כשרות צהר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הערך אומץ
שורה 46: שורה 46:
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ערך יתום}}


[[קטגוריה:גופי כשרות|צהר]]
[[קטגוריה:גופי כשרות|צהר]]

גרסה מ־23:27, 24 בינואר 2021

כשרות צהר היא כשרות שהוקמה בשנת 2018 באמצעות מיזוג פעילות מערך הכשרות של ארגון רבני צהר עם ארגון "השגחה פרטית"[1][2]. הגוף החדש בראשות הרב אורן דובדבני, לשעבר ראש מערך הכשרות של ארגון "השגחה פרטית" יחד עם הרב רפי פוירשטיין, ממקימי ארגון צהר, ואחד מבכיריו. במסיבת עיתונאים אמר הרב רפי פוירשטיין שהם מאמינים שתחרות תסייע לכשרות ולשם כך הקימו מערך מתחרה במערך הכשרות של הרבנות הנשען על פסיקת בג"ץ מספטמבר 2017[3]. לגוף הכשרות קוראים חברת צהר פיקוח מזון והיא נמצאת בבעלות מלאה של עמותת צהר.

אודות המיזם

הרקע להקמת כשרות צוהר הוא ביקורת על תפקוד מערך הכשרות של הרבנות הראשית. ביסוד הביקורת עומדת התפיסה שישנם ליקויים בתפקוד מערך הכשרות של הרבנות הראשית והלקויים נובעים מהיותה של הרבנות הראשית מונופול בתחום ההשגחה על הכשרות. לדעת מקימי כשרות צוהר יש לאפשר לגופים פרטיים להתחרות בניהם על מתן שרותי השגחה ועל הרבנות הראשית לעסוק באסדרה של ההשגחה על הכשרות. לדעתם, הדבר יגרום לשיפור משמעותי באיכות שרותי ההשגחה על הכשרות.

הרב רפי פוירשטיין קבע מספר יעדים לגוף הכשרות החדש:

  1. 300 עסקים בשנה הראשונה.
  2. 1,200 עסקים בשנה השלישית[4].
  3. לא להיכנס למקום שהוסרה בכשרות של הרבנות אלא לאחר בדיקה עם הרבנות מה סיבת ההסרה[5] ותקופת צינון של שלשה חודשים[4].
  4. לפרסם נוהלי כשרות שקופים.
  5. לא להתנגח בפעילות הרבנות.
  6. אחידות בכשרות בכל הארץ.

פעילות צהר פיקוח מזון לא עמדה ביעדים הכמותיים, וכמות המסעדות לאורך השנים עמדה על 100 מסעדות לערך[6][דרושה הבהרה].

בשונה מגופי כשרות אחרים, מעסיקה כשרות צהר באופן ישיר את המשגיחים, עליהן מוטלות משימות יומיות הקבועות בהתאם להיקפי הכשרות שנקבעו מול המושגחים. המחיר למושגח נקבע בהתאם.[7]

באוקטובר 2020 הארגון החליט לחייב את העסקים הנתונים לפיקוחו, בסכומים נמוכים יותר, עקב המצב הכלכלי. עסק שיהיה סגור לא יחויב בתשלום כלל[8].

חלק מן ההוראות ההלכתיות של הרב דובדבני מקלות יחסית לעמדת הרבנות הראשית. כך, למשל, הוא מתיר לאכול מוצרים על סמך הסתמכות על רשימת הרכיבים[דרוש מקור] והעניק כשרות ליקב רטרואקטיבית 7 שנים אחורה, ללא שנכח משגיח וזאת על סמך תחקיר של אופן יצור היין ומקור הענבים[9]. בנוסף הרב דובדבני נתן חוות דעת, שמבחינה הלכתית אין לחשוש לקיומם של חרקים בברוקולי וכרובית קפואים גם בלי שגדלו בתנאים המיוחדים של גידול ללא חרקים.[10].

