ויקיפדיה:OTRS – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏טיפול בבקשה: ברוך בואך צפריר לעולם ה-OTRS. אני מאחלת לך פעילות רבה ומהנה
שורה 18: שורה 18:
# [[שיחת משתמש:Ijon|Ijon]]
# [[שיחת משתמש:Ijon|Ijon]]
# [[שיחת משתמשת:דוג'רית|דוג'רית]]
# [[שיחת משתמשת:דוג'רית|דוג'רית]]
# {{א|Tzafrir}}
*<big>'''הבהרה משפטית:''' כל האימיילים הנשלחים לכתובות לעיל, נענים על ידי מתנדבים. התשובות אינן שקולות להצהרות רשמיות של [[קרן ויקימדיה]]. להתכתבות רשמית, יש ליצור קשר עם מפעילי האתר בקישור הבא: [https://www.wikimediafoundation.org/ Wikimedia Foundation] .</big>
*<big>'''הבהרה משפטית:''' כל האימיילים הנשלחים לכתובות לעיל, נענים על ידי מתנדבים. התשובות אינן שקולות להצהרות רשמיות של [[קרן ויקימדיה]]. להתכתבות רשמית, יש ליצור קשר עם מפעילי האתר בקישור הבא: [https://www.wikimediafoundation.org/ Wikimedia Foundation] .</big>



גרסה מ־06:05, 19 בינואר 2021

tinyurl.com/permission-he
מדריך להעלאת תמונות שלא צולמו על ידי מעלה הקובץ

OTRS (ראשי תיבות של Open-Source Ticket Request System) היא מערכת המשמשת את מיזמי קרן ויקימדיה לפניות המתקבלות באמצעות דואר אלקטרוני. במערכת נעשה שימוש בעיקר לשם שליחת אישורים של שימוש חופשי מבחינת זכויות יוצרים לקבצים המכילים תמונות, צליל, סרטים או טקסט, או לשחרור זכויות על טקסט שנכתב במקום אחר והועתק למיזם של ויקימדיה. המערכת משמשת גם לפנייה רשמית מהציבור או מהתקשורת בנושאים אחרים.

מרגנית השדה - תמונה זו קיבלה אישור ב-OTRS. ניתן לראות את התבנית המעידה על האישור בדף פרטי הקובץ.

כדי ליצור פנייה ל־OTRS, צריך פשוט לשלוח דואר אלקטרוני לאחת מהכתובות הבאות:

הבקשות במערכת מטופלות על ידי מתנדבים בצוות OTRS, העושים מאמץ לטפל בהן בהקדם.

טיפול בבקשה

ממשק למטפל בבקשות OTRS

לבירורים בקשר לתמונות שכבר הועלו יש לפנות לדף המשנה ויקיפדיה:OTRS/פניות אם הבקשה דחופה ולא נענתה בדף הפניות, ניתן ליצור קשר בדף השיחה של אחד המתנדבים:

  1. Geagea
  2. Ijon
  3. דוג'רית
  4. Tzafrir
  • הבהרה משפטית: כל האימיילים הנשלחים לכתובות לעיל, נענים על ידי מתנדבים. התשובות אינן שקולות להצהרות רשמיות של קרן ויקימדיה. להתכתבות רשמית, יש ליצור קשר עם מפעילי האתר בקישור הבא: Wikimedia Foundation .

