נגורנו קרבאך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 42: שורה 42:
בשנת [[1822]], התפרקה חאנות קרבאך רשמית והפכה לחלק מ[[פלך אליזבטפול]] {{אנ|Elisabethpol Governorate}} של [[מלכות המשנה של הקווקז]]. הגישה המסורתית של האימפריה הרוסית ל[[קווקז|אזור הקווקז]] הייתה ניצול הסכסוכים בין ה[[קבוצה אתנית|קבוצות האתניות]] לשם קידום השפעתה של האימפריה הרוסית. מגמה זו נמשכה במדיניות "[[הפרד ומשול]]" גם בתקופת השלטון הסובייטי בקווקז.
בשנת [[1822]], התפרקה חאנות קרבאך רשמית והפכה לחלק מ[[פלך אליזבטפול]] {{אנ|Elisabethpol Governorate}} של [[מלכות המשנה של הקווקז]]. הגישה המסורתית של האימפריה הרוסית ל[[קווקז|אזור הקווקז]] הייתה ניצול הסכסוכים בין ה[[קבוצה אתנית|קבוצות האתניות]] לשם קידום השפעתה של האימפריה הרוסית. מגמה זו נמשכה במדיניות "[[הפרד ומשול]]" גם בתקופת השלטון הסובייטי בקווקז.


התפוררות האימפריה הרוסית והקמתן של מדינות עצמאיות לזמן קצר, [[הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן]] מחד ו[[הרפובליקה הדמוקרטית של ארמניה]] מאידך, בשנת [[1918]], הביאה לניצני הסכסוך, והוא נמשך עד לכיבוש הסובייטי של הקווקז. הסכסוך הטריטוריאלי לא שכך עד [[1920]], כששתי המדינות הצעירות הפכו לחלק מ[[ברית המועצות]]. במהלך תקופה זו, אזרים רבים נהרגו בידי ארמנים.
התפוררות האימפריה הרוסית והקמתן של מדינות עצמאיות לזמן קצר, [[הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן]] {{אנ|Azerbaijan Democratic Republic}} מחד ו[[הרפובליקה הדמוקרטית של ארמניה]] מאידך, בשנת [[1918]], הביאה לניצני הסכסוך, והוא נמשך עד לכיבוש הסובייטי של הקווקז. הסכסוך הטריטוריאלי לא שכך עד [[1920]], כששתי המדינות הצעירות הפכו לחלק מ[[ברית המועצות]]. במהלך תקופה זו, אזרים רבים נהרגו בידי ארמנים.


בשנת [[1924]] הכריז השלטון הסובייטי על קרבאך כאוטונומיה בתוך שטח אזרבייג'ן. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה מהרצון של השלטון ה[[בולשביקי]] החדש לרצות את [[טורקיה]] תחת מנהיגותו של [[אתאטורק]] ולהעניק לאזרבייג'ן העשירה בנפט וה[[אסלאם שיעי|מוסלמית-שיעית]] מעמד בכורה ושליטה על הארמנים והנוצרים שבתוכה,{{הערה|1=מתוך מאמרו של אלכסיי זוורב, Ethnic Conflicts in the Caucasus, 1988-1994, פורסם ב-Bruno Coppieters (ed) “Contested Borders in the Caucasus” (Brussels: Vubpress, 1996), p. 37}} או ממדיניות הפרד ומשול המסורתית של השלטון הרוסי או משניהם גם יחד.
בשנת [[1924]] הכריז השלטון הסובייטי על קרבאך כאוטונומיה בתוך שטח אזרבייג'ן. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה מהרצון של השלטון ה[[בולשביקי]] החדש לרצות את [[טורקיה]] תחת מנהיגותו של [[אתאטורק]] ולהעניק לאזרבייג'ן העשירה בנפט וה[[אסלאם שיעי|מוסלמית-שיעית]] מעמד בכורה ושליטה על הארמנים והנוצרים שבתוכה,{{הערה|1=מתוך מאמרו של אלכסיי זוורב, Ethnic Conflicts in the Caucasus, 1988-1994, פורסם ב-Bruno Coppieters (ed) “Contested Borders in the Caucasus” (Brussels: Vubpress, 1996), p. 37}} או ממדיניות הפרד ומשול המסורתית של השלטון הרוסי או משניהם גם יחד.

