי אחד. בדרך זו הם שואפים לייצג את כל בעלי העסקים מול מוסדות המדינה וכן לדאוג לזכויות העצמאיים בישראל. הקבוצה הוקמה באוקטובר 2019 ומאז צברה כ-210 אלף חברים. מאז הצליחה לעורר הפגנות ופגישות שתדלנות עם פעילים חברתיים וגורמי ממשל.

בעקבות מחאתם בינואר 2020 הקים הביטוח הלאומי צוות לבדיקה זכויות העצמאים. בפברואר 2020 נתניהו מינה את אחת הפעילות, צופיה נהון, ליועצת לענייני עסקים קטנים.

מקור השם

תחילה נבחר השם 'שוברים את הכלים', המבטא את תחושת התסכול והייאוש של העסקים העצמאיים למול הבירוקרטיה והאטימות של הרשויות. השם נזנח מתוך חשש שהוא לא ייזכר וכן מתוך הבנה של היוזמים, שאם רוצים לשנות את המערכת אי אפשר לעשות זאת בשבירת כלים[1]. מקור השם שנבחר במקום נעוץ בסיפור על שולמן האופה מירושלים, שעשה עוגות לכולם, ורק לשולמן לא נשאר. בעברית מודרנית קיים ביטוי מיושן והוא "שולמן ישלם", הניתן בדרך כלל ניתן כמענה לשאלה "ומי ישלם?"[1]. משמעותו, אל דאגה, יש מי שישלם במקומך. הוא נטמע בעקבות עבריין מגבעתיים בשם מדרכי שולמן, שבשנות ה-50 נהג לשבת לאכול בבתי קפה ולעזוב מבלי לשלם[2]. כך נהגו גם עבריינים אחרים, וכשנשאלו "ומי ישלם?" השיבו, "שולמן ישלם"[3]. ככלל, שולמן הוא שם משפחה יהודי שמקורו ביידיש, "שוּל" הוא בית כנסת, ומכאן שוּלמן הוא "איש בית הכנסת". לפי דעה אחרת, "שוּל" הוא גרסה של השם שאול.

רקע

11% מהעובדים במשק בישראל, שהם כ-430 אלף איש, הם עוסקים עצמאיים. מתוכם 38% הן נשים. רובם המכריע (מעל ל-70%), מרוויח שכר הנמוך מהשכר הממוצע, וכמחציתם מרוויחים פחות מכ-6,000 שקל בחודש. רובם הגדול של העצמאים אינו מעסיק עובדים.

באוגוסט 2019 פתחו אביר קארה ואיציק בנין, שני מסעדנים מירושלים, קבוצת ווטסאפ בשם "עצמאים למען עצמאים"[4]. שלושה שבועות גדלה הקבוצה ל־3,000 משתתפים ששיתפו את סיפוריהם וחוותיהם. בשלב זה הועברה הקבוצה לפייסבוק, שם החליטו המייסדים לנתב את המחאה כנגד הרגולציה והביורוקרטיה המכבידה על העסקים הזעירים, הקטנים והבינוניים. ב־13 באוקטובר 2019 עלה עמוד הפייסבוק "אני שולמן" ותוך זמן קצר מאוד הצטרפו אליו עשרות אלפי עצמאים. תוך חודש שבועות כבר היו לקבוצה כ-120 אלף חברים[5], ורק אז ראשיה הסכימו להתראיין לתקשורת. ביוני 2020 היא הגיעה לכ-210 אלף חברים. הארגון פועל במקביל ל"להב", לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל[6].

פעילות

הקבוצה עוררה שיח משמעותי בתקשורת וברשתות החברתיות סביב זכויות העצמאים בישראל. נושא מחאתם הוא בעיקר סביב הנטל הכלכלי, חוסר ההוגנות מצד המדינה כלפי עצמאים ועוולות הביורוקרטיה באופן כללי[7]. הם זכו לתמיכה רחבה ממגוון עסקים. חברות אוטובוסים וחברות מדיה נתנו להם שירותי פרסום ללא עלות. לקבוצה מערך יח"צ, מיתוג וקריאייטיב שעובד פרו-בונו. את תחילת הדרך הם עשו בזכות יזם הנדל"ן סמואל קלדס, שכבר באוקטובר העמיד לרשותם את משרדיו בראשון לציון. בנוסף, גויסו עורכי דין ורואי חשבון, והקימו פורום מיסים, שבו חברה גם דנה זטלאוי מלשכת יועצי המס. הארגון חבר לשני גופי מחקר: "הקבינט האזרחי", המנסה לתת מענה רעיוני למשבר קורונה, ו"פורום קהלת" המקדם את הרעיונות של הימין הכלכלי[6].