ביקורת על המיזם

מיזם הכשרות של צהר ספג עם הקמתו ביקורת חריפה מצד רבנים בציונות הדתית שטענו שהמהלך פוגע ברבנות הראשית[11]. בין המבקרים היו הרב דוב ליאור, הרב אליקים לבנון והרב שמואל אליהו. מספר חודשים לאחר הקמת מערך הכשרות פרסמו רבנים מרכזיים בציונות הדתית מכתב שבו קראו לסגירתו, לאחר שניסיונם לגשר בין הרבנות הראשית לבין ארגון צהר בנושא כשלו. על המכתב חתמו נשיא ארגון רבני צהר לשעבר, הרב יעקב אריאל, וכן הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב זלמן ברוך מלמד, הרב איסר קלונסקי, הרב חיים שטיינר ורבנים נוספים. הרב יעקב אריאל אף הגדיר שהאוכל בכשרות צהר אינו כשר[12].

גם חלק מרבני צהר עצמם יצאו כנגד המיזם[13] והחתימו עשרות מרבני צהר על התנגדות למיזם הכשרות של הארגון[14].

חברי הכנסת אלי בן-דהן, בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט מחו על הקמת המיזם המתחרה במקביל ללובי של צהר נגד הצעת חוק של הבית היהודי שנועדה לשפר את ההשגחה של הרבנות.

תמיכה במיזם

הרב אליעזר מלמד פרסם מאמר תמיכה במיזם הכשרות של צהר וכתב ש"רבני צהר אינם יראי שמיים פחות מרבנים אחרים" ו"ראוי שגם לחוג רבני צהר תהיה מערכת כשרות".[15] גם ארגון רבני בית הלל בירכו על המיזם[16]. בנוסף המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ארגון ישראל חופשית התנועה הקונסרבטיבית ואיגוד המסעדות תמכו במיזם באופן פומבי.

רקע חוקתי

חוק איסור הונאה בכשרות אוסר על בתי עסק להציג עצמם בכתב ככשרים ללא אישור מאת אחד הגורמים המוסמכים מטעם הרבנות הראשית לישראל. החוק אינו אוסר הנפקת תעודות כשרות מטעם ועדי כשרות פרטיים, אך רק אם בית העסק מחזיק גם בתעודה רשמית מטעם הרבנות המוסמכת. חוק זה מקנה לרבנות את המונופול על הענקת תעודות כשרות, אך במקרים רבים הוא מופר, לעיתים בטענה כי הרבנות דורשת מחירים מופקעים עבור שירותיה ונאכפת בה פרשנות קפדנית מדי של דיני הכשרות וההלכה.[דרוש מקור]

בין הגופים המעניקים תעודות השגחה לבתי עסק שאינם בהשגחה הרבנות, תוך הסתמכות על חוות דעת משפטית לפיה כל עוד בתעודה לא מופיעה הביטוי 'כשר' אין בכך עבירה על החוק, נמנים בד"צ 'משמר הקודש – שמן המשחה' הנותן כשרות באזור התחנה המרכזית בתל אביב, בד"צ מישקולץ בפתח תקווה בראשות הרב שלום ברגר מחסידות מישקולץ, בד"צ רופשיץ באזור ירושלים, בד"ץ חרדים של הרב יעקב לנדאו באזור באר שבע, וגופי הכשרות 'כתר הכשרות', 'נזר הכשרות', 'עטרת ישורון' ו"השגחה פרטית" שהוקמה על ידי עמותת "השגחה פרטית לקידום יהדות פלורליסטית בישראל", פועלת בתמיכת תנועת 'ירושלמים' של רחל עזריה, שכחברת הכנסת פועלת להכשרת תעודות כשרות אלטרנטיביות, ובשנת 2018 נרכשה בידי עמותת צהר.[דרוש מקור]

בעקבות עתירה לבג"ץ של שני בעלי מסעדות שביקשו לאפשר להם להציג את מסעדותיהם ככשרות, אף כאשר אין בידיהם תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית או לחלופין לקבוע שסעיף 3(א) לחוק איסור הונאה בכשרות בטל, השיב היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי החוק אינו אוסר על בתי עסק להציג תעודות כשרות מטעם גוף שאינו הרבנות, כל עוד ההצהרה היא רק על השגחת אותו גוף ולא שהאוכל כשר. ביוני 2016 דחה בג"ץ את העתירה, אך קבע כי פסק הדין יחול במשך שנתיים בלבד ובתקופה הזו המערכת מחויבת לשנות את הזיקה בין משגיחי הכשרות ובין המסעדות כך שהמשגיחים לא יהיו יותר כפופים למסעדות. בעקבות פסק הדין שונה נוסח התעודה שמעניק ארגון ארגון "השגחה פרטית".

