מנהל טכנולוגיות ראשי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ שוחזר מעריכות של 2A0D:6FC0:305:2700:1874:3F12:68F3:BB62 (שיחה) לעריכה האחרונה של Avi rosenthal
שורה 1: שורה 1:
'''מנהל טכנולוגיות ראשי''' או '''מנהל טכני ראשי''' או אליעד מפאפא דיגיטיל AKA הנסיך (ב[[אנגלית]]: '''Chief Eliad Papa Ditigal Officer''' או '''Chief Technical Officer'''; בקיצור: '''CTO''') הוא תפקיד בדרג הניהולי הבכיר של [[חברה (תאגיד)|חברה]] או [[ארגון]]. אדם הנושא ב[[משרה]] זו מטפל בנושאים ה[[מדע]]יים וה[[טכנולוגיה|טכנולוגיים]] שבתוך הארגון, אם כי לא קיימת הגדרת תפקיד אחת המקובלת על הכל. תחומי האחריות של CTO נקבעים במידה רבה בהתאם לגודל ולמבנה של החברה, ותחומי הפעילות שלה.
'''מנהל טכנולוגיות ראשי''' או '''מנהל טכני ראשי''' (ב[[אנגלית]]: '''Chief Technology Officer''' או '''Chief Technical Officer'''; בקיצור: '''CTO''') הוא תפקיד בדרג הניהולי הבכיר של [[חברה (תאגיד)|חברה]] או [[ארגון]]. אדם הנושא ב[[משרה]] זו מטפל בנושאים ה[[מדע]]יים וה[[טכנולוגיה|טכנולוגיים]] שבתוך הארגון, אם כי לא קיימת הגדרת תפקיד אחת המקובלת על הכל. תחומי האחריות של CTO נקבעים במידה רבה בהתאם לגודל ולמבנה של החברה, ותחומי הפעילות שלה.


תפקיד ה-CTO התגבש עם העלייה של [[תעשייה|תעשיית]] [[טכנולוגיית מידע|טכנולוגיות המידע]] (IT), ומאז הפך נפוץ בכל סוגי התעשיות מבוססות הטכנולוגיה, כדוגמת: פיתוח [[משחק מחשב|משחקי מחשב]], [[מסחר אלקטרוני]], [[רשת חברתית|רשתות חברתיות]], וכדומה. בהיותו דמות מהדרג הניהולי הבכיר בחברה, ה-CTO מדווח בדרך כלל ישירות ל[[מנהל מערכות מידע]] (מנמ"ר; Chief Information Officer - CIO), והוא מטפל בעיקר בנושאים ש"לטווח הרחוק" ו"בתמונה הרחבה" (תוך היותו בעל יידע טכני מעמיק בתחומים הרלוונטיים).
תפקיד ה-CTO התגבש עם העלייה של [[תעשייה|תעשיית]] [[טכנולוגיית מידע|טכנולוגיות המידע]] (IT), ומאז הפך נפוץ בכל סוגי התעשיות מבוססות הטכנולוגיה, כדוגמת: פיתוח [[משחק מחשב|משחקי מחשב]], [[מסחר אלקטרוני]], [[רשת חברתית|רשתות חברתיות]], וכדומה. בהיותו דמות מהדרג הניהולי הבכיר בחברה, ה-CTO מדווח בדרך כלל ישירות ל[[מנהל מערכות מידע]] (מנמ"ר; Chief Information Officer - CIO), והוא מטפל בעיקר בנושאים ש"לטווח הרחוק" ו"בתמונה הרחבה" (תוך היותו בעל יידע טכני מעמיק בתחומים הרלוונטיים).

גרסה מ־17:59, 24 בדצמבר 2020

מנהל טכנולוגיות ראשי או מנהל טכני ראשיאנגלית: Chief Technology Officer או Chief Technical Officer; בקיצור: CTO) הוא תפקיד בדרג הניהולי הבכיר של חברה או ארגון. אדם הנושא במשרה זו מטפל בנושאים המדעיים והטכנולוגיים שבתוך הארגון, אם כי לא קיימת הגדרת תפקיד אחת המקובלת על הכל. תחומי האחריות של CTO נקבעים במידה רבה בהתאם לגודל ולמבנה של החברה, ותחומי הפעילות שלה.

