פרוור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
היה כתוב שמקור המילה העברית הוא במשנה, אך היתה הפניה לגמרא, בדקתי ומצאתי שהגמרא שם מפרשת מילה תנכית אז הפניתי לפסוק המקורי
מ הסרת תבנית:בריטניקה בערכים כאשר היא רק דף הפניה. ראו שיחת תבנית:בריטניקה (תג)
שורה 23: שורה 23:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקימילון=פרור}}
{{מיזמים|ויקימילון=פרור}}
* {{בריטניקה}}
{{-}}
{{-}}



גרסה מ־09:55, 19 בדצמבר 2020

המונח "פרבר" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו פרבר (פירושונים).
אזור פרוורי בסן חוזה שבקליפורניה

פרוור (כך הכתיב הנכון על פי האקדמיה ללשון העברית[1]; נכתב גם פרבר) הוא אזור מגורים גדול, הממוקם בפריפריית עיר או מטרופולין, כאשר רוב הגרים בו עובדים במרכז העיר.

המונח האנגלי Suburb, משמעו "תת-עיר". מקור המילה העברית היא בספר דברי הימים [2] שם לפי פירוש הגמרא[3] המילה "פרבר" באה לציין "כלפי חוץ".

הפרוורים מאופיינים ב:

מרבית האוכלוסייה שעוברת לפרוורים חדשים מורכבת, בשנים הראשונות, מזוגות צעירים עם ילדים שיצאו מהעיר הגדולה כדי לאפשר לילדיהם לגדול באזור שקט, שבו אפשר להשיג בית צמוד קרקע במחיר זול יותר.

הפרוורים תפסו תאוצה במאות ה-19 וה-20 כתוצאה משיפור בתשתיות הכבישים והרכבת, שהובילו לגידול במספר בני האדם שנוסעים למקום עבודתם[4]. בהמשך, תהליכים כמו העיור, הצמיחה הכלכלית, גידול האוכלוסייה והשימוש הגדל ברכב פרטי הובילו להתפשטות הפרוורים, בתהליך שנקרא פִּרְווּר.

בקרב ארגוני איכות סביבה כמו גם מתכנני תחבורה ומתכנני ערים רווחת התנגדות לפרווּר, בשל ההשלכות השליליות שיש לטענתם לצורת מגורים זו על תחומים כמו סביבה, תחבורה, שוויון, כלכלה, ובריאות הציבור. באופן כמעט ודאי, פריסת אוכלוסייה בצפיפות מגורים נמוכה של פרוור אינה מאפשרת הפעלת תחבורה ציבורית יעילה, בעיקר במדד של תדירות קווי הנסיעה, ולכן מעודדת עימה גם שימוש קבוע ברכב פרטי לצורכי יוממות.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.