גרסה מ־18:06, 2 באוקטובר 2020

רפובליקת ארצאך
Արցախի Հանրապետություն
הרפובליקה הארצאכית של קרבאך ההררית
Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետություն
דגלסמל

לחצו כדי להקטין חזרה

קזחסטןרוסיהאוקראינהמולדובהרומניהפוליןסלובקיההונגריהסרביהקוסובומקדוניה הצפוניתבולגריהיווןאלבניהחצי האי קריםטורקיהדרום אוסטיהאבחזיהגיאורגיהאזרבייג'ןארמניהנגורנו קרבאךנחצ'יבאןאוזבקיסטןקירגיזסטןטג'יקיסטןאפגניסטןפקיסטןטורקמניסטןאיראןכוויתעיראקערב הסעודיתסוריהלבנוןקפריסיןירדןישראלמצריםלוב
המנון לאומי אין
ממשל
משטר רפובליקה
שפה רשמית ארמנית
עיר בירה סטפנקרט (חאנקנדי) 39°48′55″N 46°45′7″E / 39.81528°N 46.75194°E / 39.81528; 46.75194
גאוגרפיה
יבשת אסיה
העיר הגדולה ביותר סטפנקרט
שטח יבשתי 4,400 קמ"ר
אחוז שטח המים זניח
אזור זמן UTC +4
היסטוריה
הקמה   
- עצמאות[1]
- תאריך
מאזרבייג'ן
10 בדצמבר 1991
דמוגרפיה
אוכלוסייה
(2002)
145,000 נפש
צפיפות 32.95 נפש לקמ"ר
כלכלה
מטבע דראם ארמני‏ (AMD)
שונות
סיומת אינטרנט אין
קידומת בין־לאומית 374

נַגוֹרְנוֹ קַרָבָּאךארמנית: Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետություն; תעתיק: לרנאיין גאראבאגי יאנראפטוּתיאן) היא ישות מדינית, עצמאית דה פקטו, שהכריזה באופן חד-צדדי על התנתקותה מהרפובליקה החילונית המוסלמית, על פי הגדרתה, של אזרבייג'ן ועל עצמאותה כ"רפובליקה של נגורנו קרבאך". רוב תושביה הם ארמנים נוצרים, שנמצאים בסכסוך רב-שנים עם שכניהם האזרים המוסלמים. הישות היא מקור מתמיד למחלוקת ומתח צבאי בין אזרבייג'ן לארמניה, מאבק שהסלים והחריף בעקבות התפרקות ברית המועצות בשנת 1991. בשנה זו החלה מלחמה על החבל בין אזרבייג'ן לארמניה, שהסתיימה בשנת 1994. בעקבות הסכם הפסקת האש נותר השלטון בחבל הארץ במחלוקת בין אזרבייג'ן, שהשטח היה בתחומה לאחר פירוק ברית המועצות, לארמניה. חבל הארץ, שהחל כמובלעת בתוך שטח אזרי, גובל כעת בארמניה, אזרבייג'ן ואיראן.

הפרלמנט של נגורנו קרבאך, שהייתה במשך כל תקופת השלטון הסובייטי בקווקז אובלסט אוטונומי בשליטת הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזרית, החליט בשנת 1988 על עריכת משאל עם על איחוד עם ארמניה. החלטה זו הובילה לתחילת ההתנגשויות החמושות ולפתיחת מלחמת נגורנו קרבאך. בשנת 1991 הכריזה הישות על עצמאותה, לאחר משאל עם, שהוחרם בידי המיעוט האזרי בחבל. הדבר הביא להסלמת הסכסוך על השליטה בחבל ולמלחמה של ממש, שבה נהרגו כ-30 אלף בני אדם, ומעל למיליון איש הפכו לפליטים. בשנת 1994 השלימו הארמנים את ההשתלטות על החבל, וכבשו גם אזור חיץ מסביב לו, המהווה כשמונה אחוזים משטח אזרבייג'ן. אזור החיץ כולל גם את כל השטח שהפריד את המובלעת מארמניה והארמנים הצליחו ליצור רצף טריטוריאלי בשליטתם בין ארמניה לחבל העצמאי. הארמנים השתלטו על שבעה מחוזות בתוך אזרבייג'ן ממזרח לאזור המריבה. סכסוך זה הוא אחד הסכסוכים עקובי הדם מבין הסכסוכים שלאחר התפרקות ברית המועצות. הסכסוך הארוך ביותר, מספר הנפגעים והיקף מעשי הזוועה הרב ביותר שבוצעו על ידי הצדדים. זה סכסוך אזרחי פנים-מדינתי ובין-מדינתי בעת ובעונה אחת. מספר העקורים האזרים באזרבייג'ן מגיע לכמה מיליונים.