ב-10 באוקטובר 2016 קיבלה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, את הבקשה לדיון נוסף בהחלטת בג"ץ בהרכב מורחב של שבעה שופטים. ביום 12 בספטמבר 2017 ניתן פסק הדין לפיו נדחתה העתירה, אך נקבעה ההלכה כי אסור לבית אוכל שאינו מחזיק בתעודת הכשר להציג כל מצג כשרותי, אולם מותר לבעל העסק להציג מצג אמת בדבר הסטנדרטים עליהם הוא מקפיד ואופן הפיקוח על שמירתם, הכולל גם הבהרה מפורשת כי אין בידיו תעודת הכשר. ההלכה נקבעה ברוב הדעות, על ידי השופטים נאור, ג'ובראן, חיות ומלצר כנגד הדעות החולקות של השופטים רובינשטיין וסולברג.

בהמשך קבע היועץ המשפטי לממשלה כי הפרשנות שנתן הארגון לפסיקת בג"ץ שגויה, אך הארגון המשיך במיזם בספטמבר 2020, בעקבות פסיקת בג״ץ, אפשרה הרבנות הראשית לבית עסק להודיע כי הוא מפוקח על ידי גוף חיצוני בעניין חומרי הגלם ואופן הטיפול במזון.[דרוש מקור]

הערות שוליים

  1. ^ "700 שקל לדוכן, 1,700 שקל למסעדה: מערך הכשרות האלטרנטיבי של רבני צהר". TheMarker. נבדק ב-2021-01-18.
  2. ^ חנן גרינווד, אקזיט כשרותי: "השגחה פרטית" התאחד עם "צהר", באתר ישראל היום, 27 בפברואר 2018
  3. ^ פילבר, עו"ד עמיחי (2020-07-16). "הרבנות טוענת שיש בחירה חופשית בכשרות. זה לא המצב, עו"ד עמיחי פילבר, דעות". Globes. נבדק ב-2021-01-18.
  4. ^ 1 2 קובי נחשוני, אלטרנטיבה לרבנות: רבני צהר הקימו מערך כשרות, באתר ynet, 26 בפברואר 2018
  5. ^ הרבנות הסירה כשרות בגלל טריפות; צהר נתנו תעודה, באתר סרוגים, ‏2019-02-27
  6. ^ מסעדה כשרה באזור שלי? רשימת מסעדות בפיקוח צהר | כשרות צהר, באתר צהר
  7. ^ אתר צהר, שאלות נפוצות בנושא מערך הכשרות של צהר
  8. ^ כשרות צהר לבעלי עסקים: שלמו על ההשגחה רק בהתאם לפעילות, באתר www.maariv.co.il
  9. ^ אליהו גליל, בצעד חריג: צהר העניקה כשרות ליין שיוצר ללא השגחה, באתר ישראל היום, 29 בדצמבר 2020
  10. ^ 'נאמני תורה ועבודה' בחרו להגן על יבואן שהטעה את הלקוחות ועבר על חוק איסור הונאה בכשרות, באתר ערוץ 7, 10 בדצמבר 2020
  11. ^ כשרות צהר? דעת הרבנים, באתר www.kosharot.co.il
  12. ^ הרב יעקב אריאל: "אסור לאכול מהכשרות של צהר, זה לא כשר", באתר סרוגים, ‏2018-06-21
  13. ^ רבנים פורשים מ'צהר'; 'פעילות נגד הרבנות', באתר כיכר השבת
  14. ^ רבני צהר חותמים על עצומה נגד מיזם הכשרות של הארגון, באתר סרוגים, ‏2018-03-06
  15. ^ הרב אליעזר מלמד מסביר בטורו השבועי בעיתון "בשבע" מדוע תמך במיזם הכשרות של "צהר", "רבני צהר אינם יראי שמיים פחות מרבנים אחרים"., באתר ערוץ 7, 31 במאי 2018
  16. ^ חנן גרינווד, "מהפכה": ארגון צהר השיק מערך כשרות, באתר ישראל היום, 26 בפברואר 2018