בעלי זנב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ סדר בפרק קישורים חיצוניים (בוט סדר הפרקים)
מ ,, -> , (דרך WP:JWB)
שורה 14: שורה 14:


==תפוצה ורבייה==
==תפוצה ורבייה==
מינים של בעלי זנב נמצאים במרבית [[בית גידול|בתי הגידול]] הלחים ו/או המימיים ב[[חצי הכדור הצפוני]]. בתי הגידול של בעלי הזנב מוגבלים לרוב לצפון הגלובוס, כאשר מספר מועט בלבד של מינים חי באזור הצפוני של [[דרום אמריקה]]. מרביתם קטנים, אולם חלקם מגיעים לאורך של מטר וחצי. הם חיים באפיקיי נהרות, בבריכות קטנות,, על עצים ובאזורים לחים נוספים. ב[[צפון אמריקה]] חיים הסלמנדרה, [[סלמנדרת ענק אמריקנית]] וה[[פרוטאוסיים]], היכולים להגיע לגודל של 30 סנטימטרים ואף יותר. ב[[יפן]] וב[[הרפובליקה העממית של סין|סין]] ניתן למצוא את ה[[סלמנדרות ענקיות|סלמנדרות הענקיות]], שמגיעות למשקל של 30 ק"ג ולאורך של [[מטר]] וחצי.
מינים של בעלי זנב נמצאים במרבית [[בית גידול|בתי הגידול]] הלחים ו/או המימיים ב[[חצי הכדור הצפוני]]. בתי הגידול של בעלי הזנב מוגבלים לרוב לצפון הגלובוס, כאשר מספר מועט בלבד של מינים חי באזור הצפוני של [[דרום אמריקה]]. מרביתם קטנים, אולם חלקם מגיעים לאורך של מטר וחצי. הם חיים באפיקיי נהרות, בבריכות קטנות, על עצים ובאזורים לחים נוספים. ב[[צפון אמריקה]] חיים הסלמנדרה, [[סלמנדרת ענק אמריקנית]] וה[[פרוטאוסיים]], היכולים להגיע לגודל של 30 סנטימטרים ואף יותר. ב[[יפן]] וב[[הרפובליקה העממית של סין|סין]] ניתן למצוא את ה[[סלמנדרות ענקיות|סלמנדרות הענקיות]], שמגיעות למשקל של 30 ק"ג ולאורך של [[מטר]] וחצי.


חברי תת-הסדרה [[סלמנדרות]] משתמשים באסטרטגיית רבייה של [[הפריה פנימית]], הואיל ול[[נקבה|נקבות]] יש בלוטות מיוחדות האוגרות את נוזל ה[[תא זרע|זרע]] ואת [[נושא זרע|נושאי הזרע]] לאחר ההזדווגות. חבריהן של שתי תת-הסדרות האחרות, [[סלמנדרות ענק]] ו[[סירנים]], משתמשים באסטרטגייה של [[הפריה חיצונית]], בדומה למרבית חברי הסדרה המקבילה, [[חסרי זנב]].
חברי תת-הסדרה [[סלמנדרות]] משתמשים באסטרטגיית רבייה של [[הפריה פנימית]], הואיל ול[[נקבה|נקבות]] יש בלוטות מיוחדות האוגרות את נוזל ה[[תא זרע|זרע]] ואת [[נושא זרע|נושאי הזרע]] לאחר ההזדווגות. חבריהן של שתי תת-הסדרות האחרות, [[סלמנדרות ענק]] ו[[סירנים]], משתמשים באסטרטגייה של [[הפריה חיצונית]], בדומה למרבית חברי הסדרה המקבילה, [[חסרי זנב]].

גרסה מ־11:17, 25 בנובמבר 2020

קריאת טבלת מיוןבעלי זנב
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
תת־מחלקה: דו-חיים קיימים
סדרה: בעלי זנב
שם מדעי
Caudata
ולדהיים, 1813
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עיינו גם בפורטל

פורטל זוחלים ודו-חיים הוא שער לכל ערכי הזוחלים ודו-חיים בוויקיפדיה העברית. הפורטל מציג מידע אודות סדרות הזוחלים והדו-חיים, תמונות וסרטונים, קטעי הידעת?, ערכים מומלצים ועוד.

סלמנדרת שיש טיגרית

בעלי זנב (שם מדעי: Urodela או Caudata) הם סדרה פרימיטיבית במחלקת דו-חיים. בסדרה קיימים כ-500 מינים לערך. גופם מוארך ורזה, רגליהם קצרות ושוות, וזנבותיהם ארוכים. בשל עורם הלח, התאמתם המרבית היא לבתי גידול הקרובים למאגרי מים, או בבתי-גידול בהם הלחות יחסית גבוהה. חלק מהמינים חיים בעיקר בסביבה מימית, חלקם נכנסים למים ויוצאים מהם לסירוגין, וחלקם האחר חיים על האדמה בכל משך חייהם כפרטים בוגרים. בעלי הזנב דומים ללטאות באופן שטחי בלבד, וקל להבחין ביניהם באמצעות היעדר הקשקשים. בעלי הזנב יכולים לגדל מחדש גפיים שנקטעו. לצעירים מבנה גוף ואורח חיים כשל הבוגרים, למעט זימים חיצוניים הקיימים רק אצל הצעירים. רבים מהם מבלים כל חייהם במים. בישראל יש לסדרת בעלי הזנב נציגים רק ממשפחת הסלמנדריים.

תפוצה ורבייה

מינים של בעלי זנב נמצאים במרבית בתי הגידול הלחים ו/או המימיים בחצי הכדור הצפוני. בתי הגידול של בעלי הזנב מוגבלים לרוב לצפון הגלובוס, כאשר מספר מועט בלבד של מינים חי באזור הצפוני של דרום אמריקה. מרביתם קטנים, אולם חלקם מגיעים לאורך של מטר וחצי. הם חיים באפיקיי נהרות, בבריכות קטנות, על עצים ובאזורים לחים נוספים. בצפון אמריקה חיים הסלמנדרה, סלמנדרת ענק אמריקנית והפרוטאוסיים, היכולים להגיע לגודל של 30 סנטימטרים ואף יותר. ביפן ובסין ניתן למצוא את הסלמנדרות הענקיות, שמגיעות למשקל של 30 ק"ג ולאורך של מטר וחצי.

חברי תת-הסדרה סלמנדרות משתמשים באסטרטגיית רבייה של הפריה פנימית, הואיל ולנקבות יש בלוטות מיוחדות האוגרות את נוזל הזרע ואת נושאי הזרע לאחר ההזדווגות. חבריהן של שתי תת-הסדרות האחרות, סלמנדרות ענק וסירנים, משתמשים באסטרטגייה של הפריה חיצונית, בדומה למרבית חברי הסדרה המקבילה, חסרי זנב.

טקסונומיה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בעלי זנב בוויקישיתוף