אטימולוגיה

המילה נגורנו (нагорный – "נגורני", ברוסית) ברוסית היא תואר השם שפירושו "רמה", ומכאן רמת קרבאך. המינוח האזרי כולל תואר שם דומה, dağlıq (הררי) ומכאן קרבאך ההררי או yuxarı (עילית, עליון) - קרבאך עילית/הקרבאך העליון. מינוח דומה לא מופיע בארמנית. השם "נגורנו קרבאך" היה שמה הרשמי של הרפובליקה הארמנית באזור, שנקראה "המחוז האוטונומי של נגורנו קרבאך". המינוח בשפות השונות נובע מהמילה "קרבאך" בתוספת אחד מתוארי השם הללו. בצרפתית, למשל, החבל נקרא Haut-Karabakh, שפירושו "קרבאך עילית".

קרבאך עצמה היא חבל ארץ הכולל את נגורנו קרבאך. המילה קרבאך מורכבת משני חלקים קארא=שחור ובאך=גן - גן שחור. המילה באך או באע' (باغ) נובעת מהשפה הפרסית והיא נפוצה גם בשפות אחרות כמו פשטו, כורדית, אורדו, אזרית, ארמנית, גאורגית ועוד (בשפות טורקיות: bāgh). משמעותה גן או פרדס.

היסטוריה

בהתאם להסכם קוראקצ'אי (רו')[3] בין האימפריה הרוסית והאימפריה הפרסית, שנחתם בשנת 1805, הפכה חאנות קרבאך (אנ') (כולל נגורנו קרבאך) למדינת חסות של האימפריה הרוסית. מעמדה זה קיבל אשרור בהסכם גוליסטן משנת 1813, בה למעשה האימפריה הפרסית ויתרה על השליטה בה עוד לפני שהשליטה על כל עבר הקווקז עברה לידי האימפריה הרוסית בהתאם להסכם השלום של טורקמנצ'אי (1828). בעקבות הסכם השלום הייתה תזוזה של אוכלוסיות בין שתי האימפריות כאשר אזרים מוסלמים מצד אחד היגרו לתחומי האימפריה הפרסית וארמנים נוצרים מהאימפריה הפרסית היגרו לתחומי האימפריה הרוסית. ההגירה חידדה את המאזן הדמוגרפי בנגורנו קרבאך.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: George Long, The Penny Cyclopædia of the Society for the Diffusion of Useful Knowledge: V. 11, 1838, p. 175 וגם שמאל=כן.

השלטון הרוסי

בשנת 1822, התפרקה חאנות קרבאך רשמית והפכה לחלק מפלך אליזבטפול (אנ') של מלכות המשנה של הקווקז. הגישה המסורתית של האימפריה הרוסית לאזור הקווקז הייתה ניצול הסכסוכים בין הקבוצות האתניות לשם קידום השפעתה של האימפריה הרוסית. מגמה זו נמשכה במדיניות "הפרד ומשול" גם בתקופת השלטון הסובייטי בקווקז.

התפוררות האימפריה הרוסית והקמתן של מדינות עצמאיות לזמן קצר, הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן (אנ') מחד והרפובליקה הדמוקרטית של ארמניה מאידך, בשנת 1918, הביאה לניצני הסכסוך, והוא נמשך עד לכיבוש הסובייטי של הקווקז. הסכסוך הטריטוריאלי לא שכך עד 1920, כששתי המדינות הצעירות הפכו לחלק מברית המועצות. במהלך תקופה זו, אזרים רבים נהרגו בידי ארמנים.

בשנת 1924 הכריז השלטון הסובייטי על קרבאך כאוטונומיה בתוך שטח אזרבייג'ן. הסיבה לכך יכולה להיות נעוצה מהרצון של השלטון הבולשביקי החדש לרצות את טורקיה תחת מנהיגותו של אתאטורק ולהעניק לאזרבייג'ן העשירה בנפט והמוסלמית-שיעית מעמד בכורה ושליטה על הארמנים והנוצרים שבתוכה,[4] או ממדיניות הפרד ומשול המסורתית של השלטון הרוסי או משניהם גם יחד.

