תאגיד סטטוטורי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ העיתונאי המנטר העביר את הדף גוף סטטוטורי לשם תאגיד סטטוטורי תוך דריסת הפניה: ראו דף שיחה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''גוף סְטָטוּטוֹרִי''' (או '''תאגיד חָקוּק'''{{הערה|[https://hebrew-academy.org.il/2019/06/17/מילים-ומונחים-חדשים-סיוון-תשעט-יוני-2019/ מילים ומונחים חדשים (סיוון תשע"ט, יוני 2019)] באתר [[האקדמיה ללשון העברית]]}}) הוא ישות משפטית אוטונומית למחצה אשר פועלת מתוקף חוק ויכולה להחזיק בסמכויות [[רשות מחוקקת|חקיקתיות]], [[רשות מבצעת|ביצועיות]] ו[[רשות שופטת|שיפוטיות]]. לעיתים מוקם גוף סטטוטורי ביוזמת [[חוק|חקיקה]] [[ממשלה|ממשלתית]] ב[[הכנסת|כנסת]], ולעיתים זהו גוף פרטי שמקבל סמכויות בחוק. המונח "סטטוטורי" פירושו "על פי החוק".
'''תאגיד סְטָטוּטוֹרִי''' (או '''תאגיד חָקוּק'''{{הערה|[https://hebrew-academy.org.il/2019/06/17/מילים-ומונחים-חדשים-סיוון-תשעט-יוני-2019/ מילים ומונחים חדשים (סיוון תשע"ט, יוני 2019)] באתר [[האקדמיה ללשון העברית]]}}) הוא ישות משפטית אוטונומית למחצה אשר פועלת מתוקף חוק ויכולה להחזיק בסמכויות [[רשות מחוקקת|חקיקתיות]], [[רשות מבצעת|ביצועיות]] ו[[רשות שופטת|שיפוטיות]]. לעיתים מוקם גוף סטטוטורי ביוזמת [[חוק|חקיקה]] [[ממשלה|ממשלתית]] ב[[הכנסת|כנסת]], ולעיתים זהו גוף פרטי שמקבל סמכויות בחוק. המונח "סטטוטורי" פירושו "על פי החוק".
==בעולם==
==בעולם==
תאגידים סטטוטורים משמשים בדרך כלל במדינות המנוהלות על ידי הסגנון הבריטי של [[דמוקרטיה פרלמנטרית]] כגון [[הממלכה המאוחדת]] ומדינות [[חבר העמים הבריטי]], כגון: [[אוסטרליה]], [[קנדה]], [[הודו]] ו[[ניו זילנד]].
תאגידים סטטוטורים משמשים בדרך כלל במדינות המנוהלות על ידי הסגנון הבריטי של [[דמוקרטיה פרלמנטרית]] כגון [[הממלכה המאוחדת]] ומדינות [[חבר העמים הבריטי]], כגון: [[אוסטרליה]], [[קנדה]], [[הודו]] ו[[ניו זילנד]].

גרסה מ־14:01, 31 בינואר 2021

תאגיד סְטָטוּטוֹרִי (או תאגיד חָקוּק[1]) הוא ישות משפטית אוטונומית למחצה אשר פועלת מתוקף חוק ויכולה להחזיק בסמכויות חקיקתיות, ביצועיות ושיפוטיות. לעיתים מוקם גוף סטטוטורי ביוזמת חקיקה ממשלתית בכנסת, ולעיתים זהו גוף פרטי שמקבל סמכויות בחוק. המונח "סטטוטורי" פירושו "על פי החוק".

בעולם

תאגידים סטטוטורים משמשים בדרך כלל במדינות המנוהלות על ידי הסגנון הבריטי של דמוקרטיה פרלמנטרית כגון הממלכה המאוחדת ומדינות חבר העמים הבריטי, כגון: אוסטרליה, קנדה, הודו וניו זילנד.

בישראל

מטרת גופים סטטוטוריים היא להוות אוטונומיה חוקית מקצועית וביצועית בתחום מסוים אשר לרשויות השלטון אין את המשאבים המקצועיים (לדוגמה: במכון התקנים) או בתחום בו יש צורך באוטונומיה פוליטית (לדוגמה: לשכת עורכי הדין או בנק ישראל) ואין יכולת להעניק לגוף סמכויות על ידי תיאגוד (פרטי או ציבורי).

על מנת להעניק לגופים אלה את הסמכויות הנדרשות להם למלא את ייעודם ומאידך לתחום סמכויות אלה לייעודם המקורי בלבד, נדרשת חקיקה. ההליכים המנהליים והפרלמנטריים שקודמים לחקיקתו של החוק המקים את התאגיד הסטטוטורי הם למעשה הליכי הייזום שלו. משום כך, לתאגיד סטטוטורי אין "בעלים". החוק דואג לפרט את זהותם של הגוף או האישיות המוסמכים למנות את הנהלתו, שברוב המקרים הם הממשלה או השר הממונה על הענף[2].

לעתים, תאגיד סטטוטורי הופך לחברה בע"מ, כך לדוגמה חברת דואר ישראל החליפה את רשות הדואר שהייתה תאגיד סטטוטורי[3].

בשנת 2019, האקדמיה ללשון העברית נתנה שם עברי למונח תאגיד סטטוטורי - תאגיד חָקוּק[4].

גופים סטטוטוריים בישראל (רשימה חלקית)

שם הגוף חוק מסדיר תאריך הקמה צורת התאגדות
מגן דוד אדום חוק מגן דוד אדום 1950
מכון התקנים הישראלי חוק התקנים 1953 תאגיד סטטוטורי
יד ושם - רשות הזיכרון לשואה ולגבורה חוק זיכרון השואה והגבורה 1953 תאגיד סטטוטורי
המוסד לביטוח לאומי חוק הביטוח הלאומי 1954
בנק ישראל חוק בנק ישראל 1954
המוסד לבטיחות ולגיהות חוק ארגון הפיקוח על העבודה 1954
מועצת רואי חשבון בישראל חוק רואי חשבון 1955
המועצה להשכלה גבוהה חוק המועצה להשכלה גבוהה 1958
שירות התעסוקה הישראלי חוק שירות התעסוקה 1959
לשכת עורכי הדין חוק לשכת עורכי הדין 1961
רשות השידור חוק רשות השידור 1965
המועצה להסדר ההימורים בספורט חוק להסדר ההימורים בספורט 1967
רשות ניירות ערך חוק ניירות ערך 1968
מועצת הפסיכולוגים חוק הפסיכולוגים 1977
מועצת ההנדסה והאדריכלות חוק המהנדסים והאדריכלים 1958
רשות שדות התעופה חוק רשות שדות התעופה 1977
הרשות לשיקום האסיר חוק הרשות לשיקום האסיר 1984 תאגיד סטטוטורי
הרשות למלחמה בסמים חוק הרשות למלחמה בסמים 1988
רשות העתיקות חוק רשות העתיקות 1990
הרשות לפיתוח הנגב חוק הרשות לפיתוח הנגב 1991 תאגיד סטטוטורי
הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו 1991
תאגיד השידור הישראלי חוק השידור הציבורי הישראלי 2015
רשות החדשנות תיקון לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה 2016

הערות שוליים