טיול אחרי צבא (תוכנית מציאות) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
←‏ביקורות: רוגל אלפר הוא כבר פובליציסט ולא מבקר טלוויזיה.
שורה 112: שורה 112:
חלק מהביקורות על התוכנית עסקו בפורמט שלה, וטענו שאין בה חידוש יוצא דופן, אלא רק מתיחה של גבולות ה[[ז'אנר]] ואימוץ של אלמנטים מוכרים מ[[תוכנית מציאות|תוכניות מציאות]] אחרות. בביקורת באתר [[ynet]] נטען כי ישנו ריבוי של תוכני דוקו-ריאליטי מהסוג של "טיול אחרי צבא", בהם דמויות, לרוב [[ידוען|ידוענים]], אשר נשלחים למסע במקום אקזוטי/[[מדינה מתפתחת|נחשל]] על מנת לחוות מפגש/התנגשות [[תרבות|תרבויות]].{{הערה|{{ynet|יוני בינרט|"טיול אחרי צבא": צפייה כיפית|5010280|1 בספטמבר 2017}}}}
חלק מהביקורות על התוכנית עסקו בפורמט שלה, וטענו שאין בה חידוש יוצא דופן, אלא רק מתיחה של גבולות ה[[ז'אנר]] ואימוץ של אלמנטים מוכרים מ[[תוכנית מציאות|תוכניות מציאות]] אחרות. בביקורת באתר [[ynet]] נטען כי ישנו ריבוי של תוכני דוקו-ריאליטי מהסוג של "טיול אחרי צבא", בהם דמויות, לרוב [[ידוען|ידוענים]], אשר נשלחים למסע במקום אקזוטי/[[מדינה מתפתחת|נחשל]] על מנת לחוות מפגש/התנגשות [[תרבות|תרבויות]].{{הערה|{{ynet|יוני בינרט|"טיול אחרי צבא": צפייה כיפית|5010280|1 בספטמבר 2017}}}}


[[רוגל אלפר]] התייחס בביקורת שלו להתנהגות של הצעירים הישראלים במהלך הטיול בהודו, כפי שמשתקפת בתוכנית. אלפר טוען שזהו מצב [[אירוניה|אירוני]] שישנה ביקורת בתוכנית על התנהגות הצעירים בהודו, אך אין כל התייחסות להתנהגותם במהלך ה[[שירות בצה"ל]].{{הערה|{{הארץ|רוגל אלפר|החי"רניקים הישראלים יורים בעזה ואז הולכים להיות זבלים בהודו|1.4499684|10 באוקטובר 2017}}}}


בביקורת שפורסמה ב[[Time Out תל אביב|טיימאאוט תל אביב]], נטען כי הבעיה המשמעותית ביותר של "טיול אחרי צבא" היא האורך של כל פרק (כ-52 דקות).{{הערה|מאיה פז, [https://timeout.co.il/תרבות/טלוויזיה/טיול-אחרי-צבא גל תורן ופבלו רוזנברג מפתיעים לטובה ב"טיול אחרי צבא"], באתר [[Time Out תל אביב]], 4 בספטמבר 2017}}
בביקורת שפורסמה ב[[Time Out תל אביב|טיימאאוט תל אביב]], נטען כי הבעיה המשמעותית ביותר של "טיול אחרי צבא" היא האורך של כל פרק (כ-52 דקות).{{הערה|מאיה פז, [https://timeout.co.il/תרבות/טלוויזיה/טיול-אחרי-צבא גל תורן ופבלו רוזנברג מפתיעים לטובה ב"טיול אחרי צבא"], באתר [[Time Out תל אביב]], 4 בספטמבר 2017}}

גרסה מ־21:14, 14 בינואר 2021

טיול אחרי צבא
סוגה תוכנית מציאות תיעודית
יוצרים עמי גלאם
בימוי זיו שמש
מנחים פבלו רוזנברג, גל תורן, ענת גורן, בת חן סבג
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית, הודית, אנגלית, תאילנדית, פורטוגזית ופיליפינית
מספר עונות 4
מספר פרקים 31
הפקה
מפיק גרגורי בקרמן, גרניט נוחם, עוזי קרין
עורכים זיו שמש, איתי מנשהפור
אתר צילומים הודו, תאילנד, ישראל, ברזיל, פרו, בוליביה, הפיליפינים
צלמים אבי קסמן, רונן כהן, איתן חי
אורך פרק 52 דקות
שידור
רשת שידור בישראל כאן 11
תקופת שידור מקורית 2017–הווה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור בישראל 31 באוגוסט 2017 – רץ
קישורים חיצוניים
http://www.kan.org.il/Program/?catId=1125
דף התוכנית ב-IMDb