תפקיד ה-CTO התגבש עם העלייה של תעשיית טכנולוגיות המידע (IT), ומאז הפך נפוץ בכל סוגי התעשיות מבוססות הטכנולוגיה, כדוגמת: פיתוח משחקי מחשב, מסחר אלקטרוני, רשתות חברתיות, וכדומה. בהיותו דמות מהדרג הניהולי הבכיר בחברה, ה-CTO מדווח בדרך כלל ישירות למנהל מערכות מידע (מנמ"ר; Chief Information Officer - CIO), והוא מטפל בעיקר בנושאים ש"לטווח הרחוק" ו"בתמונה הרחבה" (תוך היותו בעל יידע טכני מעמיק בתחומים הרלוונטיים).

בהתאם למבנה הפנימי ולהיררכיה בחברה, יכולים להיות בה גם בעלי תפקידים כמו מנהל מחקר ופיתוח (director of R&D) וסמנכ"ל הנדסה (vice president of engineering), שה-CTO נמצא איתם באינטראקציה או מפקח עליהם. בנוסף לכך, ה-CTO מטפל גם בעניינים רגולטוריים (לדוגמה: עבודה מול ה-FDA במקרים הרלוונטיים) ונושאים של קניין רוחני, כדוגמת: פטנטים, סודות מסחריים וחוזי רישיון. על ה-CTO להיות באינטראקציה עם גורמים משפטיים ועם הרשויות על מנת ליישם שיקולים אלה בתכנון העסקי (strategic planning) ובמשא ומתן שבין חברות.

השוואה עם תפקידים דומים

מנהל מערכות מידע (CIO)

ניתן להשוות את תפקיד ה-CTO עם זה של מנהל מערכות מידע (מנמ"ר; Chief Information Officer - CIO). בדרך כלל המנמ"ר יתרכז בפתרון בעיות ארגוניות באמצעות רכישה והתאמה של טכנולוגיות קיימות (בייחוד כאלה מתחום ה-IT), בעוד שה-CTO מפקח בעיקר על הפיתוח של טכנולוגיות חדשות (מסוגים שונים). בחברות גדולות רבות קיימות שתי המשרות.

הבדל משמעותי נוסף הוא בין הטכנולוגיות שהחברה מפתחת למטרות רווח, לבין טכנולוגיות תומכות שהיא עושה בהן שימוש, המאפשרות לה לבצע את הפעילות השוטפת שלה. ה-CTO מתרכז בטכנולוגיות הקשורות במוצרים שנמכרים ללקוחות והוא אחראי על ניסוח האסטרטגיות הנוגעות לקניין רוחני ובניצול של טכנולוגיות קייניות. לעומת זאת, תפקיד המנמ"ר הוא יותר ממוקד-פנימה ומתרכז בטכנולוגיות הדרושות לניהול החברה, ובתחומי ה-IT, הוא אחראי על תחזוקת תשתיות התוכנה המשמשות לפיתוח יישומים חדשים.

בארגון שהנושאים הטכנולוגיים העיקריים שהוא נוגע בהם מקבלים מענה על ידי טכנולוגיות קיימות (להבדיל מחברות שמטרתן הראשית היא פיתוח של טכנולוגיות חדשות), המנמ"ר יכול להיות המנהל הראשי שמפקח על העניינים הטכנולוגיים. בארגון שמטרתו הראשית היא לפתח או למכור טכנולוגיות חדשות, סביר יותר שה-CTO יהיה המנהל הבכיר שמטפל בנושאים אלה.

מדען ראשי (CSO)

בחלק מהארגונים, ה-CTO יכול להחזיק גם בתפקיד המדען הראשי (Chief Science Officer – CSO). לחלופין, בחברה יכולה להיות רק אחת משתי המשרות הללו, או ששתי המשרות יהיו מאוישות בידי אנשים שונים. בדרך כלל תפקיד המדען הראשי קיים בחברות שעיקר הפעילות שלהן מתמקדת במחקר, בעוד שתפקיד ה-CTO קיים בחברות המתמקדות בפיתוח מוצרים חדשים. את פעילות המחקר ופיתוח (R&D) האופיינית שקיימת בחברות מדע וטכנולוגיה רבות יכולים להוביל שני בעלי התפקידים, בהתאם לתחום ההתמחות העיקרי של הארגון.

לרוב, למדען הראשי תהיה השכלה מתחום המדעים המדויקים, והוא בעל תואר אקדמי מתקדם, בעוד שה-CTO בא מרקע של הנדסה ואפשרית גם עם השכלה במנהל עסקים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

  • The CTO: IT's Chameleon (באנגלית)