שולחן עבודה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה:שולחנות באמצעות HotCat
שורה 27: שורה 27:
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}

[[קטגוריה:שולחנות|עבודה]]

גרסה מ־17:20, 4 בינואר 2021

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
שולחן עבודה הכולל אמצעים לעיבוד מתכת.

שולחן עבודה הוא שולחן שהותאם במיוחד לביצוע מלאכה מסויימת על גביו. ההתאמה של שולחן למלאכה נועדה לייעל את ביצועה, ולפיכך משפיעה על מאפייניו של השולחן. בין המאפיינים העיקריים: גובה, משקל, חומרים, זווית המשטח, עזרים מבניים כמדפים, מגירות ולוחות לתליית כלים, מערכות כחלק מהשולחן כמערכות פנאומטיקה, חשמל ותקשורת, ועוד. ייעול העבודה באמצעות שולחן נובע מהתאמה ארגונומית ונגישות לכלים ואביזרים הנדרשים לביצוע המלאכה. קיימים גם שולחנות עבודה על גלגלים, המאפשרים ניידות של השולחן.

סוגי שולחנות עבודה

מגוון שולחנות העבודה הקיימים רחב מאוד. להלן מספר סוגי שולחנות עבודה נפוצים:

שולחן כתיבה

נזיר כותב בקולמוס, המאה ה-15.

שולחן פשוט ביותר המיועד לכתיבה. שולחנות כתיבה מיועדים לעבודה בישיבה ולכן גובה המשטח המקובל הוא 75 ס"מ (למעט הכיתות הנמוכות בבתי ספר, עבורן מייצרים שולחנות כתיבה נמוכים יותר) ומבנה השולחן מאפשר ישיבה על כיסא כך שהרגליים נמצאות מתחת למשטח השולחן. שולחנות כתיבה יכולים להיות עשויים מכל חומר שהוא, אך הנפוץ ביותר הוא עץ המצופה פורמייקה. שולחנות כתיבה כוללים לעיתים מגירות המאפשרות איחסון של חומרי העזר לכתיבה.

שולחנות כתיבה השתנו מעט במהלך מאה השנים האחרונות על מנת להתאימם לשינויים הטכניים בכתיבה - מכתיבה בקולמוס, המעבר לעפרונות ועטים, דרך מכונת הכתיבה ועד למקלדות, עכברים וצגים החל מסוף המאה ה-20. בעוד שהמבנה העקרוני לא השתנה, הרי שאמצעי העזר השתנו לחלוטין: כתיבה בקולמוס דרשה כסת דיו על השולחן ואמצעים להסרה מיידית של כתמים, עפרונות דרשו מחקים ומחדדים, מכונות כתיבה דרשו ניירות פחם, עידן הכתיבה מממוחשבת דורש חור בשולחן להעברת כבלים, וכיוצ"ב.

שולחן נגרים

שולחן נגרים

משמש לעבודות בעץ. השולחן מותאם לעבודה בעמידה, ומכיל אמצעים לקיבוע לוחות העץ לצורך עיבודם. ישנם סוגים רבים של שולחנות נגרים, שכל אחד מהם משקף את סוג העבודה שיש לבצע או את דרך עבודתו של בעל המלאכה. לרוב השולחנות יש שתי תכונות משותפות: הם כבדים ונוקשים מספיק על מנת שלא לזוז בזמן עיבוד העץ, ויש שיטה כלשהי להחזיק את החלק המעובד במקום ובגובה נוחים, כך שהעושה במלאכה חופשי להשתמש בידיים ובכלים. ההבדל העיקרי בין שולחנות הוא האופן בו העבודה מתבצעת עליו. לרוב השולחנות יש יותר מדרך אחת לעשות זאת, תלוי בטכניקת העבודה הנדרשת. מרבית השולחנות עשויים מעץ, העשוי לספוג פגיעות כתוצאה מחפצים כבדים ככלי עבודה או מעצם תהליך העיבוד - פגיעות של חיתוך, פגיעת מסמרים, סטיות בקידוח וכדומה. שולחנות נגרות מעץ קשה נחשבים לטובים יותר.

שולחן מעבדה

שולחן מעבדה לביולוגיה מולקולרית

מעבדות בתחומים שונים משתמשות בשולחנות מעבדה שונים. משטחים של שולחנות מעבדה מיועדים לעמוד בפני נזק ממגע עם כימיקלים, וכוללים לעיתים אפשרות חיבור למערכות מים, חשמל וגז. קיימים גם שולחנות מעבדה הכוללים תאורה להבטחת עוצמת אור מספיקה על משטח השולחן. במעבדות אלקטרוניקה יש שולחנות הכוללים גם מערכת הארקה למניעת הופעת חשמל סטטי, כולל אפשרות להאריק את ידי העובדים.

שולחן הכנת מזון

קונדיטור עובד מעל שולחן

בתעשיית המזון שולחנות העבודה נועדים בדרך כלל לעבודה בעמידה. השולחנות עשויים על פי רוב נירוסטה, והמשטחים נוטים בזוויות המתאימות לניקוז נוזלים ולניקוי וחיטוי באמצעות כימיקלים. שילוב של כיורים בשולחנות נפוץ מאוד, ציוד נוסף שניתן למצוא משולב הוא כיריים, גריל, מתקן לטיגון (צ'יפסר), ועוד.

שולחן ניתוח

שולחן ניתוח

משמש לביצוע ניתוחים. שולחנות אלו מכילים יכולות טכנולוגיות רבות. שולחנות ניתוח ניתנים לכיוון - הנמכה והגבהה, הטיה וקיפול. משטח השולחן מיועד לתמוך במנותח ואף לקבע את גופו בתנוחה המתאימה לניתוח. השולחנות מאפשרים גישה נוחה לביצוע ניתוח, לחיטוי, ועשויים ממגוון רחב מאוד של חומרים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שולחן עבודה בוויקישיתוף