אם ברצונך לתת אישור לשימוש בתמונה, סרט, קובץ קול או טקסט

  1. טרם העלאת היצירה לוויקישיתוף או לוויקיפדיה העברית יש ליצור קשר עם בעל הזכויות ביצירה ולקבל ממנו אישור לפרסם את היצירה בהתאם לתנאי אחד מהרישיונות החופשיים. אין לחתום במקום בעל זכויות היוצרים ולשלוח את האישור עם חתימה בשמו. האישור שצריך להגיע ל-OTRS, חייב להגיע במקור מבעל זכויות היוצרים עצמו.
  2. בעל הזכויות צריך לבחור באחד מהרישיונות החופשיים המותרים בשימוש. הרישיונות כוללים אישור לעשות שימוש חוזר ביצירה לכל מטרה כולל יצירת נגזרות. משמעות הדבר שאי־אפשר להגביל את השימוש ביצירה רק לוויקיפדיה או למיזמים אחרים של קרן ויקימדיה; רישיון חופשי מאפשר שימוש גם באמצעי תקשורת אחרים.
  3. אם קיבלת אישור מבעל הזכויות, הַעֲלֵה את היצירה לוויקישיתוף או לוויקיפדיה.
  4. חשוב מאד להוסיף תבנית {{OTRS pending}} >(פשוט מוסיפים את הקוד "{{OTRS pending}}" לפרטי הקובץ). תבנית זו היא בנוסף לתבנית הרישיון שבחר היוצר ולא במקומה.
  5. דאג שבעל הזכויות ביצירה או נציג מורשה מטעמו ישלח בדואר אלקטרוני מכתב עם אישור מפורש שהוא בעל זכויות היוצרים והוא מאשר להעלותה ברישיון חופשי לוויקיפדיה/ויקישיתוף. את האישור יש לשלוח לכתובת permissions-he@wikimedia.org. מומלץ לשגר את הנוסח לדוגמה מהדף הזה אל בעל הזכויות, כך שיוכל להשתמש באפשרות "העברה" (forward) של תוכנת הדואר האלקטרוני, כדי שבהודעה תיכלל כל ההתכתבות בנוגע לבקשת הזכויות. לא חובה לשלוח את האישור בקובץ PDF.
  6. בהודעה יש לכלול מידע מלא על היצירה: תיאור, מקור, שם הקובץ, שם היוצר. אם היצירה כבר הועלתה, יש לכלול קישור לקובץ שהעלית לוויקישיתוף או לוויקיפדיה.
  7. אנשי הצוות יבדקו את ההודעה ואם היא עונה על הדרישות, הקובץ יסומן כקובץ מאושר בעזרת התבנית {{PermissionOTRS}}.

הפרות זכויות יוצרים ופניות אחרות

ניתן לפנות למתנדבי OTRS באמצעות הכתובת info-he@wikimedia.org גם בבקשה לטפל בהפרת זכויות יוצרים. בעת פניה מסוג זה יש לציין את שם הערך או התמונה המפרים זכויות יוצרים ואת המקור שממנו נלקחו הטקסט או התמונה.

כתובת זו משמשת גם לצורך שליחת שאלות כלליות הנוגעות לוויקיפדיה כגון היתרי שימוש בחומרים הלקוחים מוויקיפדיה, בקשות להבהרת נהלים הנהוגים במיזמי ויקיפדיה, תלונות, תשבחות והצעות ייעול. רוב הפניות מטופלות על ידי מתנדבי ה־OTRS וחלקן מועברות לקרן העולמית המפעילה את ויקיפדיה לצורך המשך טיפול.

מתן אישור לשימוש בטקסט

כדי לאפשר שימוש בוויקיפדיה בקטע טקסט שמקורו באתר אינטרנט אחר, ניתן לפנות לצוות ה־OTRS באמצעות כתובת הדוא"ל permissions-he@wikimedia.org . החומרים המתפרסמים בוויקיפדיה ובשאר מיזמי קרן ויקימדיה מוגשים תחת רישיון CC-BY-SA 3.0 המאפשר לעשות בהם כל שימוש תוך ציון שהטקסט נלקח מוויקיפדיה.

הצהרת הסכמה לכל הבקשות

לאור הפניות הרבות שהאישור המופיע בהן אינו ברור דיו וכולל משפטים כגון "אני מאשר לוויקיפדיה להשתמש בתמונה", יש לצרף למכתב את הטופס האחיד הבא (חובה להחליף את המילים "יצירה" ו"רישיון" בשם היצירה (הקובץ או הערך) ובשם הרישיון). יובהר כי אין להעביר אישור על גבי מסמך Word בלבד, שכל אחד יכול לכתוב ואין בו עקבות של המאשר:

לכבוד קרן ויקימדיה,

בזאת אני מאשר/ת שאני היוצר/ת או בעל/ת הזכויות המלאות ביצירה ____________________ (חובה למלא שם יצירה).

אני מסכים/מסכימה לפרסם את היצירה בהתאם לתנאי רישיון cc-by-sa כפי שמופיע בדף https://he.wikipedia.org/wiki/WP:CC-BY-SA. (ניתן לבחור רישיון אחר מרשימת הרישיונות הקבילים)

אני מאשר/ת שאני מעניק/ה לכל אחד או אחת את הזכות להשתמש ביצירה ולשנות אותה בהתאם לצורכיהם, כל עוד הדבר נעשה בהתאם לתנאים המפורטים ברישיון ולחוקים מתאימים אחרים.

אני מודע/ת לכך שזכויות היוצרים ביצירה שמורות לי ושומר/ת על הזכות לקבל קרדיט בהתאם לתנאי הרישיון.