ההרכב הדמוגרפי של המחוז האוטונומי של נגורנו קרבאך (באחוזים)[5]
1939 1959 1970 1979 1989
ארמנים 88.0 84.4 80.5 75.9 76.9
אזרים 9.3 13.8 18.1 23.0 21.5
אחרים 2.7 1.8 1.4 1.1 1.6
סה"כ 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0

השינוי הדמוגרפי בקראבך וירידת חלקם של הארמנים באוכלוסייה עקב גידול טבעי נמוך והגירה לרוסיה היו הרקע לטענות הארמנים על מדיניות דמוגרפית מכוונת של אזרבייג'ן להקטנת האוכלוסייה הארמנית בקרבאך ולתביעתם להסתפח לתחומי הרפובליקה הארמנית של ברית המועצות. לאחר כמה עשורים של רגיעה, בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, כשמיכאיל גורבצ'וב עלה לשלטון במוסקבה והחל ברפורמות דמוקרטיות במדינה, החליטו תושביו הארמנים של אזור נגורנו קרבאך להסב את תשומת לבם של ראשי הסובייטים לבעיה. הם התלוננו על "אזריזציה" כפויה של האזור, ודרשו להבטיח בו רוב ארמני. באוגוסט 1987, ערכו, תושביו הארמנים של אזור נגורנו קרבאך, משאל עם בלתי פורמלי.[6] הסובייט העליון של ארמניה פנה לסובייט העליון של ברית המועצות וביקש תמיכה בהצטרפות החבל לארמניה. פנייה זו נדחתה, וכוחות של צבא ברית המועצות נשלחו לירוואן כדי למנוע הפרות סדר. האירוע החיש את ההתפרצות האלימה של הסכסוך.

ב-13 בפברואר 1988, קרבאך הארמנים החלו להפגין בעיר הבירה שלהם, סטפנקרט, בעד איחוד עם הרפובליקה הארמנית. שישה ימים לאחר מכן הצטרפו אליהם צעדות המוניות בירוואן, בירת ארמניה. ב-20 בפברואר של אותה שנה, החליטה, מועצת הנציגים של חבל נגורנו קרבאך, לבקש את העברת האזור לארמניה. מוסקבה דחתה דרישה זו. ב-22 בפברואר 1988, התקיים העימות הישיר הראשון של הסכסוך, כשקבוצה גדולה של אזרים צעדו מאגדם לאזור המאוכלס בארמנים אסקראן. האזרים הרסו את הדרך בין שתי הערים, מה שהוביל לעימות שהדרדר לשני הרוגים מקבוצת האזרים, לפציעתם של חמישים מבני כפר ארמנים ומספר לא ידוע של שוטרים ואזרים. פליטים רבים עזבו את שתי המדינות כשהאלימות החלה, כשכל צד פוגע במיעוטים שבמדינתו.[7] בסתיו של 1989, החריף בין הסכסוך האתני בנגורנו קרבאך ובסביבתו, מה שהוביל את ברית המועצות להעניק לשלטונות אזרבייג'ן מרחב פעולה רב יותר של שליטה על האזור. ב-29 בנובמבר 1989, השליטה הישירה בנגורנו קרבאך הופסקה והאזור הוחזר לאזרבייג'ן.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: The Encyclopedia of World History . Houghton Mifflin Harcourt. 2001. p. 906. וגם שמאל=כן. המדיניות הסובייטית הפכה לחרב פיפיות, כאשר בישיבה משותפת של הסובייט הארמני העליון והמועצה הלאומית, הגוף המחוקק של נגורנו קרבאך, הכריזו איחוד של נגורנו קרבאך עם ארמניה. בשנת 1989, האוכלוסייה של נגורנו קרבאך מנתה 192,000. 76% מהאוכלוסייה באותה תקופה היו ארמנים, 23% אזרים[דרושה הבהרה], והשאר מיעוטים כורדים ורוסים.שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: Miller, Donald E. and Lorna Touryan Miller. Armenia: Portraits of Survival and Hope . Berkley: University of California Press, 2003 p. 7 וגם שמאל=כן. ב-26 בנובמבר 1991, אזרבייג'ן ביטלה את מעמדו האוטונומי של מחוז נגורנו קרבאך, ביצעה ארגון מחדש של החלוקה המנהלית במחוז והעבירה את השטח לשליטתה ישירה.

