מצר מגלן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסבת תבנית ימה ומפרץ לתבנית גוף מים (תג)
מ הוספת תבנית:בריטניקה בקישורים חיצוניים (תג)
שורה 18: שורה 18:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}
* {{בריטניקה}}


[[קטגוריה:מצרי ים באוקיינוס האטלנטי|מגלן]]
[[קטגוריה:מצרי ים באוקיינוס האטלנטי|מגלן]]

גרסה מ־13:39, 8 באוקטובר 2020

מצר מגלן
מידע כללי
על שם פרדיננד מגלן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג מצר ים עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע נוסף
נהר מזין Las Minas River עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז צ'ילה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 54°S 71°W / 54°S 71°W / -54; -71
(למפת ארץ האש רגילה)
 
מצר מגלן
מצר מגלן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מצר מגלן במפה בריטית מהמאה ה-19

מצר מגלן הוא מצר ים העובר בין הקצה הדרומי היבשתי של אמריקה הדרומית לבין איי ארץ האש (שהבולטים מהם, ממזרח למערב, הם: האי הגדול של ארץ האש, האי דוסון (אנ'), האי קלרנס (אנ') והאי סנטה אינס (אנ')). המצר משמש למעבר בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. המצר קרוי על שמו של פרדיננד מגלן, שחצה אותו לראשונה ב-1 בנובמבר 1520 במהלך מסעו הימי שבו הקיף לראשונה את כדור הארץ. תחילה קרא לו מגלן בשם "מצר כל הקדושים" (Estreito de Todos los Santos), על שם "ליל כל הקדושים" שחל במהלך חציית המצר.

המצר כולו נמצא בתחומי צ'ילה, אך משמש כנתיב שיט בינלאומי והמעבר בו פתוח לכל מדינה. אורכו של המצר כ-600 ק"מ ורוחבו נע בין 3 ל-30 ק"מ. לחופיו שוכנת העיר פונטה ארנס, שלה הנמל הראשי במצר, והכפר פורבניר.

חשיבות המצר

בתחומי המצר איים רבים, וגדותיו תלולות, מבותרות ומפורצות. השיט בו קשה בדרך כלל, הן בשל המבנה המפותל שלו, והן בשל האקלים הסוער השורר בו ברוב ימות השנה. עם זאת, עד פתיחתה של תעלת פנמה ב-1914 היה מצר מגלן המסלול העיקרי לספינות קיטור ששטו מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. מצר זה נחשב לעיתים קרובות כדרך הבטוחה היחידה לעבור בין האוקיינוסים, מאחר שמעבר דרייק, המעבר בין כף הורן (הקצה הדרומי של דרום אמריקה) לאנטארקטיקה, ידוע במזג האוויר הסוער והבלתי צפוי שבו. כמו כן צפים בו קרחונים רבים שעלולים לסכן ספינות. ספינות מפרש, לעומת זאת, העדיפו בדרך כלל את מעבר דרייק, שכן היה להן בו מרחב רב יותר לתמרון, וכן בשל משטרי הרוחות והזרמים המשתנים במצר. היום המצר משמש בעיקר לתנועה ימית מקומית של ספינות מצ'ילה ומארגנטינה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצר מגלן בוויקישיתוף