טיול אחרי צבא היא תוכנית מציאות תיעודית בכיכובם של הזמר פבלו רוזנברג והזמר והשחקן גל תורן בעונה הראשונה, השנייה והרביעית ושל ענת גורן ובת-חן סבג בעונתה השלישית. התוכנית עלתה לאוויר ב-29 באוגוסט 2017, והיא משודרת בערוץ הטלוויזיה כאן 11.

התוכנית צולמה באתרים בהם נוהגים ישראלים לקיים את הטיול אחרי צבא. המשתתפים חווים חוויות בדומה לתרמילאים ישראלים רבים, בין השאר ביקור בגסט-האוסים, מסעדות מקומיות, מסלולים וכדומה. בבחירת הלוקיישנים לצילום ובקווי העלילה יעץ אוריאל בן צבי שהיה יועץ המסע ומדריך הטיול בעת הצילומים עצמם.

העונה הראשונה בת עשרה פרקים ומתרחשת ברובה ביעדי "שביל החומוס" בהודו, ובהם: ניו-דלהי, ורנאסי, הרי ההימלאיה, דרמסלה, אמריצר, פושקר, ג'איפור, ומגיעה בסופה לתאילנד, לעיר בנגקוק וצ'אנג מאי.

פרקי התוכנית כוללים אינפוגרפיקה המספקת מידע על התרבות ההודית ועובדות היסטוריות על אתרים תיירותיים, וכן אתר מפה אינטרנטית של הודו הנקראת "כאן הודו", שהגולשים משתפים על גביה חוויות אישיות מטיולים בהודו.

עונתה הראשונה של התוכנית זכתה להצלחה ואחד הפרקים אף זכה למדרוג של 7%, יותר מערוץ עשר, ושיא לתאגיד לתוכנית שאינה חדשות או משדר ספורט באותה עת.[1]

הסדרה זכתה בפרס האקדמיה לסדרה העובדתית הטובה ביותר לשנת 2017.

העונה השנייה עלתה ב-19 בדצמבר 2018 בערוץ כאן 11. בעונה השנייה נוסעים פבלו רוזנברג וגל תורן לדרום אמריקה למדינות ברזיל, פרו ובוליביה.[2]

העונה השלישית של הסדרה, בכיכוב ענת גורן ובת חן סבג בפיליפינים, עלתה ב-20 במאי 2019 בערוץ כאן 11. בעונה זאת, הבנות יוצאות לטיול אינטנסיבי באיי הפיליפינים. בין הררי הזבל של מנילה הפקוקה והסואנת לטבע הפראי של הר הגעש טאאל; בין החופים הציוריים של האי סבו למוקדי המסיבות של הישראלים הצעירים. הן מנסות לחוות את הטיול הגדול שמעולם לא ערכו, וגם ללמוד על חברות, על ישראליות, אחת על השנייה - וגם על עצמן.

העונה הרביעית של הסדרה, בכיכובם של פבלו רוזנברג וגל תורן, מתרחשת ביפן. עלתה לשידור בתאגיד השידור הישראלי בינואר 2020.