הפרלמנט של נגורנו קרבאך, שהייתה במשך כל תקופת השלטון הסובייטי בקווקז אובלסט אוטונומי תחת אזרבייג'ן סס"ר, החליט, בשנת 1988, על עריכת משאל עם על איחוד עם ארמניה. החלטה זו הובילה לתחילת ההתנגשויות החמושות ולפתיחת מלחמת נגורנו קרבאך. במהלך המלחמה הטילו טורקיה ואזרבייג'ן הסגר על ארמניה שנמשך עד לשנת 1994. בשנת 1991 הכריזה הישות על עצמאותה, לאחר משאל עם, שהוחרם על ידי המיעוט האזרי בחבל. הדבר הביא להסלמת הסכסוך על השליטה בחבל ולמלחמה של ממש, שבה נהרגו כ-30 אלף בני אדם, ומעל למיליון איש הפכו לפליטים. בשנת 1994 השלימו הארמנים את ההשתלטות על החבל, וכבשו גם אזור חיץ מסביב לו, המהווה כשמונה אחוזים משטח אזרבייג'ן. אזור החיץ כולל גם את כל השטח שהפריד את המובלעת מארמניה והארמנים הצליחו ליצור רצף טריטוריאלי בשליטת בין ארמניה לחבל העצמאי. הארמנים השתלטו על שבעה מחוזות בתוך אזרבייג'ן ממזרח לאזור המריבה. סכסוך זה הוא אחד הסכסוכים עקובי הדם מהסכסוכים של פוסט ברית המועצות. הסכסוך הארוך ביותר, מספר הנפגעים והיקף מעשי הזוועה הרב ביותר שבוצעו על ידי הצדדים. זה סכסוך אזרחי פנים-מדינתי ובין מדינתי בעת ובעונה אחת. מספר העקורים האזרים באזרבייג'ן מגיע לכמה מיליונים.

השתלטות ארמניה

קטע זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך. הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
הגבול הסופי לאחר הסכסוך וחתימת פרוטוקול בישקק

ההשתלטות הארמנית על שטחים באזרבייג'ן הביאה ללחץ בינלאומי לנסיגתה. בשנת 1992 הוקמה קבוצת מינסק (OSCE),[8] שכללה את נציגי צרפת, גרמניה, הונגריה, איטליה, רוסיה, שוודיה ובלארוס, במטרה למצוא פתרון לסכסוך (אנ') בדרכי שלום. באפריל 1993 שוגרו משקיפים מטעם הקבוצה לאזור ובמקביל דרשה מועצת הביטחון מארמניה לפנות את כוחותיה מאזרבייג'ן.[9] אולם השפעת מהלכים אלה לא הייתה יעילה.

ב-5 במאי 1994 נחתם פרוטוקול בישקק, הסכם הפסקת אש זמני, בין נציגי ארמניה, אזרבייג'ן, נגורנו קרבאך ורוסיה, בבישקק שבקירגיזסטן. הוסכם כי הכוחות הארמניים יסוגו מהשטחים שכבשו באזרבייג'ן ונגורנו קרבאך תקבל אוטונומיה תחת אזרבייג'ן. כמו כן הוסכם כי יינתן מעמד מיוחד למסדרון לצ'ין, מעבר הרים באזור החיץ באזרבייג'ן המהווה את הדרך הקצרה ביותר מנגורנו קרבאך לארמניה וכן הוסכם על הצבת כוחות "שמירת שלום" רוסיים באזור דוגמת הכוח שהוצב בגאורגיה.[10] אף על פי שאזרבייג'ן חתמה על ההסכם הזמני בבישקק היא לא חתמה על הסכם הקבע במוסקבה. מאז ערוכים הצבא האזרי והצבא הארמני לאורך קו הפסקת אש עמוס תעלות. למרות תקריות ירי שמתרחשות מעת לעת, הפסקת האש נשמרת.