בדצמבר 2019 "אני שולמן" נרשמו ברשם העמותות דרך עורך הדין גיל אפרתי, שותף במשרד של מולכו-שמרון[6]. מרכז הפעילות הוא אביר קארה. קארה תומך בקיצוץ המגזר הציבורי, בייחוד קיצוץ בשכר הבכירים, וכן בצמצום מספר הפקידים בממשלה. הוא מאמין בכלכלת שוק חופשי וביוזמה פרטית. אחת המטרות העיקריות שהציב הוא הפחתת רגולציה לעסקים. לשם כך "אני שולמן" מקדמים פיתוח אפליקציה לרישוי עסקים מהיר ולהעביר סמכויות מהמחוקק לראשי הערים, שיחליטו בעצמם על גובה הארנונה[6]. בתוך כך, הם נפגשו ב־2 בדצמבר 2019 עם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל וראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות. הללו ניסו ליצור יחדיו אמנת שירות חדשה לעסקים בארץ, ובה הועלו מצוקות העצמאים מול הרשויות המקומיות והממשלה. בפגישה סוכם על שיתוף פעולה בין השלטון המקומי לבין "אני שולמן". ביוני 2020 הוקם פורום "חברי הכנסת למען השולמנים והעצמאים בישראל" בהשתתפות חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה: גדעון סער, ניר ברקת, קטי שטרית ומיכל שיר מהליכוד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מ"יש עתיד-תלם", נפתלי בנט מ"ימינה" ועודד פורר מ"ישראל ביתנו". באירוע חתמו חברי המפלגות וחברי העמותה על "מגילת העצמאים" מסמך בדמות מגילת העצמאות המגלם את עקרונות היסוד אותן שואפת העמותה להגשים[8].

בעקבות המחאה הקים המוסד לביטוח לאומי צוות לבדיקת זכויות העצמאים[9]. הם נפגשו עם מנכ"ל ביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, מתוך כוונה לשנות את חוק הביטוח הלאומי לעצמאים בדגש על מתן דמי אבטלה. עוד בעיה מהותית נוגעת לביטוח במקרה של תאונת עבודה. הביטוח הלאומי מפצה על אובדן הכנסה בתאונת עבודה מהיום העשירי ומעלה. המפצה על תאונות העבודה הוא המעסיק ואילו עצמאיים לא זכאים לפיצוי מטעם המדינה וכביכול נדרשים לפצות את עצמם. כמו כן הם דורשים קיצור זמן ההמתנה לפיצוי במקרה של פגיעה בעסק, מ-180 ימים במצב הנוכחי ל-5 ימים בלבד. בנוסף, הם פועלים להפחתת שיעור ההפרשה לביטוח לאומי מה שלטענתם יסייע לעסקים רבים.

הקבוצה סייעה לעסקים הקטנים שנפגעו בשיטפון בנהריה בינואר 2020. הם ייצגו את בעלי העסקים בעירייה ובוועדת הכספים בכנסת[11].

אמנם קבוצת הפייסבוק היא המדיה העיקרית בה פועלים אנשי אני שולמן, אך ניכרת פעילותם גם בערוצים אחרים, בין היתר דרך הוואטסאפ, האינסטגרם, הטלגרם, אתר אינטרנט ואף תא קולי ייעודי להשארת הודעות תמיכה[7]. מעבר לכך, מקיימת הקבוצה מהלכים שיווקיים אחרים כמו פעילויות בשטח. לפי מייסדי הקבוצה, הכוונה לפעילות התנדבותית בשני מישורים: הראשון, סיוע פנימי בין עצמאים ועסקים קטנים שיסייעו זה לזה ויהוו רשת תמיכה הדדית. במישור החיצוני, תספק העמותה פעילות מול רשויות המדינה להקלות בתחומי רגולציה ומיסוי לשם הקלה בנטל זה מול הרשויות.

אף על פי שהנהגת העמותה טוענים שהם א-מפלגתיים, ואף הודיעו שלא ירוצו לכנסת, מפעם לפעם מחושבים בסקרים סיטואציות בהן הם נכנסים למערכת הפוליטית. בסקר מיוני 2020 עלה שהמפלגה תקבל חמישה מנדטים[12].