אני מודע/ת לכך שהרישיון הנ"ל נוגע רק לעניין זכויות היוצרים, ואני שומר/ת על האפשרות לנקוט באמצעים נגד כל מי שיעשה ביצירה שימוש שיש בו הוצאת לשון הרע, הפרה של זכויות פרט, חוקי סימנים מסחריים וכיוצא באלה.

אני מאשר/ת כי הסכמתי היא בלתי חוזרת וכי היצירה עשויה להישמר לצמיתות בכל מיזם של קרן ויקימדיה.

תאריך ________, שם בעל/ת הזכויות ביצירה _________

קובץ PDF להורדה כקובץ PDF

הרישיונות הקבילים

  • רשות הציבור (נחלת הכלל) – שמשמעותו שלכל אדם מותר להשתמש ביצירה לכל מטרה, לשנות אותה וליצור ממנה נגזרות כרצונו.
  • Cc-by-sa-3.0 – רישיון Creative Commons שמשמעותו שלכל אדם מותר לעשות שימוש ביצירה (כולל שימוש מסחרי), לשנות אותה וליצור יצירות נגזרות תוך מתן קרדיט. (להסבר נוסף)

כמו כן מומלץ לקרוא את דף ההנחיות הזה.

תבניות לשימוש בדפי היצירות

  • משתמשים שהעלו קובץ לוויקישיתוף ושלחו בקשה ל־OTRS, אך בקשתם טרם טופלה יסמנו את התמונה בתבנית {{OTRS pending}}. התבנית מתווספת לתבנית הרישיון ולא מחליפה אותה.
  • מתנדבי OTRS ישתמשו בתבנית {{OTRS received|ticket=URL}} עבור תמונות שהועלו לוויקישיתוף כאשר הגיע האישור אך נחוצות הבהרות נוספות מבעל הזכויות או ממעלה היצירה.
  • מתנדבי OTRS ישתמשו בתבנית {{PermissionOTRS|ticket=URL}} עבור תמונות הנמצאות בוויקישיתוף ובתבנית {{אישור תמונה}} לתמונות בוויקיפדיה העברית, לאחר שהם קיבלו את האישור ותייקו אותו במערכת ה־OTRS של ויקימדיה.
  • מתנדבי OTRS ישבצו את התבנית {{אישור}} בדף השיחה של ערכים שהתקבל עבורם אישור פרסום מבעל זכויות היוצרים.

תבניות לשימוש כאשר משתמשים בטופס העלאת תמונות

כאשר מעלים קובץ לוויקישיתוף, יש להגדיר את רישיון השימוש בה. כל תמונה המועלית לוויקישיתוף חייבת להיות משוחררת מזכויות יוצרים. לפיכך, קיימות שתי אפשרויות: האחת, שהיצירה נוצרה על ידי מעלה הקובץ והוא בחר לשחרר אותה לשימוש הציבור לכל מטרה שהיא. האפשרות השנייה היא שלא מעלה הקובץ יצר את היצירה, אולם היא מותרת, על פי ראות עיניו, לכל סוג של שימוש. במקרה השני, יש לציין באמצעות תבנית מהי הסיבה לכך שהתמונה חופשית.

כאשר משתמשים בטופס העלאת תמונות של ויקישיתוף, יש להוסיף את ההגדרה הבאה:

  • {{PD-because|reason}} ובסיבה יש לציין את הכתובת אליה נשלח הטופס לאישור.

דוגמה: {{PD-because|I - username - sent a form with request to permissions-he{{@}}wikimedia.org }}

תבניות לשימוש בוויקיפדיה העברית בעת העלאת קבצים הדורשים טיפול OTRS

תבנית {{אישור OTRS}} - משמשת לפניה למעלה קובץ להסדיר את האישור, במקרים שעל פי התיאור בקובץ נדרש אישור OTRS, ומעלה הקובץ לא ציין במפורש כי אישור כזה נשלח.

נוסח פניה בשפות אחרות

אפשר לעשות שימוש בנוסח באנגלית (וגם בשפות אחרות) בוויקישיתוף (כאן) או לעבור לדף ויקיפדיה:OTRS בשפה הרצוי. ישנה אפשרות אינטראקטיבית ליצירת נוסח.

דיווחי פעילות לפי שנים

קישורים חיצוניים

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 הבהרה משפטית: כל הדואר האלקטרוני הנשלח לכתובות המופיעות בדף זה, נענה על ידי מתנדבים. התשובות אינן שקולות להצהרות רשמיות של קרן ויקימדיה. להתכתבות רשמית עם הקרן, יש ליצור קשר עם מפעילי האתר דרך הכתובת " wikimediafoundation.org ".