עונה ראשונה: הודו ותאילנד

  1. בפרק הפתיחה של התוכנית, רוזנברג ותורן נוחתים בניו דלהי ונחשפים לצד הסואן של הודו. הם חווים קשיי התאקלמות בהודו ובהמשך הם מגיעים לואראנסי, שנחשבת למרכז רוחני חשוב, ולוקחים חלק בין היתר בטקסי הלוויה ושריפת גופות בנהר הגנגס.
  2. רוזנברג ותורן בודקים מדוע אנשים מגיעים מכל הודו להזדקן ולמות בווראנסי, ופוגשים בהודים שבאו לסיים את חייהם במקום. בהמשך הפרק הם טסים לדרמסאלה, מקום מושב הדלאי לאמה ומרכז הישראלים בצפון, נדהמים מהנוף ומהאוויר הנקי, וחוקרים את תופעת ההורים המצטרפים לילדיהם בטיול להודו.
  3. פסח הגיע ורוזנברג ותורן מצטרפים להכנות לערב ליל הסדר וחוגגים את ליל הסדר עם המוני הישראלים במרכז בינ"ה בדרמסאלה, לומדים על משמעות החיים מבאבא מקומי בשיחה אקראית לגדות הנהר, פוגשים בזוג מקומי שמלמד מוזיקה, וגם מבקרים באחד מבתי היתומים הגדולים בעולם, כפר הילדים הטיבטי שהוקם על ידי הדלאי לאמה בדרמסאללה.
  4. הפרק מתרחש באמריטסר, העיר הקדושה לסיקים בה נמצא "המקדש המוזהב". רוזנברג ותורן מבקרים במנזר הטיבטי, מסיירים ב"מקדש המוזהב" ואף מבקרים במטבח ומשתתפים בהכנת אוכל לכמויות של אנשים. הם משחקים קריקט ומנסים להבין את חוקי הקריקט, וצופים בטקס חילופי המשמר בגבול הודו-פקיסטן.
  5. רוזנברג ותורן יוצאים לטיול אופנועים בהרים, מבשלים מרק סרפדים בכפר מבודד במסגרת סדנת בישול שמועברת על ידי נשים מקומיות, לומדים על רפואה איורוודית ולוקחים חלק בסדנת מדיטציה.
  6. תורן ורוזנברג מבקרים בעיירה פושקאר. לאחר מכן הם עולים לאוטובוס לג'איפור אך מגלים כי עלו בטעות על אוטובוס לסמבאר. בלית ברירה הם עוצרים בעיר ומבלים בה: מבקרים במפעל להכנת ממתק מקומי ומעלים תהיות על החיים בעקבות מפגש עם הפועלים העובדים בחום ובשמש במכרה המלח במקום.
  7. פבלו וגל מגיעים לג'איפור, בירת רג'אסטן. אחרי ש"התכלבו" במשך טיול שלם הם מחליטים לחוות את העיר הוורודה כמו מלכים בארמון מהארג'ות מפואר ובדרך פוגשים ישראלית שמטיילת בהודו באופן קבוע.
  8. רוזנברג ותורן עוברים לתאילנד לעיר צ'יאנג מאי, מתנסים באילוף פילים ונכנסים לכלוב של טיגריס.
  9. פבלו וגל מגיעים לבנגקוק, שותים עד אובדן הכרה ברחוב הקאו-סאן, מהמרים על קרבות מואי-טאי, עורכים מופע מאולתר למטיילים ישראלים ומסכמים את החוויות שעברו במהלך הטיול.
  10. השיבה להודו - פרק מיוחד, מטיילים, מוזיקאים, עיתונאים, מסעדנים וחובבי הודו חוזרים אל הרגעים הגדולים בטיול של פבלו וגל ומסבירים על סוד הקסם של תת-היבשת.

