עכובית הגלגל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תיקון מקור
תמונה יותר ברורה
שורה 17: שורה 17:


== העכובית במקורות ==
== העכובית במקורות ==
[[קובץ:Yaar_yatir15.JPG|alt=עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה|220x220px|עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה|ממוזער]]
[[קובץ:Akkubit2020.jpg|alt=עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה|220x220px|עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה|ממוזער]]
בעקבות התופעה האופיינית לצמח זה, שהוא מתגלגל בשדות, לשם הפצת זרעיו, נמשלו אויבי עם ישראל ב[[תנ"ך]] ל"גלגל" בשני מקומות :
בעקבות התופעה האופיינית לצמח זה, שהוא מתגלגל בשדות, לשם הפצת זרעיו, נמשלו אויבי עם ישראל ב[[תנ"ך]] ל"גלגל" בשני מקומות :



גרסה מ־17:19, 7 בדצמבר 2020

קריאת טבלת מיוןעכובית הגלגל
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: אסטראים
משפחה: מורכבים
סוג: עכובית
מין: עכובית הגלגל
שם מדעי
Gundelia tournefortii
ליניאוס, 1753

עכובית הגלגל (שם מדעי: Gundelia tournefortii, מוכר בעברית גם בשם הערבי "עַכּוּבּ") הוא צמח בעל פרחים וקוץ ממשפחת המורכבים.

גובהו של הצמח כ-25–45 ס"מ. הפרחים יושבים על קרקפות הנישאות בראשי הגבעולים. צבע הפרחים צהוב-סגלגל. הצמח נחשב לדוגמה קלאסית ל"צמח-גלגל". צמח-גלגל הוא צמח שכולו, כיחידה אחת, מתגלגל ברוח להפיץ את זרעיו, כלומר, שיחידת התפוצה שלו היא הצמח השלם (פרט לחלקיו התת-קרקעיים הרב-שנתיים).

בישראל, פורחת העכובית בחודשים מרץ-מאי.

העכובית במקורות

עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה
עכובית הגלגל בסוף מחזור חייה

בעקבות התופעה האופיינית לצמח זה, שהוא מתגלגל בשדות, לשם הפצת זרעיו, נמשלו אויבי עם ישראל בתנ"ך ל"גלגל" בשני מקומות :

"לְאֻמִּים, כִּשְׁאוֹן מַיִם רַבִּים יִשָּׁאוּן, וְגָעַר בּוֹ, וְנָס מִמֶּרְחָק, וְרֻדַּף, כְּמֹץ הָרִים לִפְנֵי-רוּחַ, וּכְגַלְגַּל, לִפְנֵי סוּפָה:"[1]. "אֱלֹהַי, שִׁיתֵמוֹ כַגַּלְגַּל, כְּקַשׁ, לִפְנֵי-רוּחַ:"[2].

בספרות חז"ל הוא מופיע יחד עם הקנרס (ארטישוק) כצמח מאכל, בשם הדומה לשם הערבי של ימינו: "וקוץ ודרדר תצמיח לך ואכלת את עשב השדה, קוץ זה קינרס, דרדר אלו עכביות"[3].

שימושים רפואיים

הצמח נחשב לאחד מצמחי המאכל והמרפא החשובים בארץ ישראל. עקב הקטיף המוגבר שלו, הוא הוכנס לרשימת הצמחים המוגנים בישראל.[4][5] הערבים וכן יהודים יוצאי המשרק, נוהגים להכין סלט מעלי העכובית ומתפרחתה. את השורש הם מבשלים עם בצל ובשר.

כל חלקי הצמח העל-קרקעיים משמשים ברפואה העממית כתרופה למחלות בדרכי העיכול, מחלות כבד, אלרגיות, בחילה, סחרחורת ולחץ דם נמוך.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים