וסטרוז – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ OHALON העביר את הדף משתמש:OHALON/ווסטרוז לשם ווסטרוז
(אין הבדלים)

גרסה מ־10:56, 21 בספטמבר 2020

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

ווסטרוז (באנגלית: Westeros) היא המערבית, הקטנה אך המרכזית בעלילה משתי היבשות בסדרת הפנטזיה "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין. בניגוד ליבשת אסוס השוכנת ממזרח לה ובה כל עיר שולטת על עצמה, ווסטרוז הינה ממלכה אחת, המחולקת לתתי-ממלכות, שפעם היו ממלכות בעצמן. ווסטרוז מבוססת לכאורה על אירופה, שכן מזג האוויר בה ממוזג יחסית והיא מתנהלת בסגנון ימי-ביניימי. חוץ משבע הממלכות, התופסות את עיקר שטח היבשת, שוכן בצפון הרחוק אזור שלא שייך לממלכה, בו חיים פראים, שהם אנשים חופשיים המנסים לפשוט על ווסטרוז, וגם יצורים על טבעיים, כמו ממותות, נפילים והלכים הלבנים. בווסטרוז תשעה בתי אצולה עיקריים. כל בית שלט בעבר על ממלכה משלו, למעט בית טיירל, שהיו סוכני משק בית של שושלת מלוכה שעברה מן העולם, ובית טארגאריין, שכבש את כל הממלכות בזכות דרקוניו, איחד אותן לאחת ושלט עליהן קרוב ל-300 שנה. בווסטרוז עוסקת עיקר עלילת שיר של אש ושל קרח.

היסטוריה

לפני כיבושו של אאיגון הראשון טארגאריין

תושביה הראשונים של ווסטרוז היו ילדי היער, גמדים ירוקים ששלטו בקסמים, ונפילים שגובהם כ-4 מטרים. לאחר מכן הגיעו ליבשת מאסוס ראשוני האדם, אשר דחקו את ילדי היער צפונה ולכאורה הכחידו אותם, אם כי מתברר שנשארו כמה מעבר לחומה. אלפיים שנים לאחר שכבשו את היבשת, נלחמו ראשוני האדם באנדאלים הפולשים, שגם הגיעו מאסוס. האנדאלים, שבניגוד לראשוני האדם וילדי היער שהאמינו באלי הצפון העתיקים, האמינו בשבעה אלים (דת השבעה). האנדאלים כבשו את הדרום, אך לא הצליחו להכניע את ראשוני האדם בדרום. מאז התפתחו שבע ממלכות בווסטרוז: הצפון בהנהגת בית סטארק, הבקעה בהנהגת בית ארין, ארצות הנהר בהנהגת בית טאלי, המערב בהנהגת בית לאניסטר, ארצות הסופה, מישור הנהרות בהנהגת בית גארדנר ודורן בהנהגת בית מארטל. גם איי הברזל בהנהגת בית גרייג'וי היו ממלכה, אבל לא נחשבו בספירת שבע הממלכות. בחלק מהזמן היו הממלכות בקשר טוב ובחלק מהזמן נלחמו אחת בשנייה.

כיבוש אאיגון עד המרד של רוברט באראתיאון

בית טארגאריין היה בתחילה רק משפחת אצולה בנחלה החופשית ואליריה, שכבשה את רוב מערב אסוס בעזרת דרקוניה, ועברה לאי המבודד דרגונסטון לפני שואליריה הוחרבה לגמריה בהתפרצות געשית שנודעה כ"אובדן ואליריה". אאיגון הראשון (עם דרקונו באלריון, האימה השחורה) ואחיותיו ראיניז (עם דרקונה מארקסס) ו-ויסניה (עם דרקונה והאגאר) כבשו את כל הממלכות (למעט דורן) בעזרת דרקוניהם. חלק מהממלכות נלחמו, כמו ממלכת מישור הנהרות ששולת המלוכה שלה כולה נהרגה או ארצות הסופה שמלכה גארלאק היהיר הובס על ידי בנו הממזר של אאיגון - אוריס באראתיאון, וחלק למדו את הלקח מהממלכות האחרות וכרעו ברך, כמו מלך הצפון טורהן סטארק. אאיגון לקח את כל חרבות אויביו המובסים, התיך אותן ויצר את כס הברזל, כס המלכות של ווסטרוז בעל החודים הרבים. דורן בהנהגת בית מארטל ניצחה את צבא טארגאריין באמצעות לוחמת גרילה אליה לא היו הדרקונים רגילים, ושמרה על עצמאותה במשך 200 שנה, עד שדאירון השני, המלך לעתיד, התחתן עם מיריאה מארטל והנסיך מארון מארטל התחתן מאוחר יותר עם אחותו של דאירון, דאינריז. אאיגון קבע את בירתו במעלה המלך, נמל בדרום מזרח היבשת. במהלך שלטון בית טארגאריין כל המלכים נהיו לורדים והמלכות נהיו גבירות וכל היבשת תפקדה כממלכה אחת גדולה, כשלכל בית גדול יש נושאי דגל ולורדים זוטרים הנאמנים לו במלחמות.

המרד של רוברט באראתיאון עד אירועי משחקי הכס

רוברט באראתיאון, לורד קץ סופה, התארס לליאנה סטארק, בתו של לורד ווינטרפל ריקארד סטארק. לאחר שהנסיך ראיגאר טארגאריין זכה בטורניר בהארנהל והכתיר את ליאנה למלכת האהבה והיופי שלו, במקום את אשתו אליה מארטל. לאחר מכן חטף ראיגאר את אליה להרי דורן ושם התחתן איתה בסתר. רוברט הבין שליאנה נגזלת ממנו וצירף למרד שלו את לורד אדארד סטארק, שהמלך אאיריז השני טארגאריין (שכונה "המלך המשוגע") שרף את אביו ריקארד ואחיו בראנדון, את ג'ון ארין, שחינך אותו ואת לורד סטארק ואת הוסטר טאלי, שבתו קייטלין התחתנה עם לורד אדארד. הבתים באראתיאון, סטארק, ארין, טאלי ונושאי דגליהם נלחמו נגד בתי טארגאריין, טיירל, מארטל ונושאי דגלם. בית לאניסטר שמר על ניטרליות כמעט עד סוף המלחמה.

שיר של אש ושל קרח מאת ג'ורג' ר. ר. מרטין
משחקי הכס עימות המלכים סופת החרבות משתה לעורבים ריקוד עם דרקונים רוחות החורף
(טרם יצא לאור)
חלום של אביב
(טרם יצא לאור)