מבנה תכולת העבודה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: תעשיי\1
מ הסרת תבנית:ערך יתום בערכים שכבר מקושרים, על פי שאילתה. ראו שיחת תבנית:ערך יתום (תג)
שורה 48: שורה 48:
== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

{{ערך יתום}}
[[קטגוריה:ניהול פרויקטים]]
[[קטגוריה:ניהול פרויקטים]]

גרסה מ־00:49, 2 בדצמבר 2020

מבנה תכולת העבודהאנגלית: Work Breakdown Structure) בניהול פרויקט הוא מסמך תכנון ומעקב אשר מנהלי הפרויקט יוצרים בעזרת צוות הפרויקט בשלב התכנון שלו. יצירת מבנה תכולת העבודה מהווה מתודה מרכזית בשלב התכנון של הפרויקט כפי שמפורט במהדורות השונות של ספרי PMBOK[1] של ארגון PMI.

יצירת המבנה הוא תהליך בו מתייחסים אל תוצריו של הפרויקט או של אחד משלביו, ומחלקים את העבודה הנדרשת לביצוע התוצרים לחבילות עבודה אשר ניתן לאמוד את המשאבים הדרושים להן, מבחינת זמן עבודה ועלות. תוצר התהליך הוא מסמך "מבנה תכולת העבודה" (WBS), אשר נכנס למסמכי ניהול הפרויקט ומשמש כתשומה לתהליכים נוספים במהלך מחזור החיים של הפרויקט.

תהליך העבודה על מבנה תכולת העבודה

התשומות ליצירת ה-WBS הן: תיאור תכולת העבודה (SOW), מסמכי דרישות לפרויקט ונוהלי תהליכים ארגוניים שונים.

במסמך תיאור תכולת העבודה נעזרים מכיוון שהוא מכיל תיעוד של כלל התוצרים של הפרויקט, מהם גוזרים את המשימות שדרושות לביצועם.

במסמכי דרישות לפרויקט מפורטות דרישות טכניות, רמת איכות מצופה או כל הנחיה נוספת שקשורה לתוצרי הפרויקט ואף מהן ניתן לגזור משימות להתייחסות.

בנוהלים ארגוניים שונים אשר יכולים להשפיע על יצירת ה-WBS, ניתן למצוא שיטות עבודה, לקחים שנלמדו מפרויקטים קודמים, תבניות עבודה ועוד.

את ה-WBS נהוג להכין בשיתוף הצוות שיעבוד על הפרויקט או חלק ממנו, על מנת לקבל תמונה מלאה של חבילות העבודה הנדרשות לביצוע הפרויקט.

השכבות הגבוהות של המסמך מוגדרות על פי התוצרים העיקריים של הפרויקט ויכולות להשתנות מפרויקט לפרויקט או בין תחומים שונים. את אלו מפרקים למשימות מוכוונות תוצר ואותן בתורן למשימות קטנות יותר לפי הצורך, עד לרמה של "חבילת עבודה", שהיא יחידת תכולת עבודה מוגדרת ותחומה הניתנת לניהול מבחינת קביעת לוחות זמנים, השמת צוות, הערכת עלויות, איתור סיכונים ובקרה על ביצועה.

מכיוון שה-WBS הוא מסמך יסודי ועל סמך הנתונים המפורטים בו נהוג לתכנן את תוכנית העבודה לפרויקט, המסמך הסופי צריך להכיל את חבילות העבודה שיקיפו את כל תכולת הפרויקט. זאת למעט בפרויקטים גדולים אשר בהם ניתן להכין מסמכים נפרדים לשלבים שונים בפרויקט, או בפרויקטים המכילים חוסר ודאות אשר מצריך מחקר נוסף לפני הכנת המסמך.

שיטות להצגת ה-WBS

WBS במבנה עץ

את ה-WBS ניתן להציג בצורת עץ, בצורת טקסט או בצורת טבלה.

את החלוקה לחבילות העבודה ניתן לעשות במספר דרכים, לדוגמה: חלוקה לאבני דרך בתהליך, חלוקה לתוצרים, חלוקה לתחומי התמחות, לאתרי פעילות ועוד.

שימושים ב-WBS במהלך הפרויקט

מסמך תכולת העבודה המוכן הוא מסמך מרכזי עבור מנהלי הפרויקט, והוא משמש למספר תשומות ניהוליות במחזור חייו של הפרויקט:

WBS במבנה טבלה
WBS במבנה טקסט
  1. אמידת זמנים ועלויות, לעיתים במסמך מילון מבנה תכולת העבודה (WBS Dictionary)
  2. יצירת רשימת פעילויות
  3. יצירת תרשים גאנט
  4. הערכת סיכונים
  5. בקרה על ביצוע העבודה
  6. בקרת תכנון מול ביצוע
  7. תיקוף תוצרים

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבנה תכולת העבודה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מדריך גוף הידע בניהול פרויקטים PMBOK Guide, דיונון