עונה שנייה: דרום אמריקה

  1. תחנה אפס: ישראל, מפגש עם משוחררים טריים. בוא לריו: חשבתם שברזיל זה רק סמבה וחופים? פבלו וגל מגבירים את רף הסכנה ונחשפים גם לעוני מחריד, לפושעים אלימים ולשכונות שלמות של מכורים לקראק.
  2. תחנה ראשונה: ברזיל, ריו דה ז'ניירו. נסענו לפאבלה: פבלו וגל ממשיכים לחקור את הפאבלות האינסופיות של ריו, ונגררים למשחק כדורגל רווי אגו עם ילדי השכונה. אחרי מפגש עם מטיילת צעירה, הם ממשיכים ליעד הבא – סלבדור דה בהאייה.
  3. תחנה שנייה: ברזיל, סלבדור דה בהאייה. פאנקי טאון: פבלו וגל נסחפים בסמטאות של סלבדור, עיר שנבנתה על עבדות והפכה למרכז מוזיקלי סוחף. לאחר מכן הם מבקרים בכנסייה ההזויה בעולם, ועוברים טקס אצל כוהנת אחת שיודעת יותר מדי.
  4. תחנה שלישית: ברזיל, מסלול סובב סלבדור. סיגרים, סרטנים וסמבה: פבלו וגל מחליטים לצאת מהעיר ומבלים יום בעישון סיגרים, ציד סרטנים ומסיבת סמבה. אבל מפגש עם מטייל ישראלי מרגש וצעירים ברזילאים מזכיר להם שמה לעשות, הם כבר לא בני 16.
  5. תחנה רביעית: ברזיל, מורו דה סאו פאולו. קאובויז וקצף: פבלו וגל עולים על בגד ים ומגיעים ל"מכה" של המטייל הישראלי: אי המסיבות מורו דה סאו פאולו, שמתעורר לחיים אחרי חצות. משם הם עולים על הסוס ומוצאים את ייעודם האמיתי בחוות בוקרים.
  6. תחנה חמישית: ברזיל, פורטו אלגרה. המשימה: אמזונאס: להתראות ברזיל, שלום פרו! פבלו וגל רוכשים מצ'טות ויוצאים לכבוש את הג'ונגלים של האמזונס. במעבה היער הם נתקלים בשבטים אבודים, חיות ארסיות וטקס מטלטל של סמי הזייה.
  7. תחנה שישית: פרו, איקיטוס. ירידה לצורך עלייה: קופים, צבים וחולדות, הכל אפשר לקנות (ולאכול) בשוק בלן. פבלו נשבר מול העוני המחריד בשכונות הצפות, גל מנסה לצלוף בפסל ענק של ישו, ושניהם מתמודדים עם מחלת גבהים בבירת האינקה, קוסקו.
  8. תחנה שביעית: פרו, קוסקו ומאצ'ו פיצ'ו. זה לא סדר, זה בלאגן: פבלו וגל מטפסים לפסגת המאצ'ו פיצ'ו, ויורדים בחזרה כי אין שירותים. בשבוע הקדוש שבין פסחא לחג הפסח, השניים נפגשים עם (כפיל של) ישו וגדודי ישראלים שמבקשים סלפי בסדר המוני.
  9. תחנה שמינית: פרו, העמק הקדוש. אל קונדור פאסה: ברוכים הבאים ל"עמק הקדוש" בפרו. כאן צובעים בגדים עם שתן, שותים בירה מתירס ואוכלים... שרקנים על שיפוד. אחרי יום מטורף כזה, פבלו וגל לוקחים רגע כדי לנגן מול הנוף המרהיב ביותר בעולם.
  10. תחנה תשיעית: פרו, פונו ואגם טיטיקאקה.
  11. תחנה עשירית: בוליביה, קופקבנה. יש גבול לכל תעלול: אחרי ביקור בשער האלים ובכפרים הצפים של פונו, הצמד נפרד מפרו וחוצה את הגבול אל היעד האחרון במסע – בוליביה. אבל הדרך לבירה, לה-פאז, הופכת לסיוט שנמשך עמוק אל תוך הלילה.
  12. תחנה אחת עשרה: בוליביה, לה פאז ו"דרך המוות". אדיוס אמיגוס: פרק סיום העונה! בעיר הבירה הגבוהה בעולם, פבלו וגל מתזזים בין מכשפות, מתאבקות קשוחות ואפילו זברות. אחרי מופע משותף למטיילים הישראלים, הם מתפנים לסכם את המסע המטלטל שעברו ביחד.

עונה שלישית: הפיליפינים

  1. פרק הפתיחה: בת חן וענת נוחתות בבירת הפיליפינים הסואנת ומנסות להבין מי נגד מי. "בני פלאפל" התימני שולח אותן לגלות הר געש רדום, ומשם הן ממשיכות לצלילה בחופי האי סבו ולמפגש עם מטיילים צעירים.
  2. אי של (חוסר) שפיות: בת חן וענת טורפות את כל מה שיש לאי סבו להציע: מסלולי מרוץ אתגריים ומסז'ים מפנקים, מאכלי רחוב ומכונות ממכר בשיטת "שתה זאת בעצמך". שוטר מרקד ולהקת ליידי בויז מזמרת מספקים להם הצצה לצד אחר של הפיליפינים.
  3. החצר האחורית: בת חן וענת חוזרות למנילה ויוצאות ליום תיירות "סלאמינג" בשכונות הקשות והעניות ביותר. אחרי הרקדה המונית בכלא פיליפיני הן פוגשות את רוז פוסטאנס, זוכת "אקס פקטור", שמספרת על החלום לחזור לישראל.
  4. פרק סיום העונה: אחרי שעברו ניתוח וודו ונשנשו תולעי עץ, בת חן וענת מגיעות לחופים המדהימים של אל נידו בפאלאוואן, ומסכמות את החוויות המטלטלות שעברו בטיול אחרי צבא שלהן.

