ענן מולקולרי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 2: שורה 2:


== היווצרות הענן ==
== היווצרות הענן ==
ענן מולקולרי נוצר כאשר ישנו ריכוז גבוה של חומר בין כוכבי (מימן ו[[הליום]] בחלל) באזור אחד. ככלל, לחץ הגז בענן מונע דחיסה שלו לדרגה הדרושה ליצירת [[פרוטו כוכב]]. אם מתרחש אירוע הגורם לדחיסה משמעותית של חומר הענן - כדוגמת [[גל הלם]] של [[סופרנובה]] סמוכה, או התנגשות בענן אחר - נדחס הענן מעבר לסף הדרוש ליצירת כיסים של חומר שנדחס בהשפעת כבידת עצמו. כל כיס שכזה מהווה פרוטו-כוכב, ממנו ייווצר כוכב אחד לפחות.
ענן מולקולרי נוצר כאשר ישנו ריכוז גבוה של חומר בין כוכבי (מימן ו[[הליום]] בחלל) באזור אחד. ככלל, לחץ הגז בענן מונע דחיסה שלו לדרגה הדרושה ליצירת [[פרוטו כוכב]]. אם מתרחש אירוע הגורם לדחיסה משמעותית של חומר הענן - כדוגמת [[גל הלם]] של [[סופרנובה]] סמוכה, או התנגשות בענן אחר - נדחס הענן מעבר לסף הדרוש ליצירת כיסים של חומר שידחס בהשפעת כבידת עצמו. כל כיס שכזה מהווה פרוטו-כוכב, ממנו ייווצר כוכב אחד לפחות.


ענן מולקולרי נוצר מ[[ערפילית|ערפיליות]], שרידי [[סופרנובה|סופר נובות]], או מ[[רוח סולרית|רוחות סולריות]].
ענן מולקולרי נוצר מ[[ערפילית|ערפיליות]], שרידי [[סופרנובה|סופר נובות]], או מ[[רוח סולרית|רוחות סולריות]].

גרסה מ־15:23, 17 בפברואר 2021

ענן מולקולרי, המכונה לעיתים פעוטון כוכבים, הוא סוג של ענן בין-כוכבי, שהצפיפות והגודל שלו מאפשרים היווצרות של מולקולות, מימן מולקולרי הוא הנפוץ ביותר.

היווצרות הענן

ענן מולקולרי נוצר כאשר ישנו ריכוז גבוה של חומר בין כוכבי (מימן והליום בחלל) באזור אחד. ככלל, לחץ הגז בענן מונע דחיסה שלו לדרגה הדרושה ליצירת פרוטו כוכב. אם מתרחש אירוע הגורם לדחיסה משמעותית של חומר הענן - כדוגמת גל הלם של סופרנובה סמוכה, או התנגשות בענן אחר - נדחס הענן מעבר לסף הדרוש ליצירת כיסים של חומר שידחס בהשפעת כבידת עצמו. כל כיס שכזה מהווה פרוטו-כוכב, ממנו ייווצר כוכב אחד לפחות.

ענן מולקולרי נוצר מערפיליות, שרידי סופר נובות, או מרוחות סולריות.

מאפייני הענן

קוטרו 130 שנות אור, מסתו 500,000 מסות שמש והטמפרטורה השוררת בו היא 10-20 קלווין.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ענן מולקולרי בוויקישיתוף