משבר הקורונה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל אני שוּלמן שיחקה תפקיד בחזית המאבק לפיצוי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. העצמאים ספגו מכה כלכלית קשה ביותר. הם לא קיבלו דמי אבטלה כמו השכירים ורק חלק הצליח לקבל פיצוי על סך 4,000 שקל (זה לא נכון, בפעימה הראשונה ניתן היה לקבל עד 6,000 שח, בפעימה השנייה עד 9,000 שח ובפעימה השלישית היה פיצול בין עצמאיים עם מחזור שנתי מתחת ל-300,000 שח וכאלו מעל, כשאלו מעל יכלו לקבל עד 400,000 שח. אני ואשתי עצמאיים וקיבלנו כ"א יותר מ-14 אלף בשתי הפעימות הראשונות ועוד כ-6,000 בפעימה השלישית). שגם הוא לא משמעותי במונחים של עסק ממוצע, ולעיתים אפילו במונחים של משק בית. רק אחד מכל שבעה עצמאים בישראל היה זכאי למענק זה. זאת משום שהקריטריון דרש קבעו שעסק עם מחזור של מתחת ל-70 אלף שקלים או מעל 240 אלף שקלים לא יהיה זכאי. אמנם האוצר זקף להם קרן מיוחד, אך רק שליש מהמבקשים נענו בחיוב. משמעות הדבר עלול היה להיות חובות גדולים וקריסת עסקים. חלק ניכר מהעצמאיים נותרו ללא הכנסות מחד, אך גם ללא פיצויים מהמדינה מאידך[6].

ראשי הקבוצה נפגשו עם שרים, פקידי אוצר וגורמי ממשל, כולל פגישה אישית עם שר הכלכלה, אלי כהן. חברי כנסת ששיתפו עמם פעולה באופן שוטף הם מתן כהנא, קטי שטרית, ניר ברקת, אורית פרקש-הכהן וכאמור אלי כהן. בפברואר 2020 נתניהו מינה את אחת הפעילות, צופיה נהון, חברת מרכז הליכוד, ליועצת לענייני עסקים קטנים[13].

לאחר שאביר קארה כתב מכתב לרשת הקניונים של קבוצת עזריאלי, הקבוצה הקימה קרן סיוע של 100 אלף שקל והורידה ב-100% את שכר הדירה. לאחר פנייתו לראשי הערים להתחשבות בתשלומי הארנונה של תושבים, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הודיע שלא יגבה ארנונה למשך שלושה חודשים[6].

הם ארגנו הפגנות מחאה מול "הכנסת" ו"קריית הממשלה"[14].

ביולי 2020 הצטרף אביר קארה כנציג בעלי העסקים בקבינט הקורונה האזרחי. כמו כן, פורסם סרטון המבקר את צחי הנגבי, מיקי זוהר, אבי שמחון, את שלמה מעוז אך לא מקבלי החלטות כמו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ[15][16].

קישורים חיצוניים

אתר האינטרנט הרשמי של אני שולמן

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 עומר שרביט, אני השולמן המקורי, באתר זמן ישראל, ‏7 במאי 2020
  2. ^ עיתון הצפה, "שולמן ישלם" – לא ישלם (עמ' 4), ‏24 באפריל 1960
  3. ^ עיתון שערים, בעל בית קפה ביפו מעיד במשפט הבריונים הנאשמים בדקירתו (עמ' 4), ‏10 במאי 1954
  4. ^ אביר קארה – השולמנים, באתר הקבינט האזרחי
  5. ^ אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן, אני שולמן: "זו תחילתה של מהפכת העצמאים", באתר ynet, 18 בנובמבר 2019
  6. ^ 1 2 3 4 5 6 עומר שרביט, אני השולמן המקורי, באתר זמן ישראל, ‏7 במאי 2020
  7. ^ 1 2 מה הסיפור של קבוצת העצמאים הלוהטת "אני שולמן"?, באתר גלובס, 22 בנובמבר 2019
  8. ^ סיון חילאי, השולמנים איחדו בין הקואליציה לאופוזיציה: "מבינים שצריך לדאוג לעצמאים", באתר ynet, 7 ביוני 2020
  9. ^ שחר אילן, מחאת השולמנים עבדה? בביטוח הלאומי מקימים צוות לבדיקה זכויות העצמאים, באתר כלכליסט, 27 בינואר 2020
  10. ^ הודעת ועדת הכספים, חדשות הכנסת, ‏13 במאי 2020
  11. ^ הסערה הסתיימה, הנזקים נשארו: בעלי העסקים בנהריה מספרים על מצוקתם, באתר ‏מאקו‏, 15 בינואר 2020
    [10]
  12. ^ סקר חדשות 12: מפלגת "השולמנים" של בעלי העסקים מקבלת חמישה מנדטים, באתר ערוץ 7, 8 ביוני 2020
  13. ^ חגי עמית, עסקים קטנים וחיבור לכסף גדול: כמה דברים שכדאי לדעת על צופיה נהון, היועצת החדשה של נתניהו, באתר TheMarker, ‏9 בפברואר 2020
  14. ^ חזקי ברוך, משבר הקורונה: מחאת העצמאים: "לא נשלם כלום - כי אין כלום", באתר ערוץ 7, 6 באפריל 2020
  15. ^ טוויטר, באתר mobile.twitter.com
  16. ^ טוויטר, באתר mobile.twitter.com