עונה רביעית: יפן

  1. שעת השינג'וקו: פרק פתיחת העונה - פבלו וגל נוחתים בטוקיו המוטרפת וחווים הלם תרבות לפרצוף. בין קרבות רובוטים ובתי קפה לחתולים (אנ') תחושת הזרות לא מפסיקה לקנן בהם, והתקציב הצנוע דוחק בהם להשלים הכנסה... בנגינה ברחוב.
  2. סושי בשלג: בין תות שדה במאה דולר לאיש שהתחתן עם בובה – הטירוף של טוקיו לא עוצר: פבלו וגל מוזמנים להשתתף בטקס לכבוד השנה החדשה (אנ') הכולל טבילה במי קרח. אחרי התאוששות קצרה הם פוגשים את בתו של פבלו, עמליה,
  3. סרט צילום פוג'י: רכבת קליע מטיסה את פבלו וגל מטוקיו לאזור הר פוג'י. אחרי פינוק בפונדק מסורתי ובמרחצאות חמים הם מבקרים ב"ים העצים" (אנ'): יער אפל ומסתורי שמושך אליו מדיי שנה עשרות יפנים שמגיעים לשם במיוחד... כדי להתאבד
  4. כי-יוטו: איפה מתאים יותר לחוות מאות שנים של תרבות מרתקת מאשר בקיוטו? פבלו וגל מעבירים יום במשחקי שתייה עם צמד גיישות, הופכים למוכרי מוצ'י בשוק, יורים בחץ וקשת עתיקים ומסיימים בטקס תה מסורתי שאותו מעבירה להם דווקא מטיילת ישראלית
  5. זן מתחת לאפס: פבלו וגל תופסים טרמפ עד לכפר הנידח והמושלג קיאבוקי נו-סאטו (אנ'), שם הם מתארחים בביתה של משפחה מקומית תמורת עבודה בחווה המשפחתית. (אנ') אחרי יום של עבודה, הם חוגגים יחד את פסטיבל אורות השלג. (אנ').
  6. בלאגן אטומי: בסוף הטיול פבלו וגל מגיעים להירושימה, שם הם פוגשים ניצולה מפצצת האטום ב-1945. משם ממשיכים לכרך הסואן של אוסקה, לובשים קימונו והופכים לסמוראים. טוני לוי, ישראלי שהצליח בענק ביפן, מחזיר אותם הביתה בסטייל.
  7. ביג אין ג'פאן: פרק סיכום מיוחד - אחרי שחזרו הביתה, פבלו וגל נפגשים עם השף יובל בן נריה בתל אביב כדי לשחזר את הטעמים של יפן ולהיזכר יחד בחוויות המטורפות שעברו. אורחים נוספים לפי סדר הצגתם: אביב פרנקל (עיתנאי ומגיש טלוויזיה), סקאזי (שם הבמה של אשר סויסה - יוצר מוזיקה אלקטרונית), גילי חסקין (מדריך טיולים), רפי קורן (צלם ומדריך צילום), ד"ר הלנה גרינשפון (ד"ר בחוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית), מיהו בק (יפנית נשואה לישראלי), ניתאי צלינקר (ישראלי הנשוי ליפנית).

ביקורות

חלק מהביקורות על התוכנית עסקו בפורמט שלה, וטענו שאין בה חידוש יוצא דופן, אלא רק מתיחה של גבולות הז'אנר ואימוץ של אלמנטים מוכרים מתוכניות מציאות אחרות. בביקורת באתר ynet נטען כי ישנו ריבוי של תוכני דוקו-ריאליטי מהסוג של "טיול אחרי צבא", בהם דמויות, לרוב ידוענים, אשר נשלחים למסע במקום אקזוטי/נחשל על מנת לחוות מפגש/התנגשות תרבויות.[3]


בביקורת שפורסמה בטיימאאוט תל אביב, נטען כי הבעיה המשמעותית ביותר של "טיול אחרי צבא" היא האורך של כל פרק (כ-52 דקות).[4]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אלכסנדר כץ, אחרי חודשי שפל: 'חדשות 10' זינקה לכמעט 11%, באתר אייס, ‏25-09-2017
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרים [ dead-url ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    טיול אחרי צבא מגיעה לדרום אמריקה | הצצה ראשונה, באתר כאן תאגיד השידור הישראלי (ארכיון)
  3. ^ יוני בינרט, "טיול אחרי צבא": צפייה כיפית, באתר ynet, 1 בספטמבר 2017
  4. ^ מאיה פז, גל תורן ופבלו רוזנברג מפתיעים לטובה ב"טיול אחרי צבא", באתר Time Out תל אביב, 4 בספטמבר 2017