אף על פי שההסכמות שהושגו בין הצדדים היו לא מבוטלות עדיין לא הושג הסכם מה יהיו מרכיבי כוח שמירת השלום שיוצב באזור. ארמניה דרשה שהכוח יהיה מורכב מרוסים, שכן הרוסים נטו לטובתם. אזרבייג'ן דרשה שכוח מטעם הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה יעמוד ביחד עם הכוח הרוסי, היות שהאזרים חששו מאותה נטייה רוסית לטובת ארמניה. הארמנים בנגורנו קרבאך התנגדו להכללת חיילים טורקיים בכוח הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, מחשש לנטייה הטבעית שלהם להעדיף את האזרים.

ב־25 בינואר 2005 אימצה האספה הפרלמנטרית של מועצת אירופה (PACE) את החלטה 1416 המגנה את הטיהור האתני כנגד האוכלוסייה האזרית וקוראת לנסיגת הכוחות הארמניים משטח אזרבייג'ן.

בנובמבר 2007 הוצע הסכם שלום שנקרא עקרונות מדריד (אנ'). הגרסה הראשונה של ההסכם הוצגה לשרי החוץ של ארמניה ואזרבייג'ן בכנס השרים שהתקיים בנובמבר 2007 במדריד. זו הייתה גרסה מתוקנת של הצעת הסדר השלום של קבוצת מינסק (בראשות צרפת, רוסיה וארצות הברית) מקיץ 2006. העקרונות שהתבססו על הסכמי הלסינקי משנת 1975, הציעו כי בשלב הראשון ייסוגו הכוחות הצבאיים הארמנים ממחוזות אגדם, פיזיולי, ג'בריל זנגלן וקובאדי וכן מ-13 כפרים במחוז לצ'ין. כמו כן הוצע גם פירוז את השטח הנשלט על ידי הכוחות הארמנים ופינוי המוקשים שבו. בשלב השני ייסוגו הכוחות הארמנים ממחוז לצ'ין ומחוז קלבג'ר, ובמקביל חזרה של האוכלוסייה אזרית לנגורנו קרבאך. כוחות "שמירת השלום" ייפרסו להבטחת ביטחונם של הפליטים השבים לבתיהם הנטושים. נגורנו קרבאך תקבל רמה גבוהה של אוטונומיה בדומה לזו המתקיימת בטטרסטן שבתחומי הפדרציה הרוסית. ההצעה נתקבלה בשביעות רצון מצד האזרים אולם נדחתה בידי ארמניה והפזורה הארמנית במערב.

ב-2 באפריל 2016 דווח כי קרבות פרצו בין כוחות ארמניים לכוחות אזריים במובלעת הבדלנית הארמנית נגורנו קרבאך.[11]

ב-28 בספטמבר 2020 דווח כי קרבות פרצו בין כוחות ארמניים לכוחות אזריים במובלעת הבדלנית הארמנית נגורנו קרבאך.[12] בדומה למלחמת נגורנו קרבאך גם בסכסוך זה נתמכת אזרבייג'ן על ידי טורקיה, לעומת ארמניה שנתמכת על ידי יוון, רוסיה מוכרת נשק לשתי המדינות, ישראל מוכרת נשק לאזרבייג'ן במאבק זה[13]


כיום

95 אחוז מאוכלוסיית הישות הם ארמנים. המדינה לא זכתה להכרה משום גוף מדיני בעולם, כולל ארמניה. האזור כולו נמצא בשליטתו של הצבא הארמני. בנושא זה ובעניינים אחרים, קיימו ארמניה ואזרבייג'ן שיחות שלום בתיווך הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה.

גאוגרפיה

מחוזות אזרבייג'ן. שטח "נגורנו קרבאך" מסומן בירוק.

המדינה היא בעלת שטח של 4,400 קילומטרים מרובעים, וב-1989 מנתה אוכלוסייתה 192,000 נפש. האוכלוסייה באותה עת הייתה בעיקר ארמנית (76%) ואזרית (23%), עם מיעוט רוסי וכורדי. הבירה היא סטפנקרט (או בשמה האזרי "חאנקנדי"). עיר עיקרית אחרת בה היא העיר ההיסטורית שושה, אשר הייתה מאוכלסת בעיקר באזרים לפני הסכסוך שפרץ באזור וכעת ידועה כעיר רפאים.

