ורליץ – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצלת 1 מקורות והוספת 0 לארכיון.) #IABot (v2.0.1
מ Eldad העביר את הדף וורליץ לשם ורליץ: רק ו' אחת (בעברית ההגייה היא Verlitz); וראו גם דיון בדף השיחה
(אין הבדלים)

גרסה מ־18:17, 18 באוקטובר 2020

טירת וורליץ בפארק וורליץ
אנדרטת הזיכרון ליהודי וורליץ

וורליץגרמנית: Wörlitz) היא עיירה לשעבר בתוך העיירה אורניינבאום-וורליץ במחוז ויטנברג, כ-120 ק"מ דרומית-מערבית לברלין, ליד העיר דסאו במדינת סקסוניה-אנהלט בגרמניה.

בוורליץ יש פארק גדול (Wörlitzer Park) השוכן לשפת אגם (Wörlitzer See) והוא מהווה חלק מפארק גדול המשתרע עד דסאו בשם: "גני דסאו-וורליץ" (או "ממלכת הגנים של דסאו-וורליץ") ששטחו 142 קמ"ר והוא חלק מהשמורה הביוספרית של האלבה האמצעי. הוא מהווה את הפארק הגדול ביותר באירופה והוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 2000 כדוגמה יוצאת מן הכלל להשפעתם של העקרונות הפילוסופיים של עידן הנאורות על העיצוב של נוף, שמשלב בתוכו אמנות, חינוך וכלכלה בצורה הרמונית שלמה.

זה פארק בנוסח גן אנגלי. הוא הוקם בסוף המאה ה-18 על ידי לאופולד השלישי, דוכס אנהלט-דסאו (17401817) שחזר ממסע באנגליה וביקש להקים גן אנגלי.

במרכז הפארק נמצאת טירת וורליץ (Schloss Wörlitz) המשמשת כיום כמוזיאון.

יהודי וורליץ

יהודים גרו בוורליץ מאז 1680. בית הכנסת הראשון היה בכיכר העיירה ונהרס כאשר בנו את בית העירייה. כמחווה לסובלנות דתית הורה הנסיך המושל לאופולד השלישי לבנות בית כנסת חדש על שפת האגם. האדריכל פרידריך וילהלם פון ארדמנסדורף בנה בית כנסת הדומה למקדש וסטה ברומא. בגלל הידלדלות הקהילה הוא נמכר ב-1921 לקהילת דסאו ונסגר סופית ב-1937.

בליל הבדולח נפגע בית הכנסת אך לא נהרס. כל הריהוט והספרים בו נהרסו. הוא שוקם ב-2003 והוקם בו מוזיאון לתולדות הקהילה היהודית בוורליץ.

בית הקברות היהודי נהרס על ידי הנאצים ב-1938 והמצבות שימשו לחמרי בנייה.

ב-8 בנובמבר 2010 נחנך אתר הנצחה ליהודי וורליץ במקום בו עמד בית הקברות. נאספו 34 מצבות ונקבעו בקיר האתר שבכניסה עליו כתוב בעברית: זכור לא תשכחגרמנית: gedenke vergiss nie).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורליץ בוויקישיתוף