אזורים

טבלה השוואתית עכשווית של האזורים בנגורנו קרבאך עם הקבלה לאזורים בעת שליטת האזרים:

אזור ארמני אזור אזרי
אסקראן חאנקנדי (עיר), חוג'אלי
הדרוט חלק של חוג'אבנד
מארטקרט חלקים של קלבג'אר, טרטר
מרטוני שארית של חוג'אבנד
שאומיאן נאפטאלאן (עיר), חלק של גורנבוי
שושי שושה (העיר), שושה
קוושטג חלקים מלצ'ין, קובדי, זנגילן ו מערב ג'בראיל

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נגורנו קרבאך בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ עצמאותה של רפובליקת נגורנו קרבאך אינה מוכרת על ידי שום מדינה בעולם.
  2. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות
  3. ^ הסכם קוראקצ'אי (רו'), נקרא גם ההסכם הרוסי-קרבאכי, נחתם ב-14 במאי 1805, בין הנציב העליון של מלכות המשנה של הקווקז, פאבל ציציאנוב לבין נציג החאן האזרי, איברהים חליל חאן ג'אוואנשיר (אנ') ‏}(1730–1806), מחאנות קראבך, ולפיו הפכה חאנות קרבאך לפרוטקטורט של האימפריה הרוסית.
  4. ^ מתוך מאמרו של אלכסיי זוורב, Ethnic Conflicts in the Caucasus, 1988-1994, פורסם ב-Bruno Coppieters (ed) “Contested Borders in the Caucasus” (Brussels: Vubpress, 1996), p. 37
  5. ^ אוכלוסיית המחוז האוטונומי נגורנו-קרבאך, מפקדי אוכלוסייה שפורסמו על ידי הסובייטים (Перепись населения СССР), (ברוסית)
  6. ^ Thomas de Waal, Black Garden: Armenia and Azerbaijan Through Peace and War, p. 22, ISBN 0814719457
  7. ^ Lieberman, Benjamin (2006). Terrible Fate: Ethnic Cleansing in the Making of Modern Europe . Chicago: Ivan R. Dee. pp. 284–92. ISBN 1-5666-3646-9.
  8. ^ קבוצת מינסק (OSCE)‏ (OSCE Minsk Group) - קבוצה שהוקמה מטעם הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, ב-24 במרץ 1992 בהלסינקי, במטרה לעודד פתרון של שלום בסכסוך נגורנו קרבאך. האזרים מצידם טוענים למידה מסוימת של חוסר נייטרליות של הקבוצה כיוון שפזורה ארמנית נרחבת במדינות המשתתפות מונעות את הנייטרליות של הנציגים הקשובים לרצון בוחריהם.
  9. ^ החלטות האום ביחס לסכסוך:
    החלטה 822 מה-30 באפריל 1993 קוראת להפסקת מעשי האיבה בין הצדדים ולנסיגת כוחות הכיבוש ממחוז קלבג'אר שנכבש בשלישי לאותו חודש.
    החלטה 853 מה-29 ביולי 1993 קוראת לנסיגת כוחות הכיבוש ממחוז אגדם, שנכבש ב-23 ביוני של אותה שנה.
    החלטה 874 מה-14 באוקטובר 1993 קוראת לנסיגת כוחות הכיבוש מהאזורים שנכבשו זה לא מכבר מחוז פיזולי (נכבש ב-23 באוגוסט של אותה שנה), מחוז ג'בראיל (26 באוגוסט), מחוז קובטלי (30 בספטמבר) ומחזקת את החלטות 822 ו-853.
    החלטה 884 מה-12 בנובמבר 1993 קוראת לנסיגת כוחות הכיבוש מהאזור שנכבש זה לא מכבר - מחוז זנגלן והעיר גורדיז, וקוראת לממשלת ארמניה להשתמש בהשפעתה על הכוחות הכובשים, ומחזקת את החלטות 822, 853 ו-874.
  10. ^ Scotland Liddel, The Armenia-Azerbaijan Conflict Over Karabakh: From History to Future Peace Prospects, ISBN 9789952809244
  11. ^ קרבות קשים במובלעת הארמנית הבדלנית נגורנו-קרבאך שבאזרבייג'ן הארץ
  12. ^ N12 - טנקים עולים בלהבות: קרבות בין ארמניה לאזרבייג'ן, באתר N12, ‏2020-09-28
  13. ^ קרבות בין ארמניה לאזרבייג'ן, באתר ערוץ כאן 11, ‏28.09.2020